Trenger eksperthjelp. Mørkt bilde på LG TV.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Trenger eksperthjelp. Mørkt bilde på LG TV.

Hei! Har postet denne tildigere på hjemmekino.no, uten så mye som en eneste antydning til hjelp, så her er deres sjanse til å bevise at deres tekniske ekspertise går gutta på hjemmekino.no en høy gang (Det er muligens en del av det samme klientellet...)

Jeg har en LP1 fra LG som i utgangspunktet skal være en meget god TV. Og det tror jeg den er også. Derfor irriterer det meg at jeg opplever de problemene jeg gjør. Jeg har forsøkt nøyaktig de samme bildeinnstillingene som de har i butikken, men deres bilde er mye bedre enn mitt. Og de har kun vanlige analoge signaler. Har også hatt TV'en inne og fått oppgradert software. Så den skal være tipp topp.

Problemet oppstår når jeg ser på vanlige TV-sendinger via parabol og tuner. I mørke partier (kveldsscener, inne i mørke rom osv) er det svært vanskelig å se detaljene i bildet. Også på noe så enkelt som en nyhetssending der nyhetsoppleseren sitter med mørk dress. På min nye TV ser jeg bare en kullsvart jakke, mens når jeg kobler opp min gamle bilderørs-TV ved siden av viser det seg at jakken kanskje er mørkeblå, har striper, lommer, knapper og andre detaljer som er helt borte på LG'en. I et mørkt rom ser jeg ikke møblene som skal stå i bakgrunnen.

Det som er merkelig er at når jeg tar opp den samme sendingen på min gamle VHS videospiller, og spiller av etterpå så er bildet helt fint (I hvert fall ok). Alle detaljene kommer frem! Det samme gjør de når jeg ser på DVD fra en relativt enkel DVD-spiller. Også når jeg skrur på tekst-TV og legger det i bakgrunnen (Update-funksjon) så er bildet bra. Og det forteller meg at TV'en kan yte bedre enn det jeg får den til å gjøre når jeg ser på TV via parabol og tuner.

Hvorfor?

Jeg har som nevnt parabol og digital tuner (Triax) som er koblet med Scart kabel til TV'en. Det går også en Scart kabel fra tuner til VHS'en. Det går ingen ledninger fra VHS til TV'en, så når jeg ser på video går signalene via tuneren. Sånn jeg ser det burde derfor ikke bildet være bedre når jeg først tar opp, og deretter spiller av, enn når jeg ser på TV (direkte fra tuner) i utgangspunktet. Jeg har også forsøkt med en dyrere skjermet Scart-kabel direkte fra tuner til TV, uten resultat. Har også forsøkt 2 andre tunere, men ingen bedring da heller.

Finnes det en alternativ tilkoblingsmåte slik at bildet blir bra? Både DVD og VHS har kun en Scart-kontakt, så jeg får ikke sendt signalene via disse. Men dersom en av dere kan bekrefte at det er det som er problemet, så kan jeg selvsagt gå til anskaffelse av noe nytt.

Eller ligger problemet et helt annet sted?

Setter umåtelig stor pris på hjelp til dette irriterende problemet.

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres snodig ut....
    Har du prøvd å bytte om på hvilken utgang du bruker fra tuneren til tv`en? Dvs. at du tar den scartkabelen som nå går inn på videospilleren og flytter den fra inn på videospilleren til inn på tv for å se hva som skjer da? (uten at du bytter om hvilken utgang den kabelen benytter fra paraboltuneren?)

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er nok ikke den eneste som sliter med dette på lcd,Har problem selv med mørke detaljer så jeg har skrudd opp brightness så mye at jeg ser detaljene og får heller leve med at sort blir litt grått,etter en stund blir man vant til det og håpe at hd sendinger snart begynner å komme på nrk og tv2(ser ut som det kan drøye).Men at din parabol viser dårligere bilde må vel være at det er feil signal ut,den skal stå på rgb og scart skal inn på scart kontakt på tv som er beregnet for rgb.men dette har du sikkert undersøkt,og det er normalt at dvd spilleren gir bedre bilde på en lcd tv i forhold til parabol.Men at videospilleren viser flere detaljer er litt merkelig.En bra crt skjerm gir fortsatt det beste bilde på parabol,selv ikke den dyreste lcd tv kan måle seg med den når det gjelder sortnivå desverre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet løst!!
    Takket være dere er jeg i dag en lykkelig mann. Om ikke løsningen deres var det som fikset problemet direkte, så ledet dere meg i hvert fall i riktig retning. Nemlig at det hadde noe med RGB Scart å gjøre. Jeg hadde nemlig koblet scart'en i riktig utgang på tuneren (RGB) og riktig inngang på TV'en. Såpass har jeg lest meg til. Men jeg lette videre etter løsninger i samme leia, og fant ut at man også måtte inn i innstillingene i tuneren å aktivere for RGB på Scart-utgangen. Det ante jeg ikke. Min RGB Scart-utgang sto innstilt på PAL. Jeg trodde at en RGB Scart automatisk var innstilt på RGB fra fabrikken (dvs egentlig tenkte jeg ikke over problemstillingen i det hele tatt, hvorfor kan man velge en dårligere mulighet enn den beste?), men dengang ei altså. Det gjorde susen.

Det som forundrer meg nå, er hvorfor jeg ikke fant ut dette da jeg forsøkte de to andre tunerne. Tviler på at begge disse også var feil innstilt (PAL på RGB-utgang). (Skal dog sies at det var to billig-tunere fra Viasat og CD.) Jeg mistenker at jeg har vært for kjapp med testingen, og enten koblet feil, eller at bildet rett og slett ble bedre uten at jeg la merke til det. Som sagt er det kun i noen partier det går an å se forskjell, og i min frustrasjon kan jeg ha konkludert for tidlig. Og så forundrer det meg fortsatt at VHS-avspillingene ble bedre enn Tv-titting, all den tid de ble sendt gjennom den samme RGB utgangen i tuneren. Men blås i det, hovedsaken er at det funker, og at en TV til mange tusen kroner ikke lenger skal være en hovedkilde til irritasjon i hverdagen.

Perfekt er det fortsatt ikke (som du også sier bjalle), men merkbar fremgang er mer enn godt nok i denne omgang. Endelig kan jeg se stripene og knappehullene i Davy Wathnes mørke dressjakker :-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •