4:3 oppløsning på Panasonic plasma wide TV'er...hvorfor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Thumbs up 4:3 oppløsning på Panasonic plasma wide TV'er...hvorfor?

Hvor mye skal en vektlegge det at Panasonic fremdeles kjører XGA oppløsning på 1024 x 768 som tilsvarer 4:3 på sine Plasma TV'er i wide format? TV'en må da omskalere signalene til å tilpasse 16:9 skjermstørrelsen. Det er vel ingen tvil om at fremtidens signalere utelukkende blir 16:9 og ikke 4:3.

Dermed må det være bedre å kjøpe en TV med ekte 720p oppløsning ??

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar at du sikter til plasma. Plasma har ikke kvadratiske piksler/punkter, men rektangulære. Dette er heller ikke særegent for Panasonic.

Du må vurdere LCDens problemer mot plasmaens problemer, det er ikke noen fasit her.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får gå for en 50" plasma istedet for 42". De har 1365x768 i oppløsning (og noen få har full HD oppløsning men det kommer fler).

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SunMaster
    Antar at du sikter til plasma. Plasma har ikke kvadratiske piksler/punkter, men rektangulære. Dette er heller ikke særegent for Panasonic.

Du må vurdere LCDens problemer mot plasmaens problemer, det er ikke noen fasit her.
    Men hvis det ikke er noe å gjøre med oppløsningen, hvorfor kan da 50" plasma'en til Panasonic på 1366*768 som er 16:9 ? Mens f.eks Panasonic TH-PV60 har en oppløsning 1024*768 som tilsvarer 4:3 ?

Spørsmålet videre blir jo....har det mye å si at oppløsningen er 1024*768 ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gjetter at det er vanskelig å lage små enkelt-pixler med plasma. Hvis man skal lage 3 separate pixler for r, g og b og teknologien begrenser en til en minste størrelse i høyde eller bredde for hver av dem, så vil man naturlig få ikke-kvadratiske pixler så lenge man ønsker størst mulig oppløsning i vertikalen.

Jeg tror egentlig ikke dette er et stort problem. De fleste tv-er gjør uansett skalering og overscan av alle signal. For naturlig video (altså ikke PC-grafikk) så er dette normalt ikke et stort problem.

Problemet vi får i tillegg her er at man har lavere reell oppløsning horisontalt enn vertikalt. Jeg aner ikke hvordan dette kobles opp mot "typisk video" og menneskets sanser. Magefølelsen tilsier at du så lenge faktoren er relativt liten og skalering uansett gjøres kan telle totalt antall pixler og få et godt estimat av detaljgjengivelse.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Men hvis det ikke er noe å gjøre med oppløsningen, hvorfor kan da 50" plasma'en til Panasonic på 1366*768 som er 16:9 ? Mens f.eks Panasonic TH-PV60 har en oppløsning 1024*768 som tilsvarer 4:3 ?

Spørsmålet videre blir jo....har det mye å si at oppløsningen er 1024*768 ?
    Mitt tips til deg er at du ikke kan lese deg til hva som blir best, du må rett og slett se det med egne øyne. I forbindelse med gjengivelse av levende bilder er det en utrolig kjede av tilnærminger gjennom opptak, redigering, mastering, avspilling og overføring til skjerm. Det du får se på skjermen ser ikke ut som det det ble tatt bilde av i utgangspunket, men forhåpentligvis ligner det ganske mye

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil si det med oppløsningen er det store ankepunktet mot 42" plasma. Man får jo 1080-LCD nå, men ellers har jo LCDene hatt en omtrent like dum oppløsning, 1366x768. Riktignok er oppløsningen da høyere begge veier, i motsetning til 42" plasma som er høyere en vei og lavere en vei (går ut fra 720-signal her), slik at man kan anta at man mister mindre detaljer, men det skal fremdeles skaleres. Jeg synes ikke den fordelen er nok til å velge LCD fremfor plasma likevel. En 42" plasma gir uansett steinbra bilde synes jeg.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •