Oppløsning; interlaced og progressivt

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Oppløsning; interlaced og progressivt

Må få orden på en liten ting her. Har kjøpt meg en Wii som jeg har kobla på min flatskjerm.

Wii'en støtter oppløsningene 576i og 480p. Hva er best av disse??

Etter det jeg har lest så er 480p best, men har ikke den oppløsningen 96 linjer mindre enn 576i oppløsningen? Jeg vet at p'en er for progressivt og at hvert bilde inneholder 480 linjer, mens på 576i så inneholder hvert bilde da 288 bilder da eller siden det er interlaced?? Er det så enkelt at når man kjører 480p så inneholder da signalet MYE mer informasjon enn ved et 576i eller 288p signal?? Er jeg helt på jordet her eller?

Intermediate hårek sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    1,138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det stemmer at 480p inneholder mer informasjon. Antall linjer er bare en del av regnestykket. Et bedre mål er båndbredde (mengden informasjon per tidsenhet). Interlace ble innført for å redusere båndbredden, da man ikke hadde mulighet for å bruke mer.
    Hvis man har et statisk bilde så kan det bli bedre med 576i, men TV handler jo om bevegelige bilder. Og da er høyere båndbredde bedre.

Active
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    476
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det en stor forbedring med komponent i forhold til RCA ? Er det no skikkelig W O W effekt, eller var det 400kr ut vinduet?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    576i og p er begge 50 Hz, men i sender bare halve bildet om gangen. Det samme gjelder 480i og p, bortsett fra at det er 60 Hz.

576i er 720x576 oppløsning med 25 fullstendige bilder per sekund.
    576p er 720x576 oppløsning med 50 fullstendige bilder per sekund.

480i er 720x480 oppløsning med 30 fullstendige bilder per sekund.
    480p er 720x480 oppløsning med 60 fullstendige bilder per sekund.

Intermediate D|sElMiNk sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis TV´en din har god de-interlacing så kan du like godt sende 576i fra Wii´en. Du MÅ ikke kjøre 480p fra Wii´en med mindre du blir plaget av frynsete kanter på ting i bevegelse (slik som her). Hva som ser best ut av 576 og 480 linjer avhenger av skaleringa i skjermen, så du må nok prøve litt før du bestemmer deg

Edit: Som tahustvedt påpeker går 480p i 60Hz modus, dette kan gjøre at enkelte spill går raskere (dette gjelder ihvertfall Soul Calibur 2/3 og Tekken 4/5 på PS2).

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den wii komponent kabelen får du ganske billig på ebay da, og det er store forskjeller på den og kabelen som følger med!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tahustvedt
    576i og p er begge 50 Hz, men i sender bare halve bildet om gangen. Det samme gjelder 480i og p, bortsett fra at det er 60 Hz.

576i er 720x576 oppløsning med 25 fullstendige bilder per sekund.
    576p er 720x576 oppløsning med 50 fullstendige bilder per sekund.

480i er 720x480 oppløsning med 30 fullstendige bilder per sekund.
    480p er 720x480 oppløsning med 60 fullstendige bilder per sekund.
    Nesten, 576i er 720x576 med 50 halvbilder per sekund. (Det blir feil å si 25 hellbilder, siden det egentlig er to unike halvbilder interlacet sammen, som du jo selv også sier i begynnelsen bortsett fra at det kan tolkes som du mener at halvbildene kommer fra et og samme hellbilde)

Dette er en litt vesentlig forskjell da 25 fullstendige bilder ville betydd at framerate i 576i var halvvert. Interlace har like mange bilder i sekundet som progressive, men disse bildene er i halv oppløsning. Det er da opp til deinterlacer å rekonstruere 50 hellbilder ut fra halvbildene med best mulig resultat.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Nesten, 576i er 720x576 med 50 halvbilder per sekund. (Det blir feil å si 25 hellbilder, siden det egentlig er to unike halvbilder interlacet sammen, som du jo selv også sier i begynnelsen bortsett fra at det kan tolkes som du mener at halvbildene kommer fra et og samme hellbilde)

Dette er en litt vesentlig forskjell da 25 fullstendige bilder ville betydd at framerate i 576i var halvvert. Interlace har like mange bilder i sekundet som progressive, men disse bildene er i halv oppløsning. Det er da opp til deinterlacer å rekonstruere 50 hellbilder ut fra halvbildene med best mulig resultat.
    Så med en god tv som de-interlacer bra, så vil 576i være merkbart bedre enn 480p? Ikkesant? Flimringen tar vel tv'en bort også?

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke Wii'en selv så jeg kan ikke teste og klarere her, men det ser ut som en del folk har blandet kortene litt her.

Når man snakker om de-interlacing på det aller enkleste plan kan det være snakk om at en TV tar en snarvei og benytter metoden BOB. Som ganske riktig bare kopierer linje 1 til linje 2, linje 3 til linje 4 osv. Slik at man effektivt bare får 288 linjer med unik informasjon.

Men når man snakker om de-interlacing som en krevende oppgave, så er det da utelukkende snakk om "spatial temporal de-interlacing". Det man da prøver å oppnå er at de-interlaceren skal analysere bildesignalet og identifisere objekter som er i bevegelse og der halvbildene befinner seg lenger frem i tid enn foregående vil man med dårlig de-interlacer (Som ikke utfører spatial temporal de-interlacing) få et slikt bilde som linken til racerbilen viser.

Dersom man prater om videomateriale som er tatt opp interlaced så vil hvert halvbilde befinne seg 1/50 sekund (PAL) eller 1/60 sekund (NTSC) forran forrige halvbilde. Men dersom man interlacer en film vil hvert halvbilde nr. 1 og 2 av samme bilde befinne seg på samme tid og "bitene i puslespillet" vil passe perfekt sammen. Slik at det er meget enkelt for en de-interlacer å sette det sammen til helbilder uten kvalitetstap som på racerbilen.

Jeg er 99,99% sikker på at Wii'en lager et 576p bilde som den interlacer og sender avgårde som 576i Og når halvbildene settes sammen igjen vil det foregå uten kvalitetstap i de aller fleste TV'er i dag.

Valget består altså av om man ønsker et bilde med mere detaljer men færre oppdateringer: 25 unike bilder per sekund, (eller 30 dersom man kan kjøre PAL60) bestående av 576 linjer.

Eller at bildet oppdateres med 60 unike bilder pr. sekund, men da bare med 480 linjer.

Men alt dette er nesten akademisk, da man ikke kan sende progressivt bildesignal over RGB Scart kabelen må man nødvendigvis kjøpe Component kabelen for å sende 480p signal. Da er det jo egentlig bare å prøve seg frem.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis den lager et 576p50-signal, og sender dette over 576i, så vil det jo være bevegelse mellom halvbildene, siden bildet oppdateres 50 ganger i sekundet, og et halvt bilde sendes hvert 1/50 sekund. Hvis maskinen egentlig bare lager 25/30 bilder i sekundet er det jo greit med interlaced overføring, men dersom det er mulig med skikkelig 480p60 ville jeg mye heller valgt det fremfor de ekstra linjene. Rart i så fall at den bare kan kjøre 480p og ikke 576p.

Og komponent/hdmi/rgb er WOW i forhold til (avsky) kompositt, iallefall hvis man bryr seg om sånt. Kompositt har elendig frageskarphet, særlig på rødt synes jeg, og masse ekkel dotcrawl. Avoid at any cost.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Hvis den lager et 576p50-signal, og sender dette over 576i, så vil det jo være bevegelse mellom halvbildene, siden bildet oppdateres 50 ganger i sekundet, og et halvt bilde sendes hvert 1/50 sekund. Hvis maskinen egentlig bare lager 25/30 bilder i sekundet er det jo greit med interlaced overføring, men dersom det er mulig med skikkelig 480p60 ville jeg mye heller valgt det fremfor de ekstra linjene. Rart i så fall at den bare kan kjøre 480p og ikke 576p.

Og komponent/hdmi/rgb er WOW i forhold til (avsky) kompositt, iallefall hvis man bryr seg om sånt. Kompositt har elendig frageskarphet, særlig på rødt synes jeg, og masse ekkel dotcrawl. Avoid at any cost.
    Er jo litt rart at det ikke er 576p ja?? Må vel være en smart grunn til det? Eller?? Er det kanskje så mye data at 576 hadde blitt for tungt for den lille maskinen?

Jeg har faktisk kjøpt RGB kabelen til wii'en siden jeg ikke har component ledig. Har ikke fått prøvd ennå, men blir nok bedre enn kompositt ja... Den er grusom. Men wii klarer kanskje ikke 480p over RGB? Da får jeg ikke sett forskjellen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Nå har jeg ikke Wii'en selv så jeg kan ikke teste og klarere her, men det ser ut som en del folk har blandet kortene litt her.

Når man snakker om de-interlacing på det aller enkleste plan kan det være snakk om at en TV tar en snarvei og benytter metoden BOB. Som ganske riktig bare kopierer linje 1 til linje 2, linje 3 til linje 4 osv. Slik at man effektivt bare får 288 linjer med unik informasjon.

Men når man snakker om de-interlacing som en krevende oppgave, så er det da utelukkende snakk om "spatial temporal de-interlacing". Det man da prøver å oppnå er at de-interlaceren skal analysere bildesignalet og identifisere objekter som er i bevegelse og der halvbildene befinner seg lenger frem i tid enn foregående vil man med dårlig de-interlacer (Som ikke utfører spatial temporal de-interlacing) få et slikt bilde som linken til racerbilen viser.

Dersom man prater om videomateriale som er tatt opp interlaced så vil hvert halvbilde befinne seg 1/50 sekund (PAL) eller 1/60 sekund (NTSC) forran forrige halvbilde. Men dersom man interlacer en film vil hvert halvbilde nr. 1 og 2 av samme bilde befinne seg på samme tid og "bitene i puslespillet" vil passe perfekt sammen. Slik at det er meget enkelt for en de-interlacer å sette det sammen til helbilder uten kvalitetstap som på racerbilen.

Jeg er 99,99% sikker på at Wii'en lager et 576p bilde som den interlacer og sender avgårde som 576i Og når halvbildene settes sammen igjen vil det foregå uten kvalitetstap i de aller fleste TV'er i dag.

Valget består altså av om man ønsker et bilde med mere detaljer men færre oppdateringer: 25 unike bilder per sekund, (eller 30 dersom man kan kjøre PAL60) bestående av 576 linjer.

Eller at bildet oppdateres med 60 unike bilder pr. sekund, men da bare med 480 linjer.

Men alt dette er nesten akademisk, da man ikke kan sende progressivt bildesignal over RGB Scart kabelen må man nødvendigvis kjøpe Component kabelen for å sende 480p signal. Da er det jo egentlig bare å prøve seg frem.

Hvis wii'en lager 576p bilder, så burde det vel være mulighet for 576p i stedet for mye mindre 480p?? Blir litt forvirra jeg.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Hvis wii'en lager 576p bilder, så burde det vel være mulighet for 576p i stedet for mye mindre 480p?? Blir litt forvirra jeg.
    Fant denne review'en som påstår at Wii sender 576p over component: LINK

Om det er til å stole på vet jeg ikke, er det ingen her på forumet som har Wii og component kabel og kan sjekke?

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Fant denne review'en som påstår at Wii sender 576p over component: LINK

Om det er til å stole på vet jeg ikke, er det ingen her på forumet som har Wii og component kabel og kan sjekke?
    Lurer på om det må ha vært en skrivefeil. I wii oppsettet mitt står det bare 576i over 50hz og 60hz pluss 480p. 480p er gråa ut siden jeg ikke har component.

Og spill som visstnok skal utnytte wii'en, som super mario galaxy (som kommer snart) så skryter de at den har mulighet for den supre 480p oppløsningen.

Men kan ikke skjønne at wii'en lager halve bilder i 576i oppløsning i hardware'n? Da må den lage 288p bilder annenhver gang da? Det må jo være vannvittig laber hardware!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Men kan ikke skjønne at wii'en lager halve bilder i 576i oppløsning i hardware'n? Da må den lage 288p bilder annenhver gang da? Det må jo være vannvittig laber hardware!
    Tja. Det virker som om mengden hardware man kan utnytte pr pixel i 3d-spill er nærmest uendelig. Hvis nintendo har avgjort at de fleste kundene bare benytter SD display så er det kanskje fornuftig å bruke prosessorkreftene på de pixlene som tross alt blir benytet?

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •