Panasonic PV70 og PV700 Viera Plasma 2007 - Side 19

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 19 av 66 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 ... SisteSiste
Viser resultater 361 til 380 av 1311
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ditto.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt min i over 3 uker i dag, er strålendes fornøyd med min 42 pv70. Men lurer på om jeg har kjørt inn tven lenge nok nå måntro ;D

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    5 timer hver dag i 3 uker gir 5x3x7=105 timer. Du er mao. halveis i mål.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen mellom px og pv er kun dvb-t ikke sant?

Det er vel ikke noe man har særlig brukt for?

Mvh

Newcomer Heimdal666 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

gulstikk

Har merka litt gulstikk fortsatt på pv70, men det er blitt bedre enn pv60 jeg hadde før. men jeg må bruke normal i temp innstillingen for å stagge fargestikket litt..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle Panasonic-plasma`er har et visst gulstikk. Det kan du til dels løse ved å velge kjølig/cool fargebalanse (gir mer blått). Du kan trøste deg med at de fleste andre flatskjerer har tilsvarende utfordringer: Pioneer 427/507 har f.eks. et irriterende grønnstikk som heller ikke er så lett å "skru bort".

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Alle Panasonic-plasma`er har et visst gulstikk. Det kan du til dels løse ved å velge kjølig/cool fargebalanse (gir mer blått). Du kan trøste deg med at de fleste andre flatskjerer har tilsvarende utfordringer: Pioneer 427/507 har f.eks. et irriterende grønnstikk som heller ikke er så lett å "skru bort".
    jepp tror man sitter litt for nærme skjermen når man opplever gulstikket. tror nordmenn og andre subtitles land irriterer seg mer over dette enn andre, da jeg ikke opplever det som ett problem med filmer uten tekst utenom Sin city da

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fristet til kjøp av 37" jeg nå :-O

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk th42pv70'n min i dag. Har prøvd å justere inn bildet etter de råd som er gidd tidligere her men er ikke så veldig imponert av billedkvaliteten.. Men når det er sakt så har jeg overhodet ikke peiling på dette med innstillinger og blir takknemlig hvis noen kan gi meg tips/råd om dette.

Har digital tuner(simpel type) fra canaldigital tilkoblet tv'n via scart. Lurer på om det hadde blitt bedre hvis jeg hadde kjøpt hd tuneren de nå tilbyr til kampanjepris?

Har innstillt bilde på "normal" kontrast ca 60%, mens de andre innstillingene er satt til ca 50%. farge temp er normal, fargestyring på, p-nr auto, mpg nr av.

Trond

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bedre bilde om du prøver med component, HD er nok best

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser at det er såpass mye usikkerhet når det gjelder innstillingene på Panasonic PV/PX70, at det kan være på sin plass å dele noen brukererfaringer. Så her kommer mitt bidrag:

Først av alt vil jeg påpeke at Panasonics plasma-apparater generelt har en litt mer kjølig og nøktern fargegjengivelse enn f.eks. Pioneers plasma-skjermer. Det gjelder både Panasonic PA30, PA 50, PV60 og nå PV70 (dog i varierende grad). Dette trenger absolutt ikke å være negativt i forhold til Pioneer fordi bildegjengivelsen kan oppleves litt mindre ”pågående” og på mange måter lettere å forholde seg til. Men det er likevel en del å hente ved å bruke litt tid i apparatets menyer.

Først av alt gjelder det å sikre seg at det tilkoblete utstyret sender de riktige signalene til apparatets ulike innganger. Har du en eller flere satelitt-tunere som kan sende ut RGB-signaler via scart, så sørg for at du sjekker at TV-inngangene er innstilt på å ta imot RGB-signalene. Dersom dette mot formodning IKKE stemmer overens, vil mye kvalitet gå tapt. Jeg har testet med min Force-tuner, og selv et 576i (linjeflettede/interlaced) signal gir bra bildekvalitet på denne skjermen.

I utgangspunktet er det liten grunn til å koble dvd-spilleren over scarten, med mindre du liker å bruke 12v styringen som automatisk velger riktig format og riktig inngang, og som det er lettere for de andre i huset å forholde seg til.

Men generelt bør du bruke komponent- og HDMI-inngangene ved tilkobling til dvd-spilleren/spillmaskiner o.l for best mulig bildekvalitet. Jeg har for øyeblikket to high-End dvd-spillere i huset, Cary DVD-7 og Arcam DV-139, og jeg har derfor eksperimentert litt med oppskalering til forskjellige oppløsninger. Det har vist seg hos meg at Panasonic PV70 (i motsetning til Pioneer 507) IKKE håndterer 720p/1080i/1080p noe særlig bra over komponent-inngangene. Da er det bedre å sende ut 480/576i/p og la TV-apparatet stå for resten.
    Men via HDMI er det 720p som gjelder (ligger nærmest skjermens egen oppløsning på 1024x768 (NB: 37` varianten har akkurat 720 linjer). Både 576p og 1080p oppløsning via HDMI går ann, men gir dårligere bilde hos meg, antakelig fordi skjermen må skalere (henholdsvis) opp eller ned i forhold til sin egen oppløsning. Men kanskje andre har opplevd noe annet?

Så er det menyene. Om du går inn på ”Meny” på apparatet får du flere valg: ”Viere link”, ”Picture”, ”Sound” og ”setup”. Den jeg skal kommentere her er ”Picture”. Her får du flere valg:

1)Viewing Mode: Dynamisk, Normal og Cinema. Her bør valget være enkelt: La apparatet stå i ”Normal”-modus. ”Dynamisk” er forbeholdt utstillingssituasjoner, og ”Cinema” gir et alt for blast og kjedelig bilde. Jeg ser at enkelte hevder at du bør bruke Cinema i innkjøringsperioden, men det er helt unødvendig. Innbrenning er ikke et problem med denne skjermen.

2)Contrast. Siden denne skjermen i utgangspunktet har høy kontrast (1:10000), men en nøktern fargegjengivelse, kan du med fordel gi litt ekstra kontrast for å få et krispt og livaktig bilde. Hvor høyt kontrasten bør stå, eller litt avhengig av smak og behag, tilkoblede kilder, lys i rommet o.l., men bør nok uansett ikke være høyere enn ¾ av maks (75%). Dessverre har ikke apparatet tallskala, slik at min antydning for styrken på de ulike parametrene blir bare omtrentlig. Her må du prøve deg frem.

3) Brightness (sortnivå). Sortnivået er viktig for dybden i bildet, og du bør derfor ikke "bomme" for mye. Midt på glideskalaen (50%) virker OK, men er avhengig av kontrasten. Høy kontrast gjør at du kan sette brightness litt lavere og motsatt: For lav kontrast gir et mørkt bilde som trenger mer brightness, men da blir både fargene og sortnivået utvasket. Kontrasten og sortnivået er erfaringsmessig det viktigste for et godt bilde.

4)Farge. Det er som mye annet avhengig av smak og behag, men ca. midt på skalaen virker OK (+/-).

5) Sharpness. Dess skarpere dess bedre? Nei. Skarpheten bør ikke være for høy. Unngå de to høyeste trinnene fordi gjenstander, personer, bokstaver o.l. får unaturlige konturer rundt seg.

6) Colour Balance - Fargebalansen. Alle mine tidligere Panasonic-apparater har hatt et visst grønn og/eller gulskjær, og det har for min del alltid resultert i at jeg har kjørt med Cool/kjølig fargebalanse. PV70 er den første Pana-skjermen som også gir et bra bilde i ”Normal” eller ”Vanlig”-modus. Her må igjen smak og behag avgjøre. Selv bruker jeg nå ”Normal” på signalene fra satelitt-tuneren og ”kjølig” fra dvd-spilleren(e). "Varm" tror jeg de fleste bør hoppe glatt over.

7) Når det gjelder ”krykke”-løsninger som ”Colour Management”, MPEG NR, 3D-COMB, så velg ”OFF” på alle sammen. De gjør bare vondt værre, både redusert skarphet og i enkelte tilfeller merkelige farger og lysvalg.

Ut over dette vil jeg bare nevne to momenter til: I ”setup”-menyen kan du velge mellom 100 og 50Hz. Du kan med fordel velge 100Hz fordi 50 gir for mye flimring. Og på ”Side panel” velger du off. Da slipper du de lyseggrå sidene ved visning i 4:3 format. Selv om det er ideelt å bruke lysegår sider for å unngå ”innbrenning”, så har jeg alltid kjørt med sorte sider, og har aldri fått noen (midlertidig) innbrenning. Problemene er med andre ord minimale.

Avslutningsvis må de sises at sammenliknet med Pioneer så støyer denne skjermen lite, selv om den gamle PA50 er helt lydløs. Pioneer 507 var til sammenlikning helt forferdelig (spesialt i 75Hz), noe som gjorde at den fikk ”føyken” fra mitt kinorom. Så dersom du kan leve med en skjerm som har en litt mer nøktern fargegjengivelse enn Pioneer og litt dårligere bildeprosessor (som merkes på glattheten i bildet), men til halvparten av prisen, er denne skjermen et superb-valg. Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poffer
    Fikk th42pv70'n min i dag. Har prøvd å justere inn bildet etter de råd som er gidd tidligere her men er ikke så veldig imponert av billedkvaliteten.. Men når det er sakt så har jeg overhodet ikke peiling på dette med innstillinger og blir takknemlig hvis noen kan gi meg tips/råd om dette.

Har digital tuner(simpel type) fra canaldigital tilkoblet tv'n via scart. Lurer på om det hadde blitt bedre hvis jeg hadde kjøpt hd tuneren de nå tilbyr til kampanjepris?

Har innstillt bilde på "normal" kontrast ca 60%, mens de andre innstillingene er satt til ca 50%. farge temp er normal, fargestyring på, p-nr auto, mpg nr av.

Trond

Problemet mitt var en dårlig scart kabel. Har byttet den ut og himmel og hav for en forskjell. Dette er en kanon skjerm:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    235
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Meget bra innlegg J.Haugen.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Har tenkt å bytte ut min gamle Panasonic tx-36pd30 med acuity billedrør
    Dette var en konge tv i 2004 Eisa vinner + 10 poeng for bilde
    kvalitet i Lyd og Bilde februar 2004. Vil gjerne ha større skjerm, men
    ikke for enhver pris. Liker både designet å prisen på denne 42pv70 plasman,
    men er det noen som vet hvor bra denne er på vanlig dvd filmer kontra
    det beste av crt tv. Jeg kan godta litt dårligere, men ikke mye
    Takker på forhånd for svar, helst før powerbuyet går ut

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av David
    Har tenkt å bytte ut min gamle Panasonic tx-36pd30 med acuity billedrør
    Dette var en konge tv i 2004 Eisa vinner + 10 poeng for bilde
    kvalitet i Lyd og Bilde februar 2004. Vil gjerne ha større skjerm, men
    ikke for enhver pris. Liker både designet å prisen på denne 42pv70 plasman,
    men er det noen som vet hvor bra denne er på vanlig dvd filmer kontra
    det beste av crt tv. Jeg kan godta litt dårligere, men ikke mye
    Takker på forhånd for svar, helst før powerbuyet går ut
    Har nesten samme TV som deg nå (bare 32") og jeg hev meg på powerbuy etter å ha sett masse på denne TVen hos en lokal forhandler. Har desverre ikke fått testet med vanlig DVD men med Blu-Ray og et ganske dårlig kabel-TV signal og jeg ble overbevist
    Etterhvert blir jo de fleste kilder å levere HD-bilder uansett.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ikke lage ny tråd så jeg spør her.

Har kjøpt meg denne tven, og det jeg lurer på er hvem oppløsning jeg bør kjøre DVD spillern min på? har en samsung r-125

denne har muligheten til å kjøre 720p og 1080i..

hva er best for tven? den har jo bare 1024x768 som oppløsning står det i specs..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk 720p. Alt annet blir "meningsløst". Skalerer du til 1080 så må overskytende informasjon fjernes for å passe inn innenfor 768...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Bruk 720p. Alt annet blir "meningsløst". Skalerer du til 1080 så må overskytende informasjon fjernes for å passe inn innenfor 768...
    er ikke helt enig her..
    tekst fra pv70
    "V-Real prosessoren konverter innkommende signaler som TV-sendninger og DVD-signaler til 1080p, hvilket gjør det du ser på skjermen din enda litt klarere, skarpere og jevnere enn originalen"

da vil vel alle signaler som er sendt til tven bli konvertert til 1080p gjennom tven?
    sånn jeg forstår det da er at hvis du har hd signal på 720p blir det først oppskalert i tven til 1080p og nedskalert til tvens native oppløsning.

jeg velger hvertfall å sende native signal direkte istedenfor å måtte konvertere signalet flere ganger, med dvd signal er det vel greiest å la den beste konverteren gjøre jobben i dette tilfellet noe jeg tror bildechipen til pv70 er antagligvis. så jeg anbefaler talars1 til å bare sende det native signalet til dvd direkte til pv70 og la den ta jobben:-D
    er enig med 720p signal til "billig lcd skjermer 1366*768" da den interne konvertern antagligvis suger og man får ett dårligere bilde..

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er ikke helt enig her. Tekst fra pv70: "V-Real prosessoren konverter innkommende signaler som TV-sendninger og DVD-signaler til 1080p, hvilket gjør det du ser på skjermen din enda litt klarere, skarpere og jevnere enn originalen"
    Det stilles tvil på enkelte utenlandske forum om ikke dette er "skryt" fra Panasonic, så Tiger kan absolutt ha rett. Dessuten: bildet blir fremdeles best hos meg med 720p og det ville det neppe ha blitt (jeg har testet med flere dvd-spillere) om det var ekte 1080p.........

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Det stilles tvil på enkelte utenlandske forum om ikke dette er "skryt" fra Panasonic, så Tiger kan absolutt ha rett. Dessuten: bildet blir fremdeles best hos meg med 720p og det ville det neppe ha blitt (jeg har testet med flere dvd-spillere) om det var ekte 1080p.........
    det kan godt være du får ett bedre bilde med 720p det avhenger jo hvor bra konverteren i dvdspilleren din er..
    hvertfall med min helios x3000 som har en bra skalering merker jeg ingen forskjell. uansett vil signalet bli konvertert til 1080p i px70 og så nedskalert til panelets oppløsning.

hvis man ser på det som en energikjede fra naturfagen kan man jo tolke det sånn:
    dvd eks 576p-dvd skalerer til 720p-px70 skalerer fra 720p til 1080p.
    dvd eks 576p-px70 skalerer fra 576p til 1080p

man ser jo her at man slipper ett ledd med skalering som vil gi ett kvalitetstap på bilde. da i tillegg at man har skryt av bildeprosesseringen i tester på px70 bør man ha en veldig god skalerer før man begynner å legge til ett ledd.
    den tyske testen jeg leste mener jeg å huske sa at bildeprosesseringen i px70 var bra, hvis jeg ikke husker feil.

Side 19 av 66 FørsteFørste ... 9 15 16 17 18 19 20 21 22 23 29 39 49 59 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •