Hva er backlight når det snakkes om LCD TVer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er backlight når det snakkes om LCD TVer?

Kan noen forklare meg?

Er en modell jeg ser på hvor folk har klaget på at summingen fra TVen blir høy når backlight dempes eller noe i den duren. Husker ikke eksakt men lurer på hva denne funksjonen gjør for noe for bildet/omgivelsene.

Intermediate JgR sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    535
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Kan noen forklare meg?

Er en modell jeg ser på hvor folk har klaget på at summingen fra TVen blir høy når backlight dempes eller noe i den duren. Husker ikke eksakt men lurer på hva denne funksjonen gjør for noe for bildet/omgivelsene.
    Vet ikke om det er dette du tenker på, men på enkelte av lcd tvene, er det lys bakpå som lyser opp veggen bak tven. Dette gjøres for at kontrasten skal "virke" bedre.
    Noen bruker det, andre gjør det ikke. Smakssak.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke helt om det er det du lurte på, men LCD panelet i en LCDtv produserer ikke lyset sitt selv i hver pixcel som Plasma skjermene gjør, og er derfor avhengig av et backlight system på baksiden av LCD panelt for at det skal produseres lys, for at man får et synlig bildet på skjermen.

LCD cellene virker derfor mer som "lysventiler" mellom en bak-lyskilde og tvtitteren. Det at baklys systemet kan begynne å lage ulyder, er vel gjerne pga at det ofte benyttes lysrør som trenger en litt spesiell stømforsyning for å fungere, og dersom man regulerer lystyrken på slike systemer, må man gjerne ty til en form for på og av regulering og la på være oftere eller lenger tids enheter av gangen hvis lystyrken skal opp og mere AV når lystyrken skal ned. , da man ikke kan redusere spenningen på samme måte som for en glødetråds pære for at lysintensiteten skal gå opp eller ned.

Du kan kanskje få et lite intrykk av oppbyggningen av LCD skjermer med å sjekke denne Lumenlab strippingen av en Data LCD skjerm

Ellers tenkte jeg også litt i de baner som JgR utifra spørmålet ditt, med Ambient light som på enkelte tv modeller, og det er en litt annen fungsjon der man lar TVen styre lyset i området og vegg arealet bak skjermen, og utnytter noe øyets ulineære og referangse arbeidsprinsipp for å fremheve opplevelsen av bildet på skjermen.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for suvere svar!