Pioneer 507XA og PC-bruk - funker det?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer 507XA og PC-bruk - funker det?

Etter det siste prisfallet på Pioneer 507XA er det denne TV-en som står øverst på ønskelisten min. Det er ingen som slår den på design, og bildekvaliteten er vel heller ikke noe å kimse av. TV-en vil i hovedsak bli brukt til TV-titting, men også sammen med en HTPC. Jeg har derfor hatt Sony W2000 og Sharp XD1 som hete kandidater, men nå frister Pioneeren veldig.

TV-en kommer ikke til å fungere mye som vanlig PC-skjerm, så jeg ser ikke for meg det store problemet med statiske bilder. Men i forbindelse med PC-bruk har jeg noen spørsmål:

1. Vil jeg unngå innbrenningsproblematikk med bruksmønsteret jeg har skissert ovenfor?

2. Støtter skjermen 1:1 pixelmapping via HDMI?

Vil jeg tape veldig mye på PC-bruk med denne kontra LCD-skjermene W2000 og XD1 hvis man ser bort fra oppløsningen?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer 507 støtter ikke 1:1 pixel mapping over hdmi, derfor kjørte jeg via VGA som støtter 1:! pixel mapping og det fungerte helt ypperlig. Skarpe klare bilder og har kjørt tv rundt 250 timer nå med 200 timers innkjøring og jeg har ikke sett det minste anntydning til innbrenning.

Pioneer 507 er rett og slett en strålende skjerm og angrer ikke et sekund jeg ofret lcd tv for dette vidunderet ;-)

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Litt synd at den ikke støtter pixelmapping via HDMI... Jeg tror nok dessverre denne TV-en er uaktuell nå som prisen er minst 30k igjen. Jeg var og så på denne på Elkjøp i går, det er en vanvittig lekker TV! Prisen på 35k forhindret meg imidlertid fra å ta den med meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med markedets beste LCD tv: Sony X2000. Denne har vunnet alt av tester, også tester hvor den er blitt sammenlignet med plasmaer. Den er dog veldig dyr. Koster cirka 29k for 40". Den fås i 46" utgave også (selvsagt endel dyrere).

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har jeg også vurdert og funnet for dyr, men takk for tipset.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

jeg har samme TV øverst på ønskelista mi. Men nå har Panasonic annonsert 1080p plasma (42" til ca 28k) så kanskje du vil vente litt? De skulle bli lagt ut for salg til sommern (sikkert sent på sommern). Også dem skal få ny design i sort pianolakk, jeg tror det vil bli omtrent like lekkert. Syns Pioneer sin design slår Samsung sin også, selv om begge er svarte - klarer ikke å sette fingern på hva som skiller Pioneeren ut så mye!

Lyd og Bilde : Ny Panasonic 42 full-HD-plasma til sommeren

Jeg vil for min del bare sitte på gjerdet og vente på at Pioneer også skjønner at tiden er inne for 1080p (ja jeg er en sucker for markedsføring!) i hjemmemarkedet også...

Husker også snakk om ny og endel bedre Pioneer serie som kommer til høsten.

På den andre siden, det kommer alltid noe bedre - kanskje like greit å kjøpe denne TVen om den passer smaken din...

Ta en prat med Elkjip og sjekk om du kan få TVen billigere? Da kunne du selv testet den opp mot dine bilderkilder og bli sikker. Hvis ikke kan jo den bare returneres innen 30 dager... Hvis du orker å drasse rundt med 30-40 kg TV da lol

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, venting ja. Jeg vurderer det også, det hadde vært fint med en 50" til ok pris. Det er vel imidlertid en god stund til de nye Pioneerskjermene kommer i butikken, og det er vel ikke kommet noe konkret info om Pioneers nye 50" heller. Ikke at jeg trenger en 50" ettersom jeg har projektor til filmbruk, men jeg gjør mitt beste for å holde fornuften i sjakk. Foreløpig bruker jeg en 24" PC-skjerm som TV, så jeg klarer meg inntil videre.

1080p-TV er ikke noe must for meg egentlig, selv om jeg tidligere hadde 1080-modeller som de heteste kandidatene.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikkert ett dumt spørsmål, men siden jeg er dum.... så... ops:

Jeg har lyst å ha skjermbilde fra pcen min og til min 507, da for å se musikkvideoer jeg har lastet ned..
    Men hva slags kabel må jeg bruke??
    Pcen min er ett par år gammel.. så jeg har ikke hdmi... :cry:

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.
    Bruk en vga(d-sub) kabel. kort sakt så blir det drit bra med forbehold om at kvaliteten på musikk videoene dine holder en bra standar det blir uansett ikke dårligere enn det du så på din standar pc monitor.

Husk bare å sette oppløsningen på pc'n til 1360x768.

Men jeg syns det er så utrlig synd at 507 ikke skulle støtte 1:1 via den digitale inngangen... det gir bare ikke mening. Selv om dette antagelig ikke gir noe helt overlegen kvalitet til den analoge d-sub inngangen, men det hadde ikke kostet pioneer 1 krone å legge til funsjonen.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde å sette skjerm oppløsninga mi til 1360 x 768 nå... (har enda ikke kabelen)
    Men det vart jo bare tull... :-?

Kan det være att jeg skal ha det på innstillinga når jeg velger plasmaen, tror skjermkortet mitt er sånn att jeg må kjøre noe dobbelskjerm greier..

Skjermkortet jeg har er: Nvidia Geforce FX5600XT

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm....eg har bestilt DVI-D - HDMI kabel som eg skal ha mellom PCen og 507en. Har eg gjort ein tabbe da? :-?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Hmmm....eg har bestilt DVI-D - HDMI kabel som eg skal ha mellom PCen og 507en. Har eg gjort ein tabbe da? :-?
    Ingen som har svar?

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sålenge din pc har DVI utgang så har du ikke gjort en tabbe nei ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja det har du... uansett hva du gjør så skaler tv'n om signalet du sender inn via hdmi... for å få et perfekt bildet må du sende analoge signaler til tv'n, da via en vga kabel-.Frodi tv'n støtter her via vga inngangen en oppløsning som er lik tv'n sin native oppløsning (1360x768). Det funker for all del å kjøre kjøre dvi-hdmi, men det funker ikke noe bra..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av partyboynr1
    Prøvde å sette skjerm oppløsninga mi til 1360 x 768 nå... (har enda ikke kabelen)
    Men det vart jo bare tull... :-?

Kan det være att jeg skal ha det på innstillinga når jeg velger plasmaen, tror skjermkortet mitt er sånn att jeg må kjøre noe dobbelskjerm greier..

Skjermkortet jeg har er: Nvidia Geforce FX5600XT
    ja hvis du skal kjøre 2 skjermer på likt med forsellige oppløsninger så må du velge dual-view så setter du plasmaen til 1360x768.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trondkanon
    ja det har du... uansett hva du gjør så skaler tv'n om signalet du sender inn via hdmi... for å få et perfekt bildet må du sende analoge signaler til tv'n, da via en vga kabel-.Frodi tv'n støtter her via vga inngangen en oppløsning som er lik tv'n sin native oppløsning (1360x768). Det funker for all del å kjøre kjøre dvi-hdmi, men det funker ikke noe bra..
    Okei... Har akuratt kopla kabelen, og bildet er sinnsjukt bra!! menmen...

Står på TVen at det er 720P, ein får vell ikkje dette med ein VGA-kabel? Har lært av folk her og andre som påstår at dei kan dette at digitalt fra a-b er det beste.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes program der en kan definere eksakt riktig oppløsning en vil sende på hdmi utgangen.... så en kan faktisk sette skjermoppløsningen til plasma tv'ns native oppløsning... det jeg derimot er litt usikker på er hvordan skjermen takler dette...

507XA tolket 1365x768 som 1080i

EDIT:
    Jeg opplevde iallefall at med PDP-506-XDE å få opp 750P istedenfor 720P 2-3 ganger, stusset litt over det egentlig... Men jeg fikk jo ny tv isteden og da 507XA. (forsvant under transport etter firmware oppgradering på pioneer verksted...)

Fikk svar fra pioneer, da jeg sendte et spørsmål om pixel mapping. Fikk til svar at tv'n ikke støttet 1365x768 over hdmi. Synes dette er utrolig klønete fra pioneer sin side jeg dog.... Kanskje firmware oppgradering kan rette opp denne biten ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står på TVen at det er 720P, ein får vell ikkje dette med ein VGA-kabel?
    Jo, det går fint. 720p er imidlertid ikke riktig oppløsning til TV-en.
    Har lært av folk her og andre som påstår at dei kan dette at digitalt fra a-b er det beste.
    Grunnen til at digitalt a-b er regnet som det beste er fordi du slipper unødvendige konverteringer (i dette tilfellet digitalt->analogt->digitalt. Problemet er bare at når TV-en ikke støtter riktig oppløsning må du via en konvertering likevel, i form av ekstra skalering i TV-en.

Info om 1:1 pixelmapping

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det funker ikke via hdmi på pioneer'n.

Hvis du setter oppløsningen til 1360x768 så kjenner tv'n den igjen som en oppløsning som ikke støttes så omskalerer den det til 720p.
    Sender du inn 1280x720 så sender den det som 720p, da slipper du i allefall ekstra omskalering, men bildet blir ikke så bra som det kunne blitt..

Den tolker ikke 1365x768 som 1080i, men heller aviser oppløsningen som ikke støttet og opskalerer.

Via vga så støtter tv'n et signal inn på 1360x768 som tv'n native oppløsning.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som kan gi meg en link til en god VGA kabel som jeg kan ha til 507en min. Trenger 10 meter. Var på Elkjøp idag, men de hadde ikke noen i butikken.. :evil:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •