Bakproseksjons TV vs. Plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bakproseksjons TV vs. Plasma

Hei.
    Har sett en del på ny TV, men det som frister mest er en bakprojeksjonstv, noen som har noe negativt eller positivt å si om dem?

Har jo gode spesifikasjoner iforhold til pris..

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    + Stor tv

- Dårligere bildekvalitet
    - dårlig innsynsvinkel
    - fysisk stor, ikke flatskjerm

Om prisforskjellen ikke er så veldig stor ville en plasma tv gi mye mer tv for pengene.

Produsent rep. pstraums sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    310
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, bortsett fra det med dårlig bildekvalitet.. Det kan godt være mye bedre bildekvalitet på en bakprojeksjonstv enn en plasma. En ting jeg ville tilføye på minus siden på projeksjon er at du må ut med noen tusenlapper innimellom for å kjøpe nye pærer...

På den annen side så kan du mishandle den så mye du orker med xb360, pc, ps2 uten å bekymre deg for noe annet enn pæra (dette må på pluss siden)

Sitat Opprinnelig postet av Ghos2K
    + Stor tv

- dårlig innsynsvinkel
    - fysisk stor, ikke flatskjerm

Om prisforskjellen ikke er så veldig stor ville en plasma tv gi mye mer tv for pengene.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eh nå, det vil jeg faktisk si meg uenig i. Ta en SXRD bakprojektors TV å sett den ved siden en av de heftigste plasmaene (kan jo ta pioneer 507xa som eksempel) og jeg er rimelig sikker på at SXRD apparatet (SONY) vil gi en bedre bildekvalitet.

Har du sett en Sony 55" SXRD (Full HD) bakprojektor TV i action?

Bakprojektor TV'er har heller ingen problemer med retention/innbrenning, og kan godt stå med et statisk bilde på i flere døgn uten problemer.

Bakprojektor TV'er bruker også vesentlig mindre strøm pr tomme i forhold til Plasma TV'er.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neonix
    Eh nå, det vil jeg faktisk si meg uenig i. Ta en SXRD bakprojektors TV å sett den ved siden en av de heftigste plasmaene (kan jo ta pioneer 507xa som eksempel) og jeg er rimelig sikker på at SXRD apparatet (SONY) vil gi en bedre bildekvalitet.

Har du sett en Sony 55" SXRD (Full HD) bakprojektor TV i action?

Bakprojektor TV'er har heller ingen problemer med retention/innbrenning, og kan godt stå med et statisk bilde på i flere døgn uten problemer.

Bakprojektor TV'er bruker også vesentlig mindre strøm pr tomme i forhold til Plasma TV'er.

Har ikke sett den sony skjermen ennå nei, men de jeg har sett har jeg veldig fort merket at bildekvaliteten reduseres drastisk med en gang man reiser seg fra stolen pga innsynsvinkelen, men dette er ganske store klumpete skapninger som ikke kan henges på vegg. Er vel hybrid lcd tver som har tatt over for gode gamle bakprosjeksjons tv nå er det ikke? Så iallefall en 70" jvc hybrid tv, den var STOOR, men somsagt ikke så skarp som en lcd tv som stod ved sidenav.

Newcomer runebass sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innsynsvinkelen er bra fra alle vinkler untatt, ovenifra. Hvis man står oppreist å ser ned på tv'en, så blir det litt mørkt. Man står jo stort sett aldri å ser ned på tv'en, hvis man pleier å gjøre det, så er det bare å plassere tv'en høyt oppe .

Teknologien på bakprosjektor tv'er er blitt så MYE bedere enn det de var for bare et par år tilbake.Før var jo innsynsvinkelen dårlig fra storsett alle vinkler, man måtte jo sitte rett foran tv'en for at bilde ikke skulle bli dårlig.
    Størrelsen på tv'en har blitt MYE MYE mindere enn hva de var før, halvparten så dyp som de store tunge 32" tv'ene. Den veier nesten like mye som en flatskjem tv. De begynner å nærme seg flat tv'er, å de begynner å konkurerer helt klart mer å mer mot flatskjerm tv'er.

Man for MYE tv for en billlig penge. å bilde kvalliteten er helt rå i HD, å kan helt klart sammenlignes med noen av de RÅ dyre flatskjemtv'ene Den eneste virkelig "store" forskjellen er at den ikke kan hengens på veggen. Og at man må bytte pære ca hvert 3,5-5år. Men man bytter jo tv innen den tid, det gjør jeg ihverfall

Hos meg hadde det aldri vært aktuelet å hengt tv'en på veggen, fordi jeg har tv seksjon,høytalere, anlegg osv. som bygger mye mer ut fra veggen enn en flatskjerm. Så det hadde bare sett dumt ut å henge en flaskjerm på veggen, når alt annet jeg har bygger 50-60cm ut fra veggen.

De fleste som har kjøpt seg en DYR FLATskjerm tv, har den alievel stående like langt ut som tv seksjon,høytalere, anlegg osv. Å det morsomme er da, er at det er bare et stort TOM rom mellom flat tv å vegg .

Da mener jeg det er bedere å kjøpe en STOR HD tv, til en billig penge (kontra flatskjerm som er overprisa), som kan fylle det store tomme rommet bitte litte granne mer

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    da kan han jo egentli likegodt kjøpe seg ein projektor og få så stort bilde han ønsker. det hadde eg valgt istede for projektor tv vertfall pgr av man må jo bytte pæra på projektor tv også sån som i projektor så da kan man likegodt bruke ein projektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett den sony skjermen ennå nei, men de jeg har sett har jeg veldig fort merket at bildekvaliteten reduseres drastisk med en gang man reiser seg fra stolen pga innsynsvinkelen, men dette er ganske store klumpete skapninger som ikke kan henges på vegg. Er vel hybrid lcd tver som har tatt over for gode gamle bakprosjeksjons tv nå er det ikke? Så iallefall en 70" jvc hybrid tv, den var STOOR, men somsagt ikke så skarp som en lcd tv som stod ved sidenav.
    Anbefaler deg å ta en titt på den før du dømmer den, SXRD teknologien gir et fantastisk bra TV bilde i Full HD: Sony : KDS-55A2000 (KDS55A2000) : Norge

Angående at TV kvaliteten reduseres når du reiser deg opp... Bruker du ofte å stå å se på TV? De kan ikke henges på vegg nei, men de er ikke mer enn ca 40cm dype på det dypeste og veier ikke stort mer enn en Plasma/LCD med samme tomme størrelse. En 70" vil selvsagt ikke være like skarp som en LCD som står ved siden av, dessuten er vel SXRD TV'ene til Sony kjent for å være en av de beste bakprojektor TV'ene på markedet når det kommer til bildekvalitet.

Som Runebass sa, det er liten vits å henge en flatskjerm på veggen om en har masse annet utstyr som bygger ut, det blir bare seende dumt ut Og om man har masse utstyr som bygger ut å setter en flat TV ytterst på TV benken for å få den "nærmest mulig" så ser jo det også like dumt ut, og en hadde lett fått plass til en 40cm (på det dypeste, den er jo selvsagt ikke 40cm dyp overalt) der også.

Nå er ikke SXRD baserte bakprojektor TV'er de billigste da, Sony KDS-55A2000 som er 55" koster stort sett rundt 25.000kr, og Sony KDS-70R2000 koster fra 50.000kr og oppover.

SXRD baserte appareter er iallefall mye mye bedre enn de 3LCD baserte apparetene til Sony (som de nå selger for ca 10-13.000 for en 50" og som ikke støtter Full HD). Anbefaler deg å sjekke ut et SXRD basert apparat hvis du har muligheten

KDS-55A2000 (55" Full HD SXRD) spesifikasjoner:

Vekt: 39kg
    Strømforbruk: 210w
    Kontrastforhold: 10000:1
    2.5ms responstid

Så sammenligne med Pioneer 507XA (50" Plasma, HD-Ready) sine spesifikasjoner:

Vekt: 34.1kg (uten fot og høyttalere, vel å merke, dette er jo inkludert på bakprojektor TV'en)
    Strømforbruk: 341w
    Kontrastforhold: 4000:1

Forutom dybden er det med andre ikke ord ikke noe spesielt forskjell på dem vekt messig, tatt i betraktning at Sony'en er 5" større og har høyttalere og "fot" inkludert. Sony'en bruker 131w mindre, selv om den er 5" større. Pioneer'en er vel også oppgitt med strømforbruk uten høyttalere siden den leveres uten, så strømforbruket vil sikkert gå opp 10-30w hvis en regner med dem.

Stiller man disse TV'ene ved siden av hverandre, så tror jeg uten tvil at SXRD apparatet leverer et bedre bilde. 507XA leverer et supert bilde den også selvsagt, det er jo en ypperlig TV som jeg gjerne skulle hatt selv... Men jeg setter nok veddemålet mitt på SXRD apparatet

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bakproj

Mye bra her men, hva var det egentlig e-hamre spurte om?

sitat;"noen som har noe negativt eller positivt å si om dem?"

Og så gir han jo egentlig det som etter mitt poeng er det beste poenget. Ytelse i forhold til pris.

En 55" Sony i full HD til drøye 23 000 er rett å slett "ingen over ingen ved siden" DERSOM man ønsker et så stort TV bilde i full HD. De andre teknologiene er jo nesten 3 ganger dyrere med samme spec.

Videre, e-hamre er på utkikk etter tv. Ikke projektor.

Dere andre har jo ellers pekt på de fleste av fordelene/ulempene med de ulike teknologiene så her er det jo som med alt annet å gjøre seg opp en mening hva en vil vektlegge etter smak og behov.

Jeg vil bare legge til at (det tilsynelatende eneste i forhold til pris) den aktuelle modellen sliter litt med er ett noe mørkt bilde (120w pære) etter fleres smak. Fabrikkinstilt kommer lampen i modus 2. Å sette den i modus 1 hjelper en del, men igjen det er øyet som ser. Sony har en langt dyrere modell med en 200w pære men den har jeg ennå ikke sett i Norge.

Igjen, Få den aktuelle tv du vurderer demonstrert mot andre teknologier, forsk ut ulike innstillinger/tilkoblingskilder og velg det som passer ditt øye best. Lykke til.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e_hamre
    Hei.
    Har sett en del på ny TV, men det som frister mest er en bakprojeksjonstv, noen som har noe negativt eller positivt å si om dem?

Har jo gode spesifikasjoner iforhold til pris..

Spesifikasjoner/kvalitet i forhold til pris. Det er jo det som er interessant.

Sony KDF-50E2010 gikk for 9995,- Lurer på hvilken 50" LCD/plasma til 10000 som er bedre? Hvilke alternative 55" HD-tv finnes til 23000?

Tror du må spørre deg selv hvor viktig størrelsen er, og om det må være flat-tv. Bildekvaliteten gjør i hvert fall ikke bakprojeksjonstv uaktuelt lenger.
    Når det gjelder disse kontra ren projektor så bør jo pæra ha vesentlig lengre levetid i tv'n enn i respektive pj. Lysstyrken er vel mye lavere i tv-en, stemmer ikke det..?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg oppfatter lysstyrken på en bakprojeksjonstv til å være omtrent som en crt-tv. Den er utmerket i normal stuebelysning og virker bra i dagslys så lenge ikke sola skinner på skjermen.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ganske enig i plusser og minuser nevnt i denne tråden, som lav vekt, stor størrelse, lav pris, etc. Jeg er meget fornøyd med min TV, da spesiellt til prisen, og det er ikke engang SXRD, men den billigere 3LCD utgaven (jeg bruker riktignok ekstern videoprosessor). Jeg er fornøyd med både farger og lysstyrke. Eneste litt negative er sortnivået, men kun i en helt mørklagt stue.

En ting som ikke ble nevnt her, er at bakprojeksjon fortsatt kan ha problemer med såkallt "Silk Screen Effect" (SSE), som rett og slett innebærer at man til tider kan oppleve å se strukturen i 'duken' som bildet blir projisert på.
    Særlig synlig ved store ensfargede flater med bevegelse i bildet. En annen beslektet effekt er at store felter med sterke farger (f.eks. signal-rød), kan se ut som de er sprayet med "glitter-støv", hvilket også er en bivirkning av SSE.

Men i hverdagen er det ikke ofte man får øye på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en KDF-50E2010. Har bare brukt den noen få timer, og da med el bordantenne på tv-signal og s-video fra dvd. I forhold til crt (sony 29") gir det absolutt akseptabel bildekvalitet. Og herfra vil det jo bare bli bedre. Mye bedre.. God lyd, gode menyer og gode tilkoblingmuligheter.
    Eneste negative jeg så langt har registrert, er litt lyd fra blenderen. Dette er kun hørbart når volumet stilles veldig lavt, og vil i praksis ikke ha noen betydning for meg.

Newcomer Haavard74 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    240
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv en Sony KDF-50E2010 som jeg har brukt i noen mnd! hadde rundt 15000 å bruke på tv når jeg var på jakt etter ny tv. hvis du er i tvil så må du bare ta deg en runde å kikke på de alternativene du plukker deg ut.. kvalitet/størrelse/pris forholdet på nye bakprosjektor tv'er har jeg fortsatt ikke sett maken til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •