Plasma IR forstyrrelser.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer EvilDick sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma IR forstyrrelser.

Jeg har jobbet en del med Windows Mediacenter, i forskjellige miljøer.
    noen ganger har jeg problem med og programmere mediacenter med fjernkontrollene som følger med satellitt/kabel tunere.

For en stund siden la jeg merke til at den lampa som lyser på IR mottakeren da du trykker på fjernkontrollen, lyste konstant.
    Synes det var rart, så jeg begynte og feilsøke litt.

Etter en stund ga jeg opp, og skrudde av TV'en. Da jeg gjorde dette forsvant den lille lampa. Skrudde på TV'en, og lampa indikerte IR signal igjen.

Det endte opp med at jeg plasserte mottakeren et lite stykke bak TV'en, og så begynte ting og virke.

Har en kamerat som har problemer med sin Wii da han er hjemme. Han kjører også plasma, og han får forstyrrelser i sensoren. Alt funker fint da han bruker Wii'en på den gamle CRT skjermen.

Jeg har ikke fått denne feilen på noen av LCD skjermene jeg har testet, men ser det stadig på plasma.

Noen av dere som har lignende erfaringer?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner til problemet ditt. ;-)

Har selv opplevd flere ganger at IR-Sensor har mottatt signaler når jeg ikke har brukt andre fjernkontroller.

Har vært borti fjernkontroller som har ligget stille og sendt ut IR-Støy.
    Ved å ta opp fjernkontrollen og riste den litt for så å legge den ned igjen, har IR-Støyen stoppet.

Har også sett det fenomenet du beskriver med Plasma, ikke bra det der.

Virker som at det er mye dårlig teknisk konstruksjon/produksjon av produkter der de "lekker" IR-Frekvenser.
    Elektronikk: | Onkyo TX-NR818 | Emotiva XPA-5 | 3xBehringer EPX4000 | MiniDSP | Behringer FBD2496 |
    Høyttalere : | Fusion Tempest 12 | Fusion Alchemy 8 MTM | Fusion Alchemy 8 | 2xCelestion FTR18-4080HDX | 2xAurasound NS18 |
    Bilde: | TW-5000 | Adeo Lerret |

Newcomer Cinderella Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EvilDick
    Jeg har ikke fått denne feilen på noen av LCD skjermene jeg har testet, men ser det stadig på plasma.

Noen av dere som har lignende erfaringer?
    Jeg har dette problemet på min Sony 40W2000 LCD skjerm, så det er nok ikke bare på plasma at dette forekommer dessverre. Det er kun når skjermen står på at dette inntreffer her også, så det er nok støy/interference fra elektronikken i skjermen som forårsaker dette.

Lurer på om jeg bare skal overse dette, siden det ikke går ut over styringen av de produktene som er tilkoblet, og jeg ser at LED lyser sterkere når jeg sender et IR signal. I manualen til mottaker står det at "Talk-Back LED" bare skal lyse når du betjener en fjernkontroll, men jeg vet ikke hvor viktig dette er.

Newcomer EvilDick sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    60
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La merke til en ting til i går.
    Da HT-PC'en sto med screensaver på, var det svakt lys i "talkback" LED'en.
    og da jeg beveget på musa, og windowsbildet kom frem ble det sterkt lys i "talkback" LED'en. vet ikke om det er optisk støy, eller HF støy fra Plasma'en som gjør dette. Hadde vært kult og kunne måle slikt.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace
    ..Har vært borti fjernkontroller som har ligget stille og sendt ut IR-Støy.
    Ved å ta opp fjernkontrollen og riste den litt for så å legge den ned igjen, har IR-Støyen stoppet...
    En måte å sjekke slik uønsket IR "lekasje" fra fjernkontroller eller andre rene IR lyskilder, er å bruke et digital video eller foto kamera. Digitale kameraer ser nemlig mye av de lysfrekvensene som er utenfor vårt syns sansesystem, og det er en grei måte både for å sjekke at en fjernkontroll sender lys og om den gjør det når den ikke skal osv. Dette er selfølgelig værre å få til med en Plasma skjerm som både kan sender ut synlig og IR lys samtidig, eller enkelte lystoff rør osv, og da må man vel feilsøke videre med å fysisk skygge for IR kilde og motaker, eller holde mulighetene for andre type forstyrrelser som kan spille inn.

Har opplevd noe av det samme med bruk av IR>RF RF>IR receiver og motakere for å styrer IR ytstyr i andre rom en der fjernkontrollen brukes osv, der det kan gå heller dårlig hvis de brukes sammen med hverandre i samme rom osv.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Active cozmo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    348
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget denne tråden nettopp - la nemlig inn et innlegg relatert til det samme i en annen tråd uten å få noen svar. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som sliter med dette dog...

http://avforum.no/forum/tv-apparater...zmo#post568219

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at der finnes såkalte "Plasma sikre" IR-mottakere, men de jeg har sett, blant annet fra Xantech, koster jo flesk. Har sett de til rundt 5-6000 kr, noe som er helt uaktuelt. Finnes også noen rimeligere som skal være bedre skjermet mot IR interference og direkte sollys, men vet ikke om de er beskyttet noe særlig mot plasma/LCD.

Så det jeg endte opp med var å flytte den ca 1 meter tilside for skjermen. Her lyser IR-mottakeren kraftig når jeg skrur på skjermen, men det avtar og forsvinner helt når skjermen har stått på en liten stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    En tanke:
    Dere som har lyssensor (automatisk baklysjustering) på TVen, hva skjer om dere slår denne av?

--Daniel

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av danielh
    Hei,
    En tanke:
    Dere som har lyssensor (automatisk baklysjustering) på TVen, hva skjer om dere slår denne av?

--Daniel
    Har tenkt på den jeg og, gjorde ikke noe fra eller til hos meg ihvertfall.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løsning på IR forstyrrelser

Her er en løsning på problemer med IR fjernkontrollere på diverse tv apparater.
    Dette er et utklipp fra en mail jeg har fått.

SAMSUNG TV problem med Samsung 40” LCD TV type LE40M61B

Funksjon for automatisk lys/kontrast setting på TV blokkerer kommunikasjon mellom fjernkontroll, dekoder og etc.

Løsning fra Samsung Hovedverksted:
    Årsaken er at funksjonen styrer backlight frekvensen til skjermen. Denne ligger på 57kHz som er så nær carrierfrekvensen for remotekontrollen at det blir blokkering. Funksjonen ligger på inverterkortet i TV apparatet. Dette kan skiftes til et kort med frekvens 62 kHz. ABC Electronic har kjøpt inn kort og holder på med utskiftinger på flere TV’er. Dette kan også gjelde Hitachi modeller og muligens også andre TV merker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å se etter IR-støy (eller bare leke dere litt) så kan dere åpne web-kameraet deres og ta ut IR-filteret som ligger foran linsa. Da ser dere at led`en på fjernkontrollen blinker, ganske kult egentlig

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •