Sony X2000 vs PLASMA - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 98
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Alexander
    Pioneer 427 XD

Contrast Ratio - 560:1
    Luminance - 23 FL

Sony 46X2000

Contrast Ratio - 725:1
    Luminance - 87 FL

Vet ikke hva dette sier dere, men det er test gjort i HCC sin lab :-) Og resultatet viser att LCD har bedre KONTRAST og lysstyrke enn PLASMA... eller?
    har du en link til den testen?

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ksundnes
    Igjen kommer du med personlig synsing og velger vekk den viktige delen av posten du siterer/kommenterer.

Han sier her at et laboratorie har målt X2000 til å ha bedre lysstyrke _og_ kontrast enn Pioneers plasma. Det er som alle vet forskjell på papirspecs og relle specs.
    Ja men herregud da. Sikkert ett helt annet laboratorie som har målt det helt motsatte. ALLE veit at plasma har bedre kontrast enn lcd. Bare se på bildet selv så skjønner du jo det. Hvorfor tror du alle tester og sånn sier at LCD gror igjen i mørkere områder? Det er på grunn av kontrast. Det der er det ingen vits i å diskutere.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer
    http://www.homecinemachoice.com/cgi-...038_WV_314.pdf

Sony
    http://www.homecinemachoice.com/cgi-...46_HCC_134.pdf

...konklusjon?
    Hva en oppgir er ikke alltid det en klarer å måle )

Eller kanskje Heissenbergs Usikkerhetstheorem har sneket seg inn... for de av dere som også har studert Fysikk )

Happy Hunting!

PS! Jeg er en ganske så fornøyd eier av 40W2000. Byttet ut min gamle Loewe Xelos 32 tommer med denne og angrer ikke. PC + XBOX 360 i full HD må oppleves!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    LCD har bedre lysstyrke enn plasma ja. Men kontrast er MYE bedre på plasma. Panasonic har 10.000:1 i kontrast (ikke dynamisk), mens LCD har rundt 1.500 til 2.000 i kontrast. Så de har litt igjen. De nye modellene til pioneer i år sies å ha en kontrast på mellom 20-30.000:1. Det er jo sinnsykt bra.
    Ingen vet jo hvor bra dette vil bli i realiteten.. Også er det jo ikke bare dette som teller. Jeg så en lcd til på elprice med meget høy kontrast (til å være så billig) ca 1200 mener jeg å huske (ikke dynamisk), lyd og bilde eller hjemmekino hadde testet denne og kommenterte at kontrasten ikke var så høy som oppgitt, men ville vurdere den til godt under 1000..

Uansett er det nok en forbedring fra den gammle panasonicen, men ikke forvent en tredobling i bedre farger, da tror jeg nok noen vil bli skuffet her

Jeg venter fortsatt på en plasma med 1080p, hvorfor gir ikke pana ut de nye mod. med 1080p? Er det fordi det koster så mye at de vil komme til å nærme seg prisnivået til lcd tv'er og enda mere? En grunn må det jo være... Kanskje ikke plasma er skapt/egner seg så godt til høye oppløsninger?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Jeg venter fortsatt på en plasma med 1080p, hvorfor gir ikke pana ut de nye mod. med 1080p? Er det fordi det koster så mye at de vil komme til å nærme seg prisnivået til lcd tv'er og enda mere? En grunn må det jo være... Kanskje ikke plasma er skapt/egner seg så godt til høye oppløsninger?
    Panasonic kommer med 1080p plasmaer i år. Modeller i 50", 58" og 65". De kommer også med en 42" 1080p, men er usikker på når.
    Pioneer lanserte en 50" 1080p -plasma i 2006.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Panasonic kommer med 1080p plasmaer i år. Modeller i 50", 58" og 65". De kommer også med en 42" 1080p, men er usikker på når.
    Pioneer lanserte en 50" 1080p -plasma i 2006.
    Ok, jeg håper den på 42" med 1080p snart, gleder meg til å se hvordan det blir

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meningsløst å diskutere kontrast i denne tråden synes jeg! Jeg kan anbefale trådstarter å se på TV-ene selv, bildekvalitet er en subjektiv vurdering når alt kommer til alt. Jeg synes LCD har ganske mange fordeler i forhold til plasma dersom vi vurderer alt unntatt bildekvalitet. Så når bildekvaliteten er tilnærmet lik mellom LCD og plasma, ville jeg valgt LCD. Men så har man også priselementet som de fleste er opptatt av. Jeg håper de nye LCD-ene fra Sharp kan vise seg mot Sonys toppmodeller (X og W).

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProZac
    Meningsløst å diskutere kontrast i denne tråden synes jeg! Jeg kan anbefale trådstarter å se på TV-ene selv, bildekvalitet er en subjektiv vurdering når alt kommer til alt. Jeg synes LCD har ganske mange fordeler i forhold til plasma dersom vi vurderer alt unntatt bildekvalitet. Så når bildekvaliteten er tilnærmet lik mellom LCD og plasma, ville jeg valgt LCD. Men så har man også priselementet som de fleste er opptatt av. Jeg håper de nye LCD-ene fra Sharp kan vise seg mot Sonys toppmodeller (X og W).
    Det er jo det trådstarter sikter til da. Nettopp kontrast, sortnivå osv.

Intermediate Trond B sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,548
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja men herregud da. Sikkert ett helt annet laboratorie som har målt det helt motsatte. ALLE veit at plasma har bedre kontrast enn lcd. Bare se på bildet selv så skjønner du jo det. Hvorfor tror du alle tester og sånn sier at LCD gror igjen i mørkere områder? Det er på grunn av kontrast. Det der er det ingen vits i å diskutere.
    Synes du er litt for skråsikker. Har hatt Pioneer PDP-436XDE (samme oppgitt kontrast som 427) og nå Sony X-serie. Må si at sortnivået på X-serien ikke står noe tilbake for Pioneer, synes nesten det er bedre (etter mye tweaking). Har sjøl lest noen målinger hvor det bare var Panasonic som hadde like bra sortnivå som X-serien (husker dessverre ikke hvor). What Hi-Fi? hadde også en test hvor det skrev at Sony W-serie hadde bedre svartnivå enn plasma. De oppgitte tallene fra produsentene er ikke til å stole på!
    ​Hi-Fi: Accuphase E-460 | LINN Akurate DS/1 | PMC twenty.26/22/C | REL R-528
    Head-Fi: SONY TA-ZH1ES | SONY MDR-Z1R | AudioQuest DragonFly Red | Bowers & Wikins P7 Wireless | Bowers & Wikins P9 Signature
    AV: SONY KD-65A1 | DENON AVC-A1HDA | SONY UBP-X800

Active Dobermann sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Synes du er litt for skråsikker. Har hatt Pioneer PDP-436XDE (samme oppgitt kontrast som 427) og nå Sony X-serie. Må si at sortnivået på X-serien ikke står noe tilbake for Pioneer, synes nesten det er bedre (etter mye tweaking). Har sjøl lest noen målinger hvor det bare var Panasonic som hadde like bra sortnivå som X-serien (husker dessverre ikke hvor). What Hi-Fi? hadde også en test hvor det skrev at Sony W-serie hadde bedre svartnivå enn plasma. De oppgitte tallene fra produsentene er ikke til å stole på!
    Ah, endelig en som har førstehåndskunnskap til diskutert tema.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trond B
    Nå skal det sies at panasonic har det beste sortnivået. Så kanskje like greit å sammenligne med den? Da får du nok andre resultater.

Oppgitte tall fra produsenter er ikke til å stole på? Da kan du si at watt fra forsterkere ikke er til å stole på. Hestekrefter i biler ikke er til å stole på. osv osv. Blir for teit å si det.

Husk at man må se på et panel i mørket for å se sortnivå da. Og å mørket så vil masse lys fra bakgunnsbelysningen til LCD slippe ut. Sånn er det bare. Eneste måten å bli kvitt det problemet på, er å slå av bakgrunnsbelysningen på. LED har gjort det på en bra måte, men er dyrt. Så å si at LCD med bakgrunnsbelysning har bedre sortnivå enn plasma som kan slå av hver ENKELT pixel blir for dumt!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dobermann
    Ah, endelig en som har førstehåndskunnskap til diskutert tema.
    Bare fordi LCD fikk beste sortnivå eller? Står jo ikke noe spesielt om kunnskap der da.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare fordi LCD fikk beste sortnivå eller? Står jo ikke noe spesielt om kunnskap der da.
    xdim har du sett en high-end LCD TV irl? Jeg synes dine bidrag til diskusjonen er unyanserte og direkte dårlige til tider. Plasma er en kjempebra teknologi, men dagens (nye og dyre) LCD TV-er overgår en god del plasma TV-er. Og med hensyn til oppløsning, energiforbruk, PC komp. etc.. så er LCD å foretrekke, men det koster.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProZac
    xdim har du sett en high-end LCD TV irl? Jeg synes dine bidrag til diskusjonen er unyanserte og direkte dårlige til tider. Plasma er en kjempebra teknologi, men dagens (nye og dyre) LCD TV-er overgår en god del plasma TV-er. Og med hensyn til oppløsning, energiforbruk, PC komp. etc.. så er LCD å foretrekke, men det koster.
    Ja har sett high end lcd.

Ja LCD overgår en god del plasma tv'er, men ikke alle desverre. Oppløsning er ikke alt desverre. Bildekvalitet min venn er noe helt annet. Energi kan du glemme. plasma bruker ikke mere. Hvertfall ikke panasonic. PC komp er vel det eneste hvor en LCD er mere kjekt. Tross alt så er det jo en gigtantisk PC skjerm vettu.

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja har sett high end lcd.

Ja LCD overgår en god del plasma tv'er, men ikke alle desverre. Oppløsning er ikke alt desverre. Bildekvalitet min venn er noe helt annet. Energi kan du glemme. plasma bruker ikke mere. Hvertfall ikke panasonic. PC komp er vel det eneste hvor en LCD er mere kjekt. Tross alt så er det jo en gigtantisk PC skjerm vettu.
    Syns ikke bildekvaliteten står noe tilbake på high end LCD tv'er i forhold til plasma. På pc, PS3 og Xbox 360 er nok LCD det beste alternativet.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel test - kople på PS3 eller Xbox 360 i skjermens "native oppløsning" Sett deg ned og spill 1 meter fra skjermen. Hva ser du nå - LCD versus Plasma!

SVAR? Jo på Plasma ser det ut som om det har kommet en maurkoloni inn og innvadert skjermen, mens på LCD er det 100% skarpt og klart uten noen forstyrrende elementer!

Gjør samme test med HD DVD eller BlueRay... Om litt får vi DVB-T fra lufta med noen kanaler i FULL-HD (1080i vel og merke )?

Newcomer Geir68 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer 427 XD

Contrast Ratio - 560:1
    Luminance - 23 FL

Sony 46X2000

Contrast Ratio - 725:1
    Luminance - 87 FL
    Dette er så typisk! Folk ser slike tall og antar at større tall = bedre bilde uten å skjønne hvordan tallene er målt.

Sonyens problem er nettopp at luminansen er så høy som 87. Dette kan ikke brukes i en dagligstue på kvelden. Når da lysstyrken reduseres ned mot et nivå som er behagelig (uten å få sveiseblink) går kontrasten rett i kjelleren og sortnivået er ennå ikke i nærheten at en god plasma. Hvis TVene hadde vært kalibrert til samme lysstyrke og fargebalanse og DERETTER målt kontrast, hadde tallene vært noe anderledes :-)
    Hvis Elkjøp, Expert og andre TV-pushere hadde hatt presentasjons rom med samme belysning som vi har i stua vår på kvelden, hadde de ikke fått solgt en eneste av billig-LCD'ene.

Nå er sony'en high-end LCD, så jeg antar at trådstarter helt sikkert blir fornøyd med en slik en . . men lommeboka blir MYE slankere!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En enkel test - kople på PS3 eller Xbox 360 i skjermens "native oppløsning" Sett deg ned og spill 1 meter fra skjermen. Hva ser du nå - LCD versus Plasma!

SVAR? Jo på Plasma ser det ut som om det har kommet en maurkoloni inn og innvadert skjermen, mens på LCD er det 100% skarpt og klart uten noen forstyrrende elementer!

Gjør samme test med HD DVD eller BlueRay... Om litt får vi DVB-T fra lufta med noen kanaler i FULL-HD (1080i vel og merke )?
    Sånne useriøse innlegg må man jo bare le av. Få deg briller du. :roll:

Og hvem sitter 1 meter fra skjemen? Du kanskje som ser litt dårlig?

Newcomer Svein2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns ikke testen til Alexander var dum jeg. Det er jo nettopp slik vi som vanlige forbrukere må gjøre i tillegg til å lese egenskaper og tester av TV`n. Men først og fremst må vi jo stole på det vi selv ser.
    Så får vi ut fra det, kjøpe det vi liker og som ser best ut.

Newcomer Kimskey sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    150
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein2
    Syns ikke testen til Alexander var dum jeg. Det er jo nettopp slik vi som vanlige forbrukere må gjøre i tillegg til å lese egenskaper og tester av TV`n. Men først og fremst må vi jo stole på det vi selv ser.
    Så får vi ut fra det, kjøpe det vi liker og som ser best ut.
    Sette dere foran tven 1 meter unna for å finne ut hvilken TV dere skal kjøpe?

Det blir sagt at X-serien til Sony er tilnærmet like bra på sortnivå som Pioneer sine plasma. Panasonic har også _bedre_ sortnivå enn Pioneer igjen (dog Pioneer er bedre på andre ting, men la oss ikke starte den diskusjonen).
    Men fremdeles ikke like bra.

Uansett så skjønner jeg ikke hvorfor noen i det hele tatt vurderer LCD om man må opp i 30 lapper for å få noe som er nesten like bra som en plasma til 12-14 lapper (jeg sikter her til Panasonic PV60).

Full HD, alle må løpe og kjøpe dette. 1080 må jo være bedre enn 720!!
    Spesielt på en 40 tommers stor skjerm, herregud.
    Det er såpass lite forskjell å se her at det ikke er verd penga.

Nå hevder jo også Pioneer at dem kommer med nye panelere til sommeren med grensesprengende høy kontrast, såpass høy at dem ikke kunne måle det (100.000:1 ++). Men har også kommet over tallet 20.000:1.

Da kan jo LCD se langt etter å ta plasma igjen, spesielt siden selve bildet på plasma er mye bedre enn lcd.

Men selvfølgelig, om en har spesielle behov og kjører mye\kun statiske bilder på skjermen så ser jo lcd bra ut, da innbrenning fremdeles ikke er helt utelukket på plasma.

...

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •