Advarsel mot innbrenning på PLASMA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Advarsel mot innbrenning på PLASMA

Hei

Jeg har vurdert noen Plasma TV modeller og har vært i kontakt med en spesial AV butikk. Hadde egentlig bestemt meg for plasma-TV panasonic PV-60 eller PV-600, men selgeren (som også virker faglig dyktig) understreket faren for innbrenning på Plasma. Så har dere andre som har hatt PV-60 eller tidligere modeller hatt noen problemer med permanent eller midlertidig innbrenning på TV'en ? Spørsmålet blir også, om ikke en skal velge Panasonic PV-60 , 42 tommer til rundt 14KNOK , finnes det LCD modeller som er kjempegode og ikke nødvendigvis dobbelt så dyre? Men som småbarnspappa er det ikke slik at LCD har myke skjermer som ungene lett kan ødelegge ved å trykke leker eller fingre på?

Hilsen en litt forvirret TV kjøper !!

Plasma eller LCD.....

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Faren er vel liten med nyere plasmaskjermer.

Intermediate partyboynr1 sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,014
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Søk litt på forumet du...
    Så finner du mange linker om dette, og mye lærdom....

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Faren for innbrenning er veldig liten. Ingen i min familie eller noen av mine venner har opplevd det. Det kan være lurt å kjøre inn TV'en i en uke eller to, der du stiller ned kontrast og lysstyrke litt. Bildet vil allikevel være meget bra.

Panasonic PV60 til rundt 14.000 er et meget bra kjøp.

Relevante linker:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...ight=panasonic

VG Nett - Teknologi Årets beste plasma-TV

Innstillinger:
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Hei.

Faren for innbrenning er veldig liten. Ingen i min familie eller noen av mine venner har opplevd det. Det kan være lurt å kjøre inn TV'en i en uke eller to, der du stiller ned kontrast og lysstyrke litt. Bildet vil allikevel være meget bra.

Panasonic PV60 til rundt 14.000 er et meget bra kjøp.

Relevante linker:

VG Nett - Teknologi Årets beste plasma-TV

Innstillinger:
    Hva med når en ser mye filmer i 1:2.35 format , vil ikke de sorte feltene oppe og nede brenne seg inn i hele tatt?

Active oddk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en 42" PV60, og når tv blir stående på en kanal med "monsterlogo" som f.eks på noen av disse tegnefilmkanalene, så hender det jeg kan se en liten skygge av logoen etterpå. Men den forsvinner raskt.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sundman
    Hva med når en ser mye filmer i 1:2.35 format , vil ikke de sorte feltene oppe og nede brenne seg inn i hele tatt?
    Har selv en LG som er blitt snart 2,5 år nå, og jeg ser ingen antydninger til noen innbrenninger. Jeg ser mye film, og ellers står tv'n stort sett på når det er folk hjemme.
    I tillegg vil jeg tro at PV60/600 som du refererer til skulle være enda bedre på dette feltet enn min, da det tross alt er en del nyere modell.

EDIT: Som oddk før meg sier, kan antydninger til logoen vises noen sekunder ved bytte av kanal, men dette forsvinner raskt, og har ingenting med innbrenninger å gjøre.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er film og tv-sendinger du skal bruke den til er faren for innbernning veldig liten på tv´en du nevner (heller ikke med 1:2,35 format). Hvis den også skal brukes til data og tv-spill er faren litt større. Gå tilbake til butikken (elkjøp?) og se på tv´en en gang til. Så kan du også spørre selgeren hvorfor de ikke har innbrenning i butikken. Der står jo tv´en på 12 timer i døgnet.

Hvis du har en maksgrense på 15000 vil jeg påstå at denne tv´en til 14000 er et av de beste kjøpene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janry
    Hvis det er film og tv-sendinger du skal bruke den til er faren for innbernning veldig liten på tv´en du nevner (heller ikke med 1:2,35 format). Hvis den også skal brukes til data og tv-spill er faren litt større. Gå tilbake til butikken (elkjøp?) og se på tv´en en gang til. Så kan du også spørre selgeren hvorfor de ikke har innbrenning i butikken. Der står jo tv´en på 12 timer i døgnet.

Hvis du har en maksgrense på 15000 vil jeg påstå at denne tv´en til 14000 er et av de beste kjøpene.
    Tror nok at årsakene til at det ikke er innbrenning på Plasma'ene i butikken kan være flere.

1. De varierer fremvisningsmaterialet fra TV bilder til film etc. Dermed står den ikke mange timer i strekk på samme kanal. Det gjør de nok bevisst og skifter.
    2. Dersom det virkelig hadde vist innbrenning så har de nok av TV'er fra lageret som de kan bytte den ut med. Butikken er ikke tjent med å vise fram et defekt salgsprodukt.
    3. I butikken er det et helt annet lys og i kampens hete så blir det så mye fokus fra det ene til det andre at det er lettere å overse.

Enige ?

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vil kunne bli forskjellig lysstyrke i områder av skjermen som tidsmessig blir brukt meget forskjellig. Kjøres kun 2,35:1 kildemateriale fra skjermen er nye og de neste 5-10 000 timene vil man lett kunne se dette når man så drar til med et fullskjerms hvitt 16:9 bilde.

Slik har det vært på CRT skjermer i alle år og vil det også være tilfelle på Plasma skjermer som også produserer lys med hjelp av fosfor som sender ut synlig lys når det bombarderes med elektroner.

Er egentlig ikke sikker på om det er riktig å kalle dette for en innbrenning å ha sorte felt som slites mindre enn resten som viser 2,35:1 kildemateriale eller f.eks i et full høyde 4:3 bilde uten å strekke dette ut til hele 16:9 skjermen osv, men det som er viktig å være klar over at selv med dagens versjoner av plasma skjermer er at dersom skjermen er ny og ubrukt, foregår det en innkjørings prosess i plasma cellene som gør at lys intensiteten reduserers forholdsvis raskt de første 50-200 timene, og da er det forholdsvis lett å få synlige avtrykk av ujevnt belastede celler, og spesiellt hvis kontrast verdien er settes høyt så cellene hjøres hardere.

Er skjrmen riktig innkørt jevnt over det hele, er innbrenning faren mindre og nermest neglisjerbar ved vanlig bruk, men den vil aldri kunne bli 0%, da det egentlig bare er et tidsspørsmål å lage synelige avtrykk og det vel er bare denne tiden som har blitt lenger på dagens skjermer enn på tidligere, modeller.

Så kommer det vel litt ann på om man er en person som velger å se på hver dag som går her i livet som en ny gave og en ny muliget, eller at man for hver dag som går bare en dag nærmere døden.... Begge utsganene er vel egentlig like sanne....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg i det du skriver (særlig det siste).

Men siden jeg er en som ikke har ubegrensede økonomiske ressurser og som i tillegg velger å tro jeg har minst 5 års levetid igjen så vil en investering i en TV til 15-20KNOK være såpass stort innhøgg i økonomien at det er greit å at en ikke angrer og har en irriterende innbrenning etter 1 måned.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei.
    har hatt min panasonic pv 500 i 1 år 6 mnd. har aldri hatt noen problemer med dette.. hvis det kan være et problem er det i den første mnd du bruker det og at du da kjører med max kontrast første bruker mnd.
    er kanon fornøyd med denne tv,n ha 2 kamerater som har pioner 50" siste generasjon meget fornøyd de også ingen problem med innbrenning. og hvis du skal ha en like bra skjerm i lcd så må du som du seier betale det dobbelte...
    de billige lcd skjermene holder enda ikke mål. de dyre ja de er bra...
    mvh rune

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det vil jo alltid være en fare for inbrenning når det gjelder plasma, uansett... men sjangsene er jo minimale..
    Derfor er det jo litt synd at det ikke går på garantien..

Om du er så redd for innbrenning, hvorfor ikke gå for en LCD-TV Sundman?!
    Det har jeg og jeg er stråååålende fornøyd ...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg i det du skriver (særlig det siste).

Men siden jeg er en som ikke har ubegrensede økonomiske ressurser og som i tillegg velger å tro jeg har minst 5 års levetid igjen så vil en investering i en TV til 15-20KNOK være såpass stort innhøgg i økonomien at det er greit å at en ikke angrer og har en irriterende innbrenning etter 1 måned.
    Okay, har du innbrenninger etter 1 måned kan du være steinsikker på det er din egen skyld. ( vanskeligt å laste andre for det vet du) Da har du latt en spillelogo stå på 24/7 i hele denne måned med 100 % kontrast og farge.
    Når du får tv´er den helt total sykt justert, DYNAMIC picture er på, kontrasten er oppe i 90 ut av 100 osv, fargerne formelig slår dig i bakken.
    Slå alt dette av, du kan se mine innstillinger her nederst på denne side : http://avforum.no/forum/tv-apparater...ling-pv60.html og da kan du justere litt etter personlig smak kanskje.

Se tv/film og da tenker du ikke mer på den saken, så enkelt er det.
    Ved statiske bilder har Panasonic en skjermbeskytter der setter inn etter noen minutter også...........

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel litt an på hva du foretrekker.

Med plasma har du uansett faren for innbrenning, uansett hvor liten eller stor den er - og dette kommer an på hva du bruker den til og hvor mye du passer på å ha bevegelige bilder på skjermen - ikke minst hvordan du stiller den inn. Jeg har en kamerat som har alle tv-kanal logoene og dvdspiller logoen brent inn på sitt tv, og det skjedde relativt fort siden han ikke var obs på dette i utgangspunktet.

Personlig synes jeg ikke det er holdbart, og sortnivået kan da heller være noe dårligere på lcd så lenge jeg slipper å se alle logoer etc på skjermen. Men dette er igjen et valg du må ta og finne ut hva som passer best for deg.

Plasma har som regel bedre sortnivå enn lcd, iallfall i det rimeligere segmentet, og man får gjerne noe bedre bilde for pengene enn med lcd, men dette begynner å utjevne seg. Ulempene med plasma er generalt sett fare for innbrenning og høyt strømforbuk (i forhold til lcd).

Lcd sin største ulempe har til nå vært sortnivået, men de nyere modellene, deriblant Sony sine har kommet med skjermer som er på høyde/overgår (de klarer ikke bestemme seg) plasmaskjermenes sortnivå, men disse skjermene ligger i prissjiktet 20-30k desverre, og blir nok gjerne litt mye for din del?

Hvilke av teknologiene som er mest egnet i opplyst stue (høyest lysstyrke) husker jeg ikke atm, tror det er plasma. Begge teknologiene får man forøvrig med ekte 1080p HD oppløsning per idag hvis det er en viktig detalj for deg.

Vær også obs på at SED skjermer kommer i løpet av året, men disse kommer dog til å blir noe dyre i begynnelsen. De besitter dog en bildekvalitet og et sortnivå som overgår plasma og lcd en høy sko uten deres ulemper, men som alltid, man kan ikke vente på det som kommer. Du har også et begrenset budsjett såvidt jeg så?

Til 14k får man greie plasme og lcd skjermer, og man får sikkert mest valuta for pengene hvis man går for plasma atm. Men hva du prioriterer og hvilke behov du har er det som bør avgjøre ditt velg, Panasonicen du ser på har uansett får veldig mye skryt for sin bildekvalitet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Labbetuss
    Det kommer vel litt an på hva du foretrekker.

Med plasma har du uansett faren for innbrenning, uansett hvor liten eller stor den er - og dette kommer an på hva du bruker den til og hvor mye du passer på å ha bevegelige bilder på skjermen - ikke minst hvordan du stiller den inn. Jeg har en kamerat som har alle tv-kanal logoene og dvdspiller logoen brent inn på sitt tv, og det skjedde relativt fort siden han ikke var obs på dette i utgangspunktet.

Personlig synes jeg ikke det er holdbart, og sortnivået kan da heller være noe dårligere på lcd så lenge jeg slipper å se alle logoer etc på skjermen. Men dette er igjen et valg du må ta og finne ut hva som passer best for deg.

Plasma har som regel bedre sortnivå enn lcd, iallfall i det rimeligere segmentet, og man får gjerne noe bedre bilde for pengene enn med lcd, men dette begynner å utjevne seg. Ulempene med plasma er generalt sett fare for innbrenning og høyt strømforbuk (i forhold til lcd).

Lcd sin største ulempe har til nå vært sortnivået, men de nyere modellene, deriblant Sony sine har kommet med skjermer som er på høyde/overgår (de klarer ikke bestemme seg) plasmaskjermenes sortnivå, men disse skjermene ligger i prissjiktet 20-30k desverre, og blir nok gjerne litt mye for din del?

Hvilke av teknologiene som er mest egnet i opplyst stue (høyest lysstyrke) husker jeg ikke atm, tror det er plasma. Begge teknologiene får man forøvrig med ekte 1080p HD oppløsning per idag hvis det er en viktig detalj for deg.

Vær også obs på at SED skjermer kommer i løpet av året, men disse kommer dog til å blir noe dyre i begynnelsen. De besitter dog en bildekvalitet og et sortnivå som overgår plasma og lcd en høy sko uten deres ulemper, men som alltid, man kan ikke vente på det som kommer. Du har også et begrenset budsjett såvidt jeg så?

Til 14k får man greie plasme og lcd skjermer, og man får sikkert mest valuta for pengene hvis man går for plasma atm. Men hva du prioriterer og hvilke behov du har er det som bør avgjøre ditt velg, Panasonicen du ser på har uansett får veldig mye skryt for sin bildekvalitet.
    Hvilken SONY modell er den du mener er den NYERE ? Det finnes et hav av SONY LCD skjermer, men disse finnes bare i 40" eller 46". Men hva med oppløsningen på Plasma som ikke er tilpasset 720p, blir det et problem med HD sendingene at den må omskalere bildet,mens LCD passer som hånd i hanske med HD signalet ?

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor ikke kjøpe bakprojeksjons tv? Sony til 11 000kr ink frakt, 50 tommer=).. mer for pengene i mine øyne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    hvorfor ikke kjøpe bakprojeksjons tv? Sony til 11 000kr ink frakt, 50 tommer=).. mer for pengene i mine øyne.
    Fordi jeg ikke ønsker en halvmeter dyp TV , da kan jeg like så godt beholde min 70 kg store 32" SONY som nesten er like dyp.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er W og X serien til Sony som bruker d "nye" panelet.. Men sony har nå annonsert nye skjermer, det samme har samsung.. så de dukker vel opp her i europa om 1 mnd tid....

I USA og Japan tror jeg Sonys nye 2500 serie har vært ute et par måneder allerede....

EDIT: og skal du ha så og si det beste nå til en billig penge og fin design får du en Samsung 40" full-HD LCD tv 19k.... tror d er hos komplett.no

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg skriver dette bruker jeg en PV60 som skjerm, og jeg har brukt den som PC skjerm i de siste 14 dagene uten å se noe innbrenning.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •