trenger hjelp med valg av ny TV

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger hjelp med valg av ny TV

Hei, skal anbefale familien ny TV og trenger litt hjelp.

Bruken/kriteriene deres:

- 37 til 42 tommer
    - TV titting, foreløpig har de analogt kabel tv men får muligens digitalt med tida
    - video / DVD
    - mest film & tv programmer/serier, ikke så mye sport
    - gode og klare farger, god kontrast
    - god lyd
    - pris rundt omkring 15 000
    - helst sort design

De kommer ikke til å bruke TV'en til spill eller PC i det hele tatt

I utgangspunktet ville jeg anbefale de en LCD skjerm men etter å ha lest gjennom en del poster her og lest sammenligningen på Comparison between Plasma and LCD technology så er jeg litt usikker..

I utgangspunktet taler plutselig alt for Plasma pga bedre sortnivå, bedre farger og kontrast men det jeg synes taler imot Plasma er:

- risiko for innbrenning ,selv om det kan se ut som det er mindre av det på nye plasma tv'er
    - svært få (nesten ingen) plasmaskjermer med støtte for 1080i !
    - mer og mer på vei ut i forhold til LCD, "gammeldags"?

Så da er egentlig spørsmålet om dette stemmer og hvor viktig det egentlig er å ha 1080 vs 720.. kommentarer?
    Noe i det hele tatt som taler til fordel for LCD til bruken som er beskrevet?

---

De skjermene jeg har titta på til nå er:

Samsung LE40F71B
    Hardware.no - Prisguide - TV - Samsung LE40F71B
    -noen lapper over men kan gå om det virkelig er verdt det, blasse farger høres ikke bra ut tho

Samsung LE-40M71B
    Hardware.no - Prisguide - TV - Samsung LE40M71B
    - bedre tilbakemeldinger, bedre lyd

Samsung N71
    AMENTIO / SAMSUNG 40" LCD TV High End 6000:1 USB Multi MMC. Garanti 2 års on-site.
    - billigst av disse 3

Har også titta på en Sony & en Philips skjerm på Elkjøp/Expert men de liker altså Samsung best pga design og litt godt rykte ellers.

Kommentarer eller andre anbefalninger?

Setter pris på alle tilbakemeldinger

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, Er ferskis på området men har nettopp kjøpt meg en Pioneer 427XA som familietv og må si jeg er strålende fornøyd.
    Har ikke fått digital dekoder ennå (kommer om 1 uke) men kvaliteten overgår mine forventninger. Har sett best i test LCD tv'er med samme signal og de er ikke i nærheten når det gjelder vanlige kabeltvsendinger og er heller ikke noe dårligere på film (dvd) m.m.

I stuen min er det masse vinduer og det er ihvertfall ikke mer gjenskinn i denne kontra min gamle "vanlige" tv.

Så selv om jeg er ferskis og amatør på område så kan jeg varmt anbefale denne tv'n. Utmerket også til familier med små barn som tasser rundt og tar på ting. Tv'n har glass som evt. lett kan tørkes av. Lcd tv'er har pleksiglasslignende front.

Prisen på denne er litt høyere tror det lar seg gjøre å få den til 21' -22' inkl. fot.

Sitteavstanden i stua er fra 1 - 4 meter og alle synes det er bra seerforhold.

Har over lengre tid vurdert og sammenlignet det som er av flattv og mener ganske bestemt at Plasma helt klart er det du må satse på når tvtitting er hovedformålet. Har naboer og familie som har det siste fra Samsung, Sony, Sharp i lcd men "sorry Mac" nå har jeg de beste tvbildene ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei, takker for input
    Mer i retning plasma yes.

Har sjekket ut Pioneerskjermen din litt nå, ser ut som den har fått veldig bra kritikk i tester og alt så den er helt klart notert!
    Spørsmålet er om de er villig til å gå 5000 over ca.-budsjettet deres, og om man evt burde vurdere andre skjermer om man først skal opp i 20 000..

Positivt at den også er bra på analoge signaler, er det noen generelle forskjeller på LCD og plasma her tro?
    De kommer garantert til å gå over til HDTV når det kommer sa de, kan også legge til at lys (tv-titting mens det er lyst ute, de har også bra gardiner..) og kids ikke er noe de trenger å bekymre seg for

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ingen flere som har noen kommentarer?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke noen bra plasma til 15 lapper, bare for å ha sagt det. Skillet går rundt 18-19 tusen, der begynner de bra fra Samsung og Pio. LG PC1/3 er rett og slett ikke bra, ta meg på ordet. Sortnivået er elendig.

Samsung N/M71 og LG LB2R er alternativer for deg, men la oss bare innse at LCD aldri vil bli like bra som plasma på sort.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sgn
    Samsung N/M71 og LG LB2R er alternativer for deg, men la oss bare innse at LCD aldri vil bli like bra som plasma på sort.
    Litt vel bastant? Sony sine Bravia LCD (40x2000 / 40v2000) får sjukt mye skryt for sitt sortnivå....

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke noen bra plasma til 15 lapper, bare for å ha sagt det. Skillet går rundt 18-19 tusen
    For noe tull.

Panasonic TH42PV60 er en meget bra plasma og den får man for under 14.000 for tiden. Sammen med Pioneer's plasmaer er dette de aller beste TV'ene jeg har sett. Har sett Pioneer, Panasonic, Samsung og LG side om side foret med samme blu-ray-signal og Pio og Pana skiller seg fra mengden med eksepsjonelle farger, sortnivå og stöyfattige bilder.
    Også på vanlige TV-signaler og DVD er Panasonic'en en eksepsjonelt bra TV.

Panasonic TH42PV60 er antageligvis det beste kjöpet man kan gjöre i denne prisklassen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    96
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av wideload
    Litt vel bastant? Sony sine Bravia LCD (40x2000 / 40v2000) får sjukt mye skryt for sitt sortnivå....
    Fremdeles ikke i nærheten av en god plasma, tro meg .

AndreWerdenskrieg: Joda, fair enough, men TVen er ikke mye fin sammenliknet med konkurransen, gir en del hakking (dog avhengig av signal) og refleksjoner mer også. Men smaken er jo som baken.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    278
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fremdeles ikke i nærheten av en god plasma, tro meg
    Greit nok, men hva er "god plasma"? Som du nevner i svaret ditt ellers så er smaken som baken - tror også den gjengse forbruker vil bli meget godt fornøyd med en plasma til 13-14.000,-. Kost/nytte-prinsippet spiller vel også inn - er de ekstra 10% på sortnivå verdt påslaget på 20-30-40 tusen?

Signalkvaliteten spiller også stor rolle - det finnes mye dårlige DVD'er der ute hvor kvaliteten er så som så. Hos meg, på min særdeles billige F-S PQ42 (10.000,-), så er det relativt stor forskjell på analogt og digitalt signal. Også stor forskjell på DVD-plater - jeg antar (siden jeg ikke har noen über-plasma) at elektronikken og panelet på 3-4 ganger dyrere plasma'er klarer å undertrykke og/eller forbedre signalet så bra at signal-kilde/kvalitet da ikke spiller så stor rolle.

Med hdtv etterhvert (og ja, jeg vet forskjell på digitalt bakkenett og HDTV ) så tror jeg kost/nytte kommer til å spille enda større rolle, og at dagens mid-highend-leverandører nok må revurdere sin prisstrategi en smule...

Og ja - hadde PV60/62 kostet 14 lakser istedet for 17 lakser da jeg kjøpte min egen plasma så tror jeg at jeg hadde fått dratt ut 4.000,- ekstra. Men der og da - til prisen på 10.000,- pluss frakt - så fant jeg ikke noe bedre produkt for mitt bruk. Om 2-3 år havner denne 42'tommeren på soverommet og en full-HD havner i stua (men hysj, ikke fortell kona mi om dette )

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rundt 15 000 er pv60 skjermene til panasonic de helt klart beste, uavhengig av teknologi.

du får mange "pene" lcd skjermer, men når familien din får tven hjem og kobler på analog kabel tv tror jeg de blir veldig skuffet, selv om samsung lcd skjermern er i pianolakk.

kjøper de pv60 blir de nok fornøyd, vil de ha designet i tilegg må de opp på pioneer 4270 (18990 her i byen, men den prisen varierer nok fra sted til sted)

pioneer er forøvrig bedre på analoge signaler enn pv60

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for gode tilbakemeldinger, nå begynner det å ta form
    Så ser ut som det ikke er noen tvil om at det bør bli plasma lenger,
    finner ingenting til deres bruk som taler til fordel for LCD.
    Det eneste er at de da må klare seg med 720p!
    Og til pris rundt 15 000 er Panasonic TH42PV60 det klart beste valget,
    men designet på denne trekker altså litt ned.

Men helt klart enig i at pianolakken til Samsung har fint lite å si i forhold til
    mye bedre bildekvalitet på andre skjermer

Så skal de ha best mulig bilde & god design så må de altså opp 5K til rundt 20 000,
    og da ser de beste alternativet nå ut til å være:

PDP-4270XA
    PDP-4270XD

3000 kr i prisforskjell på disse to, ser ut som eneste forskjellen er analog eller digital tuner, noen vits i å anbefale XD da?
    Man får vel med digital tuner fra kabelselskapet når man først skal bestille HDTV.

Så har vi da til slutt PDP-427XA, er det noenlunde samme TV'en?

(titta også på PDP-436FDE/XDE men de er eldre og faktisk dyrere så regner
    med at de ikke er noe alternativ mot PDP-427XA & PDP-4270XA/XD)

Tar også med en Samsung som har fått bra kritikk, Samsung PS42Q7H.
    Her er omtale av 50" varianten TrustedReviews - Samsung PS50Q7HD 50in plasma TV

Så hva sier dere, om jeg får de til å strekke seg mot 20 K hvilke av
    disse bør de velge og hvorfor?

Takk for hjelpen igjen

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å unngå unødvendig skalering (og dermed tap av bildekvalitet) bør skjermen ha riktig format.

(forutsatt HD) HD er enten 720x1280 eller 1080 x 1920, av en eller annen syk grunn er de fleste flatskjermer i dag i en "ukurrant" oppløsning og disse må dermed skalere bildet med alt det grumset det medfører.

Altså 720x1280 eller 1080x1920 (pixler), alt annet må reskalere og mister dermed kvalitet!

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis budsjettet til familien din er 20000,- så ville jeg heller brukt 15-17000,- på TV'en. Resten kan du bruke på å kjøpe den nye HD-dekoderen fra canal digital. Den har HDMI inngang også, som vil hjelpe bra på bildekvaliteten. Den koster 2000 nå, og grunnpakken fra CD koster 300 i året tror jeg, inkludert parabolen. Tror du tjener mer bildemessig på det enn å bruke 20000 på bare tv'en...

Hverken plasma eller LCD er særlig glad i dårlige signaler, men noen er bedre enn andre selvsagt.

Bare en tanke...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "grunnpakken fra CD koster 300 i året tror jeg"

må nok oppjustere til 1400,- spenn der gitt......parabolen kommer da i tillegg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj. Såpass ja. Da falt jo hele argumentet mitt i grus i den forrige posten. Men ville likevel brukt noen kroner for å få digitalt, når man først invisterer så mye i en TV

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av another_visitor
    takker for gode tilbakemeldinger, nå begynner det å ta form
    Så ser ut som det ikke er noen tvil om at det bør bli plasma lenger,
    finner ingenting til deres bruk som taler til fordel for LCD.
    Det eneste er at de da må klare seg med 720p!
    Og til pris rundt 15 000 er Panasonic TH42PV60 det klart beste valget,
    men designet på denne trekker altså litt ned.

Men helt klart enig i at pianolakken til Samsung har fint lite å si i forhold til
    mye bedre bildekvalitet på andre skjermer

Så skal de ha best mulig bilde & god design så må de altså opp 5K til rundt 20 000,
    og da ser de beste alternativet nå ut til å være:

PDP-4270XA
    PDP-4270XD

3000 kr i prisforskjell på disse to, ser ut som eneste forskjellen er analog eller digital tuner, noen vits i å anbefale XD da?
    Man får vel med digital tuner fra kabelselskapet når man først skal bestille HDTV.

Så har vi da til slutt PDP-427XA, er det noenlunde samme TV'en?

(titta også på PDP-436FDE/XDE men de er eldre og faktisk dyrere så regner
    med at de ikke er noe alternativ mot PDP-427XA & PDP-4270XA/XD)

Tar også med en Samsung som har fått bra kritikk, Samsung PS42Q7H.
    Her er omtale av 50" varianten TrustedReviews - Samsung PS50Q7HD 50in plasma TV

Så hva sier dere, om jeg får de til å strekke seg mot 20 K hvilke av
    disse bør de velge og hvorfor?

Takk for hjelpen igjen
    Samsungen PS50Q7 HD kan jeg skrive under på, helt faaaantastisk bra bilde og et flott apparat.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de skal nok ikke ha HDTV med det aller første men heller når det blir mer utbredt, så HD mottager blir nok et nytt budsjett seinere.

Flere som er enige i at den Samsung skjermen er et bedre
    kjøp enn Pioneer variantene?
    Skulle gjerne hatt litt input på de forskjellige Pio variantene jeg nevnte også,
    (evt noen jeg har glemt..) hadde vært veldig kjekt..

Active kefcam sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    302
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkurat min Pio 4270 i hus. Dette etter lenge ha vurdert Full HD LCD.
    Kan ikke si jeg angrer, på DVD og TV signaler(LYSE fiber) er den helt fantastisk. Jeg betalte 18500 for denne. Anbefales.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjekt å vite

Hvilken 4270 kjøpte du og hvor?

Noen andre kommentarer på de andre modellene jeg har nevnt?

EDIT: er spesielt interessert i kommentarer på Panasonic TH42PV60 VS. de Pioneer skjermene jeg har nevnt, er det andre ting enn utseende som kan forsvare prisforskjellen på 5-6000 kr?
    Hva med evt Samsung skjermen om man først skal opp i 20K?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ikke mange kommentarer siden sist

Var på Expert og titta på Samsung PS42Q7H & Pioneer 4270XA
    og var ikke lett å se mye forskjell i bildekvaliteten men må ta med
    at de ikke kjørte de i HD der så signalene var ikke de beste :/

Men fortsatt så er det altså nesten 5000 kr i prisforskjell, Pioneer 4270XA
    ligger på 19 000 mens Samsung PS42Q7H ligger på 14325.
    Den som ligger her heter HX men regner med at de er like:
    pcutstyr.no - OBS!

Noe som kan forsvare prisforskjellen?

Kan ta med at de på Expert mener at det er minimale forskjeller
    på Pio 4270XA og Samsung PS42Q7H

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine