SAMSUNG PS-50Q7H og sortnivå

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SAMSUNG PS-50Q7H og sortnivå

Kjøpte denne TVen for et par uker siden. Betalte 22', og var godt fornøyd ettersom jeg hadde siklet på den i lang tid til 30'. Vurderte også Pioneer, men syntes 8-10' i tillegg var for mye.

Etter en stund har jeg derimot begynt å irritere meg litt over at bildet blir uklart når det er lite lys i bildet. Problemet er ikke det som skal være svart, for det er svart og fint (det hadde jeg sjekket før kjøp). Problemet er f.eks i skygger og bilder av skumring, der blir bildet kornete og uskarpt. Problemet kan sammenlignes med et fotografi tatt uten blits i for lite lys.

En typisk situasjon der dette er irriterende er scener der personene i front i bildet er godt opplyst, mens bakgrunnen er mørkere. Da er dette tydelig. Så Superman Returns i helga, og da var dette problemet meget tydelig.

Problemene gjelder ved bruk av DVD. Kjøpte en ny Samsung HDD-opptaker samtidig som skjermen, men har ikke koblet til med HDMI-kabel enda. Bruker en god scart.

Jeg har prøvd forskjellige innstillinger på skjermen uten å bli kvitt problemet. Er dette problemer man må regne med ved plasma? Er det mulig å gjøre innstillinger for å bedre på? Ser at flere her inne i forumet er fornøyde med samme TV, og håper noen kan komme med gode råd til meg om dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hentet fram min gamle HK DVD10 fra kjelleren og koblet opp denne, uten at det gjorde synlig forskjell.

I tillegg til at bildet er kornete og uskarpt er det også tendenser til bonding(?), altså at fargenyansene danner bånd i stedet for en jevn overgang (Usikker på om bonding er rette begrep på dette).

Ingen som har erfaringer med dette, fra denne eller andre skjermer?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette gjelder kun ved DVD-titting, tror jeg nok at HDMI eller komponent vil utgjöre en stor forbedring.

Fenomenet med fargene som du nevner kalles banding, mener jeg å huske.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer seasupplies sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vil nok anbefale deg hdmi eller komponent.
    Du vil merke stor forskjell, det skal jeg love deg.
    Sliter litt med min skjer fortiden, siden jeg har mistet standard oppsettet.
    Men er på jakt etter det, så hvis du har lyst til å hjelpe hadde det vært en stor hjelp hvis du kunne legge ut dine instillinger i service menyen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haraldcl
    Kjøpte denne TVen for et par uker siden. Betalte 22', og var godt fornøyd ettersom jeg hadde siklet på den i lang tid til 30'.
    Hørtes ut som en veldig fornuftig pris, Haraldcl. :-D
    Hvor fikk du den prisen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nok ikke noe tro på at denne tv,n ny gikk for "kun 22.000"Kjøpte selv denne, og sjekket med alt av priser, det billigste var da 29.999:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du er ikke den første Q7 eieren som har påpekt dette problemet. håper det kommer seg ved bruk av hdmi/component.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Betalte 21999,- på Expert Tiller i romjula. Syntes prisen var veldig god, men at den var så god at enkelte ikke tror den er sann var jo hyggelig...

Har nå ordnet HDMI-kabel, uten særlig forbedring. Det som er litt merkelig er at problemet ikke er til stede på alle filmer. Har bl.a sett Star Wars ep.3 som jo har mange mørke scener med glimrende resultat.

Jeg må innrømme at jeg ikke har mye kunnskap om begreper og tekniske ting på TV, så det er vanskelig for meg å forklare dette godt. En film som volder skjermen problem er som sagt Superman Returns. Det er særlig undervannsscenene som er trøblete. Bildene her får et merkelig kornete grønnskjær med utpreget "banding" (som jeg nå har lært at det heter). Har prøvd å fryse bildet på disse scenene og endre innstilingene, men det hjelper ikke.

For tiden har jeg veldig dårlig TV-signal (venter på digital dekoder), så jeg er usikker på om problemet er det samme her, eller om det kun er DVD. men som sagt er det slett ikke alle filmer skjermen har problemer med.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av seasupplies
    vil nok anbefale deg hdmi eller komponent.
    Du vil merke stor forskjell, det skal jeg love deg.
    Sliter litt med min skjer fortiden, siden jeg har mistet standard oppsettet.
    Men er på jakt etter det, så hvis du har lyst til å hjelpe hadde det vært en stor hjelp hvis du kunne legge ut dine instillinger i service menyen.
    Hvilke innstillinger er det du trenger?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de som står i service menyen.
    Hadde vært meget takknemmelig hvis du har lyst å poste de, f.eks bilder av de.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste om dette på minhembio sitt forum. Det ble bort med HD-matriale, DVD er ofte for dårlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en grusomt lang tråd om kalibrering av PS-42Q7H på minhembio, der enkelte anbefaler å gå inn i servicemenyen og kalibrere for å få best mulig bilde:

Minhembio forum -> Kalibrering av PS-42Q7H

Er det noen her inne som har prøvd å gå inn i servicemenyen og endre innstillinger der? Erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av haraldcl
    Det ligger en grusomt lang tråd om kalibrering av PS-42Q7H på minhembio, der enkelte anbefaler å gå inn i servicemenyen og kalibrere for å få best mulig bilde:

Minhembio forum -> Kalibrering av PS-42Q7H

Er det noen her inne som har prøvd å gå inn i servicemenyen og endre innstillinger der? Erfaringer?
    Nå har jeg vært inne i servicemenyen og endret innstillingene. Bildet ble mye bedre! De problemene jeg beskrev tidligere er borte, og bildet er så langt jeg kan se strålende.

Det er jo helt merkelig at Samsung ikke har en brukermeny hvor det er mulig å stille bildet godt nok?

Før jeg fikk justert bildet var jeg såpass misfornøyd at jeg nok ville ha tatt TVen tilbake dersom jeg hadde kjøpt den på Elkjøp (30 dagers åpent kjøp). Nå er jeg glad jeg ikke gjorde det, for nå ser TVen like bra ut både når det er på og av:-D. Hvordan kan det ha seg at et firma klarer å utvikle og produsere glimrende skjermer, men ikke å stille inn bildet nogenlunde fornuftig?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken innstilling brukte du på hemmabio?
    Er faktisk ganske merkelig at alle nye skjermer fra samsung kommer med forskjellige innstillinger også.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    77
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er faktisk ganske merkelig at alle nye skjermer fra samsung kommer med forskjellige innstillinger også.

Her er link fra hagman 22 fra sverige,denne har jeg tatt+ kjørt kalibreringsdvd og blitt meget godt fornøyd.NB NB NB!! Husk og notere deg fabrikkinnstillingene før du begynner og justere her i det hele tatt,hvis du gjør dette evt.!! Good Luck

Sådär, då börjar vi bli ett par stycken som äger denna relativt nya TV. Det känns som om det är dags att skapa en tråd för oss som äger denna potentiellt mycket trevliga TV

Tyvärr så är inställningarna åt H-vete "ur lådan", så det gäller att lägga lite tid på kalibreringarna innan TVn blir riktigt trevlig.

Själv har jag donat en hel del med min tv för få fram en så naturlig och trevlig bild som möjligt med djup och detaljrik svärta. Något jag tycker tvn efter diverse inställningar klarar relativt bra.

Jag inleder med en liten guide som beskriver några Måste-inställningar som ligger till grund för en bra tv-bild. Så vi slipper frågor om detta i tråden.

För att kunna göra nödvändiga inställningar måste man gå in i Service Menyn (i fortsättningen kallad bara SM). Genom att i nämd ordning trycka på Info, Menu, Mute och sedan Power på fjärrkontrollen när tvn är avstängd, kommer man in i SM med den källa man använde sig av senast i bakgrunden.

SM är global, dvs att ändringarna du gör i tex vitbalans påverkar alla insignaler. Det finns dock möjlighet att ställa in separat vitbalans för Movie-läget. Default är denna funktion avstängd i SM och själv har jag låtit denna vara avstängd då det för mig räckt att ställa in en och samma vitbalans för de källor jag har (En Marantz DV6600 ansluten via hdmi, analog tv via den interna tunern och en dator ansluten via S-video).

Själv rekomenderar jag att man ställer in färgläget i användar-menyn på Normal för att kunna dra nytta av kalibreringen på samtliga källor (även om man kanske bara kan få den "perfekt" till en källa).

En något dryg sak med att gå in i SM är att användarmenyn nollställs (eller delvis nollställs(?)) varje gång. Detta utgör ju givetvis inget problem i längden men...

Hur man navigerar i SM skiljer sig från hur man gör detta i användarmenyn, genom att trycka åt sidorna ändrar man alltid parametrar eller hoppar in i menyer. För att bläddra mellan parametrar och menyer trycker man alltid upp eller ned, aldrig åt sidorna. För att gå tillbaks till föregående meny trycker man en gång på Menu-knappen. Kort och gott som jag skulle önskat att användarmenyn fungerat.

Så, nu till dom där Måste-inställningarna:

1. Slå av DNIe genom att gå in i SM, Option block, FRC-samsung och sedan ändra värdet efter DNIe
    från 00 till 01. (Det gör att dom onaturligt djupa skuggorna som tar bort detaljer i mörka partier försvinner (väldigt märkbart i ansikten på folk), samt att skärmen har fin svärta även när endast små delar av skärmen visar information. för att ta ett extremfall, prova titta på en eftertext med och utan DNIe). Detta är den största och viktigaste ändringen!

2. Gå in i White balance och dra ned på Offset för de tre färgerna. Minska ned dessa till samma tal, runt 100, sen kan man börja laborera med vitbalansen under Gain. När man drar ned på färgstyrkan behöver man öka Sub Brigtness och Sub Contrast för att inte förlora i ljusstyrka och kontrast.

Vad jag har märkt finns det inte någon exakt optimal nivå att ligga för att få så bra bild som möjligt, det viktigaste är hur färgerna är inställda i förhållande till varandra, har man fått en bra vitbalans kan sedan ljusstyrka och kontrast ställas in via Sub Brigtnass och Sub Contrast. Sedan gäller det att ha lagom färgmättnad och ljusstyrka även i användarmenyn. Om man försöker tvinga fram mer färg eller ljus än det finns i bildmaterialet blir bilden dålig och det dyker olika bildartefakter som tex färgfläckar i mörka partier.

Vid rätt färgbalans, färgmättnad, ljusstyrka och kontrast, försvinner nästan alla bildartefakter och skuggiga partier blir detaljrika och naturliga.

Något att tänka på är att varje TV är en unik individ. Varje elektronikkomponent i en tv varierar med någon procent upp eller ned jämfört med sitt designvärde. Dessa differanser mellan komponenter i olika tv-apparater av exakt samma modell och märke, kan både förstärkas och dämpas ut av de olika funktionerna i tvns hårdvara. Detta gör att det inte finns någon optimal inställning som fungerar till alla apparater, utan varje tv måste ställas in för sig.

Däremot är vissa saker mer eller mindra generella för en och samma model från ett och samma företag. Det är dessa fel vi kan hjälpas åt med att få bort. Så vi får ett bra utgångsläge för att få till bästa möjliga bild.

Ett problem som många har med denna tv är att grönfärgen är uppskruvad för högt varför det dyker upp gröna fläckar i mörka partier i tid och otid. När jag först upptäckte denna effekt blev jag riktigt besviken då jag då inte visste att den kunde kalibreras bort. Men nu känns det bättre

Tyvärr går vissa effekter inte att få bort helt. En del mindre artefakter i mörka partier får man acceptera om man fortfarande vill kunna se alla detaljer (möjligt att man kan få bort dom helt med en 100% proffs-kalibrerad tv). Så det är en avvägningsfråga mellan detaljrikedom i svärtan och bildartefakter i densamme. Men nog för att det ser riktigt bra ut! =)

Själv har jag beställt ett gäng THX-optimizer-glasögon(blåfilter). Ska bli kul att se hur nära jag kommit en korrekt vitbalans "för hand".

Slutsnackat. För tillfället

Min vitbalans (Tänk nu på att jag bara är en glad amatör med ett visst intresse för prylar. Jag säger inte att denna inställning är optimala på något sätt. Framförallt inte eftersom varje tv är lite olika. Men jag tycker att det ser riktigt bra ut med dessa inställningar):

Subbrigtness 149 Subkontrast 170

R-Offset 98 Gain 43
    G-Offset 98 Gain 38
    B-Offset 98 Gain 41

Användarmeny:
    kontrast 94
    Ljusstyrka 50-51 beroende på film
    färgmättnad 41
    Skärpa 20
    Färgläge Normal

Min uppställning: PS-42C7H och en DV6600 kopplad via hdmi, brukar titta i helt nedsläckt rum.

That´s it for now! Skulle va mycket intressant att få se vad ni andra kommit fram till för "bästa inställningar".

Offline Mer info Skicka PM Till toppen av sidan Citera

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder pris, så har jeg fått ett tilbud på 23000 -"nabo" rabatt så prisen på 21999 er riktig. Finner selv priser på ca 30000 på nettet. Men hvem har sakt at nette er det billigste? Får skjermen på torsdag 25.01 gleeeeder meg

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte de samme innstillingene i servicemenyen som PanasonicMan la ut i denne tråden for et par meldinger siden. Disse er hentet fra det første innlegget i den tråden fra Minhembio jeg lenket til tidligere i tråden. På min skjerm er det ikke er mulig å slå av DNIe, men slik jeg har forstått det er ikke dette mulig på de nyeste utgavene av skjermen (I følge servicemenyen er min TV fra oktober 06).

Jeg har brukt litt andre innstillinger i brukermenyen, bl.a. har jeg tatt ned kontrast til 80 og farge op til 45. Ellers som beskrevet i inlegget over

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei tar opp igjen gammel tråd her..

Prøvde innstillingene som foreslått på min hembio (eller hva siden heter), smart som jeg var noterte jeg meg ikke 0ffset, gain og det greiene der.

Er ikke helt fornøyd med bildet, synes det ble for mørkt, litt kornete og for mye oransje i fargene...

Er det noen mulighet for å tilbakestille offset og gain på service menyen?
    Er vel håpløst å skrive av tallene fra et annet Q7 dersom tallene er forskjellige fra TV til TV eller?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •