Fordeler med LCD contra Plasma??? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 52
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    se der du, finnes jo
    :twisted:

Active
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    370
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fenriz
    ehm... jeg spurte sony om det engang (ironisk nok, siden de ikke lager plasma)
    men husker ikke helt hva jeg fikk som svar.

men jeg fikk forståelse av at det er begrensninger i teknologien som gjør at det ikke er lønnsomt å lage skjermene mindre enn 37"

når det gjelder det som blei skrevet ang gjenskinn i plasmaskjermer så gjelder det kun de skjermene som har glassplate i fronten, noe alle nye LG modeller har fjernet.
    Har i jula vært hos en som har en Lg PC3r 42 " og det var klart gjennskinn i
    denne skjermen på lys dag.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panelet i seg selv er laget med glass plater så om den fremfre platen er fjernet har ikke det noe å si.

Det produseres eller ble produsert 32" plasma men det er/var ikke så veldig gunstig for produsentene.

Her er ihvertfall et par..

http://www.p4c.philips.com/files/3/3...2s_pss_eng.pdf

Hitachi Australia

Hvor mye som produseres pr dags dato spørs vel.. Heller lite ville jeg tro. For min egen del angrer jeg også litt på at jeg valgte LCD. Har en 37" LB1r og innenfor LCD verdenen er det en meget god skjerm men mot en god plasma har den ikke sjangs i måneskinn (bokstavelig talt) Fin til pc og om sommeren (mye vinduer) Men når jeg vil se en god film om kvelden med dimmeren skrudd godt ned så holder det bare ikke mål. LCD eier ikke sort nivå enkelt å greit, og min skal i tillegg være god på dette.. Nei når jeg flytter som skjer veldig snart blir denne tv'en satt i dagligstua mens i "min" egen mørke fine stue skal det inn en STOOR deilig plasma.

Eventuellt les denne tråden http://avforum.no/forum/tv-apparater...ght=plasma+lcd fin diskusjon om plasma vs lcd

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svenske "Hemmabio" - Skandinavia's største hjemmekino-magasin gjorde en undersøkelse angående LCD vs Plasma:

"Resultatet av vår undersökning på Digital Home-mässan den 19-22 oktober:

I et mörkt rum med dämpad belysning "blindtestade" vi en lcd och en plasma. En liten majoritet föredrog lcd framför plasma innan de fick se jämförelsen. Efter visningen föredrog 71 procent plasmaen när de gick därifrån. Hela 87 procent ansåg att plasma gav bättre svärta. 1003 personer svarade på enkäten".

Spørmålene som ble stilt var:

"Vilken teknik anser du är best?

Bäst bildflyt?

Bäst färg?

Bäst svärta?

Bäst detaljer i mörka partier?

Behageligasta bild?

Vilken apparat skulle du välja?"

TV'ene som ble brukt var LG 42LC2R og LG 42C1RR, begge 42" fra LG i samme prisklasse i underkant av 20.000.
    De blandet filmklipp i DVD - og HD-kvalitet. De fleste opplevde lyse klipp som snøbilder og eksplosjoner som bedre på LCD, mens mørke, intensive bilder fremsto som klart bedre på plasma.

Jeg skulle gjerne lagt ut alle resultatene av denne avstemningen, men det er bare et diagram og jeg har ingen scanner...
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate nordvest sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    661
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En ulempe med plasma som tydeligvis rammer en liten minoritet er at det kan oppstå en regnbueliknende effekt med korte gule og grønne blink i kontrastrike scener. De aller, aller fleste merker ikke noe til dette, men for meg ble det så ille at jeg fikk utløst migreneanfall av det....

Jeg vil derfor anbefale alle som vet at de er utsatt for regnbueeffekt på DLP-projektorer til å kjøpe plasma med returrett da det etter hva jeg har lest er en hvis sammenheng mellom hvem som blir rammet. Det er ikke slik at alle som er plaget med DLP ser dette på plasma, men alle som ser det på plasma ser det på DLP (etter hva jeg har lest på avsforum.com).

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Panelet i seg selv er laget med glass plater så om den fremfre platen er fjernet har ikke det noe å si.

Det produseres eller ble produsert 32" plasma men det er/var ikke så veldig gunstig for produsentene.

Her er ihvertfall et par..

http://www.p4c.philips.com/files/3/3...2s_pss_eng.pdf

Hitachi Australia

Hvor mye som produseres pr dags dato spørs vel.. Heller lite ville jeg tro. For min egen del angrer jeg også litt på at jeg valgte LCD. Har en 37" LB1r og innenfor LCD verdenen er det en meget god skjerm men mot en god plasma har den ikke sjangs i måneskinn (bokstavelig talt) Fin til pc og om sommeren (mye vinduer) Men når jeg vil se en god film om kvelden med dimmeren skrudd godt ned så holder det bare ikke mål. LCD eier ikke sort nivå enkelt å greit, og min skal i tillegg være god på dette.. Nei når jeg flytter som skjer veldig snart blir denne tv'en satt i dagligstua mens i "min" egen mørke fine stue skal det inn en STOOR deilig plasma.

Eventuellt les denne tråden http://avforum.no/forum/tv-apparater...ght=plasma+lcd fin diskusjon om plasma vs lcd
    Hvilke spesifikasjoner har denne tv'en? Fant den ikke på noen norske nettsider.

At lcd tv'er suger så mye vs. plasma blir ikke helt rett å si. Man må derimot en del opp i pris for å få noe som kan matche plasma, noe som bare skulle mangle siden en skikkelig god lcd alle fordelene som plasma har som ulempe.

Et eks.

Pana PV60 har 10 000 kontrast med 768x1000 oppløsning. Pris 13 000 40"?
    Sharp XD1 har samme kontrast og 1080x1920 oppløsning Pris 17 000 37"
    Man må altså ca dobble prisen for å få en lcd som tilsvarer en plasma slik jeg ser det. Men da får man til gjengjeld en tv man slipper å kjøre inn i 100-200 timer. En som er bra til pc og konsoll, bedre skarphet, full hd. Grunnlaget for sammenligningen er kun basert på tall og hva jeg har lest og sett utifra bilder.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII

At lcd tv'er suger så mye vs. plasma blir ikke helt rett å si. Man må derimot en del opp i pris for å få noe som kan matche plasma, noe som bare skulle mangle siden en skikkelig god lcd alle fordelene som plasma har som ulempe.

Et eks.

Sharp XD1 har samme kontrast og 1080x1920 oppløsning Pris 18 000 37"
    Man må altså ca dobble prisen for å få en lcd som tilsvarer en plasma slik jeg ser det. Men da får man til gjengjeld en tv man slipper å kjøre inn i 100-200 timer. En som er bra til pc og konsoll, bedre skarphet, full hd. Grunnlaget for sammenligningen er kun basert på tall og hva jeg har lest og sett utifra bilder.
    Bare en liten ting. Det med at man må kjøre inn plasma i 100 timer kan vel ikke bli brukt som en ting mot plasma. Det er snakk om 4 døgn i strekk så er det gjort. Dessuten så tror jeg flesteparten ikke har hørt om eller driter i å kjøre inn sin plasma og det går jo like greit det. Er vel bare oss her på forum og slik som kjører inn plasma og høyttalere osv osv. Eller er jeg helt på jordet?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Bare en liten ting. Det med at man må kjøre inn plasma i 100 timer kan vel ikke bli brukt som en ting mot plasma. Det er snakk om 4 døgn i strekk så er det gjort. Dessuten så tror jeg flesteparten ikke har hørt om eller driter i å kjøre inn sin plasma og det går jo like greit det. Er vel bare oss her på forum og slik som kjører inn plasma og høyttalere osv osv. Eller er jeg helt på jordet?
    Jeg tror nok ikke den vanlige mann i gata bryr seg om eller har hørt om dette nei.. Men når jeg kjøpte høyttalere for 3 år siden og ikke hadde så mye peiling på slikt og viste om denne siden så anbefalte selger meg å kjøre inn høyttalerne i ca 100 timer, noe jeg faktisk gjorde (utenom noen små "maks-tester" da:twisted. Så det er ikke så veldig mye minus at det hadde hindret et kjøp, men det hadde vært lettere om man hadde slippet denne innkjøringsgreia Man vil jo gjerne prøve produktet med engang man har kjøpt det og teste det

Nå vet jeg ikke hvor mye det har å si om man ikke kjører det inn, men kan man få et bedre tv-bilde om man kjører det inn eller er det bare for å bevare produktet bedre?

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man betaler så mye for en tv, så skulle det være unødvendig. Er en negativ ting helt klart, i mine øyne. Men er jo min mening=)

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok ikke den vanlige mann i gata bryr seg om eller har hørt om dette nei.. Men når jeg kjøpte høyttalere for 3 år siden og ikke hadde så mye peiling på slikt og viste om denne siden så anbefalte selger meg å kjøre inn høyttalerne i ca 100 timer, noe jeg faktisk gjorde (utenom noen små "maks-tester" da:twisted. Så det er ikke så veldig mye minus at det hadde hindret et kjøp, men det hadde vært lettere om man hadde slippet denne innkjøringsgreia Man vil jo gjerne prøve produktet med engang man har kjøpt det og teste det

Nå vet jeg ikke hvor mye det har å si om man ikke kjører det inn, men kan man få et bedre tv-bilde om man kjører det inn eller er det bare for å bevare produktet bedre?
    Det med å kjøre inn plasma er vel for å "trene" opp fosfor planelet slik at det blir mer motstandsdyktig mot midlertidig innbrenning. Og får at panelet skal holde lengst mulig. Men uansett så er tv'en bytta inn FØR den går i stykker, så veit ikke helt hva denne innkjøringa har å si, bortsett fra litt mindre innbrenning kanskje.

Det med høyttalere er det jo veldig viktig å kjøre inn. Jeg hadde en infinity SM (husker ikke modellen, men den største med 15" bass) og kjørte disse inn leeeeenge. En kamerat kjøpte akkurat like, men kjørte ikke inn og kjørte full guffe på de fra dag 1. Forskjellen på våres høyttalere var at mine tålte faktisk mye mer guffe uten å poppe, mens hans poppa mye mye fortere. Var faktisk stor forskjell. De sa at lyden på mine var mye reinere oxo.

Skjønner at sånn innkjøring er driiit kjedelig. Og det burde egentlig fabrikken ha gjort automatisk liksom! Kunne vel heller kosta 100 kroner mer for produktet? Er det så vanskelig å ha et lagerrom eller noe med masse tv'er på i 100 timer? Eller å spille lav radio på høyttalerne FØR de kjører de ut til forbruker. Men på en annen side så kjøper man jo et ferdig produkt som IKKE skal trenges å kjøres inn eller noe. Det skal jo kunne brukes med en gang.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    Når man betaler så mye for en tv, så skulle det være unødvendig. Er en negativ ting helt klart, i mine øyne. Men er jo min mening=)
    Da jeg kjopte moped for mange mange år siden, måtte den også kjøres inn selv om den kostet mye penger.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Da jeg kjopte moped for mange mange år siden, måtte den også kjøres inn selv om den kostet mye penger.
    Hva er likheten mellom en moped og en tv?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er likheten mellom en moped og en tv?
    Begge koster mye penger og begge bør kjøres inn enten man liker det eller ikke.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å bli skikkelig off topic her, så koster en bil mye mye mer og den må også kjøres inn lenge.

For å bli skikkelig xdim style - off topic så må sikkert jet motoren til jumbojet's kjøres inn også. Og de er jo svin dyre

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv'er kan ikke sammenlignes med mopeder, så enkelt er det. Helt nye LCD tv'er trenger ikke kjøres inn. Hvilke helt nye mopeder trenger ikke kjøres inn?

Jeg tror flesteparten her skjønner at man ikke kan sammenligne en tv med en moped Så enkelt er det.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tv'er kan ikke sammenlignes med mopeder, så enkelt er det. Helt nye LCD tv'er trenger ikke kjøres inn. Hvilke helt nye mopeder trenger ikke kjøres inn?

Jeg tror flesteparten her skjønner at man ikke kan sammenligne en tv med en moped Så enkelt er det.
    Det er snakk om plasma, for de som ikke skjønte det.
    Og jo, man kan sammenligne fordi begge bør kjøres inn.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om plasma, for de som ikke skjønte det.
    Og jo, man kan sammenligne fordi begge bør kjøres inn.
    Jaja, uansett hvordan man vrir og vender på det så er det iallfall en ting som bør gjøres og som kan være greit å vite før man går til innkjøp til plasma, som kan være litt negativt for noen.

Jeg snakket om dette først litt lenger oppe der jeg tok en kjapp og enkel sammenligning mellom plasma og lcd, på lcd slipper man dette.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja, uansett hvordan man vrir og vender på det så er det iallfall en ting som bør gjøres og som kan være greit å vite før man går til innkjøp til plasma, som kan være litt negativt for noen.
    Det er jo nettopp det som er mitt poeng. En plasma bør kjøres inn for at den skal yte best mulig. Man betaler også mye penger for et kjøretøy, men det bør allikevel kjøres inn enten man synes det er negativt eller ikke.

Det var også plasma som det var snakk om i innlegget jeg først quotet.

Dette burde nå være bra nok forklart, slik at vi kan gå tilbake til topic igjen.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et eks.

Sharp XD1 har samme kontrast og 1080x1920 oppløsning Pris 17 000 37"
    Sharp XD1 har 1600:1 i kontrast toppen. De måler det dynamiskt noe som vil si tulle målinger. XD1 har heller ingen revolusjonerende løsning på baklyset og bruker dermed samme system som andre tv'er. Hvilket vil si den er nødt til å ha lyset påskrudd hele tiden for å kunne vise bilde. Skal hele bildet være svart kan det jo skrus av men sannsynligheten for at det skjer i en film er liten eller sjelden. Ikke engang hånda di klarer å skjerme lyset fra f.eks en lommelykt uten å ha gjennomlysning på sidene eller andre steder (bare for å sette det på spissen)

1920x1080 oppløsning er rimelig bortkastet på en 37" da man ikke vil få noen særlig glede av den ekstra oppløsningen billedmessig. Man vil rett å slett få store problemer med å skille 720p materiale og 1080p fra hverandre på en så liten skjerm. Til pc spill etc er det en fordel. I forhold til dagens tv signal er det en ulempe.

XD1 er utvilsomt en av markedets beste LCD skjermer, noe flere tester beviser. Men den vil ikke klare å slå ut en plasma på de viktigste punktene enda og heller ikke i nærmeste fremtid da plasma utviklingen står ikke akkurat stille den heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Sharp XD1 har 1600:1 i kontrast toppen. De måler det dynamiskt noe som vil si tulle målinger. XD1 har heller ingen revolusjonerende løsning på baklyset og bruker dermed samme system som andre tv'er. Hvilket vil si den er nødt til å ha lyset påskrudd hele tiden for å kunne vise bilde. Skal hele bildet være svart kan det jo skrus av men sannsynligheten for at det skjer i en film er liten eller sjelden. Ikke engang hånda di klarer å skjerme lyset fra f.eks en lommelykt uten å ha gjennomlysning på sidene eller andre steder (bare for å sette det på spissen)

1920x1080 oppløsning er rimelig bortkastet på en 37" da man ikke vil få noen særlig glede av den ekstra oppløsningen billedmessig. Man vil rett å slett få store problemer med å skille 720p materiale og 1080p fra hverandre på en så liten skjerm. Til pc spill etc er det en fordel. I forhold til dagens tv signal er det en ulempe. Jeg vil uansett tro at man ser forskjell på 720p og 1080p hvis man mater tv'en med materiale som står i stil med disse oppløsningene..

XD1 er utvilsomt en av markedets beste LCD skjermer, noe flere tester beviser. Men den vil ikke klare å slå ut en plasma på de viktigste punktene enda og heller ikke i nærmeste fremtid da plasma utviklingen står ikke akkurat stille den heller.
    10 000:1 er dynamisk kontrast ja, det samme gjelder vel 10 000:1 hos pv60?
    46" har 2000:1 i kontrast, så det begynner å hjelpe litt da
    Jeg vil også påpeke nok en gang at sammenligningen jeg gjorde var kun tallmessig og utfira erfaringer og bilder fra diverse forum og hvor mye mere man må legge ut for å få en LCD skjerm som skal tilsvare en plasma skjerm til samme specs, men at LCD tv'er er mer allsidige. Vil også tilføye at oppløsningen på 1080 vil merkes på konsoll også.

Jeg tror at plasma fortsatt best til film og vanlig tv-titting bare så det er sagt Litt av det jeg vil frem til er at lcd utviklingen går fortere enn lcd og at det er bare et tidsspørsmål før lcd tar igjen plasma, og med XD1 så har man kommet et hakk nærmere dette, selv om det er et stykke igjen

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •