Forvirring rundt Full HD!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 45
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Forvirring rundt Full HD!!

Hei!

Som mange andre har jeg fulgt med utviklingen og lest det meste av innlegg & tester når det gjelder Lcd og det som angår definisjonen HD....

Men må si en blir litt skeptisk til produsentene og generelt lovene rundt det å gi spesifikasjoner på et produkt! En ting er jo om tven støtter 1080p/i osv, mn i tillegg så har du den "24p" native! Alle vet jo at konvertering skaper et vist tap.... Så dette er nå like viktig å oppgi i bruker infoen som hvilken oppløsning tven støtter..

Og personlig går jeg for LCD for at jeg skal bruke den opp i mot pc... Er det noe tap i å bruke en DVI->HDMI kabel? ( kanskje dumt spørsmål mn....) :???:

Så......er det noen tver som kan ta imot et 1080p/24 signal uten å konvertere det?

Sharp XD1? SonyW2000? Grundig Fine Arts?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    516
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    x2000 tar det, vet ikke om noen andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke noe tap ved å bruke en DVI->HDMi kabel. Samme signal bare forskjellige kontakter.

Newcomer bele sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lg 47lb2rf :-)

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    Det er ikke noe tap ved å bruke en DVI->HDMi kabel. Samme signal bare forskjellige kontakter.
    Dette er feil. HDMI kan i tillegg til RGB-signaler også overføre component- og 12 bit component-signaler, noe DVI ikke kan. Det er snakk om ganske store forskjeller i bildekvalitet.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Dette er feil. HDMI kan i tillegg til RGB-signaler også overføre component- og 12 bit component-signaler, noe DVI ikke kan. Det er snakk om ganske store forskjeller i bildekvalitet.
    Men hvis kilden eller mottaker bruker DVI, så har den ikke den muligheten uansett, ergo ingen tap :???:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du erfart disse "ganske store forskjellene i bildekvalitet" ved selvsyn? Hvilke signalkilder ble i så fall benyttet? Eller snakker du om de teoretiske forskjellene?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Angry

Ikke helt enig her anng billedkvaliteten på disse kablene er forskjellig Jeg har selv testet dette." dvi uten lydoverføring,hdmi med lyd.:-D

) DVI tar oss fra den analoge verden med signaltap over ledningene til den digitale perfeksjonismen. Det betyr ikke at alt er perfekt, ettersom signalene fremdeles skal konverteres, men i de aller fleste tilfeller er det dette som gir best kvalitet.

HDMI og DVI
    E) HDMI er også digitalt og bakoverkompatibelt med DVI. Kort sagt: om du bruker DVI eller HDMI vil i praksis ikke gi forskjell i kvalitet med mindre PCen eller TVen behandler signalene forskjellig. Fordelen HDMI har over DVI er blant annet at den også tar med lyd.

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha vært mye mer opptatt av om TVen støtter skikkelig inverse telecine. Det er fortsatt nesten ingen kilder som klarer å sende ut i 24p uansett. En TV som støtter inverse telecine vil klare å hente ut akkurat like mye informasjon ifra signalet som om den tok inn 24fps..

I tillegg til at TVen kan ta *inn* 24 fps (enten som "native" 1080p24 eller via omveien 1080i60->1080p24), så er det også viktig hva TVen gjør med den. Dersom den uansett viser det i 60 Hz, så er du jo like langt! Det som er viktig er selvsagt at TVen viser film materiale i en frekvens som matcher fps*X. Det kan være 24/48/72/96. Tror nok du skal lete lenge etter en TV som utfører alt dette perfekt..

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Har du erfart disse "ganske store forskjellene i bildekvalitet" ved selvsyn? Hvilke signalkilder ble i så fall benyttet? Eller snakker du om de teoretiske forskjellene?
    Jeg snakker praksis. Det er uhyre lett å skifte mellom RGB, component og 12 bit component over HDMI med en pioneer DV-989. Og forskjellene er I HØYESTE GRAD synlige, der 12 bit component skiller seg ut som KLART best.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    HDMI 1.3 støtter 12 bit.. HDMI 1.1 støtter maks 10 bit..
    Jaha? Det et ihvertfall ikke noe problem å kjøre 12 bit component her i gården fra DV-989 til en 507XA med en monster HDMI-kabel.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit:
    Slettet grunnet misforståelse ang. bit depth vs. bit pr. component.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehh.. 12 bit D/A converter har Pioneer spilleren(på component utgangen), det stemmer.. Men HDMI kabelen sender ikke ut signalet så høyt oppløst. Hva ville vel ellers vitsen med Deep Color i HDMI 1.3?
    Jeg aner ikke hva du snakker om i forbindelse med HDMI 1.3, men faktum er at jeg har rett og du har feil.

Jeg vet da utmerket godt forskjellen på en D/A converter og en digital HDMI-utgang. Jeg har aldri snakket om D/A converteren i denne spilleren, som forøvrig er på 14 bit, ikke 12. Spilleren sender ut 12 bit component over HDMI. Sjekk selv, noe du tydeligvis ikke har gjort!

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner ikke helt hva dvd spilleren DV-989 og Plasma skjermen 507XA har et tråd som handler om full HD (Native 1080P) å gjøre, men det stemmer vel det som er sagt med at HDMI1.3 i utgangspunktet skal være bedre enn DVI-D. oi slike sammenhenger trådstarter vel angir i alle fall.

Problemet i praksis er vel ofte at elektronikken som brukes sammen med de forskjellige kobblings metodene er begrensingene, og det derfor ikke ikke nødvendigvis trenger å være full utnyttelse av HDMI eller DVI-D som er problemstillingen, men hva som fungerer best i det gjeldende oppsettet.

Mener ellers at jeg har sett en oversikt på forumet her om div TVer som støttet 1080P og muligens 1080@24 osv, men finner den ikke nå, og det er mulig jeg husker feil.

Edit: Her er forøvrig en side som omhandler 1:1 pixcel mapping og hvilke innganger osv som støtter det på noen av dagens skjermer, og det er kanskje litt av den informasjonen du lurte på ysoligard.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager A|ex, jeg misforstod det du skrev! Jeg sletter mine kommentarer som referer til den diskusjonen, har ikke noe i denne tråden å gjøre.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ysoligard
    Så......er det noen tver som kan ta imot et 1080p/24 signal uten å konvertere det?
    Følgende TV kan iallefall ta imot 1080p24fps.

PDP-427XA Pioneer Plasma-TV - Plasma TV

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg snakker praksis. Det er uhyre lett å skifte mellom RGB, component og 12 bit component over HDMI med en pioneer DV-989. Og forskjellene er I HØYESTE GRAD synlige, der 12 bit component skiller seg ut som KLART best.
    Men med DV-989 er kilden uansett 8 bit DVD. De forskjellen du da ser er fra spillerens interne signalbehandling.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva har det med saken å gjøre? Han har tenkt å bruke den sammen med PC.

Det er uansett ikke kabelen sin skyld. Mener du at hvis du tar en DVI-kabel og monterer HDMI-adaptere i endene så fungerer den ikke like godt som en HDMI-kabel?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følgende TV kan iallefall ta imot 1080p24fps.

PDP-427XA Pioneer Plasma-TV - Plasma TV
    Hva er det som gjør denne tv'en så dyr egentlig? Er det pga 1080p? Nå vet jeg godt at man ikke kan sammenligne to tv'er utifra tall, men panasonic pv60 har vist 10 000 i kontrast vs. denne på "usle" 3 000. Er dette bare et typisk eksempel på at tallene i kontrast har null å gjøre med hvordan resultatet blir?

Er virkelig 24fps så viktig for ytelsen? Hvorfor?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ble også litt forvirra nå.. Det står jo at den bare har oppløsning på 1024*768

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •