Slå av Dynamisk Kontrast på LE32R72 mulig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer Lakus sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unhappy Slå av Dynamisk Kontrast på LE32R72 mulig?

Begge skærme har en funktion, der øger/sænker contrasten i forhold til det aktuelle, der vises på skærmen. Dette kan som standard ikke slåes fra på R72. Det kræver, at man får adgang til service menuen.
    Leste dette på ett dansk forum.

Har nettop bestilt meg Samsung LE32R72 og den er her innen få dager, men lurer på hvordan jeg får tak i denne "service menyen"?
    For jeg har nemlig hørt at den dynamiske kontrasten var ganske irriterende, men visste ikke at det ikke gik an å slå av?
    Kontrastforholdene er netop tal som folk sluger råt.

Et godt eksempel er følgende:

Samsung LE32R72 - opgivet kontrast 5000:1
    Ansi Standard 500:1. Ansi kalibreret 250:1

Toshiba32WL66Z - opgivet kontrast 1200:1
    Ansi Standard: 1100:1. Ansi kalibreret: 1100:1
    Dette leste jeg nettop, er dette også sant?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

service meny

Står hvordan du kommer inn i service menyen og får slått av den dynamiske kontrasten her..:-D
    2006 Samsung LCDs - R7 Range - Pre Release / Specs / Price Info - Page 103 - AV Forums

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lakus
    Har nettop bestilt meg Samsung LE32R72 og den er her innen få dager, men lurer på hvordan jeg får tak i denne "service menyen"?
    For jeg har nemlig hørt at den dynamiske kontrasten var ganske irriterende, men visste ikke at det ikke gik an å slå av?
    Det er mange som vil inn i service menyen og skru av dynamisk kontrast fordi de har lest at det blir bedre da. Jeg foreslår at du heller kikker på TV'en din først, og ser om du blir fornøyd som det er. Jeg digger den dynamiske kontrasten, men det er kanskje fordi jeg har kalibrert TV'en ordentlig.

Jeg tror også at det er mange som blander sammen 2 ting her, og det er at de tror DNIe og dynamisk kontrast er det samme. Det er det ikke, DNIe er Samsungs bildebehandling "Digital Natural Image engine". DEN er det mange som ikke liker, og så tror de at de må inn i service menyen for å skru den av. Til og med en av Norges mer profilerte AV testere trodde at det ikke går ann å skru DNIe av og skrev det i testen av TV'en. Det de ikke har klart å få med seg er at DNIe blir skrudd av automatisk når man velger å se TV i Film mode. Man kan jo også lure på om den virkelig kan være så forferdelig, når folk åpenbart ikke legger merke til om den er på eller ikke, men må skru på demoen for å se forskjellen.

Når det gjelder service menyen, så hold deg unna den. Det er fullt av folk på forumene som har gått inn i menyen og køddet til innstillingene sine slik at TV'en har blitt ubrukelige i praksis. Spesielt skummel er faktisk service menyen til Samsung der du tror du skal navigere til høyre i menyen, og i steden for aktiverer innstillingen du står på.

Bekymringen din når det gjelder kontrast målingene tror jeg du kan stede til hvile. Jeg leste en plass at man kan regne ut kontrasten ved å dele Cd/m2 på helt hvit skjerm med CD/m2 på helt svart skjerm. På min LE40R72 ble det så vidt under 1200:1 med dynamisk kontrast avskrudd. Det er det samme som Sony sine, og ganske naturlig er jo det siden de kommer fra samme fabrikk.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dynamisk kontrast

På tven min var faktisk dynamisk kontrast slått av i fabrikk innstillingene, da jeg sjekket i service menyen, men noe som de kaller dynamisk dimming var på.. Prøvde og slå av dynamisk dimming, og tror faktisk det ble litt bedre.. MEN så er ikke tven min optimalt kalibrert... Har brukt mange timer med DVE, men kommer ingen vei med den på denne tven..... Har brukt Dve på en samsung plasma, og panasonic pv60, og da hjalp den veldig......:?

-og det er nåkk ikke lurt å rote for mye med service menyen! Er vel ikke uten grunn den ikke er oppgitt i noen bruksanvisning eller noe annet..

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kikinova
    På tven min var faktisk dynamisk kontrast slått av i fabrikk innstillingene, da jeg sjekket i service menyen, men noe som de kaller dynamisk dimming var på.. Prøvde og slå av dynamisk dimming, og tror faktisk det ble litt bedre.. MEN så er ikke tven min optimalt kalibrert... Har brukt mange timer med DVE, men kommer ingen vei men den på denne tven..... Har brukt Dve på en samsung plasma, og panasonic pv60, og da hjalp den veldig......:?
    Så vidt jeg har forstått er det samme programvaren for flere Samsung modeller, og "dynamisk kontrast" gjelder for modeller med LED baklys. På R7 serien er det "Dimming" som er den dynamiske kontrasten. Jeg gjorde meg også negative erfaringer med DVE DVD'en på min TV. Jeg har selv kalibrert min TV med SpyderTV. Så snart jeg kommer hjem skal jeg prøve å få lagt ut en guide med forslag til innstillinger for R7 serien.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er godt mulig det er en slags "universal" service meny de bruker, for der står innstillinger for HDMI2 og mye annet, og det er jo bare en HDMI på denne tven..
    Flott at du kan legge ut en slags guide til innstilling til denne!!:-D for tror det er mange som sliter med innstillingene... Og testene jeg har lest er litt forvirrende, forbruker.no skriver jo "den har også testens beste sortnivå". Mens i Hjemmekino er det omvendt....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •