plasering av 50' pioneer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

plasering av 50' pioneer

Hei!

Jeg skal montere en pinoneer 50' på en gipsvegg. Vil det funke? Tar gjerne i mot tips... Også lurte jeg på hvor høyt det er optimalt å sette den!? Jeg sitter ca. 3,5 meter unna "veggen".

MVH Lars André

Newcomer Tassadar sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du MÅ feste Tvn i stenderverket! For guds skyld! Jeg tviler på det aller sterkeste at det finnes plugger (Mollyplugger) som er kraftige nok til å holde rett i gips! Uansett hadde ikke turd! Forestill deg smellet klokka 03.00 om natta! GRØSS!

For å finne stenderene kan du enten banke på veggen og høre at det er "hulere" lyd mellom stenderverket enn når du treffer selve stenderen. Stenderverket er da selvsagt sterkt nok til å bære vekten av tvn.

Det sikreste er å kjøpe/låne seg en stender detektor! Du kan få denne til ok pris på Clas Ohlson og det er en Black & Decker laservater og stender detektor i ett. Den gir utslag på tre, metall samt strømførende linjer slik at du plutselig ikke står der med drillen inne i sikringskapet Har den selv og synes den er fin! Spesielt bra er det med laservateren som er "flytende" og alt blir banna beint! Den er ikke Dewalt kvalitet men fungerer som den skal!

Her er link til verktøyet: Clas Ohlson - Laserpass, Black&Decker BDL230S Laservater handle bestill postordre

Min far er tømrer så jeg har bare blindt fulgt hans anbefaling her!

Når det gjelder høyde for plassering av tv har jeg hørt 1-1,5m ARRESTER MEG GJERNE HER FOLKENS!

Lykke til med deilige 50" Pioneeren!

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg smallt opp min Pioneer 507XA forrige helg

Det orginalet veggstativet er en teit klump på 45 cm som går mellom stenderene, så jeg smallt opp 2 solide plankebiter vanrett oppe og nede i stenderverkene så festet jeg veggstativet på disse plankene igjen slik at det satt skikkelig, og det har ikke fallt ned ennå så regner med det sitter godt ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og til lykke med 50"

Min 507 henger 85cm over gulvet til nedre kant
    på tv, og jeg sitter 3,5 - 4 m frå tv.

Sjå her

ove

Ove

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nedre kant 75cm fra gulv, sitter vel ca 3,5-4m fra tv'en. Har 4m fra vegg til vegg. Tv-høyden synes jeg er bra, går sikkert å ha den litt mer opp, men ikke la det bli for mye, du blir sittende mye foran tv'en nå. Tror det blir slitsomt å se oppover. Må forøvrig anbefale naturprogrammet fra BBC(tror jeg)som går på NRK søndager. Knallbilder!(og jeg som egentlig ikke liker naturprogrammer)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stesch
    Nedre kant 75cm fra gulv, sitter vel ca 3,5-4m fra tv'en. Har 4m fra vegg til vegg. Tv-høyden synes jeg er bra, går sikkert å ha den litt mer opp, men ikke la det bli for mye, du blir sittende mye foran tv'en nå. Tror det blir slitsomt å se oppover. Må forøvrig anbefale naturprogrammet fra BBC(tror jeg)som går på NRK søndager. Knallbilder!(og jeg som egentlig ikke liker naturprogrammer)
    Må hive meg på her. Har riktignok reisetvversjoen fra Pionner PDP-427XA. Fikk denne i hus for 2 uker siden og jeg falt nesten av stolen på nevnte naturprogram som du nevner. Har helt fantastiske bilder spesielt fra den delen av programmet som var filmet under vann. Makan til fargespill :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takker;)

takker for alle innspill her.. Jeg snakka med byggingeniøren og han mente at hver gipsplugg klarte 25kg, så han mente det skulle gå helt fint....men ble jo noe mer usikker etter at jeg leste dette

Skal sette opp tv'en i helga, gleder meg helt sykt!

Takk, mvh Lars Kløvstad

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg holder på å pusse opp stua. Planen er å ha ett 50mm rør fra gulvet og opp til 507'en sånn at eg får alle kablene skjult. Men kor kan eg avslutte røret bak tv? Trenger noken mål, sånn at eg kan kle ferdig veggen. TV blir ikkje bestilt før i neste veka.

Korleis er strømkabelen til denne? Blir vell ingen problem å få alle kablene inn i 50mm rør? Har òg lagt ett 50mm rør fra bak TV til bak sofaen, + ferdig itrekt 4kvadrat høytalerkabler til bakhøytalere :-D

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pio50
    takker for alle innspill her.. Jeg snakka med byggingeniøren og han mente at hver gipsplugg klarte 25kg, så han mente det skulle gå helt fint....men ble jo noe mer usikker etter at jeg leste dette
    Takk, mvh Lars Kløvstad
    Tror du skal være ytterst forsiktig med å stole på slike tall, og for den saks skyld plugger!
    Det er tross alt dyrebare greier du skal henge opp, og da bør man jo absolutt være på den sikre siden.
    Som et alternativ vil jeg i alle fall foreslå følgende:
    Skjær til en 12 til 15mm finerplate, bred nok til at den når over to stendere i veggen. Altså minst 60cm bred. Høyde, gjerne 35 til 40cm.
    Dermed er du sikret fester i stenderne. Er disse av den "gammeldagse", altså 2x4", så får du et realt tak i disse vha "franske" treskruer, om ønskelig. Finerplata monteres midlertidig på veggen, i riktig posisjon.
    Bor så 3-4 6mm hull med passende avstand, 3-4cm fra øverste kant på finerplata, gjennom denne og inn i gipsen. Disse danner mal for montering av gipsplugger på baksiden av finerplata, pluggene monteres selvsagt i gipsen etter fjerning av den midlertidig monterte finerplata.
    Merk av, og bor hull for VESA-festet i finerplata. Helst bør det brukes maskinskruer med senkhode som monteres fra baksiden av finerplata, altså mellom plate og vegg.
    Forsenk hullene, slik at skruehodene ligger flush med finerplata´s bakside.
    Dette ga i alle fall i mitt tilfelle en "bullet-proof" løsning, hvor det i dette tilfelle var aktuelt å montere TV´n på en svingbar og leddet arm på VESA-festet.
    Før TV´n ble montert, testet jeg festet med mine 75kg hengende ytterst i armen.
    Overkill kanskje, men jeg sover i alle fall godt om natta!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke være no problem med gipsanker.

"Er det snakk om nye gipsvegger er mollyplugger, såkalte gipsanker, egnet til oppgaven, sier Rune Solvang i Markt & Co AS. – De tåler 30 kilo per festepunkt med en sikkerhetsfaktor på 2,5. Det betyr at de egentlig tåler 75 kilo, men vi legger alltid inn en sikkerhetsmargin."

Trygt oppheng av flatskjerm ~ viivilla.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    yep, det er en helt ny leilighet.. Hjertelig, da prøver jeg det Skal passe på å si fra om det funker/eller ikke!! hehe

Mvh Lars Kløvstad

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hang opp en 50" på gipsvegg for 8 mnd siden. Kun i gipsankere som var av grov type(10mm). kan henge deg i feste(les flatt på vegg feste). Skal du ha svingbart MÅ du finne minst en stender. I værste fall kan men jo forsikre tv'n mot uhell...

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Montering vil jo være avhengig av type feste, er det snakk om et "rett på vegg" feste (3-5cm utifra veggen) vil nok riktig type og antall gipsankere gjøre jobben. Skulle du gå på et feste som kan trekkes en 50-60cm utifra veggen er det en absolutt nødvendighet og finne stendere.

Satt opp en LG 42PX4 på en gipsvegg med "ankere" for 1,5år siden, den henger da ennå

Edit: Doh! Klarte ikke lese sonosol sitt inlegg før jeg hev meg på

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge Pioneer går det helt greit å montere TVen på gipsvegg, men bruk hvertfall alle åtte festepunktene.

I tillegg er det et festepunkt i midten, og der kan du jo sentrere festet i forhold til stenderen slik at du har ankret festet i stenderen oppe og nede. Men det skal ikke være nødvendig (jeg ville gjort det likevel.. ;-) )

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har sponplater i veggen.det vil vel holde?til denne tven?
    skal bare ha ett feste som går helt inntil tven.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av cosworth23
    jeg har sponplater i veggen.det vil vel holde?til denne tven?
    skal bare ha ett feste som går helt inntil tven.
    Hva med montering av f.eks 50" TV på gips som er kledd utenpå trepanel? Jeg har pusset opp ei kjellerstue og kledde gipsen utenpå gamle "Møllerstue"-panel vegger. Må jeg likevel finne stendere eller vil kombinasjonen gips+panel holde?

Hvordan ser forresten festebrakettene for vegg ut? Er det slik at en fester med 8 punkter over et stort område eller er brakettene nokså små i diameter?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •