Plasma vs LCD - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39

Tråd: Plasma vs LCD

Newcomer jambo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Samsung LE40M71 er vel en av de beste LCD'er med tanke på bevegelige bilder. Får mye skryt, påstår jo att til og med fottbal ser ok ut.
    Men mener nok en god plasma feks. Pioneer eller Panasonic takkler dette bedre. Innbrennings problematikken er nok kanskje litt overdrevet av noen, er ikke noe stort problem på de nyeste modellene, men er ikke helt borte. Skulle vel tro att hverken Pioneer eller Panasonic hadde solgt noen tv'er hvis det var slikt stort problem, men realiteten er jo att de til tider sliter med å levere nok plasmaer til markedet.
    Men jeg hadde nok også valgt å leve med en liten fare for innbrenning på en god plasma tv, isteden for å sitte med ett LCD bilde som jeg kanskje ikke blir fornøyd med. dette fordi att jeg ser mest tv og film, og ikke bruker tv'n opp mot pc eller noen spillekonsoll.(er ikke sikkert dette er riktig for alle)
    Men det finnes helt klart både gode og mindre gode tv'er av både LCD og Plasma. Er nok større forskjeller mellom modellene enn det er mellom teknologiene akkurat nå. Selv om LCD helt klart har hatt den største utvikklingen siste år, har de ennå noen problemer de ikke har løst. Selv om sortnivået på enkelte LCD'er tangerer selv en god Plasma, sliter de med å vise nyanser i sort, er mao veldig sort, men detaljene i sort mangler. Også dette med at LCD'er generelt sliter mere med sort nivå og att fargene vaskes litt ut når man bruker dem i rom med lite lys i, er vel også ett problem for noen.
    Og er vel ikke alle som mener att Plasma er en "gammel" og utgående teknologi, oppfatnigen til dem som har sammenlignet de nye Plasmaene til Pioneer og det som fantes av andre flatskjermer på CES messa, er vel en litt annen.
    Uansett er det NÅ man skal kjøpe tv, må man jo se på hvordan ting er nå, og ikke hvordan man tror det er om ett år eller to. Og i dag har BEGGE teknologier helt klart sine sterke og svake sider, ingen er perfekt. Men det går som oftest å finne seg en tv man blir fornøyd med og som passer til bruken.
    Og hvis du kjøper en GOD tv i dag, kan du ha den en god stund uansett om det er en LCD eller en Plasma.

Og til sist er man totalt fotball "idiot" er det vel ingenting som slår en GOD 50Hz CRT tv på bevegelige bilder.

Litt info om Samsung LE40M71
    VG Nett - Teknologi Gnistrende tv-bilder

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Vet ikke hvor mange av lcd-fanatikerene som "mater innbrennings-myten" som har opplevd dette med førstehånd oppservasjoner, iallefall på de siste års plasma modeller.
    Jeg klassifiserer meg ikke som en lcd-fanatiker, men jeg har i hvert fall førstehånds oberservasjoner når det gjelder innbrenning. I mitt tilfellet var det Pioneer sin 6.-generasjon, og den har slitt unormalt mye med problemet. Det er også en del diskusjon rundt dette på Pioneers 7.-generasjon, så det virker ikke som om problemet er helt borte. Panasonic er også nevnt i innbrenningssammenheng her på forumet, uten at jeg har noe erfaringer med produsenten selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder bevegelser med M71 så er det vel heller flere som har kritisert den pga 100hz enn den har fått skryt.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ibux
    Jeg klassifiserer meg ikke som en lcd-fanatiker, men jeg har i hvert fall førstehånds oberservasjoner når det gjelder innbrenning. I mitt tilfellet var det Pioneer sin 6.-generasjon, og den har slitt unormalt mye med problemet. Det er også en del diskusjon rundt dette på Pioneers 7.-generasjon, så det virker ikke som om problemet er helt borte. Panasonic er også nevnt i innbrenningssammenheng her på forumet, uten at jeg har noe erfaringer med produsenten selv.
    jeg nevnte i et tidligere innlegg at pioneer sliter med dette. LG og Panasonic virker "kurert" for innbrenningsproblemet. "Mandagsprodukt" vil det alltid finnes.

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    LG og Panasonic virker "kurert" for innbrenningsproblemet. "Mandagsprodukt" vil det alltid finnes.
    Det er plasmateknologien i seg selv - fosfor - som er årsaken til innbrenningsproblemet. Enkelte produsenter takler det bedre enn andre. Når jeg hører om at et spesifikt Panasonic-panel har problemer virker det for meg mer sannsynlig at modellen er uheldig konstruert enn at det er et "mandagsprodukt". Vil tro at "mandagsfeil" på plasma vil slå ut på andre måter enn innbrenning, men man skal aldri si aldri.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er plasmateknologien i seg selv - fosfor - som er årsaken til innbrenningsproblemet. Enkelte produsenter takler det bedre enn andre. Når jeg hører om at et spesifikt Panasonic-panel har problemer virker det for meg mer sannsynlig at modellen er uheldig konstruert enn at det er et "mandagsprodukt". Vil tro at "mandagsfeil" på plasma vil slå ut på andre måter enn innbrenning, men man skal aldri si aldri.

Hvilket spesifikke PANASONIC panel er det du mener har uheldig innbrenningssvakhet? For oss som vurdere Panasonic sine plasma modeller så hadde det vært greit å vite.....!

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er fosfor som er årsak til innbrenning ja.

la oss si at 1 av 500 apparater, av samme type, fra panasonic eller lg får innbrenning, ved vanlig bruk, kan vi vel kalle det mandagsprodukt.
    kanskje det er noe feil med elektronikken som gjør at kontrasten og skarpheten blir kunstig høy, slik at du får innbrenning, hvem vet?
    kanskje det er en feil i selve panelet, neppe konstruksjonsfeil når det er så liten andel av panelene som får innbrenning.

det at flere sliter med innbrenning på spesielt 6.generasjons pioneer panel kan vi vel kanskje kalle "uheldig konstruert"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut som om dere glemmer at de forskjellige tv-ene blir satt inn i vidt forskjellige miljøer.

En 6. eller 7. generasjons Pioneer plasma som blir satt inn i en vanlig stue med 4 timers tv-titting hver dag med 10 forskjellige kanaler har sannsynligvis en helt annen sannsynlighet for innbrenning enn en som står på 24/7 med TV3, PC-bilde eller avgangstider på en flyplass.

Det burde dessuten være mulig å legge inn elektronikk som detekterer når et bilde har vært statisk lenge nok til å risikere innbrenning, som flasher et sort bilde eller noe.

-k

Active
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    324
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde vært interessant å høre fra noen LCD eiere her om hvordan sportssendinger oppleves på en LCD skjerm, særlig med tanke på etterslep o.l.

For min del er ikke det viktigste hvorvidt jeg tilslutt ender om med en plasma eller en LCD, bare at jeg blir fornøyd tilslutt! Har lest en del her på forumet om at man må være svært forsiktig når man transporterer en plasmaskjerm, og det bekymrer meg en smule ved tanke på senere flytting og slikt. Er det virkelig så tungvint å flytte på den?

Newcomer Svein2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Hadde vært interessant å høre fra noen LCD eiere her om hvordan sportssendinger oppleves på en LCD skjerm, særlig med tanke på etterslep o.l.

For min del er ikke det viktigste hvorvidt jeg tilslutt ender om med en plasma eller en LCD, bare at jeg blir fornøyd tilslutt! Har lest en del her på forumet om at man må være svært forsiktig når man transporterer en plasmaskjerm, og det bekymrer meg en smule ved tanke på senere flytting og slikt. Er det virkelig så tungvint å flytte på den?

Jeg har sett på fotball (nesten) hele helga på en Philips 37PF9830.
    Denne er det ikke etterslep på i det hele tatt.
    Må være nøye med innstillinger og slå av en del bildeforbedringspunkter.
    Nå er ikke dette noen billig TV så jeg vet ikke hvordan det er på billigere modeller, men de blir jo bedre ettervært.

Tror ikke det er noe værre å transportere en Plasma enn en LCD, forsiktig må man være uansett. Jeg har hatt begge deler så jeg syns ikke det er dette som bør være avgjørende i valg av TV.

Active mr samsung sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Palace
    Jeg er litt i samme situasjon som trådstarter her og er usikker om hva jeg burde velge når jeg skal handle ny tv i løpet av våren en gang.

Min utfordring er at jeg ser veldig mye sport og som sådan burde vel plasma være det opplagte valget, men hvis det er fare for innbrenning hvis en og samme kanal blir stående på lenge burde jeg kanskje velge LCD i stedet?

Hos meg står gjerne Canal+ på hele lørdagen og søndagen da fotball og NHL ishockey spiser opp det meste av helga i blandt.
    En annen grunn til at jeg er usikker på hva jeg burde velge er også den at jeg er redd for etterslep på LCD tv'er og når man ser såpass mye sport som jeg gjør er det ikke no alternativ å kjøpe en tv som sliter med det.

Hva mener folket?
    "Folket taler" her som mr samsung,jeg har hatt plasma panasonic pv500e og har nå samsung PS50Q7H.Disse tvene har blitt brukt mye til fotball og sportstitting,uten noen form av problemer.Etterslep er en sagablott på dagens nye tver slik jeg ser det.Fotballkula går i mål uten irriterende etterslep ;=)Jeg ser ellers mye film, derfor er plasma overlegent til mitt bruk her.

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Det ser ut som om dere glemmer at de forskjellige tv-ene blir satt inn i vidt forskjellige miljøer.

En 6. eller 7. generasjons Pioneer plasma som blir satt inn i en vanlig stue med 4 timers tv-titting hver dag med 10 forskjellige kanaler har sannsynligvis en helt annen sannsynlighet for innbrenning enn en som står på 24/7 med TV3, PC-bilde eller avgangstider på en flyplass.
    -k
    Helt sant. Men de som rapporerer om innbrenning - Pioneers 6. og 7.-generasjon i denne omgang - har fått dette i sin egen stue, med helt normal TV-bruk. Eksempel (Pioneer Pioneer PDP-427XA):

http://avforum.no/forum/tv-apparater...tml#post564467

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt sant. Men de som rapporerer om innbrenning - Pioneers 6. og 7.-generasjon i denne omgang - har fått dette i sin egen stue, med helt normal TV-bruk. Eksempel (Pioneer Pioneer PDP-427XA):

http://avforum.no/forum/tv-apparater...tml#post564467
    Er innbrenning en garantisak ?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Er innbrenning en garantisak ?
    nei

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så om man etter et par måneder har et slikt problem på TV'n så vil produsenten og leverandøren begge si at det må man nesten regne med på en plasma-skjerm? Ingen rett på å bytte til ny TV om det skjer? Virker jo veldig rart. Hadde kjøpt meg plasma for lenge siden om det ikke var for alle skremmeinnleggene rundt dette. Selv om mange ikke har det problemet så ville det jo være typisk om det skjedde meg likevel... Spesielt når det skrives inn innlegg av eiere som har brukt TV'n forsiktig.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vannjenta
    Så om man etter et par måneder har et slikt problem på TV'n så vil produsenten og leverandøren begge si at det må man nesten regne med på en plasma-skjerm? Ingen rett på å bytte til ny TV om det skjer? Virker jo veldig rart. Hadde kjøpt meg plasma for lenge siden om det ikke var for alle skremmeinnleggene rundt dette. Selv om mange ikke har det problemet så ville det jo være typisk om det skjedde meg likevel... Spesielt når det skrives inn innlegg av eiere som har brukt TV'n forsiktig.
    Hadde det vært noen garanti som dekket det, ville det jo ikke vært noen innbrenningsproblematikk, da det bare hadde vært å bytte tv hvis man får innbrening. Men å si at man nesten må regne med å få innbrening er jo å ta vell hardt i da, problemet er jo mere eller mindre borte på siste generasjons plasmaer.

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vannjenta
    Så om man etter et par måneder har et slikt problem på TV'n så vil produsenten og leverandøren begge si at det må man nesten regne med på en plasma-skjerm? Ingen rett på å bytte til ny TV om det skjer? Virker jo veldig rart.
    Det var faktisk akkurat det Pioneer sa til meg - "dette skyldes plasma-teknologien, og er noe man må regne med kan forekomme". Jeg sendte den inn for å få sjekket den, og fikk den tilbake med "brukerfeil" som årsak til innbrenningen. Og da hadde jeg fulgt alle retningslinjer til punkt og prikke - retningslinjer som Pioneer selv kom med.

Det skal nevnes at jeg til slutt fikk pengene igjen - men det tok ett år med krangling, haugevis av mail, masse telefoner og tre tur/retur-sendinger av TV'n

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var faktisk akkurat det Pioneer sa til meg - "dette skyldes plasma-teknologien, og er noe man må regne med kan forekomme". Jeg sendte den inn for å få sjekket den, og fikk den tilbake med "brukerfeil" som årsak til innbrenningen. Og da hadde jeg fulgt alle retningslinjer til punkt og prikke - retningslinjer som Pioneer selv kom med.

Det skal nevnes at jeg til slutt fikk pengene igjen - men det tok ett år med krangling, haugevis av mail, masse telefoner og tre tur/retur-sendinger av TV'n
    Hva slags Pioneer hadde du og hvor gammel var den? Hører folk klage på 6.generasjons spillerne til Pioneer, de er visst ekstra utsatte for innbrenning.

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Hva slags Pioneer hadde du og hvor gammel var den? Hører folk klage på 6.generasjons spillerne til Pioneer, de er visst ekstra utsatte for innbrenning.
    Jeg hadde en PDP-436FDE, altså 6.-generasjon. Det viser seg i ettertid at den generasjonen hadde store problemer med innbrenning, men Pioneer benekter det fortsatt (i hvert fall gjorde de det så sent som i november '06). Jeg hadde kun hatt skjermen i etpar måneder da jeg så de første tegnene på innbrenning.

7.-generasjonen skal i følge Pioneer være enda mindre utsatt, men det finnes flust av innlegg her på forumet hvor folk opplever innbrenning også på 7.-generasjon - men da på 42-tommeren (har ikke lest om problemer med 50-tommeren så langt). Innbrenningen omtales foreløpig som "midlertidig" av enkelte, men det er flere som hevder de har problemer med å bli kvitt den.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •