Håpløst ! Valg av LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Håpløst ! Valg av LCD

Hei.

Jeg dessverre innrømme at jeg er helt grønn på dette med TV.... Før så kunne man nesten bare besteme TV utifra str så var alt greit. Nå har jeg lest masssse rundt på diverse forum uten å bli så veldig klokere. Derfor er dette siste håp for meg. Har også vært i diverse butikker uten at det har hjulpet så mye. Alle selgere sier at alle andres produkter ikke er så bra som det dem har selv.........:???: .

Jeg har ivertfall bestemt meg for LCD tv. Er klar over at plasma gir bedre dybde bilder, men jeg skal ha TV i et meget lyst rom + at den skal brukes til PC & PS3. Dermed blir det LCD. Dermed basta

Pris fra 15.000 til maks 25.000
    Skal ha 42 tommer. ( Det passer best til stua mi, sitter endel meter unna. Under 42 tommer er ikke aktuelt)

Har DVD opptager. Pioneer DVR 639.

HD Ready / Full HD ?

Kan noen gi meg et seriøst råd ?

Takk på forhånd.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG 42LB2R.

Hvorfor? PGA 1:1 Pixelmapping som vil gi det helt klart råeste bildet ved PC-tilkobling over digitalinngangen. Er ikke så mange andre modeller på nivå med bildekvaliteten til denne tven som har 1:1 pixelmapping.

Full-HD trenger du ikke. Det er min mening.. hehe.
    Hvorfor? Fordi sannsynligvis kommer det til å bli lite 1080p på grunn av den åndssvake datastrømmen som skal prosesseres. 1080p er i førstegenerasjon nå, og kommer garantert til å yte dårligere enn en 720p til samme pris. Å velge 1080p foran 720p "bare" fordi den har Full-HD oppløsning blir som å kjøpe den bilen som er oppgitt til å kjøre fortest, helt uten hensyn til kjørekomforten (lenge leve bilmetaforer ;-) )

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar ! Jeg skal sjekke den TVèn i morra. Skjønner ikke et kvekk av de greiene med 1080P / 720p, men jeg tar dine råd etterettning.

Jeg glemte å nevne at jeg er 100% avhengig av at den er god på fotballsendinger. Ser mye Canal +. Har da Canal Digital. Orker ikke tanken på etterslep på skjermen.

Flere forslag ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå sies det jo at etterslep ikke er noe problem på nyere LCD-TVer, men jeg er nå ikke så sikker på det når en ser på f.eks. nyhetsstripen på klokkebildet til NRK. Er ikke det etterslep som gjør den litt anstrengende å lese?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finner ikke LG 42LB2R i eneste butikk i Oslo. (på nett ivertfall) Vil jo gjerne se TVèn Live før jeg kjøper den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi-fi Center Kjeden har den på utstilling i Oslo hvertfall. Ellers føres jo LG av flere elektrovarehus som helt sikkert har noe i Oslo.

Fotball sier du? Hmm.. jeg er veeeeeldig fristet til å anbefale Pioneer pdp427xa (jadajadajada, jeg veet du ikke vil ha plasma dermed basta!)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Grundig FineArts er ett FULL HD alternativ i prisklassen

Sjekk:
    Grundig Norway - Fine Arts - Fine Arts 37

Jeg har bestemt meg for 42" av denne. Jeg kontaktet Grundig, og de har bekreftet denne medio Mars. Nå er det en del her på forumet som trekker Grundig sine tidsangivelser i tvil (med rette), men disse skal være rett rundt hjørnet.

37" utgaven er testvinner i Lyd&Bilde, og har blitt spesielt hedret for bevegelseskompensering og egenskaper på SD materiale (som vil ha betydning i overskuelig fremtid). Denne har 1080 panel og 1:1 pixel mapping. 42" skal være samme tv, bare litt større.

37" selges nå for 19900 på Expert. Regner med at 42" vil havne rundt øvre grense av ditt intervall.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OXO
    Sjekk:
    Grundig Norway - Fine Arts - Fine Arts 37

Jeg har bestemt meg for 42" av denne. Jeg kontaktet Grundig, og de har bekreftet denne medio Mars. Nå er det en del her på forumet som trekker Grundig sine tidsangivelser i tvil (med rette), men disse skal være rett rundt hjørnet.

37" utgaven er testvinner i Lyd&Bilde, og har blitt spesielt hedret for bevegelseskompensering og egenskaper på SD materiale (som vil ha betydning i overskuelig fremtid). Denne har 1080 panel og 1:1 pixel mapping. 42" skal være samme tv, bare litt større.

37" selges nå for 19900 på Expert. Regner med at 42" vil havne rundt øvre grense av ditt intervall.
    Grundig har akkurat klart å begynne utkjøringen av 37" fra fabrikk, og kommer ikke til Grundig Norges hovedlager før 26.februar, med tidligst levering til kunde 1.mars. Det er iallefall det de prøver å overbevise oss som har betalt depositum om. Jeg tror det ikke før jeg får se det.
    Har du bestemt deg for 42", ville jeg vel ha tenkt mer i retning av april enn medio mars for levering. I beste fall.
    Greia er at Grundig har så sinnsyke mengder forhåndsbestillinger i hele europa av 37"ern, at de neppe kommer til å legge ned noe ekstra krefter for å få 42"ern på markedet fortere enn nødvendig.
    og ang pris på 37" så er den 22500,- offisielt, hos expert. skal du ha den under 20kkr må du prute eller bestille fra best-buy.no.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sharp 42" XD1E må jo tas med i vurderingen. Den er jo glimrende til PC, og jeg har enda til gode å lese i forum om noen som har klaget på etterslep. Den er også veldig god til å skalere SD signaler. Den er også 1080P

1080P ja... Trenger man det? En ting er sikkert at den oppløsningen er bedre enn 1366*768. Men om man ser foskjell på 720P og 1080P er jo en annen sak. Noen sier de kan se lett forskjell, mens andre mener man må opp i 50 tommer før man ser det. Kommer jo an på hvor nærme man sitter da.
    Det er sikkert veldig pzykisk også. Er du av den typen som vil irritere deg over at du ikke har det, når det etterhvert kommer spill til PS3 i 1080P, så bør du velge Full HD med en gang. Det er heller ikke store forskjellen i pris på de nyeste 720P og 1080P skjermene.

Men Sharp sliter med leveranse problemer de også... Eneste jeg finner på prisguiden er hos yatack til 21000,- , men de får ikke inn før 26 februar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg at dette ikke er noen prisjakt tråd, men legg på 5000,- og få 46" Sharp XD1E. Den har sammen med 52" XD1E et bedre panel enn 37" og 42"..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ser det sånn ut:

LG 42LB2R : Høres ut som et ok kjøp. Kjøper argumentasjonen med hvorfor kjøpe bilen som kjører i 300, nå det ikke er lang nok vei til å nå den farten....eller noe sånt. Kan ses hos et HIFI center i Oslo tydligvis.

Grundig Fine Arts. Hvis ikke denne kan fås før slutten av Mars/April går den desverre ut. Må ha minimum 42 tommer ( Sånn som kona sier...:-D )

Sharp 42" XD1E: Høres veldig spennende ut. Ser at den har respons tid på 6ms. Antar den er god på fotball da. Ser også at den har kommet veldig bra ut i noen tester. Takk for tipset !

Hvorfor har 46" Sharp XD1E bedre panel en 37+42 ? Og hva søren er et panel ? Er det utsende eller noe annet ? Hvis jeg kjøper en 46 blir nok kona oppgitt....

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Grundig Lenaro 42 FHD??
    Samme innmat som Fine Arts bare ikke like fancy på utsiden.... ergo... mye billigere

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis er det ingen forskjell på 6 og 8ms. Utfra mine erfaringer er 8ms = ingen etterslep. Skjermer med 4 eller 6 ms er derfor i praksis ikke noe mindre trege enn skjermer med 8ms. Hvertfall den erfaringen jeg har.

Du har fått mange gode forslag og alternativer her nå, lykke til med valget ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av A.Lennon
    Sharp 42" XD1E: Høres veldig spennende ut. Ser at den har respons tid på 6ms. Antar den er god på fotball da. Ser også at den har kommet veldig bra ut i noen tester. Takk for tipset !

Hvorfor har 46" Sharp XD1E bedre panel en 37+42 ? Og hva søren er et panel ? Er det utsende eller noe annet ? Hvis jeg kjøper en 46 blir nok kona oppgitt....
    46" og 52" har et annet panel (panelet er der hvor bildet vises, altså skjermen), lagd på en ny fabrikk i Japan. 42" og 37" panelene er lagd andre steder. 37",46" og 52" har også "four wave backlight", mens 42" har 3 wave backlight. Så de har en ekstra "crimson red" i tillegg til RGB (rød, grønn og blå), som skal gi ekstra dybde i rødfarger.

46" og 52" har høyere kontrast (2000:1) enn de to andre (1200:1), som gir bedre sortnivå. De to største har også en "actionmode" som gir 4 ms responstid til spill og fotball f.eks.

Du kan lese mer her

http://avforum.no/forum/tv-apparater...ll-hd-lcd.html

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Sharp 42XD1E og er strålende fornøyd etter å ha prøvd mange modeller av både LCD og Plasma. De beste Plasma skjermene har bedre sortnivå, men Sharp'en slår alt jeg har sett så langt på scalering og de-interlacing. I tillegg har den superlekkert design.

Det er veldig mye synsing og meniger om TV'er her på forumet, så du bør selv teste det du skal ha før du bestemmer deg. Sender deg en PM, med et par tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjodnes
    Hva med Grundig Lenaro 42 FHD??
    Samme innmat som Fine Arts bare ikke like fancy på utsiden.... ergo... mye billigere
    Det er vel bare halve sannheten.
    Lenaro mangler bevegelseskompenseringssystemet (Motion
    Compensation.) som Fine Arts har.
    Dette er info direkte fra Grundig Norge.

Liker du fotball, sport osv tror jeg at du vil ha Motion Compensation.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke i følge denne linken:

Grundig Norway - Lenaro - Lenaro 37 FHD

Og etter det Grundig sa til meg i telefonen var det identisk innmat, så vi får se. Jeg har ihvertfall bestillt og håper da selvfølgelig at jeg har rett i denne saken

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjodnes
    Ikke i følge denne linken:

Grundig Norway - Lenaro - Lenaro 37 FHD

Og etter det Grundig sa til meg i telefonen var det identisk innmat, så vi får se. Jeg har ihvertfall bestillt og håper da selvfølgelig at jeg har rett i denne saken
    I så fall er jeg feilinformert av kundeservice på Grundig Norway - Forside. Veldig beklagelig i så fall, for da har jeg også betalt ganske mange tusen mer enn nødvendig....

EDIT:
    Nå har jeg snakket med mannen som har ansvaret for Grundig TV i Norge, og fått ryddet opp i "rotet".

Den TV'n du linker til bjodnes, har IKKE motion compensation. Derimot vil det komme en ny Lenaro "forhåpentligvis i slutten av mars" (det betyr vel en gang før sommeren på normalspråket), så som skal få motion compensation. Den vil få nytt modellnummer, og skal da hete Lenaro LXW94-8740.
    Forskjellene på lenaro og fine arts P.T. er altså at lenaro ikke har motion compensation, mangler anti-refleksglassplaten forran panelet, og muligens litt tynnere lyd.

Så har du bestilt 37" Lenaro og får en med modellbetegnelse LXW-94-8640, så blir det ikke motion compensation. Ikke vil det komme mulighet for oppgradering heller, ifølge Grundig-TVsjefen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •