Hva betyr 1:1 Pixelmapping for meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva betyr 1:1 Pixelmapping for meg?

Har investert i en HTPC som jeg setter opp, Har LYSE TV som lover meg HDTV i løpet av året, MEN..
    Trenger jeg egentlig et TV som støtter 1:1 pixelmapping i 1080P ?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har egentlig planlagt å kjøpe en Sony KDL-40W2000. Som støtter 1:1 pixmp over HDMI i 1080P.
    Men jeg begynner å bli i tvil. Ser på tråden her at mange er fornøyd med den, men det er noe som plager meg:
    Den har fått vesentlig kritikk på tester (der den ikke lovprises)
    og:
    Det er ofte slik at med LCD skjermer, så får du hva du betaler for. Og denne må sies å være billig til å støtte 1080P via HDMI. (personlig mening)

Så spørsmålet blir: Hva priotirerer jeg? 1:1, eller topp TV?
    Toshiba og Philips feks. har jo glimrende 37" skjermer som ikke støtter 1080P via HDMI.

Vil jeg egentlig merke noe til at jeg kjører 720P, istedenfor 1080P, fra min HTPC over på TV en hvis jeg går for en som "bare" støtter det?
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke Sharp LC-37XD1,har fått glimrende kritikker. Støtter 1080p over HDMI inngangen, er en helt ny modell i forhold til Sony KDL-40W2000 som snart er et år gammel. Sharp tv`en er blitt testet opp mot flere modeller blant annet en Phillips modell, hvor på Sharp tv`en gjode det best av alle. Eneste negative
    er at den støtter kun 1280x1024 over VGA inngangen og støtter kun 1080i over komponent.

Pixelmapping er viktig når man skal koble Pc`en til tv`en. Blir stor forskjell på bilde kvaliteten. Forskjellen kan du se her:
    pixelmapping » Pixel mapping explained

Tror ikke forskjell er så stor på 1080p og 720p når det gjelder film, men derimot ved spill vil man kunne se stor forskjell(tror jeg). Noen andre som har sett forskjellen mellom 1080p og 720p med spill eller film?

Intermediate redline sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    635
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det pr. i dag lages spill som støtter 1080p, iallefall ikke til Xbox 360.
    Kjører mine i 720p og skal mani det hele tatt ha sjans til å se forskjellen
    opp til 1080p må man nok sitte uormalt nærme skjermen.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har riktig nok bare testet på PC, men forskjellen på oppløsninger tilsvarende 720p og 1080p er stor på spill.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av redline
    Tror ikke det pr. i dag lages spill som støtter 1080p, iallefall ikke til Xbox 360.
    Kjører mine i 720p og skal mani det hele tatt ha sjans til å se forskjellen
    opp til 1080p må man nok sitte uormalt nærme skjermen.
    Etter min mening så har vel Xbox 360 kun jukse HD. De oppskalerer kun vanlig grafikk til HD signaler. Hvorfor sier jeg dette? Fordi plate kapasiteten til 360, vanlig DVD, ikke har plass nok til å ha store spill i HD kvalitet.

Til noe annet. Når det gjelder Toshiba sin 37" så kan den ha ett problem med 1080i signaler. Jeg satte DVD spilleren deres til 1080i, og da ble bildet lilla, 720p funket bra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AndersT2: Et spill kan godt rendres i (ekte) høy oppløsning og få plass på en diskett. Det kan ikke sammenlignes med f.eks film som krever en viss bitrate.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TLP
    Hvorfor ikke Sharp LC-37XD1,har fått glimrende kritikker. Støtter 1080p over HDMI inngangen, er en helt ny modell i forhold til Sony KDL-40W2000 som snart er et år gammel.
    Sliter med å finne exact spec på dette, men ifølge hjemmekino.no stemmer ikke dette for denne Sharp modellen. Der skriver de:

PC-kompatibilitet
    For de som ønsker å bruke TV-apparatet som PC-skjerm eller å ha en MediaCenter/HTPC tilkoblet har denne modellen store begrensninger. Denne støtter nemlig ikke tilkobling av PC som kjører samme oppløsning som TV-apparatet, noe som begrenser muligheten til å få god bildekvalitet.Siden denne modellen er HD-ready vil det derimot være mulig å kjøre inn et 720p signal eller et 1080i signal. Dette vil derimot gi overscan/underscan som går utover skarpheten i bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forøvrig svært få TV er som støtter 1:1 Pixelmapping i 1080P, derfor jeg tar opp dette temaet.
    Er det noen som har gjort seg opp formeninger om betydningen av at skjermen har støtte for dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For den store andelen av oss som skal koble en 1080i-only kilde til en 1080i-utrustet tv så har det vel ingen hensikt å ha 1080p inn.

Hvis det viser seg at 1080p blir en utbredt mulighet på video-kilder som HD-DVD, HD-sat etc så kan 1080i inngang være en ulempe.

Spesielt gjelder nok dette de som ønsker å overgå tv-ens prosessering med ekstern video prosessor eller HTPC.

Hvis du ønsker å bruke skjermen som pc-monitor så er 1080i noe herk.

-k

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Hvis det viser seg at 1080p blir en utbredt mulighet på video-kilder som HD-DVD, HD-sat etc så kan 1080i inngang være en ulempe.

-k

ALLE filmer som er utgitt på HD-DVD og Blu-Ray er til nå i 1080p. Dermed er det bare på kjøpe spilleren som greier å sende dette ut, og man har 1080p til TVen. Jeg tipper at det kun er 1 generasjons spillere som ikke støtter 1080p.

Tar jeg ikke feil så støtter alle Blu-Ray spillere dette, mens Toshiba sine HD-DVD spillere har støtte for dette i den dyre versjonen, men ikke den billige.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    ALLE filmer som er utgitt på HD-DVD og Blu-Ray er til nå i 1080p. Dermed er det bare på kjøpe spilleren som greier å sende dette ut, og man har 1080p til TVen. Jeg tipper at det kun er 1 generasjons spillere som ikke støtter 1080p.

Tar jeg ikke feil så støtter alle Blu-Ray spillere dette, mens Toshiba sine HD-DVD spillere har støtte for dette i den dyre versjonen, men ikke den billige.
    Hvordan vil bilde bli hvis man har 720p som beste oppløsning på tv'en?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter min mening så har vel Xbox 360 kun jukse HD. De oppskalerer kun vanlig grafikk til HD signaler. Hvorfor sier jeg dette? Fordi plate kapasiteten til 360, vanlig DVD, ikke har plass nok til å ha store spill i HD kvalitet.
    Det er godt det er din meining, for det du sier her er bare vas og det som verre er.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlige dataspill kommer jo ikke på mer enn en DVD, og der kan man jo bruke 1600x1200 om man vil.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RS1
    Hvordan vil bilde bli hvis man har 720p som beste oppløsning på tv'en?
    det sies at man ikke skal kunne se den store forskjellen mellom 720p og 1080p hvis skjermen er på 42" og mindre. Har ikke testet selv.

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det sies at man ikke skal kunne se den store forskjellen mellom 720p og 1080p hvis skjermen er på 42" og mindre. Har ikke testet selv.
    Ser forskjell på 1080i og 720p på min Sharp XD1E. Har ikke fått testet 1080p da Xbox 360 ikke har HDMI ut, men regner med at det blir enda bedre.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man ser forskjell, kommer jo an på sitteavstand. Jeg ser forskjell på 720p og 1080i/p på min 24", men det er jo fordi jeg sitter nært.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er jeg en person som lett kan irritere meg over feil, så etter det jeg leser sitter jeg igrunnen igjen med ett alternativ på LCD, og den TV en heter Sony KDL-40X2000 ...
    Men 30 lapper er mye penger for et TV, spesielt siden det ser ut til at det er umulig å få bekreftet at X modellen nå har kommet med samme skjerm som W.
    Får vel bare vente på at det kommer nye modeller på markedet :neutral:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •