Plasma vs LCD

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 39

Tråd: Plasma vs LCD

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plasma vs LCD

Nå som jeg skal kjøpe ny tv ( 42 tommer) ønsker jeg deres synspunkter ettersom jeg ikke har allverdens kunnskap om temaet.

Jeg hørter mye frem og tilbake om fordeler og ulemper. noen sier plasma har "varmere" bilde, andre sier LCD er mer fremtidsrettet, bedre spilleskjerm osv...

Hva mener dere?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    93
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror du vil finne det meste om emnet om du bruker søkefunksjonen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort og greit

TV og Film bruk vil plasma gi en gevinst på bildekvalitet

skal du bruke veldig mye data/konsoll mot skjerm med masse statiske bilder ville en lcd skjer vært bedre mht inbrennings faren på plasma (som i dag er liten men den er der)

plasma - tv/film

lcd - pc/konsoll

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ghos2K
    Kort og greit

TV og Film bruk vil plasma gi en gevinst på bildekvalitet

skal du bruke veldig mye data/konsoll mot skjerm med masse statiske bilder ville en lcd skjer vært bedre mht inbrennings faren på plasma (som i dag er liten men den er der)

plasma - tv/film

lcd - pc/konsoll
    Stötter dette.

Et bra plasma-kjöp er Panasonic TH42PV60 som selges for rundt 14.000 for tiden. Den kostet over 20.000 da den kom.
    VG Nett - Teknologi Årets beste plasma-TV
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja etter mange søk har jeg vel igrunn funnet ut det dere nevner.

Den vil utvilsomt bli brukt mest til tv og dvd titting. Jeg kan ikke utelukke spill og noe pc bruk, men i mindre grad er vel dette akseptabelt på plasma også?

Spørsmålet jeg stiller meg (siden jeg ikke har peil) er hva innbrenningsfare vil si (tidperspektiv)

Altså, er det snakk om at desktop i Windows brenner seg inn etter en time?
    Filmer med sort felt over og under? Flytter alle tv logoer på seg? Osv...

Forøvrig har jeg plukket ut en kandidat jeg har lest mye bra om, i tillegg til PV60.

Elkjøp - Panasonic 42" Plasma-TV

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorte felt gir naturlig nok ikke innbrenning. Derimot kan en statisk logo eller tekst gi innbrenning over tid. Lar man f.eks Playstation stå i menyen et par timer og i tillegg har stillt opp kontrast og lysstyrke så er faren der. Nyere skjermer har ikke samme problemet som de som kom for noen år siden.

PV60 kjøpte jeg i høst og er meget fornøyd. Den vant forøvrig 'Beste produkt 2006" i Lyd og Bilde. Pris/ytelse er meget bra og du har et hav av innganger: RGB, component, 2 x HDMI og VGA osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Men de fleste kanaler "flytter" logoen regelmessig eller?

Jeg er nok en av de som kan la tv stå på samme kanal i timesvis mens jeg gjør andre ting, dessverre. :-)

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Broseen

Jeg er nok en av de som kan la tv stå på samme kanal i timesvis mens jeg gjør andre ting, dessverre. :-)
    Niks, logoene flytter seg ikke. Det er derimot en del TV'er som flytter bildet rundt på panelet slik at man unngår å få f.eks logoen på nøyaktig samme sted hver gang. Når det er sagt kan det like gjerne føre til at man får en mer "grøtete" logoinnbrenning over et større felt..

Hvis du ofte kjører samme kanal i timesvis kan nok LCD være et bedre valg. Jeg hadde Pioneer plasma, 6. generasjon, og fikk innbrenning i massevis selv med helt vanlig bruk. 7.-generasjonen skal være bedre, men det begynner å dukke opp mange innlegg hvor folk opplever innbrenning også på 7. generasjon Pioneer. Også andre produsenter er nevnt i innbrenningssammenheng.

Ulempen med LCD er at hvis man skal få en skjerm som er virkelig bra, så koster det deretter. En plasma-TV til 20k har bedre bilde enn en LCD til 20k. Men i høyere prisklasser er forskjellene langt mindre. Selv har jeg en Sony KDL-46X2000, og etter min mening finnes det ikke plasma-skjermer i dag som gir noe bedre bilde. Men det skal nevnes at Sony'n koster rundt 40k. Tilsvarende størrelse i plasma er billigere.

Men igjen - innbrenning tror jeg ikke du kommer utenom med ditt bruk. Så jeg ville vurdert plasma kontra LCD veldig nøye før jeg tok en avgjørelse om jeg var deg.

Intermediate Bobben1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    Lunner/Hadeland
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er nok mulig noen TV'er gjør dette men da antar jeg at TV'n flytter hele bildet. Om det er veldig effektivt er jeg ikke så sikker på. En logo er ofte være sikkert minst 40x40 pixler og hvis TV'n skal flytte bildet 40 pixler så blir det nok litt ubehagelig å titte på. Man skal nok passe på å ikke kjøre for ekstremt mye kontrast. Det kan være en fordel å benytte DVE-DVD til å kalibrere skjermen til riktig kontrast,lystyrke osv.

Pioneer 507/421 reduserer kontrasten automatisk dersom skjermen oppdager statisk bilde over lengre tid i følge manualen.

Problemet med innbrenning skal være minimalt på Pioneers generasjon 7 og det samme gjelder sikkert andre plasmaprodusenter. Det kan komme midlertidig innbrenning (image retention) men det går bort igjen.

Det ligger noe info på
    http://www.plasma-lcd-facts.eu/
    Vær klar over at siden nok er litt påvirket av Pioneer og Panasonic men Synovate som har utført undersøkelsen har ingenting med tv produsenter å gjøre.

Wikipedia har også informasjon om plasma tv'er.
    Plasma display - Wikipedia, the free encyclopedia

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fyldige svar. Hvis mitt bruk sannsynliggjør faren for innbrenning faller selvfølgelig ikke valget på plasma. Dette fordi jeg er typen som har et tv i 10 år for å si det sånn.

Men jeg vil ikke bruke mer enn 20K på tv heller, og det er vel ca det jeg må gi for en stor LCD med bra bilde?

Noen anbefaliger der? Helst 42 tommer.

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for fyldige svar. Hvis mitt bruk sannsynliggjør faren for innbrenning faller selvfølgelig ikke valget på plasma. Dette fordi jeg er typen som har et tv i 10 år for å si det sånn.

Men jeg vil ikke bruke mer enn 20K på tv heller, og det er vel ca det jeg må gi for en stor LCD med bra bilde?

Noen anbefaliger der? Helst 42 tommer.
    Sharp 42XD1E!
    Tviler på om du får bedre LCD for 20000.-

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigste av Sharp`n er 22 på nett og den koster 25 hos Elkjøp (som er der jeg handler =)

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er nevnt her at pioneer har fått innbrenninger. ellers svært sjelden...
    reklame og pauser vil hindre logo innbrenning...
    konsoller vil loading mellom brett være til hjelp (tetris o.l. er ikke så bra)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke Samsung F71? må jo være det beste kjøpet for pengene akkurat nå

PC Express / SAMSUNG 40" LCD-TV LE40F71B, Full-HD,

Eller Samsung M71? Den er nok bedre til vanlig tv-titting og DVD

http://avforum.no/avnytt/showproduct.php/product/1268

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Billigste av Sharp`n er 22 på nett og den koster 25 hos Elkjøp (som er der jeg handler =)
    Jeg ga 20000.- på Euronics før jul.Prøv å få et pristilbud som du tar med til Elkjøp.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt mye bra om Samsung LCD i de butikkene jeg har hørt. Flere som kan støtte dette? Er åpen for alle forslag.

Får "vennepris" på Elkjøp, så vil tro de er billigst uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er et review av F71
    Samsung LE46F71BX Review on CNET.co.uk

og av XD1E
    Sharp Aquos LC42XD1E Review on CNET.co.uk

Fant ikke av M71, men det er mye skryt om den. Du kan lese om M71 og XD1E i egne tråder her på forumet.

Tror likevel jeg slenger meg med Rogema, Sharp'en er nok det beste kjøpet. Den har en veldig bra bildeprosessor i TruD, som gjør at den skalerer bildene veldig bra. Dette tror jeg også M71 er flink til, så F71 er den dårligste til vanlig tv-titting.

Hvis du kan få vennepris hos elkjøp og får 42 XD1E til 20000, så har du en kjempetv

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt i samme situasjon som trådstarter her og er usikker om hva jeg burde velge når jeg skal handle ny tv i løpet av våren en gang.

Min utfordring er at jeg ser veldig mye sport og som sådan burde vel plasma være det opplagte valget, men hvis det er fare for innbrenning hvis en og samme kanal blir stående på lenge burde jeg kanskje velge LCD i stedet?

Hos meg står gjerne Canal+ på hele lørdagen og søndagen da fotball og NHL ishockey spiser opp det meste av helga i blandt.
    En annen grunn til at jeg er usikker på hva jeg burde velge er også den at jeg er redd for etterslep på LCD tv'er og når man ser såpass mye sport som jeg gjør er det ikke no alternativ å kjøpe en tv som sliter med det.

Hva mener folket?

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace

Hva mener folket?
    Søk litt på innbrenning på Panasonic og LG, de siste generasjonene plasma fra disse har jeg aldri hørt om innbrenning fra. Det er sterkt overdrevet at alle plasma får innbrenning. Det er noen Pioneer skjermer de siste årene som har vært veldig plaget av innbrenning.
    Plasma kan fint brukes som TV-skjerm. Men alt med måte. Ikke la en skjerm med sterke kontraster stå på flere døgn. Kjør inn skjermen på svak kontrast og lav skarphet første 50-200 timene. Jeg tror du trygt kan velge plasma da.
    Selv har jeg spilt masse Guitar Hero på PS2 på plasmaen min. Der er det ekstremt statiske bilder, og jeg spiller flere timer i strekk. Det har vært antydning til retention (at kontrastene henger igjen noen sekunder når skjermen blir sort) men absolutt ikke tegn til innbrenning. Vet ikke hvor mange av lcd-fanatikerene som "mater innbrennings-myten" som har opplevd dette med førstehånd oppservasjoner, iallefall på de siste års plasma modeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal si folk har forskjellige meninger :-)

Jeg håper flere kan gi svar på det Palace spør om, spes etterslep på feks fotballkamper. Da vil jeg heller leve med innbrenningsfare.

Må man høyt opp i pris for å slippe etterslep på LCD? Som tidligere nevnt tar jeg sikte på en 40+ skjerm til under 20K.

Hva med LG? Elkjøp - LG 42" LCD-TV

Edit: leif.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •