Jukser Sharp eller...?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jukser Sharp eller...?

Sharp har jo 6 ms responstid på de nye lcd TVéne. Når man ser på de store andre selskapene som JVC, Sony, Samsung osv har jo de fortsatt 8 mener jeg... Når man da også ser på de kommende modellene til Sharp har de 4 ms! Hva skjer? Kommer Sharp til å kuppet hele TV bransjen? Eller er det sånn at ikke bare responstid er alt for å få et rolig og bra bilde? Tenker da på bildeprossesoren og selve hardware i TVéne? Kan Samsung eller Sonys toppmodell feks. har roligere og smoodere bilde enn en Sharp 4 ms?

Ble litt langt :-D , men håper folk skjønner hvor jeg vil?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ingen standardisert måte å oppgi responstid på. Derfor mener jeg (uten å ha all verden av innsikt i temaet) at dette er en ubrukelig parameter for å velge tv.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hvor riktig disse tallene er vet jeg ikke,mulig Sharp har rett,ser at Philips opplyser at 3 ms på noe av sine tv.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4 ms er bare i action mode, det samme som Samsung kaller game mode på sine nye modeller. Ellers er det 6 ms. Men jeg tror at det kan stemme på Sharp, fordi det er veldig få , om noen, som klager på etterslep på de nye XD1E. Men på Sony W er det mange som legger merke til det.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med en selger på elktrowolrd messa, og han sa at sharp la 2 til 3 genreasjoner før alle andre, men det var vel sikkert bare salgstriks.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker for svar. Grunnen til jeg lurer litt er at jeg egentlig har bestemt meg for Sony 40x2000, men så dukket jo Sharp LC-37XD1 opp. Den har jo 6 ms kontra x2000 8 ms. Men som dere sier er kanskje ikke de ms tallene riktig opp mot hverandre? Skal bruke den mest til PS3 og fotball. Er det noe som har sett begge to og kan sammenligne? Jeg har veldig lyst på Sony og håper den er best. Om den er 10 lapper bedre vet jeg ikke? Noe som vet?

Takker

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flaco
    Takker og bukker for svar. Grunnen til jeg lurer litt er at jeg egentlig har bestemt meg for Sony 40x2000, men så dukket jo Sharp LC-37XD1 opp. Den har jo 6 ms kontra x2000 8 ms. Men som dere sier er kanskje ikke de ms tallene riktig opp mot hverandre? Skal bruke den mest til PS3 og fotball. Er det noe som har sett begge to og kan sammenligne? Jeg har veldig lyst på Sony og håper den er best. Om den er 10 lapper bedre vet jeg ikke? Noe som vet?

Takker
    AFAIK så er reaksjonstidene så bra på dagens skjermer, at det strengt tatt ikke er så viktig om det er 3ms 6 ms eller 8ms.
    Greia er at det menneskelige øye ikke klarer å se forskjellen allikevel, så hvorfor bry seg? Det er tall som kun er interessant for markedsførere og de som må skryte av utstyret sitt, IMNSHO.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skullerud
    AFAIK så er reaksjonstidene så bra på dagens skjermer, at det strengt tatt ikke er så viktig om det er 3ms 6 ms eller 8ms.
    Greia er at det menneskelige øye ikke klarer å se forskjellen allikevel, så hvorfor bry seg? Det er tall som kun er interessant for markedsførere og de som må skryte av utstyret sitt, IMNSHO.

hmm.., da må det være kvalitetsforskjell på meneskets øye da :-D
    Jeg kan i alle fall med mine øyne se forskjell på etterslep på 2 tver med lik ms tid (8)..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan i alle fall med mine øyne se forskjell på etterslep på 2 tver med lik ms tid (8)..
    det etterslepet du ser idag har lite med responstid å gjøre, og mye med kvaliteten på resten av TVen

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, det er det jeg mener også, at responstid ikke er alt. Så selv om Sharp har 6 og sony 8 kan alikevel sony være mye bedre, ikke sant?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, det er det jeg mener også, at responstid ikke er alt. Så selv om Sharp har 6 og sony 8 kan alikevel sony være mye bedre, ikke sant?
    Jepp det stemmer det. Men i dette tilfelle er det nok omvendt. Den nye Sharp tv'en gjør rent bord i test paneler rundt om. Og er nok mer eller mindre det beste du får for penger pr dags dato.

8ms er panelets responstid og forteller egentlig ingenting om hvor god tv'en er. Er bildebehandlingen i tv'en som avgjør om du vil få etterslep eller ikke. En tv med elendig elektronikk kan godt ha 1ms panel men fremdeles henge mer enn en god tv med 12ms respons tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revox har du sett begge 2 da?
    Har lest og hørt at mange mener at Sharp LC-37XD1 ligger i mellom w og x fra Sony i kvalitet. Sony koster jo 10.000 mere, og jeg velger å tro at det er pga bedre bildebehadling og bedre komponenter i Sony x...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei har ikke sett X-serien til sony dessverre. Ja det er nok bildebehandlingen som skiller der. Panelet er det samme på de fleste i den størrelsen også samsung sine. (joint venture mellom sony og samsung) Spørsmålet er jo da om sony'en er verdt 10000,- mer enn sharp som har fått ekstremt bra kritikk mot andre meget gode modeller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hele "mindre ms responstid" på skjermen greia er for det meste poengløs PR jippo. Den høyeste bildeoppdateringen du vil få fra video er 60hz. Dette tilsvarer 16,667ms. Hvis vi sier 100hz for å være på den sikre siden så er det da 10ms. Så ekte on/off respons lavere enn dette, er poengløst.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Hele "mindre ms responstid" på skjermen greia er for det meste poengløs PR jippo. Den høyeste bildeoppdateringen du vil få fra video er 60hz. Dette tilsvarer 16,667ms. Hvis vi sier 100hz for å være på den sikre siden så er det da 10ms. Så ekte on/off respons lavere enn dette, er poengløst.
    Helt så enkelt er det vel ikke, hvis jeg har forstått dette riktig er respons tiden ofte angitt som den rakseste tiden det tar fra LCD cellen er helt lukket til helt åpen, og ikke nødvendigvis fra 20% lukket til 80%lukket osv. Derfor børr vel responsen være så rask eller tiden så kort som mulig eller også noe lavere enn 8ms hvis den skal klare å følge med et 60hz uten noen farge eller bluring effekter.
    Synes denne artikkelen om responstid for LCD var ganske informativ.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, du tar nok feil. etterslep har ikke med responstid å gjøre. Det har med oppskalering av dårlig analoge signaler å gjøre. Dårlige TVer fikser ikke oppskalering av PAL-signaler bra nok.
    og jo større oppløsning på TV'n, jo viktigere er det med kvaliteten på software'n som skal lage om 576 til 1080.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skullerud
    Nei, du tar nok feil. etterslep har ikke med responstid å gjøre. Det har med oppskalering av dårlig analoge signaler å gjøre. Dårlige TVer fikser ikke oppskalering av PAL-signaler bra nok.
    og jo større oppløsning på TV'n, jo viktigere er det med kvaliteten på software'n som skal lage om 576 til 1080.
    hmm, er ikke ekspert, men kjøper ikke helt det der du sier. Man kan jo også faktisk se noe etterslep på noen LCD tver med HD signal også. Så det ask4me2 sier kan kanskje være mere logisk..

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, er ikke ekspert, men kjøper ikke helt det der du sier. Man kan jo også faktisk se noe etterslep på noen LCD tver med HD signal også. Så det ask4me2 sier kan kanskje være mere logisk..
    Du får tro hva du vil, men fakta er fakta.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,800
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel en ja takk begge deler situasjon dette, synes ikke man bare kan gi skylden til en av delene, for både responstid og bilde prossesering ved oppskalering må stemme skal dette bli bra i praksis.

Kan man sende et godt kildemateriale med krevende sener og som har skjermens native oppløsning og skjermen takler dette uten å jobbe med å skalere, kan man vel få en liten indikasjon på om respons tiden er problemet eller om man kan tilskrive eventuelle blurings problemer ved bevegelser til dårlig prossesering og signalbehandling.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Hvordan ser det regnestykket ut?

Har ikke satt meg så veldig inn i LCD teknologien, men ville tro at dårlig bildebehandling vil gi større lip-sync problemer og ikke etterslep. Ellers skulle det vært etterslepsproblemer på plasma også?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •