DVI fra PC til HDMI på Panasonic plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer tjobben sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVI fra PC til HDMI på Panasonic plasma

Hei godtfolk!

Jeg har nylig vært på Elkjøp og handlet inn 37pv45eh til 10 lapper, og er meget fornøyd. Den durer litt ved intenst lyse bilder, men jeg kan jo bare gå tilbake å få en ny innen 30 dager om det ikke gir seg.
    Flott kvalitet på DVD via en Thompson avspiller med hdmi, men rett og slett fantastisk på HD-materiale. Spilte av Chronicles of Riddick i 1080p med Zoomplayer på PC via VGA (satt i Powersrtip til 1024*768 75Hz), og det var imponerende bra. Kunne sitte en meter unna uten at bildet ble oppfattet som kornete, vs 3 meter som jeg vanligvis sitter, og som jeg må ved litt dårlige analoge kabel-TV signaler. Men uansett, over til problemet:
    Jeg får ikke bilde om jeg bruker DVI fra PC til plasmaen vha. en dvi-hdmi overgang kjøpt på SIBA. Har 9800pro AIW, og brukt Powerstrip til å sette oppløsning og oppdateringsfrekvens til 1024/720 progressiv på 60hz vertikal og 45Hz horisontal. Null bilde.
    I Pstrip ligger det også en del ferdig definerte custom-innstillinger, som heter 720p (LCD), 720p (PDP) osv. Prøvd alle disse, null bilde.
    Har også prøvd 720p slik den er forhåndsdefinert i Catalyst (v6.3).
    DVI-kabelen er ok, har prøvd den på en lcd-monitor. Kan det være dvi-hdmi adapteret?
    En ren digital til digital signalkjede er vel å foretrekke?
    Kan jo gå til anskaffelse av ati 1600pro agp med hdmi-utgang, men 9800kortet funker jo ellers bra...

tjobben

Newcomer zobeon sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne har 2x hdmi, ikke sant?

Jeg har ikke testet dvi -> hdmi på min 42pv60, men i bruksanvisningen til tv'et står det at hdmi inngang nr 2 ikke støtter pc signaler

Dette høres jo egentlig rart ut, men det står faktisk svart på hvitt.

Har du forsøkt å bytte inngang?

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic støtter ikke pc fra hdmi/dvi. Du må bruke VGA koblinga. Blir like bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom grafikkortet sender 720P ut, så skjønner ikke jeg hvorfor TV'en ikke skulle ta det signalet. Da burde jo tv'en oppfatte det som kommer på samme måte som om det kom fra en DVDspiller eller lignende. :?:

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    zobeon: Ja ,den har to innganger, og jeg har prøvd begge, med all mulige signaler. No luck...

xdim: se her hva JR skriver:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...tml#post533055
    Det skal absolutt være mulig.

Arcturus: Nettopp!!
    Akkurat det tenkte jeg også. Det står i manualen at hdmi-portene ikke er ment for PC, men om man sender nøyaktig signal slik det står at hdmi-portene støtter, så kan jeg bare ikke forstå at det kan spille noe rolle om det sendes fra en dvd-spiller eller et skjermkort.

Jeg har rota mye rundt på avsforum.com og avforums.com, og finner vel at folk har litt trøbbel med 1:1 pxlmapping og overscan og slikt, men det er også folk som skriver de har fått det til!
    frustrert...

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tjobben
    zobeon: Ja ,den har to innganger, og jeg har prøvd begge, med all mulige signaler. No luck...

xdim: se her hva JR skriver:
    http://avforum.no/forum/tv-apparater...tml#post533055
    Det skal absolutt være mulig.

Arcturus: Nettopp!!
    Akkurat det tenkte jeg også. Det står i manualen at hdmi-portene ikke er ment for PC, men om man sender nøyaktig signal slik det står at hdmi-portene støtter, så kan jeg bare ikke forstå at det kan spille noe rolle om det sendes fra en dvd-spiller eller et skjermkort.

Jeg har rota mye rundt på avsforum.com og avforums.com, og finner vel at folk har litt trøbbel med 1:1 pxlmapping og overscan og slikt, men det er også folk som skriver de har fått det til!
    frustrert...
    Har lest JR's post ja. Men femdeles så har ikke panasonic 1:1 via hdmi. Så enkelt er det. Så da har han fikla med overscan og underscan i så fall. Er uansett veldig intressert i hvordan de som har fått det til, nettopp har fått det til. Har selv kjørt hdmi/dvi, men da blei litt av bildet borte.

Er mulig de ikke er så opptatt å se hele start menyen på xp kanskje? For det virker jo bra ellers. Er jo ikke så mye som blir borte.

Tror de som har fått det til faktisk ikke er så nøye med å se hele taskbar og sånn. De kjører sikkert mediacenter eller serier/filmer og da er ikke desktoppen på xp så viktig. Det er nok løsningen.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Har lest JR's post ja. Men femdeles så har ikke panasonic 1:1 via hdmi. Så enkelt er det. Så da har han fikla med overscan og underscan i så fall. Er uansett veldig intressert i hvordan de som har fått det til, nettopp har fått det til. Har selv kjørt hdmi/dvi, men da blei litt av bildet borte.

Er mulig de ikke er så opptatt å se hele start menyen på xp kanskje? For det virker jo bra ellers. Er jo ikke så mye som blir borte.

Tror de som har fått det til faktisk ikke er så nøye med å se hele taskbar og sånn. De kjører sikkert mediacenter eller serier/filmer og da er ikke desktoppen på xp så viktig. Det er nok løsningen.
    Ja, det er nok slik det er.
    Men om du får bilde med dvi-hdmi og sender på panelets faktiske oppløsning, så kan du med pstrip regulere bildestørrelsen slik at det nøyaktig fyller skjermen. Det vil vel da bli 1:1 pixelmappping?

Med vga får jeg ikke 1:1. 37" er jo 1024*720, og det er jo litt sært. Får kun kjørt 1024*768 over vga, med 720 blir det helt rart, nederste 1/5 av bildet blir svart, for mye å justere vekk også med pstrip...

Men jeg får ikke noe bilde i det hele tatt med dvi->hdmi!. Kun svart som natta...
    Kan nok hende adapteret rett og slett er dårlig.

tjobben

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er nok slik det er.
    Men om du får bilde med dvi-hdmi og sender på panelets faktiske oppløsning, så kan du med pstrip regulere bildestørrelsen slik at det nøyaktig fyller skjermen. Det vil vel da bli 1:1 pixelmappping?

Med vga får jeg ikke 1:1. 37" er jo 1024*720, og det er jo litt sært. Får kun kjørt 1024*768 over vga, med 720 blir det helt rart, nederste 1/5 av bildet blir svart, for mye å justere vekk også med pstrip...

Men jeg får ikke noe bilde i det hele tatt med dvi->hdmi!. Kun svart som natta...
    Kan nok hende adapteret rett og slett er dårlig.

tjobben
    Hjelper ikke om du kjører panelets faktisket oppløsning via HDMI, det vel bli litt borte. Null 1:1 pixel mapping via hdmi.

panasonic plasma har panel oppløsning på 1024*768 og det kan må kjøre via VGA og dermed få 1:1. Jeg kjører hvertfall fra VGA og får 1:1.

Men det med at du ikke får bilde var rart ja. Mulig dårlig kabel ja. Men hvorfor må du absolutt ha hdmi? Kjøp deg vel en 10 meter med VGA da vel? Funker jo like godt.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42" er 1024*768. 37", som jeg har, er 1024*720.
    Trenger ikke 10 meter, holder med en halv. Pc står rett under.
    Joda, kan sikkert bare bruke vga, og ser nok ut til å ende opp med det. Men det frister jo litt med en ren digital bilde-signal kjede.
    Gir visstnok bedre kontrast og PQ enn vga, i følge en del innlegg på avs.
    Men jeg ble jo helt blåst av bildet på Riddick i 1080p, og det var over vga, så burde jo bare la det bli med det. Men allikevel, det er litt irriterende å tenke på at man kan få enda litt mer ut av utstyret.
    Litt av morroa er jo tweaking:-)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    42" er 1024*768. 37", som jeg har, er 1024*720.
    Trenger ikke 10 meter, holder med en halv. Pc står rett under.
    Joda, kan sikkert bare bruke vga, og ser nok ut til å ende opp med det. Men det frister jo litt med en ren digital bilde-signal kjede.
    Gir visstnok bedre kontrast og PQ enn vga, i følge en del innlegg på avs.
    Men jeg ble jo helt blåst av bildet på Riddick i 1080p, og det var over vga, så burde jo bare la det bli med det. Men allikevel, det er litt irriterende å tenke på at man kan få enda litt mer ut av utstyret.
    Litt av morroa er jo tweaking:-)
    Stemmer! 37" har litt lavere oppløsning ja. Da må du kjøre custom oppløsning da. Er helt enig med deg med HDMI ja. digitalt hele veien. Men virker som om HDMI er et skjellsord om dagen. wii har ikke hdmi, xbox360 har ikke hdmi. panasonic støtter ikke pc via hdmi. Hva skal man egentlig med de 2 HDMI inngangene? hehe.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer! 37" har litt lavere oppløsning ja. Da må du kjøre custom oppløsning da. Er helt enig med deg med HDMI ja. digitalt hele veien. Men virker som om HDMI er et skjellsord om dagen. wii har ikke hdmi, xbox360 har ikke hdmi. panasonic støtter ikke pc via hdmi. Hva skal man egentlig med de 2 HDMI inngangene? hehe.
    ja, man kan jo lure...
    det virker litt som om det bare er forå gjøre det hele vanskelig for forbrukeren, spes. med hdcp som lurer i skyggene :?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problem løst!
    Bytta ut 9800 kortet med et 1600pro med hdmi ut, og vips, flott bilde!
    Om jeg forer plasmaen med 720p over hdmi blir det litt overscan. Senker oppløsningen til 1232*688, og bildet passer bra. 1 linje hele veien rundt som ikke vises, men nære nok. Heller litt overscan enn underscan. Gjorde dette i ati drivern, kan kanskje komme nærmere med pstrip, kanskje.
    Koblet samtidig plasmaen til via vga, og kjørte så riddick 1080p på hver skjerm med mediaplayer classic.
    Liten tvil om hva som gir best resultat:
    Over vga virker bildet blasst og flatt, med litt "slitte" farger.
    Noe helt annet over hdmi, både kontrast og farger. Smell og dybde, om man skal være litt flåsete.
    Dette var med helt like innstillinger på begge innganger, dvs:Normal, alle fancy greier skrudd av, og ellers alt "midt på" (ganske simple menyer med upresise justeringer på Panasonic). Prøvde så å jobbe litt med vga innstillingene, siden der er mulighetene mye større enn over hdmi. Etter en god del justeringer av kontrast, og lysstyrke, gamma og hvitbalanse, ble resultatet bedre, men allikevel så er det akkurat som om det ligger en hinne over bildet.
    Resultatet her skal vel bli det samme om jeg bruker dvi-hdmi? Altså, ett fett om det er dvi-hdmi eller hdmi-hdmi? I så fall finnes det jo sprekere kort til agp enn 1600pro, for det drar ikke skinnet av pølsa akkurat...
    Men bra bildet!

Active arntos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic støtter ikke pc fra hdmi/dvi. Du må bruke VGA koblinga. Blir like bra.
    Har PWD8 og ikke nor problem å kjøre DVI->HDMI fra laptoppen. Tar det meste av innstillinger jeg mater skjermen med.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntos
    Har PWD8 og ikke nor problem å kjøre DVI->HDMI fra laptoppen. Tar det meste av innstillinger jeg mater skjermen med.
    Oi! Er det en proff-modell?
    Jeg fant forresten ut at den dvi-hdmi adapteren ikke funka. Bytta'n i en dvi-hdmi kabel, og fikk bildet. Litt snodig, men slik var det.
    Sender tilbake 1600pro kortet. Det er slappe greier, og heller ikke hdcp.
    Trenger vel egentlig ikke det, da man fint kan omgå det med vga eller annen analog tilkobling (så lenge ikke ICT blir aktuelt), men på mitt radeon 9800 kort var bildet helt klart bedre med dvi enn med vga (som også var tilfellet med 1600pro).
    Uansett tror jeg at 9800 kortet er utskiftningsklart.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arntos
    med 1:1 pixel mapping?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som kjører DVI ut av laptopen, hva slags lydkabler bruker dere? (dvi sender vel ikke lydsignal).

jeg har DVI på laptopen men ser ikke at det finns noen brukbare lydutganger.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sebbi
    Dere som kjører DVI ut av laptopen, hva slags lydkabler bruker dere? (dvi sender vel ikke lydsignal).

jeg har DVI på laptopen men ser ikke at det finns noen brukbare lydutganger.
    Jeg bruker en optisk lydkabel; 3.5mm minijack til toslink, som jeg kobler mellom pc og forsterker.
    Sjekk om lydutgang er merket SPDIF. De fleste nye laptops har optisk eller mulighet for koaxial kabel til forsterker. Jeg bruker ac3filter og Media Player Classic for å spille av 720p eller 1080i (som har DD5.1 eller DTS lyd) fra min laptop med DVI til min 42" PV60. Fungerer meget bra!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det ikke støttes er feil. Men som du har skrevet lenger ned, så virker det, men man mister et par linjer nederst på skjermen. Men ved avspilling av filkm og video så merker man ikke noe til det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har denne tven :

http://www.samsung.com/no/products/t...1h_nor_b2c.pdf

Kan jeg bruke en DVI-D - hdmi kabel for å se film på tven?

har en relativt kraftig pc med nvidia Geforce 7900 GT kort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •