Canal Digital og sorte sørgekanter på NRK

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer tendenfan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Angry Canal Digital og sorte sørgekanter på NRK

Satt å stilte litt på innstillingene på min Samsung LE32M61, for å se om om jeg fant en god kombinasjon på fargene, lysstyrken etc. Testet litt forskjellige kombinasjoner, uten at jeg ble helt enig med meg selv hva som var best. Resatt derfor instillingene tilbake til slik de stod.

Det som er veldig rart at jeg på noen av sportssendingene til NRK får sorte "sørgekanter på begge sidene. Disse er ca 3 cm på hver side. Dette er noe som dukket opp først nå i helga, og jeg har hatt tv'n et par måneder.(Har egentlig ikke noe tro på at det skyldes innstillingene jeg forsøkte å endre på). Det om er enda mer merkelig er at det kun gjelder enkelte sportsinnslag. Blant annet stort sett alt som har vært av vintersport i helga og fotballkampen NRK viste i går. Når de er inne fra studio eller viser andre ting er alt normalt.

Noe som har idè om hva det kan være, og om det evt er noe å gjøre for å rette på dette?

Har som sagt Canal Digital, med digital dekoder og en Samsung LE32M61

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg så dette hos foreldrene mine på NRK1 i dag, dette var med parabol fra CD.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Unhappy NRK Sport Søndag

Sitat Opprinnelig postet av tendenfan
    Satt å stilte litt på innstillingene på min Samsung LE32M61, for å se om om jeg fant en god kombinasjon på fargene, lysstyrken etc. Testet litt forskjellige kombinasjoner, uten at jeg ble helt enig med meg selv hva som var best. Resatt derfor instillingene tilbake til slik de stod.

Det som er veldig rart at jeg på noen av sportssendingene til NRK får sorte "sørgekanter på begge sidene. Disse er ca 3 cm på hver side. Dette er noe som dukket opp først nå i helga, og jeg har hatt tv'n et par måneder.(Har egentlig ikke noe tro på at det skyldes innstillingene jeg forsøkte å endre på). Det om er enda mer merkelig er at det kun gjelder enkelte sportsinnslag. Blant annet stort sett alt som har vært av vintersport i helga og fotballkampen NRK viste i går. Når de er inne fra studio eller viser andre ting er alt normalt.

Noe som har idè om hva det kan være, og om det evt er noe å gjøre for å rette på dette?

Har som sagt Canal Digital, med digital dekoder og en Samsung LE32M61
    Har sett litt på sport idag jeg å.
    Det samme skjer hjemme hos meg, ringt til en for å høre om det samme skjedde der, det var helt likt som du beskriver sorte kanter på begge sider.

Vi begge har Plasma 42" feilen ligger nok hos NRK.:evil:

Intermediate santa claus sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme her via BKK! Sort er vel ikke akkurat rette fargen hos meg men, mer grå kant!

På langrenn og hopp ihvertfall! Ikke på noe annet hverken fra TV2 eller NRK!

Newcomer tendenfan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av santa claus
    Samme her via BKK! Sort er vel ikke akkurat rette fargen hos meg men, mer grå kant!

På langrenn og hopp ihvertfall! Ikke på noe annet hverken fra TV2 eller NRK!
    Grått er vel mer riktig ja, takk for mange kjappe svar. Er bare å droppe lisensen neste gang ser jeg :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NRK skal legge om til riktig 16/9 fra og med mandag av. Så da bør vel ikke dette by på noe problemer lenger. De har vel kjørt litt forskjellige letterbox-varianter til nå.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror at NRK har kjøpt inn enkelte sportssendinger fra en utenlandsk tvstasjon el. som fortsatt leverer i 4:3 og at NRK har prøvd å tilpasse til 16:9 uten å bare å fjerne informasjon i topp/bunn av bildet.

Intermediate wizkid sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,436
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gromkaellen
    NRK skal legge om til riktig 16/9 fra og med mandag av. Så da bør vel ikke dette by på noe problemer lenger. De har vel kjørt litt forskjellige letterbox-varianter til nå.
    Kanskje de kjører en glidende overgang 4:3 -> 16:9:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig. NRK sport og nyheter har gått over til 16:9. Ikke alle utenlandske produksjoner er i 16:9 og da må det jukses. Med all grafikk på feks skiskyting og hopp nytter det ikke å kappe alt i topp og bunn. Derfor sørgekanter på siden.

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av tendenfan
    Grått er vel mer riktig ja, takk for mange kjappe svar. Er bare å droppe lisensen neste gang ser jeg :-)
    :twisted: Riktig som du sier jeg har selv samsung og har merket meg dette den senere tid:???: Dette blir nok snart ordnet opp i.Jeg har canal digital med digital tuner og hdmi signal,gnistrende bilder ellers.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke bare CD dette gjelder. Får dette via EB fiber, Analog antenne samt kabel også

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    123
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grunnen til disse grå feltene er som nevnt at NRK i utgangspunktet sender alle sport som 16:9. Problemet er at de produksjonene de kjøper fra andre leverandører ikke alltid er 16:9, men 4:3. Så istedenfor å drive å bytte mellom 16:9 og 4:3 sender de disse 4:3 sendingene med grå felter.

Dette er ikke en feil, og det er ikke noe NRK kan gjøre noe med så lenge ikke alle TV-produksjoner i hele verden blir produsert i 16:9.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt NRK omgjør fra 4:3 til widescreen blir sendt ut som 14:9, dermed får man sorte kanter rundt hele bildet på vanlige 4:3 TVer, og sorte kanter på 16:9 TVer.De som har grått har sikkert en TV som gir grå farge der det ikke er noe bilde å vise, min fars Philips gjør dette.

Skulle ikke NRK ha lagt om til 16:9 fra september? Jeg regnet egentlig med at de gjorde dette med 14:9 sendinger for å slippe klager fra begge kanter. De får sikker mye kjeft for å ikke vise hele bildet fra folk som fortsatt har 4:3 skjermer, speiselt eldre mennesker. Det er vel grunnen til at nyhetene forsatt (i hverfall sist jeg sjekket) var i 4:3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •