Jukser Sharp eller...? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av skullerud
    AFAIK så er reaksjonstidene så bra på dagens skjermer, at det strengt tatt ikke er så viktig om det er 3ms 6 ms eller 8ms.
    Greia er at det menneskelige øye ikke klarer å se forskjellen allikevel, så hvorfor bry seg? Det er tall som kun er interessant for markedsførere og de som må skryte av utstyret sitt, IMNSHO.
    Du har helt rett i at det menneskeige øye ikke så lett kan se forskjell på EN piksel med responstid på 8, 6 eller 4 ms.

Men jeg kan garantere for, at ethvert mennekeøye ser forskjell på 2073600 pixler på en gang (som utgjør et Full-hd panel) som skfiter ved hhv 8,6 eller 4ms.

Det utgjør en vesentlig mye større forskjell enn en skulle tro!
    Dette ble forøvrig demonstert hos flere produsenter både på IFA og på CES.

Mvh
    Joel:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

tror nok å det er riktig slik Joel skriver.Oplysningen om responstid hadde ikke vært av de opplysningen som alle produsenter fokusrerer på om de
    ikke var viktige om hvordan bilde ser ut til slutt

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oda-leh
    tror nok å det er riktig slik Joel skriver.Oplysningen om responstid hadde ikke vært av de opplysningen som alle produsenter fokusrerer på om de
    Ut fra din logikk så er altså PMPO-effekten en av de viktigste parametrene ved stereo-anlegg?

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

du får nå mene hva du vil,tror nå fremdeles at parametrene over responstid alle produsenter oppgir på LCD er viktige for sluttresutatet for bildet.
    Det er ikke jeg som måler PMPO effekten på stereo å ikke ms responstid på LCD tv.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du får nå mene hva du vil,tror nå fremdeles at parametrene over responstid alle produsenter oppgir på LCD er viktige for sluttresutatet for bildet.
    Jeg sa ikke at konklusjonen din var feil, bare at logikken bak argumentasjonen var veldig dårlig.

Hvis alle bilprodusenter hadde sin egen måte å oppgi hestekrefter på, og disse kunne avvike med +/-50%, ville du mene at "hestekreftene produsentene oppgir er nå fortsatt viktige for sluttresultatet med bilen"?

Jeg sier ikke at alle lcd-skjermer har bevegelser som ser naturlige ut. Jeg benekter ikke at lcd-skjermer med kort oppgitt respons-tid kan ha mer naturlige bevegelser enn andre skjermer. Men selv dette er ingen garanti for at årsak-virkning er som du skisserer. Også kraftig støyfiltrering kan gi lignende "haler" som du beskriver, ikke minst er selve lcd-teknikken basert på konstant belysning og vil gi dårligere oppfattet bevegelse enn f.eks plasma og crt.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Skjønner hva du mener,men noe må det jo være når store produsenter fokuserer dette med responstid i sin marekdsføring,at det er mange måter å måle det er jeg enig i.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda respons tiden er viktig for hvordan bilde ser ut til slutt, men måten produsentene kommer frem til den respons tiden de presentere i tekniske data overfor kundene osv, er det vel ikke noe gode standardiserte måle metoder og regler for i bransjen enda, så man må vel ofte ta disse med en klype salt og være klar over disse forholdene.

Her synes jeg LCD produsentene burde gå litt vekk fra "jukse Watt" tendensene å angi skjermens respons tid for alle de prosessene så man faktisk kan se påvirke bevegelses bluring og bildekvalitet og ikke bare oppgi de mest gunstige respons tidene som ser pene ut på papiret men som ikke forteller hele sannheten.

Fra den linken jeg refererte til tidligere ble det antydet at produsentens ofte angitte ms verdiene for hvor lamg tid en LCD celle brukte fra å mota et styresignal og LCD "ventilen" går fra å være 10% "åpen" til 90% "åpen" og så tilbake igjen fra 10% "lukket" til 90% "lukket" igjen og at dette en enklere prosess å få til å kjøre rakst enn å f.eks få til mere bildemessige viktige egenskaper som å la LCD cellen forandre seg mellom to verdier som ligger mere på midten mellom helt lukket og helt åpen tilstand. Her antydet de f.eks opp til 3-4x så lang respons tid når man måler mellom gråtoner.

En annen ting er det vel også at det ikke er nokk at cellen akkurat klarer å skifte til riktig tilsand innefor de tids viduet den har i følge antall helbilder pr sekund i kildemateriale som nevnt tidligere for f.eks for 60Hz dvs, 1sekund delt på 60 = 0,016393 sekund eller 16,39ms, fordi da vil jo tiden LCD cella faktisk klarer å vise riktig verdi for det bevegelige kilde materiale bare oppnåes i et meget kort tids intervall og vil vel kunne oppfattes nivå messig som ganske forskjellig fra LCD pixcler som kan holde åpene i områder av bildet som ikke forandrer seg.

Er klar over at mange skjerm teknologier bruker øyets "minne" effekt som gjør det mulig å se levende film og hele bilder fra måten et lite punkt skannes linjevis over og tegner opp bildet på en CRT skjerm til å tydelig se gevær kuler i overlydsfart tydelig fryst med korte lys glimt fra en stobblits eller farge bilder med fargehjul og DLP bildebrikker som tids forskøvet viser enkeltsående bilder med de tre primær fargene 60x i sekundet for 1x spinns fargehjul osv, med tilhørende individ avhengig regnbue problematikk osv, (Beklager lang og uoversikktelig settning).

Men konklusjonen jeg vil frem til er vel at det er meget viktig å faktisk teste LCD skjermene selv og ikke bare ta angitte mikroskopiske ms respons tid verdier for god "fisk".....

Edit: rettet 0,16393 til 0,016393
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener,men noe må det jo være når store produsenter fokuserer dette med responstid i sin marekdsføring,at det er mange måter å måle det er jeg enig i.
    Da sier du egentlig at kunnskap og viten skal dannes ut fra hva PR-folk og markedsførere sier. Dette er i seg selv så søkt at jeg ikke ser poenget i noen videre diskusjon rundt temaet. Hvis du tror at PR-folk vet hva de snakker om, eller at de har noen som helst interesse av å komme med sannferdig info så er det en mening du står helt fritt til å ha.

Min mening er da at markedsførere har som sin eneste hensikt å selge mer produkter. Hvis sannheten selger mer produkter så gjør de det, hvis blank løgn selger mer produkter så gjør de det. Bare se på hva Sony/Philips foretok seg i markedsføringen av SACD, eller hva alle kabelprodusenter gjør i sin markedsføring av produkter som trosser all kjent fysikk.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2

En annen ting er det vel også at det ikke er nokk at cellen akkurat klarer å skifte til riktig tilsand innefor de tids viduet den har i følge antall helbilder pr sekund i kildemateriale som nevnt tidligere for f.eks for 60Hz dvs, 1sekund delt på 60 = 0,16393 sekund eller 16,39ms
    Er det bare jeg som får 60Hz til å bli 0,016sek = 1,6ms?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Max Power
    1 ms er 1/1000 sekund. Altså flyttes komma 3 plasser til høyre og 0,016s = 16ms.

Commonly used metric system units, symbols, and prefixes
    Prefix Symbol Factor Numerically Name
    giga G 109 1 000 000 000 billion**
    mega M 106 1 000 000 million
    kilo k 103 1 000 thousand
    centi c 10-2 0.01 hundredth
    milli m 10-3 0.001 thousandth
    micro μ 10-6 0.000 001 millionth
    nano n 10-9 0.000 000 001 billionth**

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers har jeg tidligere postet dette vedlegget som viser hvordan jeg tror at forskjellige display-teknikker skiller seg mhp temporær respons. Jeg mener at dette viser at det mellom forskjellige display-teknologier er store forskjeller i temporær respons som gjør at man ikke kan sammenligne bare et enkelt tall for å finne ut hva som er "best".

F.eks har både CRT og DLP i varierende grad problemer med hhv flimring og regnbuer som skyldes en kort "duty-cycle". Plasma kan tenkes å ha problemer med at tidsperioden hvor en frame er belyst varierer med hvor kraftig intensiteten er (hvite pixler er belyst lengre enn grå) - men jeg vet ikke hva svitsjeraten er i forhold til framerate, så ta det med en klype salt.

LCD har et problem med at en frame er belyst i 100% av perioden mellom de to nabo-framene. For stillbilder så er dette ideelt siden det ikke gir flimmer. For objekter i bevegelse så er dette faktisk ikke spesielt bra siden CRT og kino-projektorer baserer seg på en effekt i synet vårt som underbevisst gjetter seg til en sannsynlig bevegelse ut fra bilde-glimt. Hvis glimtene er "for lange" så reduseres denne effekten.

-k

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    1 ms er 1/1000 sekund. Altså flyttes komma 3 plasser til høyre og 0,016s = 16ms.

Commonly used metric system units, symbols, and prefixes
    Prefix Symbol Factor Numerically Name
    giga G 109 1 000 000 000 billion**
    mega M 106 1 000 000 million
    kilo k 103 1 000 thousand
    centi c 10-2 0.01 hundredth
    milli m 10-3 0.001 thousandth
    micro μ 10-6 0.000 001 millionth
    nano n 10-9 0.000 000 001 billionth**
    Stemmer det. Jeg hoppet over centi. Dvs at hvert bilde med dagens PAL vises i 40ms? Og dette blir det etterslep av?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Jeg hoppet over centi. Dvs at hvert bilde med dagens PAL vises i 40ms? Og dette blir det etterslep av?
    Næh. Greia er jo at folk ikke klarer å se forskjell på oppdateringstid og etterslep/kildekvalitet/oppløsning/oppskalering/signalbehandling.
    Får moderne LCDskjermer som blir foret med et signal som stemmer over ens med oppløsningen på skjermen etterslep? Tror ikke det.
    Ser det ut som etterslep når du forer mobilvideofilm på en LCDskjerm med 1600x1200 oppløsning? Jepp.
    Og så kan man tenke seg hvorfor det blir etterslep på LCDskjermer med god responstid og rævva styringsprogramvare.
    Etterslep har over hodet ikkeno med oppdateringsfrekvens å gjøre (når man kommer under et visst nivå), IMHO. Det har med at software som skal gjette seg til alle de pixlene som mangler når man kjører et PAL-signal inn på en skjerm med eksempelvis 1920x1080oppløsning å gjøre. Er ikke denne styringsprogramvaren skikkelig laget, og datakraften til å kjøre den tilstrekkelig, så blir det etterslep. Og merk at dette ikke har noe med hvor fort du klarer å tenne og slukke en enkelt pixel. Etterslep oppstår ikke i samme pixel, men ved at man ikke klarer å kalkulere hvor de pixlene som utgjør den bevegelige figuren øye oppfatter, vil være neste gang. Raskt nok og nøyaktig nok, IMHO.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har vel delvis rett der Max Power at jeg glemte visst en 0 i 0,016 , men fra sekund til ms må man alså flytte kommaet tre plasser og 0,016 = 16ms skal være riktig.
    får vel rette dette og sette inn en null i inlegget mitt
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror kanskje forskjellen og grunnen til at sharp xd1 er så god i forhold til pris fordi w serien til sony er gammlere og mange nettbutikker sitter igjen med denne tv'en med en gammel innkjøpspris som hadde vært lavere hvis de hadde kjøpt inn nytt parti. Rene spekulasjoner fra min side, men noen grunner til at sharp klarer å presse prisene ned må det iallefall være.. Kanskje sony vil bli bedre og billigere på de nye mod noen har sagt skal komme veldig snart. Hvem vet

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •