HVorfor !var! ikke bildet i 16:9?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HVorfor !var! ikke bildet i 16:9?

Jeg "så" på ett progrem i 16:9 på tv2(en eller annen film med jennifer lopez i hovedrollen) og ble rett og slett drit forbanna! :x bildet ville ikke følge skjermen så det ble noen brede svarte striper oppe og nede, akkurat som på en 4:3 tv. Hvorfor i all verden ble ikke bildet sånn det skulle være?
    til slutt ble jeg så dritt lei at jeg skrudde av hele dritten :evil: . det var jo ikke ett stort savn den filmen akkurat , men det irriterte meg uansett!

jeg har vanelig analog antenne og tven er en Philips 32PW6305, så nå vet dere det.

Mvh. Martin.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ER du helt sikker på at filmen ble sendt i 16:9 (=1.78:1), og ikke 1.85:1 eller 2.35:1?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Det er en vanlig mistforståelse at man slipper sorte striper ved 16:9 TV

Mange filmer er filmet med bredere format 2.35:1 og ved disse filmene så blir det sorte striper på 16:9 apparater.

Hvis det f.eks var wedding planner så er den innspilt i 2.35:1
    http://www.imdb.com/title/tt0209475/technical

Hvis du leser i denne guiden så finner du en oversikt over hvordan de forskjellige typer sendinger blir seende ut på en 16:9 TV

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette fordi filmen fremdeles sendes som et 4:3-signal? På denne måten får de med vanlig 4:3 TV får se den som 16:9 oroginalt format for den filmen -med svarte streker oppe og nede.
    Og de med widescreen får se den i enda smalere for det er jo fremdeles en svart stripe oppe og nede.
    Du må da bruke TVen's zoom-funskjon til de svarte strekene er borte og først da vil de med widescreen se filmen i sitt originale format.
    Jeg tror det er slik det virker på de fleste kanalene når de påstår at de liksom sender i 16:9. Eneste som gjør det på rett måte er vel canal+blå som jeg vet. Der vil de med 4:3 TV mangle en del av bildet på sidene mens de med widescreen vil få hele bildet slik det skal være uten noen form for zoom-funskjon.

Håper alt dette var korrekt. Noen som kan bekrefte/avkrefte det jeg sier så er det flott.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av StianH*
    Er ikke dette fordi filmen fremdeles sendes som et 4:3-signal? På denne måten får de med vanlig 4:3 TV får se den som 16:9 oroginalt format for den filmen -med svarte streker oppe og nede.
    Og de med widescreen får se den i enda smalere for det er jo fremdeles en svart stripe oppe og nede.
    Du må da bruke TVen's zoom-funskjon til de svarte strekene er borte og først da vil de med widescreen se filmen i sitt originale format.
    Jeg tror det er slik det virker på de fleste kanalene når de påstår at de liksom sender i 16:9. Eneste som gjør det på rett måte er vel canal+blå som jeg vet. Der vil de med 4:3 TV mangle en del av bildet på sidene mens de med widescreen vil få hele bildet slik det skal være uten noen form for zoom-funskjon.

Håper alt dette var korrekt. Noen som kan bekrefte/avkrefte det jeg sier så er det flott.
    Jeg kan bekrefte at stort sett alt du sa var feil. Uansett bra du tar deg tid til å svare.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke dette fordi filmen fremdeles sendes som et 4:3-signal?
    Høres rart ut.

Eneste som gjør det på rett måte er vel canal+blå som jeg vet.
    Nix. Flere sendinger på andre kanaler (bl.a. NRK1 og NRK2) er i 1.78:1 formatet.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du kanskje tenker på er ekte 16:9 visning. Da sendes de strukket vertikalt slik at widescreen apparater trenger bare å trekke horisontalt. Fordelen med dette er at man bruker flere linjer til å vise bilde. (høyere oppløsning)

Svensk TV4 sender en del i dette formatet.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Peakman
    Det du kanskje tenker på er ekte 16:9 visning. Da sendes de strukket vertikalt slik at widescreen apparater trenger bare å trekke horisontalt. Fordelen med dette er at man bruker flere linjer til å vise bilde. (høyere oppløsning)

Svensk TV4 sender en del i dette formatet.
    Vi har analog kabel tv fra UPC, og de driter i alt som har med kvalitet/gode signaler/god lyd etc å gjøre virker det som. DR1 er der den eneste som jeg har fått i ekte 16:9 på noen sendinger.

For de som har digital parabol så sender vel NRK2 en del ekte 16:9 gjør de ikke?

-Magne

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mf
    For de som har digital parabol så sender vel NRK2 en del ekte 16:9 gjør de ikke?
    Jepp Til og med Barne-TV på NRK1 ble sendt i 1.78:1 i dag. Så 4:3 sendinger blir det færre og færre av.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 80-tallet, ved VHS'ens barndom begynte man å sende filmene i letterbox. Fordelen med dette var at man fikk med selv hele bildet av filmen, ulempen var at man kun brukte et fåttall av VHS-kassettens tilgjengelige bilder, dvs bildet ble dårligere enn det kunne vært og man fikk svære svarte streker oppe og nede på bildet. Det ble etterhvert så store protester at man besluttet å sende filmene i panscan i stedet, hvor man zoomet inn på den delen av bildet hvor handlingen foregikk.

Når så dvd-formatet kommer velger man igjen å sende bildet slik det ble filmet, nemlig i 1:1.85 eller 1:2.35, dvs man får igjen svarte streker oppe og nede av bildet. Hva er så forandret i mellomtiden? Noen har jo skaffet seg widescreen-tv, men disse tvene har et forholdstall 1:1.78 så strekene får en fortsatt. Det er ingen grunn til at man behøver å se alt som skjer i begge ytterkantene av bildet samtidig, spesielt formatet 1:2.35 er jo et kino-format. På kino titter du jo ikke i begge ytterkantene av bildet samtidig, såfremt en ikke har noen spesielle øyne som greier å fokusere over et stort område samtidig.. Slike formater burde derfor (i mine øyne) blitt zoomet inn på samme måte som det ble i VHS sin tidsalder, men at man nå zoomer formatet inn til widescreen format i stedet. På denne måten får man brukt alle tilgjengelige linjer på DVD-plata og man unngår sorte striper.

Mine to cents..

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fremdeles masse bråk om dette i USA, og det har ført til at nesten alle større filmer gis ut både i originalt format, og det de kaller "fullscreen" (som egentlig burde hett halfscreen, da du bare får sett halve filmen).

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Slike formater burde derfor (i mine øyne) blitt zoomet inn på samme måte som det ble i VHS sin tidsalder, men at man nå zoomer formatet inn til widescreen format i stedet. På denne måten får man brukt alle tilgjengelige linjer på DVD-plata og man unngår sorte striper.
    Forsøk dette med Peter Greenaways "The Pillow Book" eller filmer av andre regissører som faktisk utnytter bildeformatet i hele bredden. Lykke til! :twisted:

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det er fremdeles masse bråk om dette i USA, og det har ført til at nesten alle større filmer gis ut både i originalt format, og det de kaller "fullscreen" (som egentlig burde hett halfscreen, da du bare får sett halve filmen).
    Det er jeg på det sterkeste imot. Man mister jo mye av filmfølesen.

Jeg ser heller ikke problemet med sorte striper. Er det angsten for at man har betalt for et vist antall tommer og man ikke får brukt alle som gjør at enkelte for helt noia.

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm rart det der.
    Jeg mener da tydelig at NRK2 sine sendinger som det står 16:9 bak i programbladet får sorte streker og at jeg selv må bruke zoomfunskjon på TVen. Jeg har kabelTV fra Telenor Avidi med digital dekoder om det skulle ha noe å si. Men det kan såklart være at jeg tar feil, eller at det var en feil i programbladet slik at det programmet ikke egentlig skulle være merket med ordentlig 16:9-sending. Men jeg husker jo dette spesielt godt siden jeg akkurat hadde fått widescreenTV og skulle se hvor mye bedre det da ble på slike sendinger.
    Og ja såklart, TV4 sender jo i ordentlig 16:9 som regel ja, glemte dem av.

Da er det altså NRK1 og NRK2, TV4 og canal+blå som sender i 16:9 (ikke alle sender slik hele tiden da, men av og til), rams gjerne opp flere

Men til trådstarter: TV2 sender ikke i 16:9 (såvidt jeg har fått med meg) så her må du nok hvertfall bruke zoomfunskjon.

(håper jeg ikke har feil igjen for da er det noe galt med enten tv'en min, hodet mitt eller telenor avidi...:? )

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm rart det der.
    Jeg mener da tydelig at NRK2 sine sendinger som det står 16:9 bak i programbladet får sorte streker og at jeg selv må bruke zoomfunskjon på TVen.
    Ja, som forklart tidligere i tråden, når det sendes film (som vanligvis er bredere enn 16:9) så må det bli letterbox.
    Sjekk NRK1, de sender en god del 16:9 program, og det fyller skjermen helt.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm.. Hvilken oppløsning brukes når eks. TV2 eller NRK2 sender 16:9??
    Er det bare vanlig 4:3 som er "køddet" med?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når NRK 2 sender ekte 16:9 så er vel oppløsningen 720 x 576. TV2 sender vel stort sett kun letterbox.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •