Sony 46X2000 vs 46W2000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sony 46X2000 vs 46W2000

Jeg kikket igjennom sammenligningen på Sony sine sider på disse 2, og de to store forskjellene var at X hadde Bravia Engine EX, som W ikke har, og at W har 500 mer i kontrast enn X

Har man noe særlig bruk for Bravia Engine EX på HD matriale?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Har man noe særlig bruk for Bravia Engine EX på HD matriale?
    Dette er bildebehandlingen i TV-en og denne har selvsagt alt å si, både på SD og HD materiale. Jeg vil tro at EX er spesielt utviklet for å øke ytelsen på HD material, dette fordi man ikke kjøper en så fantastisk bra og dyr skjerm for å se SD/Analog TV.

Jeg har sammenlignet disse modellene i butikken og jeg må si at X-serien til Sony er de beste LCD-ene på markedet. Grunnen til at disse ikke vinner alt av tester er nok prisen, de faller litt under pris/ytelses tatt i betraktning . Dette er jo viktig moment for mange, men jeg hadde valgt X > W, selv prisen tatt i betraktning. X-serien skiller seg også ut kvalitetsmessig, serien har et meget habilt design og fås i flere farger som gjør at den kan matche interiøret.

Jeg ville også sett på andre skjermer enn Sony, da spesielt Samsungs 46" 1080p. I 46" klassen er Sony og Samsung konger. Jeg ser at du har vurdert LG 47RF, denne har jeg sett og jeg synes ikke den kan måle seg med Sonys W/X-serien, men så er den vesentlig billigere per tomme også.

Newcomer Cinderella Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På den annen side, jo bedre signal du har, jo mindre prosessorkraft trenger du i skjermen. Når det her er snakk om HD signaler, tror jeg ikke du vil se den helt store forskjell bare pga Engine EX. Men det er klart at X er en bedre skjerm enn W på andre områder også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at selv om du har en meget bra kilde, så må skjermen behandle bildet? Dette er noe jeg kan lite om, noen som har litt mer kunnskap på dette området? Jeg tror uansett at EX engine-en i X serien gjør HD bedre enn W serien og at HD avspilling er primærfokuset til EX engine-en. Jeg har sett disse skjermen opp mot hverandre med samme HD kilde (BR 1080i) og det var ganske stor forskjell, faktisk var forskjellen så stor at jeg fikk hakeslepp. Men så er prisforskjellen også ganske betydelig mellom modellene. Jeg har sagt det før og sier det igjen, X-serien til Sony er det best jeg har sett, uavhengig av LCD/Plasma/Bakpj.

Newcomer Cinderella Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som sagt ikke uenig i at X er en bedre skjerm enn W. Vurderte faktisk en 40X i stedet for 40W, men jeg kunne ikke forsvare den store prisforskjellen. Men poenget mitt var at Bravia Engine har mye mer for seg når innsignalet er dårlig, enn ved HD signaler, som AndersT2 etterspør.

Det er jo snakk om en prosessor som skal behandle det signalet du forer skjermen med. Hvis du gir den et "møkkasignal" og så kjører masse innstillinger på maks for å undertrykke/glatte ut det dårlige signalet, så må jo prosessoren jobbe dertil mye mer. Hvis du derimot forer den med et "perfekt" HD signal, kan du dermed slå av masse av støyfjerningskretsene, slik at prosessoren får en mye enklere oppgave med å behandle bildet.:wink:

Newcomer Cato72 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cinderella Man
    Er som sagt ikke uenig i at X er en bedre skjerm enn W. Vurderte faktisk en 40X i stedet for 40W, men jeg kunne ikke forsvare den store prisforskjellen. Men poenget mitt var at Bravia Engine har mye mer for seg når innsignalet er dårlig, enn ved HD signaler, som AndersT2 etterspør.

Det er jo snakk om en prosessor som skal behandle det signalet du forer skjermen med. Hvis du gir den et "møkkasignal" og så kjører masse innstillinger på maks for å undertrykke/glatte ut det dårlige signalet, så må jo prosessoren jobbe dertil mye mer. Hvis du derimot forer den med et "perfekt" HD signal, kan du dermed slå av masse av støyfjerningskretsene, slik at prosessoren får en mye enklere oppgave med å behandle bildet.:wink:

Hvis jeg forstår deg rett, så kan W være et (nesten) like bra alternativ dersom man har en receiver som gjør en bra jobb med bildet slik at prosesseringen i TV'en kan slås av?

Hvis Bravia Engine "slås av" (kan den?) - vil forskjellen i bilde forsvare prisforskjellen?

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cato72
    Hvis jeg forstår deg rett, så kan W være et (nesten) like bra alternativ dersom man har en receiver som gjør en bra jobb med bildet slik at prosesseringen i TV'en kan slås av?

Hvis Bravia Engine "slås av" (kan den?) - vil forskjellen i bilde forsvare prisforskjellen?
    Når man kjører 1080p fra en kilde så gjør nok ikke TVen spesielt mye annet enn å vise det tror jeg.

Selve oppskalerings biten av Bravia Engine får man ikke slått av. Fordi man ikke har mulighet til å vise nativ oppløsning så langt jeg har sett. Altså man får ikke 1280x720 bilde med sorte kanter rundt hvis man kjører 720p. Den oppskalerer uansett til 1920x1080. Min W2000 skalerer kun til 1080i, ikke p ved annet enn 1080p. Selv om den da igjen omgjør 1080i til p siden panelet er progressivt.

Men selv om en kilde kan oppskalere til 1080p, så betyr ikke det at den er bedre enn TVen. Jeg ville trodd at Sonys topp TVer, X-serien, har bedre bildebehandling/oppskalering enn mange av spillere/forskerere opptil middelklassen eller høyere.

Men man får slått av andre ting som Bravia Engine gjør, slik som støyreduksjon osv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •