Innkjøringsinnstillinger Panasonic plasma PV60

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Innkjøringsinnstillinger Panasonic plasma PV60

Idag eller i morgen kommer mitt nye 50" plasma TV Panasonic Th50-PV60 hjem til meg.

Er det noe spesielt jeg bør huske på ved innkjøringsfasen? Bør jeg stille alle verdier til ca 50% eller enda lavere? Setter pris på eksperthjelp og råd !!

Er det slik at etter ca 100 timer så kan en begynne å øke lysstyrke og kontrast gradvis?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her, bare 42. Lurer på det samme ettersom jeg er amatør i faget.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du trenger å gjöre det, men for sikkerhets skyld kan du redusere kontrast og brightness noe.
    100-200 timer bör holde i massevis.

Gratulerer med nye TV'er, gutter!
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Triks: Ikke se noe særlig på ZTV eller TV2 Nyhetene, Nyhetskanalen, CNN, God Morgen, Norge, eller BBC World de første par hundre timene, fór TVen med mest mulig random innhold, en full-widescreen DVD på repeat fire-fem timer om dagen er et jegertriks.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan nevne at jeg gjorde ingenting med innstillingene de to förste årene på min Panasonic da jeg kjöpte den for snart 3 år siden. Har aldri värt i närheten av å få innbrenning av noe slag. Det viktigste er å ikke glemme den med tekst-tv på i timesvis.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sgn
    Triks: Ikke se noe særlig på ZTV eller TV2 Nyhetene, Nyhetskanalen, CNN, God Morgen, Norge, eller BBC World de første par hundre timene, fór TVen med mest mulig random innhold, en full-widescreen DVD på repeat fire-fem timer om dagen er et jegertriks.
    Hvorfor er nyhetskanalene "så fæle" for Plasma'en de første timene? Er det sterkere farger og logoer på disse enn f.eks vanlige TV-programmer. Uansett, om jeg ikke kan se sporten og nyhetene på en ny TV, ja da har jeg kjøpt feil produkt !! Sport, Nyheter og Film er det jeg skal bruke den til. Ikke "Finding Nemo" på repetisjon

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, om du ikke er villig til å ofre litt de første hundre timene, er nok LCD valget for deg, dårligere bilde, men mer "stabilt" og brukssikkert. Akkurat slik høyttalere og biler må "kjøres inn", er dette en nødvendighet på plasmaapparater for redusere risikoen for innbrenning.

TV2 Nyhetskanalen valgte den verst tenkelige logo mtp. visning på plasmaskjermen, statisk grønn og hvitt og 2,35:1. Jøye meg, noen har ikke tenkt seg godt om.

Newcomer frorem sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sgn
    Setter på en Disney film hver kveld på repeat, med innstillinger under 50% og lar den stå på 7-8 timer hver natt og blir å gjøre det en stund fremover....jeg gjør det kun for å være 100% på den safe siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation Hva med DVD leiefilm i 1:2,35 ?

Jeg skal selvsagt være litt forsiktig de første 100-200 timene. Men hva med DVD leiefilm i 1:2,35 format. Er det noen spesielle forhåndsregler å ta for de sorte stripene? Hva med å skrue av den innstillingen for forsterket sortnivå? Eller er det nok å sette kontrast og lys til ca 50%. Men jeg er som sagt mer bekymret for om jeg må være forsiktig med leiefilmer som ofte var 2 timer med samme statiske bokser opp og nede. TV programmer styrer jeg i større grad selv mens en film vil jeg kanskje glemme ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville strukket bildet til fullskjerm, det sier seg selv at de aktive cellene vil slites "mer" enn de som bare vil vise sort .

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville du gjort det konsekvent ved visning av film? Eller kun i innkjøringsfasen. Film er jo best i det formatet det er ment å vises frem i.....

Active Wintermute sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenning er vel primært noe Pioneer & billigmerker fra Korea har slitt med, og derav har de "funnet på" at plasmaer generelt trenger en innkjøringsperiode.

På de Tv'ene der dette er tilfelle betyr det egentlig at lysstyrken i plasmacellene er "for sterk" til å begynne med. Og at du derfor må begynne å "slite ut" TV'en din før disse blir svake nok til å unngå innbrenning. Dette tar mye mer enn 100-200 timer.

Har hatt min PV60 i et år nå - justerte "korrekt" etter DVE ved oppstart - og har aldri sett noe til innbrenning.

Hvis du vil være 200% sikker kan du som nevnt sette ned kontrast & brightness en del - men at innbrenningsfaren går over etter 100timer eller så tror jeg uansett ikke noe på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt min 42pv60 i 2 uker nå og tok ikke noe hensyn til kanalvalg når den var ny.stilte bare ned til ca 50% på innstillinger.Det hender da at tvn står med tv2 på nesten hele dagen mens jeg bruker pc eller noe spnt og har ikke sett antydning til verken innbrenning eller retention på den.Det er reklamepauser så ofte at det neppe er noen fare for innbrenning av logoer.

Newcomer Jackant sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du la samme film stående å gå bør du huske ett par ting:

1.Ta av subtitle
    2. Ikke glem at dvd menu kommer på når filmen er over

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg innbrenning så tar jeg med meg tven til butikken og henter en ny en.Da jeg kjøpte tven så var det ingen selger som sa at garantien kun gjelder ved få timers bruk og til enkelte kanaler,det eneste jeg ble advart mot var og frakte den i ståendes stilling,hvis jeg la den ned så kunne jeg få problemer med garantien.2 års garanti gjelder samt 5 års reklamasjon.En plasma tv eller en lcd,crt eller lign.skal tåle tv titting og dette er en grei garantisak,skal ikke være problemer med dagens plasma tver

Newcomer Jackant sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les brukermanualens 3 første sider.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jackant
    Les brukermanualens 3 første sider.
    Hadde en Matsui 42" som gikk på garantien da alle kanaler i dag har stillbilder samt at butikken ikke kunne bevise hvor lenge tven hadde stått på i strekk,kunden har alltid rett og forbruker rådet har tatt tak i dette problemet da en tv er til og se tv på.en tv kan stå på minst 6-7 timer i strekk uten at dette skal være farlig.men som alltid så prøver butikken seg,håper jo at kunden gir seg.jeg sa at tven ble brukt 4-5 timer i strekk og at innbrenning er et kjent problem med plasma og det ordnet seg.hos forbrukerrådet så hjelper det ikke og si at tven ikke er beregnet for tv titting.en annen ting er at i denne advarselen så står det (lengre tid) hva er lengre tid?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt min PV60 siden jul nå, stilte den inn til så godt jeg klarte fra dag én. Ikke hatt noe problemer med innbrenning/retention i det hele tatt.

Lastet derimot ned en innkjørings-dvd fra avsforums.com som kontinuerlig viser graderinger fra hvitt til rødt, grønt og blått i syklus. Det er jo en ide hvis noen vil være på den sikre siden i og med at PV60 slår seg av etter en stund hvis den bare står med "snø". Jeg har ikke brukt den noe særlig, men den gjør sikkert trikset med jevn slitasje av fosforet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har rippa Istid 2 med DvdShrink og strippet den for menyer ol så den går på repeat hele tiden. Tror dere ikke det funker greit?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i likhet med flere andre her, ikke tatt noe spesielt hensyn til innbrennings problematikken som var et problem med plasmaer før.
    Hadde kontrast på rundt 50%, det var vel det eneste. Aldri sett noen tegn til innbrenning, verken av logoer eller andre ting.
    Kjøpte pv samtidig som kompisen min kjøpte pio42, og den er ødelagt av innbrente logoer fra tvnorge og div annet, sånn kan det gå...
    Er ikke alltid det dyreste er best.

Lykke til med digg TV

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •