Kjøpsloven... Har man 5 års garanti på flat-TVer? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Jeg føler meg mer trygg nå :-D

Er en 32" fra Viewpia jeg skal ha. Var en som skrev at han sin skjerm røk etter 2 dager, da ble jeg litt redd. Dette gjelder selvsagt ikke alle TVer fra Viewpia, men var greit å vite hva jeg har å stå på i tilfelle TVen min også ble ødelagt...!
    Normalt har større produsenter med litt respekt for seg selv en DOA periode. Det vil si, dør produktet innen f.eks 30 dager blir det automatisk byttet i nytt. Går det over 30dager er det vanlig service som gjelder. Dette er noe som varierer fra produsent til produsent, samme med antall dager/timer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Bedriften må bevise dette.
    Men da skulle man jo egentlig tro at man kunne få ny TV om man får innbrenning på en plasma da? Hvis ikke bedriften kan bevise at man selv har gjort noe som kan føre til innbrenning..

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    Men da skulle man jo egentlig tro at man kunne få ny TV om man får innbrenning på en plasma da? Hvis ikke bedriften kan bevise at man selv har gjort noe som kan føre til innbrenning..
    Så fremt det ikke står noe i manualen om dette så vil jeg tro det...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei.
    Innbrenning er i de aller fleste tilfelle en selvforskyldt skade. En annen sak er at dette problemet langt på vei tilhører historien, og helst de aller tidligste plasmapanelene.
    Det er selvsagt fortsatt mulig å oppleve det, men du kan banne på at bransjen veldig godt vet hvordan de skal forholde seg til dette!
    Dessuten blir det fra produsenten formelt advart mot situasjoner som kan føre til innbrenning, og dermed er man "advart".
    Av og til lønner det seg faktisk å lese bruksanvisningen. ;-)

Btw; Sjøl har jeg en (ganske dyr) plasma-TV av relativt ny dato, og har opplevd midlertidig innbrenning ved at kjerringa har gått fra TV´n i teksTV-modus. Problemet er heldigvis enkelt å løse, inbrenningen forsvinner etter kort tid med vanlig TV-titting.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det er 5 års reklamasjonsrett på TV. Fra paragraf 27
    Hmm... ser slik ut. Må nok bøye meg i støvet der ja... :???: ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Nei.
    Innbrenning er i de aller fleste tilfelle en selvforskyldt skade.
    Den er grei, men de kan jo likevel ikke bevise at jeg er ett av de tilfellene. Altså jeg er på ingen måter jurist, men jeg har en følelse av at man har en god sak hvis det ble en rettsak.
    Tror ikke plasmaskjermer har en egen paragraf i loven heller..

Ibux, var det du som hadde problem med Pioneer? Hva var det som gjorde at du til slutt fikk ny skjerm?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei, men de kan jo likevel ikke bevise at jeg er ett av de tilfellene. Altså jeg er på ingen måter jurist, men jeg har en følelse av at man har en god sak hvis det ble en rettsak.
    Tror ikke plasmaskjermer har en egen paragraf i loven heller.
    Sant nok!
    Jeg vil allikevel mene at kvaliteten (og dermed drastisk redusert feilprosent) er så god på dagens skjermer at du bør få tak i en god advokat for å vinne frem! ;-)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten tror jeg Pioneer, Hitachi hvem enn har råd til en litt bedre advokat enn mannen i gata.

Dessuten står det nevnt i bruksanvisnigene deres som mannen i gata er pliktig til å lese i henhold til forbrukerkjøpsloven.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er ikke sånne punkter i bruksanvisningene litt meningsløse så lenge de sitter med bevisbyrden?

Var det ikke en sånn sak med mobiltelefoner for litt siden. Men så endte det opp med at man fikk 5 års reklamasjon på telefoner også. husker ikke detlajene, men så det bare såvidt på tv.
    Og da hjelper det vel ikke at det står i bruksanvisningen at man ikke må utsette mobiltelefonen for fuktighet, for man kan jo bare nekte for at man har gjort det.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det ikke en sånn sak med mobiltelefoner for litt siden. Men så endte det opp med at man fikk 5 års reklamasjon på telefoner også. husker ikke detlajene, men så det bare såvidt på tv.
    De fant vel ut at mobiltelefoner var ment for å vare mere enn 2 år?
    Og da hjelper det vel ikke at det står i bruksanvisningen at man ikke må utsette mobiltelefonen for fuktighet, for man kan jo bare nekte for at man har gjort det.
    Ikke hvis de finner irr og fukt inne i telefonen, da tror jeg du sliter med å motbevise dette

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. men da er vel loven helt meningsløs da, alle telefoner trekker jo til seg fuktighet. så da er det jo i teorien ingen som kan få ny telefon

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ser lett om det er vært mindre kondens i en telefon eller om det har vært flytende veske i den.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. men da er vel loven helt meningsløs da, alle telefoner trekker jo til seg fuktighet. så da er det jo i teorien ingen som kan få ny telefon
    Min Nokia 8310 var helt syk i dette henseendet, jeg hadde den med på ferie til Hellas og det tok den under et døgn å tiltrekke seg mye av saltvannet i saltvannsbassenget nede ved strandbaren. Dumme telefonen. Den lå trygt forvart i lomma på badebuksa hele tiden!

Unnskyld hvis jeg sårer, men jeg synes den påstanden din hørtes drøy ut.

Active uncle sid sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    Jeg føler meg mer trygg nå :-D

Er en 32" fra Viewpia jeg skal ha. Var en som skrev at han sin skjerm røk etter 2 dager, da ble jeg litt redd. Dette gjelder selvsagt ikke alle TVer fra Viewpia, men var greit å vite hva jeg har å stå på i tilfelle TVen min også ble ødelagt...!
    Det er vel bare Elprice som selger Viewpia i Norge, og de har 5 års garanti på alle tv`er

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av D|sElMiNk
    Min Nokia 8310 var helt syk i dette henseendet, jeg hadde den med på ferie til Hellas og det tok den under et døgn å tiltrekke seg mye av saltvannet i saltvannsbassenget nede ved strandbaren. Dumme telefonen. Den lå trygt forvart i lomma på badebuksa hele tiden!

Unnskyld hvis jeg sårer, men jeg synes den påstanden din hørtes drøy ut.
    Det går helt bra, du sårer ikke Jeg lover å aldri bruke analogier mer i dette forumet. ops:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    De fant vel ut at mobiltelefoner var ment for å vare mere enn 2 år?
    Ikke hvis de finner irr og fukt inne i telefonen, da tror jeg du sliter med å motbevise dette
    Saken i forhold til Nokia ser ut til å være på vei til høyesterett. Tingretten var delt i kjennelsen, men kom frem til at mobil var ment i å vare i 3-4år og dermed er det 5 års reklamasjonsrett, men saken ble naturligvis anket.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bevisbyrden ligger kun på selger de første 6 måneder, etter denne tiden er det kunde som skal sannsynliggjøre at produktet har en mangel som ikke skyldes unormal/uforsiktig bruk.

og ja, det er 5 års reklamasjonsrett på lyd og bilde produkter i norge.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utenom MP3 spillere, Portable dvd spillere, lomme radioer, Hankestereo, Ørepropper, Øretelefoner, DVD filmer, Dvd Spillere i rimeligere prisklasse, Discman etc...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "[QUOTE=Crazyboy]

Hvis vi forestiller oss en sak hvor f.eks. Elkjøp påstår at en flatskjerm som røk etter 6 år ikke er deres ansvar, kommer denne paragrafen til nytte. En skal kunne regne med at flatskjermer har vesentlig lengre holdbarhet enn 5 år, gjerne opp til 10 år etter min mening, men dette kommer an på hvilken gjenstand det er snakk om. I nevnte tilfelle vil det varen da omtales som mangelfull, og kjøper har rett til reparasjon/ny vare, eller å heve kjøpet."

Eh.... etter 5 år har butikken intet ansvar. Ferdig med det. Er derfor det heter 5 års reklamasjonsrett. Etter 5 år, koster det det koster å få reparert en vare. En bil er ment å vare vesentlig lenger enn 3 år, men du får ikke lenger garanti/reklamasjonsrett på den av den grunn.. kjenn fakta før du ytrer deg

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av brage
    Eh.... etter 5 år har butikken intet ansvar. Ferdig med det. Er derfor det heter 5 års reklamasjonsrett. Etter 5 år, koster det det koster å få reparert en vare. En bil er ment å vare vesentlig lenger enn 3 år, men du får ikke lenger garanti/reklamasjonsrett på den av den grunn.. kjenn fakta før du ytrer deg
    Om du hadde lest tråden mer nøye hadde du sett at dette ble korrigert, og vi hadde sluppet slike innlegg....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •