Tatung V42EMGI - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 215
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    EDIT: Dette er en teknisk diskusjon.

Nå venter jeg bare på at noen kan legge ut instillingene sine slik at jeg får calibrert bilde. Jeg har Get digitalboks tilkoplet. På forhånd takk.

Newcomer R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til bruk av PC over DVI:
    Contrast: 65
    Brightness: 35
    Backlight: 45

Color mode : Manual
    R: 47
    G: 50
    B: 47

Til vanlig tv-bruk
    Contrast: 60
    Brightness: 55
    Backlight: 50
    Color: 60
    Sharpness: 50

Color mode: Manual
    R: 51
    G: 52
    B: 48

OBS!: Dette er da bare mine MILDT instillte valg :P Må få tak i DVE for å få kalibrert SKIKKELIG

Men fra standard-instillingene skal dette vere en GOD del bedre

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så perfekt timing av deg, R-M-I. :P

Fikk tv'n levert utenfor kontoret for 1 time siden. Løp mer eller mindre hjem med den (bare noen hundre meter ) og stappet i 360'n, antennekabel'n og pc'n. Synes det var helt hinsides bra kvalitet på alt (sier kanskje mer om kravene mine enn om tv'n :P)

Fikk lyntestet tv'n litt med noen 1080i/p og 720p demonstrasjonsfilmer jeg hadde på pc'n og kan ikke fatte at det finnes bedre bildekvalitet og farger slik det så ut.

360'en så også knallrå ut selv om jeg ikke så forskjell på 720p og 1080p.

Synes til og med vanlig, analog kabeltv så mye bedre ut enn jeg hadde forventet med alt det negative jeg har lest rundt omkring.

Får teste mer (samt innstillingene dine) når jeg drar hjem fra arbeid. Følte nesten jeg måtte dra tilbake og sitte den siste timen på kontoret selv om jeg sitter og rister nå.

Eneste negativet jeg så med første øyekast var at tv'n nesten var for stor for det lille rommet mitt ops: og at pcbildet ble litt for skarpt (dette har jeg lest om og innstillingene dine fikser dette sikkert).

Takk igjen for innstillingene.

Edit: Sitter på tv'n og tester pcinnstillingene dine nå og beklager, men jeg synes de bare gjorde vondt verre. Fargene synes jeg var bra før, men nå ble de litt feil og det at det var for skarpt ble bare verre. Skal se om jeg finner noe jeg er fornøyd med nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    R-M-I. Tusen takk for dine innstillinger. Skal bli spennende å se hva de gjør av forskjell. Ellers enig med deg Twiik, den ruver godt i stua.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet en del mer nå og synes faktisk pc blir ubehagelig på skjermen. Får liksom ikke justert det slik at den overdrevne skarpheten forsvinner. Svart tekst på hvit bakgrunn er veldig behagelig, men svart tekst på slik gråfarge som det f.eks er mange steder på forumet her er virkelig ekkelt å lese.

Edit: Se på " « Forrige tråd | Neste tråd » "-teksten under tråden her dersom dere sitter på tv'n og surfer. Blir liksom hvitt omriss rundt teksten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TwiiK
    Har testet en del mer nå og synes faktisk pc blir ubehagelig på skjermen. Får liksom ikke justert det slik at den overdrevne skarpheten forsvinner. Svart tekst på hvit bakgrunn er veldig behagelig, men svart tekst på slik gråfarge som det f.eks er mange steder på forumet her er virkelig ekkelt å lese.

Edit: Se på " « Forrige tråd | Neste tråd » "-teksten under tråden her dersom dere sitter på tv'n og surfer. Blir liksom hvitt omriss rundt teksten.
    Skjønner ikke helt hvordan det er mulig(har ikke denne selv) med 1:1 pixelmapping. Støy-redusering er slått av, og du kjører 1920x1080 oppløsning? :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har jo nesten ingen innstillinger når man er i pc modus. Hvor finner jeg støyredusering? Har så godt som bare kontrast, lysstyrke, baklys og farge, jeg.

Edit: Skiftet til VGA nå og bildet ble faktisk en del bedre. Er litt for uskarpt nå, men svart tekst på grå bakgrunn er slik det skal være (ghosting kalles det vel?) og bildet er generelt mye mer behagelig.

Er det skjermkortet, kabelen, tv'n eller pc'n som er skyld i at DVI blir for skarpt hos meg?

Edit2: Skiftet tilbake til DVI nå og bildet er så skarpt som det bør og skal være, men fargene blir for skarpe. Mange farger blir overeksponert og jeg får ghosting på tekst som ikke er på hvit bakgrunn. Har det noe å si om man bruker single link eller dual link eller DVI-D eller DVI-I? Bruker DVI-I Single Link her nå.

Skal teste med helt ny pc i morgen og se om jeg finner en DVI-D kabel jeg kan teste med. Er bare pcbildet jeg er missfornøyd med. Xbox 360 var perfekt via VGA fra start og TV synes jeg ble bra bare jeg dro kontrasten ned til 0 og lot det andre være mer eller mindre uforandret.

Edit3: Så først nå at du ikke hadde tv'n selv. Er ikke støy reduksjon på tv'n her såvidt jeg vet så derfor jeg lurte på hvor du hadde det fra. Men som sagt så er bildet bedre (selv om det er uskarpt) gjennom VGA så skal teste litt forskjellig i morgen for å se om jeg får fikset det. Hvis ikke så må jeg nesten returnere den for slik det er nå klarer jeg ikke se lenge på den om gangen uten å bli sliten i øynene.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du poste hvilke instillinger du har (oppløsning, refreshrate etc.) samt grafikkort og driver?

Ang. "middels analoge bilder" så skal dette ha blitt bedret i en firmware oppdatering, i følge "Tatung-Tom"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1920x1080, 60Hz, Radeon 9800 PRO, Den siste Catalyst driveren - Catalyst 7.6.

Var inne på komplett.no nå nettopp og der blir faktisk teksten i menyen (skal være svart på gul) grønn tekst på gul bakgrunn.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så perfekt timing av deg, R-M-I. :P

Fikk tv'n levert utenfor kontoret for 1 time siden. Løp mer eller mindre hjem med den (bare noen hundre meter ) og stappet i 360'n, antennekabel'n og pc'n. Synes det var helt hinsides bra kvalitet på alt (sier kanskje mer om kravene mine enn om tv'n :P)

Fikk lyntestet tv'n litt med noen 1080i/p og 720p demonstrasjonsfilmer jeg hadde på pc'n og kan ikke fatte at det finnes bedre bildekvalitet og farger slik det så ut.

360'en så også knallrå ut selv om jeg ikke så forskjell på 720p og 1080p.

Synes til og med vanlig, analog kabeltv så mye bedre ut enn jeg hadde forventet med alt det negative jeg har lest rundt omkring.

Får teste mer (samt innstillingene dine) når jeg drar hjem fra arbeid. Følte nesten jeg måtte dra tilbake og sitte den siste timen på kontoret selv om jeg sitter og rister nå.

Eneste negativet jeg så med første øyekast var at tv'n nesten var for stor for det lille rommet mitt ops: og at pcbildet ble litt for skarpt (dette har jeg lest om og innstillingene dine fikser dette sikkert).

Takk igjen for innstillingene.

Edit: Sitter på tv'n og tester pcinnstillingene dine nå og beklager, men jeg synes de bare gjorde vondt verre. Fargene synes jeg var bra før, men nå ble de litt feil og det at det var for skarpt ble bare verre. Skal se om jeg finner noe jeg er fornøyd med nå.
    Nå skal det sies at jeg bruker et ATI Radeon X1900XTX skjermkort,kjører over DVI, og jeg har allerede tweaket instillingen i Ati Catalyst...så det er muligens DERFOR det ikke ser særlig bra ut på din tv med de instillingene

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Var inne på komplett.no nå nettopp og der blir faktisk teksten i menyen (skal være svart på gul) grønn tekst på gul bakgrunn.

mine instillinger i catalyst:

Gamma: 1,00
    Brightness: 0,00
    Contrast: 100

Black and white-levels:
    Pc standard black and white levels.

Hørtes merkelig ut at bildet ble for skarpt osv.... Hos meg er bildet 101% med de pc-instillingene på tv'en, og de instillingene som står over her i catalyst under Color når du kjører catalyst i Advanced-Mode

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Kan du poste hvilke instillinger du har (oppløsning, refreshrate etc.) samt grafikkort og driver?

Ang. "middels analoge bilder" så skal dette ha blitt bedret i en firmware oppdatering, i følge "Tatung-Tom"

Hvilken er den nyeste firmwaren? :P Jeg har tv av den "nye" batch'en som ble produsert ETTER desember i fjor....har jeg nyeste da? eller må jeg til å "knote" med kabler og tull nå :P

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Får (som sagt) min i morgen. Har et gForce6200-kort, og skal se hvordan det ser ut .

Kommer med tilbakemelding i løpet av helgen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki, knall. Skal teste på macbook pro'en min i morgen og se om jeg finner noen nye kabler samtidlig også. Få testet alt liksom.

Utenom dette problemet så synes jeg skjermen er helt hinsides konge. Eneste som er negativt (....) er at den nesten er for stor for rommet mitt. Jeg synes faktisk det er mer behagelig å se på TV når den er i 1/4 PIP mode, altså 21", istedenfor vanlig fullscreen.

Fikk testet demo av Virtua Tennis 3 til 360'n isted som visstnok er et av de få spillene som støtter 1080p (ikke skaler opp). Gikk litt hakkete til tider i 1080p, men fantes ikke aliasing (taggete linjer) i hele tatt.

Får håpe jeg får fikset dviproblemet fordi jeg har ikke lyst til å returnere den.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    49
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det er DVI-D kabel du må bruke!

Tatung Nordic, Tom

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det er DVI-D kabel du må bruke!
    Ja, jeg skrev lenger oppe:

Bruker DVI-I Single Link her nå.
    Men da mente jeg DVI-D Single Link. Har det ikke noe for seg å teste DVI-I? Uansett så skal jeg teste med nye kabler og pc'er idag. Får håpe det bare er pc'n eller kabelen jeg bruker nå som er problemet.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ****. Gjett hvem som har kjøpt DVI-I kabel?

Kan dette virkelig ha noe å bety?

EDIT: Festlig sensur ! Gjett hvilket ord på fire bokstvaver som skal stå der?

EDIT2: Ser at TV-en bare støtter DVI-D, så må nom bytte kabel ja. DVI-I passer vel ikke?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    DVI-I har jo ikke noe for seg. Eneste forskjell fra D er jo ett sett analoge koblinger du ikke har bruk for. Noen D-innganger funker også på I-kabler, men de fleste passer ikke kabelen inn i...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I know, men tenkte "skitt la gå. Det gjør jo ikke noe om det er noen pinner ekstra". Tenkte ikke på at Tatungen ikke hadde tilkobling for annet enn DVI-D.

EDIT: Blir nok denne kabelen:

Champion - HDMI-DVI 2M
    Tilkoblingskabel HMDI 19-pin - DVI-D 24-pin.
    Hann-Hann.

.... da min neste HTPC ssv. bare vil ha HDMI (dermed kan jeg snu greia).
    (oppsettet mitt er HER, btw)

Sikker "jall" men bør vel gjøre susen med 2 meter digital overføring?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet nå med en bedre isolert og generelt bedre(dyrere ) Single Link DVI kabel, ingen forskjell. Testet så en bedre isolert Dual Link DVI kabel, ingen forskjell. Så prøvde jeg alle 3 DVI-kablene på 2 andre pcer, begge med bedre skjermkort, ingen forskjell. Den ene pcn bruker jeg på jobb på en 30" skjerm med 2560x1600 oppløsning så burde ikke være noe problem.

I ferd med å gi opp nå dersom jeg ikke får noen tips. Blir rett og slett kvalm, får vondt i hodet etc. av å se på skjermen slik den er nå. Ser man på den får man nesten den samme følelsen som når man ser på en CRT-skjerm med for lav refresh rate. Får liksom ikke til å fokusere skikkelig på skjermen.

Ble faktisk ikke skarpt engang på den pc'n jeg bruker til å drive 30"'eren på jobb selv om oppløsning og refresh rate er oppgitt til 1920x1080, 60Hz i OS'et. Har også prøvd både OS X, Vista og XP nå.

Eneste grunnen til at jeg ikke forkaster dette som et skjermproblem med en gang er jo at så mange her sier at de ikke har samme problem (jeg tror dere ville lagt merke til problemet her hadde dere hatt det så må jo nesten tro på dere. ) og at det faktisk ble bra over VGA, men da fikk jeg andre VGA-relaterte problemer.

Det jeg bruker som testbildet for øyeblikket er menyen på komplett.no. På en vanlig skjerm ser man kontraststerk, skarp, svart/mørkeblå tekst på gul bakgrunn, men på Tatungen får jeg blålig tekst med gulgrønt "glow"/omriss på blå bakgrunn.

Edit: Problemet er jo så veldig selektivt. :P Ser nå at diskusjon.no også var en bra side å teste bildet på. Går f.eks helt greit å lese teksten i trådene og innleggene (svart på lyseblå bakgrunn). Der er det ingen rare omriss eller lignende, men i kolonnen til venstre hvor man har oversikten over alle forumene, søk, profil osv. er teksten helt uleselig. Hvitt "lys" rundt all den svarte teksten.

I photoshop f.eks så dersom jeg tegner med svart (0,0,0) på grå bakgrunn (150,150,150) med 1 pixel tykk brush så blir resultatet mer hvitt enn svart. Blir 1 pixel tykk svart strek med 1 pixel hvite streker på begge sider.

Edit: Det under her vil jeg veldig gjerne ha noen innsyn på. Takk.

Så noe helt sykt nå nettopp. Dette skjer bare når jeg tegner vertikalt på skjermen, ikke når jeg tegner horisontalt.

PS: La ved et bilde jeg tegnet som illustrerer problemet mitt perfekt. :P Har selv sett på det på 2 andre skjermer og det er nøyaktig slik det ser ut på tv'n. Merk: Det der tilsvarer en svart firkant på en grå bakgrunn på tv'n. Det er bare de vertikale linjene som får omrisset.

Håper noen kan komme med et "faguttrykk" eller noe for problemet mitt så jeg har noe å søke etter på google.

Side 2 av 11 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •