1024x768, HD-ready or not? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 23 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    HD ready: Information from Answers.com

HD ready requirements

In order to be awarded the label “HD ready” a display device has to cover the following requirements:

1. Display, display engine
    * The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.
    2. Video Interfaces
    * The display device accepts HD input via:
    o Analog YPbPr. “HD ready” displays support analog YPbPr as a HD input format to allow full compatibility with today's HD video sources in the market. Support of the YPbPr signal should be through common industry standard connectors directly on the HD ready display or through an adaptor easily accessible to the consumer; and:
    o DVI or HDMI
    * HD capable inputs accept the following HD video formats:
    o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive scan (“720p”), and
    o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)
    * The DVI or HDMI input supports copy protection (HDCP)
    Står ingenting der om at en HD-Ready TV MÅ ha 1280x720 oppløsning. Det står bare at en HD-Ready TV må støtte 720 fysiske linjer i wide aspect ratio (noe PV60 gjør) og at den må ha innganger som støtter 1280x720 progressivt (720p) og 1920x1080 interlaced (1080i) noe PV60 også gjør.

Dermed er den HD-Ready.

End of Discussion.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HDready-spesifikasjonen er litt rar. Jeg antar det er av to grunner:

1) Fjernsynsbransjen har vært linjeorientert i 60 år. Bare se hva vil kaller signalene, 480i, 576p, 720p osv., det er hele tiden bare vertikal oppløsning det er snakk om. For en kringkastningsperson er det tydeligvis alt som betyr noe, for den horisontale oppløsningen er for det meste bestemt av båndbredden på signalet og konstruksjonen av skjermen.

2) Jeg tror ikke plasma-leiren var überkeene på å stille krav til å vise 1280 i bredden, siden rektangulære pixler er mye lettere å få til i høy oppløsning enn kvadratiske. Store TV-produsenter som Hitachi, Panasonic, Pioneer, Samsung og LG er vel ikke helt uten lobby-kraft i slike sammenhenger.

Selv ville jeg svelget litt horisontal nedskalering for bedre kontrast og farger og avrundede pixler. Jeg har studert 720p-bilder på M71 vedsidenav PV60, og jeg kunne ikke se en eneste grunn i verden til å velge M71. Det som er er at LCDene er jo ikke i riktig format de heller, de har litt for mange pixler, og dermed må det skaleres der også, om enn andre veien. Det er heller ikke optimalt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wold
    Les igjennom engang til?
    skjønner ikke poenget fordi :

standarden er ganske klar på det punktet og plasma skjermer er HD-Ready.

HD-Ready standarden har ingenting med hvorvidt en skjerm er ekte hd , eller hva du vil kalle det, men hvorvidt skjermen kan vise en HDTV sending.

du merker ikke forskjellen uansett, dvs du kan ikke se på en skjerm og påpeke at her er bildet skalert noe ned.
    mulig at enkelte her inne vil påstå at de kan det, men for hd-ready standarden sin del har det lite å si, da dette kun skal gi førstegangskjøpere en pekepinn på om TVen de kjøper kan brukes med fremtidige signaler.

viss dette handler om å gjengi alle bildepunkter fra en hd kilde så blir dette en noe annen diskusjon, men jeg oppfattet ikke problemstillingen din slik. for meg så fremstod dette som en tråd om hvorvidt plasma kan bruke HD-Ready logoen, noe jeg mener de har sin fulle rett til å gjøre.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •