"Innkjøring av plasma"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question "Innkjøring av plasma"

Holder det og "kjøre inn" en plasma tv i 100 timer før man justerer bildet slik man vil ha det?
    Eller burde man gjøre dette lenger for og være sikker på at ingenting skjer?
    Er sykmeldt om dagen så 100 timer med tv titting går ganske fort...

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en pioneer skjerm der jeg går etter en "oppskrift" jeg fant her på forumet med at tven skal stå på med redusert kontrast,lysstyrke,skarphet og farge i 200 timer, da dette regnes som innkjørings fasen ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. da lønner det seg sikkert og la perioden gå over ca 200 timer før man begynner og justere noe særlig.har dette noe å si på levetiden på plasmaen?eller kvaliteten?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge pioneer lønner det seg å sette skjermen til "strømsparing2" de 400 første timene. Da jeg syntes det hørtes lenge ut, skrur jeg nok opp min etter 200-300 timer jeg også... Har man et annet fabrikat høres det fornuftig ut det Ghos2k sier!

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har tilogmed lest på plasma faq's rundt om kring at man skal være forsiktig med instillinger helt til tv'er har gått 900 timer. Syntes det er litt i ta i gitt. Husk at de aller fleste "vanlige" brukere ikke kjører inn plasmaen sin. Mange av de igjen kjører tv'en i dynamisk modus. Ergo. Ikke veldig kritisk å kjøre den inn. Eneste grunnen jeg ser er fordi man "trener" opp fosfor belegget slik at dette er mer motstandsdyktig mot midlertidig innbrenning. Levetid osv skal du glemme da du mest sannsynlig bytter ut tven før den sier godnatt. hehe.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man lærer noe nytt hver dag her på forumet
    Dette viste jeg ikke fra før og det er vel litt sent nå, da Plasmaen min har vært jevnlig i drift i en måneds tid og jeg justerte den med Avaia DVD etter en dag....Uansett, den fungerer fremdeles greit

Bør jeg gå tilbake til fabrikk instillinger ? (har økt lys noen få hakk, kontrast ned noen hakk)

/L

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av killroy
    Man lærer noe nytt hver dag her på forumet
    Dette viste jeg ikke fra før og det er vel litt sent nå, da Plasmaen min har vært jevnlig i drift i en måneds tid og jeg justerte den med Avaia DVD etter en dag....Uansett, den fungerer fremdeles greit

Bør jeg gå tilbake til fabrikk instillinger ? (har økt lys noen få hakk, kontrast ned noen hakk)

/L
    Tror du kan slappe av. Når du har kjørt tven din med dine instilliger, så har det ikke noe å si og plutselig sette dem ned. Kos deg med tv'en din du.

Intermediate killroy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Tror du kan slappe av. Når du har kjørt tven din med dine instilliger, så har det ikke noe å si og plutselig sette dem ned. Kos deg med tv'en din du.
    Koser meg jeg, ja
    Og fortsetter å lese tråder for å lære litt om mye rart...

/L

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg er treig, men jeg forstår ikke helt dette

Jeg har nå hatt min PV60 i bruk i ei uke snart, sett noen filmer og brukt den endel tilkobla pc'en... gjør også det nå.
    Jeg er klar over innbrennings"problematikken" og lar det ikke stå i timesvis..

Men altså, for å "kjøre inn" tv'en min... burde jeg ikke justere på noe som helst på en stund, eller burde jeg justere eller hvordan fungerer dette her?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du får tv´en er den jo helt sykt justert, dynamisk er på, kontrasten er oppe i 90 eller noe sånt, det er helt vilt. Går jo ikke an å se på den tv´en slik.
    Jeg justerte ned til de verdier jeg har nevnt i PV60 tråden, ferdig. Mine innstillinger, for kontrast, lysstyrke osv er alle under 50 % av maks. verdier.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Jeg har tilogmed lest på plasma faq's rundt om kring at man skal være forsiktig med instillinger helt til tv'er har gått 900 timer. Syntes det er litt i ta i gitt. Husk at de aller fleste "vanlige" brukere ikke kjører inn plasmaen sin. Mange av de igjen kjører tv'en i dynamisk modus. Ergo. Ikke veldig kritisk å kjøre den inn. Eneste grunnen jeg ser er fordi man "trener" opp fosfor belegget slik at dette er mer motstandsdyktig mot midlertidig innbrenning. Levetid osv skal du glemme da du mest sannsynlig bytter ut tven før den sier godnatt. hehe.

Det er ikke slik at tven blir svart og sier takk for seg når levetiden er over, det er vel mer slik at etter det vil lysstyrken og kontrasten bli nedsatt, men ved normalt bruk er det vel 15 år + levetid på tven noe som tillsier at du høyst sannsynlig har solgt din gamle eller uansett fått deg ny tv før du har grunn til å bekymre deg for levetiden ;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •