Hjelp til valg av 46" lcd

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av 46" lcd

Hei!
    Vurderer å kjøpe en 46" Lcd som hovedsaklig skal brukes til filmtitting fra dvd og parabol, via hdmi. Har kikket litt på Samsung LE46F71B og Sony KDL-46W2000. Blir ikke klok på dette, men ser at det prates om 1:1 pixelmapping, er dette aktuelt kun hvis det skal kobles til en htpc eller gjelder dette også 1080p fra kanal digital f.eks.? Ser at dette ikke støttes av Samsungen uten oppdatering av firmware som Samsung tydeligvis ikke gir ut i Norge. Kan jo tenkes at det også kommer en htpc i hus etterhvert. Noen som kan gi noen tilbakemeldinger og synspunkter på dette? Har en Denon avr-3806 forsterker med hdmi hvis det har noe og si for 1:1 pixelmapping?

På forhånd takk!

Mvh. Tommy

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg sa på hardware.no..

Gå heller for en PDP427XA fra Pioneer. Så får du det skikkelig med en gang.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi må vel nesten holde oss til det trådstarter spør om, hjelp til valg av 46" LCD ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har vurdert eller sett på disse? Noen som har den nye 47" til Lg da?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    725
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tommy1974
    Ingen som har vurdert eller sett på disse? Noen som har den nye 47" til Lg da?
    Ha litt tålmodighet noen timer eller dager til...folk jobber......

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har også vist litt ineresse til Samsung F serien...
    har jo plutselig sett den til "dumping"priser nå så

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager........
    Skal ha tålmodighet noen dager eller uker, bestilte HD dekoderen fra Canal Digital idag.

tiiim:
    Det jeg ikke liker med den er at den ikke støtter 1:1 pixelmapping på hdmi, men ikke sikker på hvordan dette påvirker skaleringen av bildet. Derfor spurte jeg litt om dette og hva andre mener.

Tommy

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDMI og pixelmapping fra DVD spillere har ingenting å si, den sender signaler som TVen mottar riktig. Pixelmapping er fra PC som sender litt andre signaler fra tid til annen.

LG sin 47" tar dette både på HDMI og VGA. Og det er en her inne som har lagt inn sine meninger etter at han fikk den i hus, han var fornøyd.

Jeg skal selv ha LG sin, men venter på den nye versjonen som skal komme i mars, med 100/120 Hz panel i 1080p.

Sonyen jeg har i dag, uten HDMI, er meget sær på PC signaler via VGA. Men Sony skal jo ha fått dreisen på sine flat TVer det siste året

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg nyeste "What Hi-Fi", er en 46" LCD shootout der. Vil ikke si meg helt enig med resultatet deres, men nå har ikke jeg sett samtlige tv'r i den testen heller. Samtidig som de mangler flere alternativer, men en liten indikasjon er det uansett.
    Jeg mener uansett at du burde få sett de "live" før du bestemmer deg for noe. Har blitt enormt skuffet av flere "testvinnere" som ser ut som juling når jeg kommer i butikken.

Uansett resultatet fra shootout'n kjapt summert:

Best (5/5): Sony KDL 46X2000
    Beste kjøp (5/5): Samsung 46F71B
    4/5 poeng:Sharp LC46XD1E og Toshiba 47WLT66 (støtter ikke 1080p)
    3/5 poeng: LG 47LB2RF

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er litt keen på X2000 jeg , men vet jo at Sony har sine X2500 paneler klare for europa nå rett rundt hjørnet.
    Prisen blir vel altfor stiv da

Samsung F71 får du jo tittende neddi 26k grensen (46"), så den er jo et meget god kjøp om dagen... Pixelmapping er egentlig uvesentlig når det gjelder HDMI mener jeg.... Stapper bare PC'en inn i VGA kablen så blir det jo så og si like bra... Sikker på at du ikke ser forskjell i praksis...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei. jeg skal kjøpe meg sharp 46" xd1 i morgen. men lurer på hvorfor det er lite med anbefalinger i denne tråden... er det noe jeg bør vite? er det bedre kandidater i 30.000 kroners - klassen? skal sitte ca 2.5 til 3 meter i fra. er det et problem?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke hva folk mener med meter ifra TV'n... man må jo ha stor tv, så stor som mulig... sitter du 1meter fra feks en 50" så er det jo seff å anbefalle full-HD, ettersom pikslene blir mer synlige jo nærmere du kommer!!
    Men for meg er det hvertfall, jo større jo bedre.. men kvaliteten må også følge, ikke bare størelsen...

Har ingen erfaring selv med LG eller Sharp så kan desverre ikke uttale meg om den
    Men om du humper opp 4k så har du Sony sin 46X2000 som er det råeste på markedet...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for innspill.
    Så 1:1 pixelmapping trengs ikke ved bruk av hd tuner signaler via hdmi?
    Da er vel Samsungen kanskje et fornuftig valg, noen som vet hvor den kan sees utstilt i nærheten av Drammensområdet?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er overscan på HDMI på F71, så det vil si at noe av bildet vil gå utover skjermens bredde. Men det er en fix for dette, men Samsung Norge vet ikke om den. Det kan ordnes med en software oppdatering, men du må ha en spesiell kabel for å få det til.

Du kan lese mer om det her

Forum -> Samsung LE40F71B TV - Diskusjon.no

Samsung F Series - Page 155 - AV Forums

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker.

Lese litt mer!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    Det er overscan på HDMI på F71, så det vil si at noe av bildet vil gå utover skjermens bredde. Men det er en fix for dette, men Samsung Norge vet ikke om den. Det kan ordnes med en software oppdatering, men du må ha en spesiell kabel for å få det til.

Du kan lese mer om det her

Forum -> Samsung LE40F71B TV - Diskusjon.no

Samsung F Series - Page 155 - AV Forums
    F71 har pt ikke 1:1 pixelmapping. Samsung kjenner til at det er kommet en fix for BeNeLux-landene og UK. De anbefaler ikke denne for det skandinaviske markedet, da det visst kunne være noen forskjeller i programvaren. En uautorisert oppdatering vil ikke bli dekket av noen garantier eller på reklamasjon, ble jeg opplyst om.

Har sett en del på Sharp LC46XD1E, 46F71 og KDL46w2000 den senere tid.
    Mitt inntrykk er at LC46XD1E overrasker stort til prisen. KDL46w2000 har et totaltsett bedre bilde, men trenger lang tid på å sette seg. Bilde virker meget grovt til og begynne med. 46F71 er en gjennomgående god skjerm uten å utmerke seg vesentlig i noen retninger(som å kjøpe en Toyota). Er personlig litt lei av designet til Samsung, så derfor synes jeg at Sharpen kom som en frisk pust. Minuset med denne er muligens analogtuneren. Bilde på 46w2000 blir bare bedre over tid.

Dette er bare min lille oppsummering av skjermene jeg har sett en del på i senere tid. Jeg hadde nok selv valgt LC46XD1E i dag og heller brukt resten på en meget god DVD-spiller med scaler, feks. dvd 3930 fra Denon.
    KN

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke Sharpen 1:1 pixelmapping?
    Skjønner liksom ikke hva man skal med scaler? Fordi den skalerer bedre enn tven?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norve@mac.com
    F71 har pt ikke 1:1 pixelmapping. Samsung kjenner til at det er kommet en fix for BeNeLux-landene og UK. De anbefaler ikke denne for det skandinaviske markedet, da det visst kunne være noen forskjeller i programvaren. En uautorisert oppdatering vil ikke bli dekket av noen garantier eller på reklamasjon, ble jeg opplyst om.
    Den har pixelmapping på VGA ihvertfall. Den fix'en gjelder bare for overscan-problemet over HDMI.

pixelmapping » Samsung TVs

Men det med garantien er jo viktig å tenke på. KAn jo også hende de sier det bare for å slippe å betale for å sende ut kabel, cd og tekniker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •