Hjelp til å velge

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å velge

Jeg skal i løpet av de neste ukene bytte ut min gamle Phillips-tv. Jeg heller mest mot LCD selv om jeg ikke helt har utelukket plasma. Størrelse 37" eller 40". Bruken er mest parabol, noe DVD men har også planer om å kjøpe PS3 når den er i salg til en normal pris. At den er god på vanlige TV-sendinger er derfor viktig for meg. I tillegg har utseende betydning, for mye grå plast eller høyttalere på siden er uaktuelt.
    Jeg har brukt en del tid på å lese meg gjennom diverse tråder på forumet her og har sett gjennom en del tester, begynner derfor å få en viss oppfatning av hva som er verdt å kjøpe. Men ønsker likevel gode råd fra dere som har holdt på med dette en stund.
    De kandidatene som er mest aktuelle til nå er:
    Sony Bravia KDL-40S2000
    Samsung LE40M71B / LE40F71B / LE40N71B
    Sharp LC37XD1E

Hva anbefaler herskapet?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt 18 000 å bruke på tv hadde valget vært enkelt. Da hadde jeg kjøpt Sharp 37XD1E.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde også gått for Sharp'en
    Her kan du se bilder av den og få masse info

Just picked up a new Sharp LC-37XD1E - Impressions/Questions - Page 3 - AV Forums

Det er også en tråd om den her

http://avforum.no/forum/tv-apparater...ll-hd-lcd.html

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har i dag vært på bytur for å se på aktuelle kandidater. For det første vil jeg skryte av selgerne jeg møtte. Jeg var innom Expert, Elkjøp og Lefdal og alle tre virket genuint interesserte i det de holdt på med og ga råd som jeg syntes var fornuftig. Det var en positiv overraskelse, mine tidligere erfaringer med selgere i større kjeder har vært at de ofte er helt på bærtur når jeg har kikket på Hi-Fi utstyr. I tillegg til disse tre var jeg innom Obs Elektro, der var det ingen hjelp å få overhodet. Hvor dette er i verden? På Heimdal i Trondheim

Jeg prøvde Samsung 40M71B på Expert, den imponerte meg stort. At den var bra på HD-materiale er greit men den taklet også et dårlig kabelsignal helt utmerket. Selgeren demonstrerte 100Hz-funksjonen med et klipp fra Istid og det så ut til å fungere aldeles utmerket, alt fløt veldig fint uten tegn til hakking. Alle de andre apparatene som stod rundt slet fælt med den sekvensen. I tillegg ser Samsungen bra ut noe som også har betydning.

Sharp 37XD1 hadde de ikke noe sted men Elkjøp hadde en modell som heter 37RA1 utstilt. Samme design og selgeren skrytte av den, den virket også veldig god det jeg fikk sett. Sammen med Toshiba 37WL68PG var det hans anbefaling med LCD. På plasma anbefalte han LG 42PC1RR og en ny modell fra Loewe (husker ikke benevnelse)

LG 42PC1RR ble også anbefalt av selgeren på Lefdal. Han var forøvrig den eneste som anbefalte meg å gå for plasma. Skjermen virket god den og med tanke på at det er innebygd harddisk er heller ikke prisen avskrekkende, fås fra kr 14 000 på nettet.

Sony Bravia 40U2000 og 40V2500 var utstilt på Obs. V'en var klart best men jeg reagerte på noen av fargene. Ansikter så ut som om de var lettere rødsprengt. Dessuten taklet den ikke kontrasten mellom sort og hvitt særlig bra, det fløt sammen. Det kan selvfølgelig være at den var feil innstilt, men siden det ikke var noen der til å hjelpe meg så får det henge i luften. Av de som var utstilt synes jeg faktisk at det var en 40" LCD fra JVC som var best.

Alle butikkene hadde Panasonic PV60 utstilt men ingen hadde den som førstevalg. Jeg ble heller ikke voldsomt imponert i forhold til hvor mye skryt den får på dette forumet, hadde faktisk forventet noe mer. Mitt inntrykk er at det virker som om det henger et tynt slør foran bildet og heller ikke fargene var imponerende. Dessuten er designet ikke særlig heldig, mye grå plast.
    En plasma som derimot virkelig imponerte meg var Pioneer 427XA. Den var utstilt på tre av butikkene og var gnistrende hver gang. Det var en virkelig vekker for meg.

Hva har jeg så fått ut av dagen? Samsung M71 ligger best an men Pioneer plasma har blitt en seriøs utfordrer, er bare litt bekymret for dette med innbrenning på den.
    Sharp er fremdeles kandidat men skulle gjerne sett versjonen som vant test i Heimkino med egne øyne. Det trekker og litt ned at den bare er 37", skal jeg gå opp til 42" blir det i dyreste laget.
    Sony er ikke aktuell lengre.

Så vi får se hva det blir, jeg kommer nok til å bestemme meg om ikke så lenge tenker jeg.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av de du har nevnt så er vel Panasonic PV60E den beste

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD/plasma spørsmålet er jo i stor grad preferanser og bruk.

Skal du spille mye?
    Store planer om hissig HTPC bruk?
    Hvordan lyskontroll har du i rommet der tv'n skal stå?
    Hvilket bilde liker du best?

Som du er sikkert er klar over, er svaret ja på de to første spørsmålene er det LCD du skal ha LCD har jo også en fordel med tv'r som WL68 og M71 med 100HZ prosesseringen av bildet, se for eksempel på rulleteksten på slutten av en film så vil du helt klart se hvordan plasma og enklere LCD modeller roter det til. Rulleteksten blir en ytterkant, men gir en grei indikasjon på hvordan bevegelser takles.

Plasma på sin side synes jeg veldig ofte disker opp med en mye bedre dybde følelse enn LCD, be om å få se f.ex LOTR og du vil straks oppdage hva jeg snakker om. Landskapsbildene virker langt mer ekte, i mine øyne da =)
    Plasma tv'n gjør seg også klart beste i mørkt rom, har opplevd maaaange LCD tv'r som sliter med at de "lyser" sort, ikke behagelig, dette skyldes at panelet ikke klarer og tette helt og bakgrunnslyset skinner gjennom. Plasma kan også skilte med et bredere fargespekter, selvom mange (spesielt Philips) sliter med gjennsakpelsen av rødfarge, her synes jeg Panasonic, Hitachi og Pioneer gjør en god jobb - Pana og Pio best.

Personlig liker jeg WL68 og PDP427XA best av de nevnte alternativer, skulle dog ønske WL68 hadde bedre sortnivå og 427XA ikke ga opp ved panoreringer. En tv du også kansje bør vurdere er sony KDL 40W2000, røver av en tv det og.

Vurder spørsmålene jeg satt opp over, spesielt på lysforhold - plasma ser ikke spesielt bra ut i et rom med mye solskinn. heldigvis er det jo mørkt i Norge store deler av året

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye spilling/HTPC det blir er jeg usikker på men vil tro at hovedbruken også i fremtiden blir vanlige TV-sendinger via parabol. Men utviklingen går veldig fort og en TV bør vare i minst 5 - 6 år, på den tiden kan bruken forandre seg mye.

Jeg får en del lys inn i rommet, dette er en dagligstue med 4 vinduer. Det er imidlertid bare på morgenen og formiddagen at sola kommer direkte inn. Jeg tror dermed at plasma bør kunne fungere greit for min del.

Plasma kan nok virke mer naturlig, så på enkelte demosnutter med LCD at det nesten virket som om bildet var dataanimert. Men samtidig synes jeg at detaljene på en god LCD er fasinerende, plasma er mer dus og glattere. Hvordan dette virker over lengre tid er jeg usikker på, mange av de billigere LCD-skjermene kan sikkert bli direkte slitsomme for øynene etter noen timers bruk. Men det var veldig stor forskjell på de billige og de dyrere LCD-skjermene, synes ikke forskjellene var like store på plasma. Hvis jeg hadde hatt et mer begrenset budsjett hadde valget helt klart vært plasma.

WL68 fikk jeg ikke tid til å se så mye på, burde kanskje gjort det? Selgeren på Elkjøp anbefalte som sagt den.
    Kolschtat, hvilke fordeler mener du WL68 har i forhold til M71? Eller rettere sagt, hva trekker ned med M71? Jeg ble imponert over det jeg så men er absolutt ingen ekspert

Intermediate Kolschtat sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    867
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegar-to
    WL68 fikk jeg ikke tid til å se så mye på, burde kanskje gjort det? Selgeren på Elkjøp anbefalte som sagt den.
    Kolschtat, hvilke fordeler mener du WL68 har i forhold til M71? Eller rettere sagt, hva trekker ned med M71? Jeg ble imponert over det jeg så men er absolutt ingen ekspert
    M71 og WL68 er begge knallgode tv'r, men såklart med sterke og svake sider.

M71 har et klart bedre sortnivå, men jeg synes 100Hz teknologien her gjør litt vel mye feil under raske bevegelser og kan fort få en del "artifacts" ved panoreringer. Under raske bevegelser synes jeg f eks. en arm beveger seg i to biter, eventuelt bare mister sin naturlige form samtidig som bilde ser retusjert ut. Uten 100Hz aktivert er bildet meget godt, men da med hakking igjen..

WL68 gjør veldig lite feil - det falt jeg for. Bildet er ikke det mest dynamiske, men nesten uansett situasjon holder en følge og bevarer skarpheten i bildet. Når det kommer til bildestøy er jeg også imponert over Toshiba'n, den er dog ikke veldig begeistret for analoge kabelsignaler. På gjenngivelse av detaljer i mørke områder stiller de begge to veldig godt, dog ikke helt på høyde med tv'r som Philips 37PF9731.

Anyhow, du blir nok fornøyd uansett hva du velger og det går litt på øyet ditt også, hvor mye feil du ser. Få M71 og WL68 på samme signal og velg den du liker best. Er nok ingen "ekspert" jeg heller, bare sykelig opptatt av feil i bilder :P

Ble litt kort det her, men må ut å rane polet.

Lykke til.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå for Plasma !
    Og jeg er helt enig mht. Pana 60, den er ikke særlig pen og har et "slør" over bildet som jeg aldri ble fortrolig med.

Jeg testet endel merker og valgte å kjøpe på Elkjøp der du har prisgaranti og bytterett innen 30 dager. Genialt for oss forbrukere. Finner du en bedre TV eller at den du valgte er blitt billigere andre steder = Penger i retur.

Mitt valg ble Hitachi 42PD8600 og er storfornøyd (Den får du på Elkjøp til ca. 14.000,-) og er verd hver krone (elkjøp kaller den 42pd8a10..)

Hitachi Digital Media Group

Se på denne er mitt tips, uansett velg Plasma (har en Toshiba WL66Z i konestua og den er ikke i nærheten...)

/L

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På det budsjettet hadde jeg gått for Pioneer 427XA (Plasma/42") eller Sony W2000 (LCD/40"). Når du har disse kandidatene, bør du se på bruksområdet; skal du kun se film (SD/HD) og vanlig TV --> Pioneer, dersom du skal bruke HTPC/Xbox/PS3 i tillegg --> Sony

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dette "sløret" dere prater om på pv60 har ikke jeg merka noen ting til.blir bare mer og mer imponert over bildekvaliteten på min 42pv60,har sammelignet den med en LG jeg ikke husker betegnelsen på(kosta ca 16k) og syntes ikke den hadde noe og stille opp mot for pv60n.
    syntes også bilde bare blir bedre og bedre jo mer den blir brukt(er i innkjøringsfasen enda).kan ikke si at jeg angrer ett sekund på dette kjøpet.ga 14k for den hos mpx.no.og utseende messig syntes jeg den ble finere hjemme når man fikk noen bilder rundt den og slikt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Gå for Plasma !
    Og jeg er helt enig mht. Pana 60, den er ikke særlig pen og har et "slør" over bildet som jeg aldri ble fortrolig med.

Jeg testet endel merker og valgte å kjøpe på Elkjøp der du har prisgaranti og bytterett innen 30 dager. Genialt for oss forbrukere. Finner du en bedre TV eller at den du valgte er blitt billigere andre steder = Penger i retur.

Mitt valg ble Hitachi 42PD8600 og er storfornøyd (Den får du på Elkjøp til ca. 14.000,-) og er verd hver krone (elkjøp kaller den 42pd8a10..)

Hitachi Digital Media Group

Se på denne er mitt tips, uansett velg Plasma (har en Toshiba WL66Z i konestua og den er ikke i nærheten...)

/L
    Hitachi 42PD8600 har de forøvrig til kr. 11 500 på Papyrus.no. Det må være en røverhandel. Den ble anbefalt av selgeren på Expert som plasma-alternativ, den ser også mye bedre ut enn PV60 synes jeg.
    PAPYRUS / HITACHI Plasma TV 42" 1024x1024 1000:1 HDPC SCART S-Video Composite 2x12W

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løp og kjøp, veldig flott TV !
    Stikk innom Elkjøp eller andre steder de kan vise mange TVèr side om side og sammenlign. Meget bra bilde og til 11 laken er det et ran.

/L

Newcomer Taggen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kikka på denne her el?
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...f-50e2010.html

Jeg blei positivt overaska hvor bra den var...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en ny 37" rimelig til salgs se:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...ct=14538&cat=7

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi er i akkurat samme grublefasen med den forskjellen at vi gjerne vil bruke enda litt mindre penger om vi får til det. Har blitt ganske redde for innbrenning etter mye lesing. Så lenge på Sonys 50" bakprojeksjon som nevnt over her, men er ikke blitt helt overbevist av billedkvaliteten, designet og størrelsen enda. Vurderer nå Samsung N71. Har store vestvendte glassvinduer i stua og prøver å utnytte plassen best mulig. Litt forelsket i pioneers pianosvarte tv'r og skal kikke på Samsungs 40" idag for å sammenligne, siden den nå er tatt inn av hifi-klubben, er LCD og mye billigere.

Newcomer Taggen sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vannjenta
    Vi er i akkurat samme grublefasen med den forskjellen at vi gjerne vil bruke enda litt mindre penger om vi får til det. Har blitt ganske redde for innbrenning etter mye lesing. Så lenge på Sonys 50" bakprojeksjon som nevnt over her, men er ikke blitt helt overbevist av billedkvaliteten, designet og størrelsen enda. Vurderer nå Samsung N71. Har store vestvendte glassvinduer i stua og prøver å utnytte plassen best mulig. Litt forelsket i pioneers pianosvarte tv'r og skal kikke på Samsungs 40" idag for å sammenligne, siden den nå er tatt inn av hifi-klubben, er LCD og mye billigere.
    Sony'en er opp i mot plasma og om ikke bedre i billedkvalitet.
    Du får ikke en plasma i den prisklassen som er no bedre enn denne, tror jeg...
    Den tar ikke store plassen, bygger bare 40cm. bakover.
    Det er en knallgod tv.
    Bestilte den på Stretto, og tv'n kom levert på døra her dagen etter.(kjapp levering)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vegar-to
    Hitachi 42PD8600 har de forøvrig til kr. 11 500 på Papyrus.no. Det må være en røverhandel. Den ble anbefalt av selgeren på Expert som plasma-alternativ, den ser også mye bedre ut enn PV60 synes jeg.
    PAPYRUS / HITACHI Plasma TV 42" 1024x1024 1000:1 HDPC SCART S-Video Composite 2x12W
    Hvis jeg skal ha en rimelig 42 plasma, så er denne Hitatchi`n det rette valget?

Noen som mener noe annet eller har andre alternativer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva vil folket velge mellom Sony 40" W2000 og Samsung LE40F71B?
    Er usikker på hvilken skjerm jeg skal kjøpe, har 15-20 jeg skal bruke på dette.

Kom med tips og anbefalinger.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva du skal velge er jeg neimen ikke sikker på, men av egen erfaring så sier jeg følgende: gå for så stor tv du har råd til.
    Har selv en 37" og trodde det liksom skulle bli veldig stort i forhold til min gamle 29" 4:3 tv, vel så feil kan man ta. Hadde jeg kjøpt i dag hadde jeg ikke valgt noe under 42" hadde sågar kanskje spart opp til en 50" eller 60"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •