Pioneer PDP507XA: Vannrette "skygger"/"innbrenning".

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer PDP507XA: Vannrette "skygger"/"innbrenning".

Heisann, min første post her på forumet, men har en del peil på temaet.

Har hatt min PDP507XA siden september/oktober (brukt 474 timer og noen minutter, ifølge servicemenyen), var høyst sannsynlig en av de aller første som fikk den her i landet. Majestetisk TV, bare superlativer å ytre, ingen andre skjermer (med unntak av PDP500EXen de har på HiFi-Centeret rett borti her) er i samme liga en gang. Panasonic PV60/600 er "grei" hvis du setter den til "dynamisk"/stiller litt selv, men de interne refleksjonene burde få de fleste til å styre unna.

Uansett, la merke til noe for noen uker siden. Så et HD-program om universet, nærmere bestemt en dataanimasjon av sola som kastet en stor, glødende gassky fra seg. Jeg la merke til at det var akkurat som noen vannrette linjer i de lyseste partiene av bildet, cirka en centimeter tykke med cirka fem centimeters avstand (se for deg en kuleramme, hvor stengene er linjene jeg mener). Disse dekker hele skjermen, men kan kun sees ved lyse bilder som panoreres (som når noen filmer himmelen og beveger kameraet). Har prøvd både HD/SD-signaler, og det er ikke MPEG-blokker vi snakker om. Vet hvordan skikkelig innbrenning ser ut, linjene er ikke "slik", men de gir liksom mindre lys enn de andre partiene. Du legger nesten ikke merke til disse linjene med mindre du vet de er der, men det hjelper jo ikke meg )

Om det er dag ute/lyst i rommet og jeg har TVen avskrudd, kan jeg ane de samme linjene om jeg har ansiktet en halv meter fra panelet og beveger hodet sidelangs/opp og ned. Det er akkurat som ulike partier av panelet har ulik lysrefleksjon (lyse/mørkere partier).

Er RIMELIG sikker på at det ikke er innbrenning vi snakker om, er HELT paranoid når det gjelder dette, dama får nesten ikke røre TVen, jeg setter på et PIP-bilde med snø over kanallogoer fra tid til annen og kjører det meste i manual fullskjerm for å unngå ujevn slitasje av plasmacellene. I tillegg setter jeg TVen på snø i to-tre minutter før den skrus av. Jeg hadde også TVen i "Save2" modus de første 200-300 timene, og bruker "Standard"-bildeinstillinger, da disse var perfekte da jeg skulle kalibrere mot Monster og INHDs kalibreringsDVDer.

I tillegg har jeg fått "riper" i lakken på ramma, dvs. små "ru" partier med nedsatt refleksjonsevne som ses ved skrått lys, tror dette kommer av en "skarp" mikrofiberklut jeg nå har sluttet å bruke.

Noen som har en anelse?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tror

Du heller skal bruke tida di på dynepolka i bingen med dama.
    seriøst

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Harman
    Du heller skal bruke tida di på dynepolka i bingen med dama.
    seriøst
    Det får være din mening, men har hele livet lagt stor flid i ting, bare perfeksjon er godt nok. En av grunnene til valget av TV . I tillegg er forslaget ditt redundant .

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du mulighet til å ta et bilde av hvit skjerm og legge ut?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klarer ikke se det selv på kamera, men la merke til linjene om jeg gikk nær. Bildene viser ikke mye, dessverre...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De vertikale stripene på høyre side er kansje gjennskinn i skjermen? Ellers er det vanskelig å se no horisontale striper der ja.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke bare det sorte i skjermen du ser da? Da mener jeg det sorte som pioneer har på skjermen som skal forhindre refleksjon. Det kan få bildet til å virke litt skrukkete på lyse sener. Jeg ser ihverfall antydning til det på min. Ja, jeg vet hva du mener med å være kresen på kvaliteten. Har selv hatt Panasonic PA50 og PV60 men endte opp med Pioneer4270.Det eneste jeg kan sette fingeren på på 4270 er som sagt at det pure black greiene som pioneer har lagt på skjermen kan sees som skrukker i lyse sener.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gt380
    Det er ikke bare det sorte i skjermen du ser da? Da mener jeg det sorte som pioneer har på skjermen som skal forhindre refleksjon. Det kan få bildet til å virke litt skrukkete på lyse sener. Jeg ser ihverfall antydning til det på min. Ja, jeg vet hva du mener med å være kresen på kvaliteten. Har selv hatt Panasonic PA50 og PV60 men endte opp med Pioneer4270.Det eneste jeg kan sette fingeren på på 4270 er som sagt at det pure black greiene som pioneer har lagt på skjermen kan sees som skrukker i lyse sener.
    Så du har også dirty screen? Jeg har skrivd om dette i denne tråden: http://avforum.no/forum/tv-apparater...tml#post567426 uten å få no respons fra andre med samme problem.

Det er en del som har dette her: Pioneer 427/4270XD Buzzing+Dirty Screen Poll - AV Forums

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Max Power
    Så du har også dirty screen? Jeg har skrivd om dette i denne tråden: http://avforum.no/forum/tv-apparater...tml#post567426 uten å få no respons fra andre med samme problem.

Det er en del som har dette her: Pioneer 427/4270XD Buzzing+Dirty Screen Poll - AV Forums
    Ja, når tvèn er slått av legger man også merke til at panelet er ruglete. Jeg har ihverfall ikke noe preoblem med å se den sorte filmen som pioneer har lagt på. Når tvèn er på så ser jeg det bare på lyse sener. Som sagt så hadde jeg Panasonic og den kunne jeg ikke leve med. Pioneer skjermen kan jeg leve med fordi det ikke så sjenerende. Men, for å se det så må jeg liksom tenke at, nå skal jeg jammen i meg se om jeg legger merke til det

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gt380

Ja, når tvèn er slått av legger man også merke til at panelet er ruglete. Jeg har ihverfall ikke noe preoblem med å se den sorte filmen som pioneer har lagt på. Når tvèn er på så ser jeg det bare på lyse sener. Som sagt så hadde jeg Panasonic og den kunne jeg ikke leve med. Pioneer skjermen kan jeg leve med fordi det ikke så sjenerende. Men, for å se det så må jeg liksom tenke at, nå skal jeg jammen i meg se om jeg legger merke til det
    Jeg vet ikke om det er belegget som er ujevnt eller om det er variabelt med phosphor i skjermen, men hos meg syns det veldig godt. Det som er rart er at det ser ut som 507 er fri for dette

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Max Power: Rutemønsteret som kommer på bildet er ikke hva jeg mener, nei. For å si det slik, hvitfargen er liksom litt "ujevn", spesielt om jeg sammenligner den med en LCD.

gt380: Legger merke til at om TVen er av er det ujevn "farge" på panelet på samme måte som den er ujevn på lyse farger, men man må virkelig gå inn for å se dette. Omtrent som om man går inn for å finne TVNorge-innbrenning på en hvit skjerm, du finner den lett etter å ha sett en stund på samme sted, uten at den faktisk er der . Har en 427 på jobb, denne klarer jeg ikke finne samme problem med, men der er det helt andre forhold. Panelet virker også mørkere, mer fiolett enn grått, liksom.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •