Gode gud, jeg er hjelpesløs.... Vær så snill å hjelp meg kjære AV-guru'er! - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 56 av 56
    Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er enig i mye av det som sies her. Et plasma-panel til 15k vil i de aller fleste (om ikke alle) tilfeller utklasse et LCD-panel til 15k uten problemer når det kommer til bildekvalitet. Innbrenningsproblematikken er et annet tema, men det kan vi jo holde utenfor hvis vi nå utelukkende skal snakke bilde.

Hvis man klasker til med et virkelig bra LCD-panel, så synes jeg ikke det har et dårligere bilde enn dagens beste plasma-paneler. Forskjellen - og dermed også ulempen - ligger i at Pioneer sin 50" ligger på 30k mens f.eks Sony sin 46" ligger på 38k (og 52" på 50k..).

Ut ifra det kan man si at plasma fortsatt gir mest bilde og flest tommer for pengene, men det finnes LCD-paneler på markedet som er like bra på bilde som de beste plasma-panelene.

..såfremt man er villig til å betale for det :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ibux
    Men det finnes LCD-paneler på markedet som er like bra på bilde som de beste plasma-panelene.
    Dette er jeg ikke enig i. Man opplever forskjell også i hi-end mot hi-end, om en ikke like mye som når man tar low-end mot low-end.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    945
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenning....
    Dere har vel kanskje lagt merke til at TV3 og Ztv har forandret sine logoer det siste halvåret ?... Iallefall var disse to logoene det som skapte størst problemer for min 506-XDE. Leverte plasma tv inn til firmware oppgradering og ble borte under transport fra service verkstedet til HIFI klubben... Borte ble den for alltid.. Fikk da isteden 507XA tilbake (Undrer på om jeg kunne forlangt å få pengene tilbake da 506XDE kostet vesentlig mere enn 507XA....)

Men tilbake til logoene. Som sagt tv3 og Ztv har forandret logoene sine og er blitt gjennomsiktig og kontrasten skrudd ned noen hakk. Dermed minker jo innbrennings faren...

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poeten
    Dette er jeg ikke enig i. Man opplever forskjell også i hi-end mot hi-end, om en ikke like mye som når man tar low-end mot low-end.
    Da er vi nok uenige der, men uenighet er jo lov :-D

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det blir litt håpløst når man spør etter "eksperthjelp" her på forumet; kjøpere bør merke seg at det primært melder seg TV-eiere som ikke nødvendigvis er eksperter og som heller ikke har særlig erfaring med flere merker/teknologier. Anbefalinger bør taes med en klype salt, og selv om mange fler anbefaler nettopp en type skjerm kan det ofte komme av at den har solgt mye, at brukerne møtes her for å diskutere innstillinger/innbrenning og derfor er i overtall etc. etc. Har man kjøpt noe dyrt (og unødvendig) vil man jo gjerne skryte litt også....

Sjøl kjøpte jeg meg en 50" DLP for to år siden, den gir kanonbilde og har ingen innbrenningsproblematikk. Rimelig var den og. Skulle jeg fulgt flokken ville jeg endt opp en plasme eller en langt mindre LCD. Menyene står på i timesvis hver dag (jeg ser mye opptak via mythtv) uten at jeg trenger å engstes. Det beste er nok å tenke sjæl....

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for en plasma tv uten tvil det som gir best bilde på film. Pioneer og panasonic er best på plasma.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i dine sko for ca et år siden. Skrev masse innlegg på mange forum ang innbrenningsfare. Nå skal jeg ikke legge meg opp i Plasma/LCD konflikten, men innbrenning på nye TVér er ikke noe problem. Husker i starten da jeg drev og skiftet kanal hver time for at logoen ikke skulle sette seg. Nå lar jeg den stå med statisk bilde (mediasenter) over lang tid uten at jeg en gang tenker på det. fruen kjører den TVen sikkert 10 timer i døgnet så den er godt brukt. Jeg har forøvrig Panasonic PA50

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria
    Jeg synes det blir litt håpløst når man spør etter "eksperthjelp" her på forumet; kjøpere bør merke seg at det primært melder seg TV-eiere som ikke nødvendigvis er eksperter og som heller ikke har særlig erfaring med flere merker/teknologier. Anbefalinger bør taes med en klype salt, og selv om mange fler anbefaler nettopp en type skjerm kan det ofte komme av at den har solgt mye, at brukerne møtes her for å diskutere innstillinger/innbrenning og derfor er i overtall etc. etc. Har man kjøpt noe dyrt (og unødvendig) vil man jo gjerne skryte litt også....
    Sier ikke dette seg selv? Jeg mener, hva forventer man å oppnå når man spør etter "eksperthjelp" på et slikt forum? avforum.no består stort sett av helt vanlige mennesker med en noe over gjennomsnittlig interesse for lyd/bilde.

Selvfølgelig uttaler folk seg subjektivt. Og selvfølgelig er det TV-eiere som ikke er eksperter på alt innen TV-teknologi. Men hvem er egentlig eksperter, og hvor finner man slik ekspertise? Selgere i butikk? Importører? Produsenter? Hvorvidt de er eksperter er i høyeste grad usikkert, det eneste som er sikkert er at de ønsker å selge. Og de ønsker å selge sitt produkt. Hvor objektivt blir det?

Mange TV-eiere vil skryte av sin TV nettopp fordi de er fornøyd med den. Men det finnes også mange som vil advare mot enkelte modeller/produsenter fordi de selv har opplevd problemer og mangler ved produktet de valgte. Og slik informasjon er nyttig.

Alt bunner i at man må ta sin egen avgjørelse ut ifra sine egne behov. Man kan ta den avgjørelsen på grunnlag av et stort antall kriterier, og da handler det om å finne ut så mye som mulig om produktene man vurderer. I slike tilfeller kan avforum.no gi mange nyttige opplysninger.

Spør man etter eksperthjelp i den tro at alle spørsmål vil bli besvart og løsningen vil åpenbare seg som VårHerre selv, vel..da er man i utgangspunktet rimelig ute og sykler :-D

Newcomer borgsol1 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av luria

Sjøl kjøpte jeg meg en 50" DLP for to år siden, den gir kanonbilde og har ingen innbrenningsproblematikk. Rimelig var den og. Skulle jeg fulgt flokken ville jeg endt opp en plasme eller en langt mindre LCD. Menyene står på i timesvis hver dag (jeg ser mye opptak via mythtv) uten at jeg trenger å engstes. Det beste er nok å tenke sjæl....

Må si meg enig med deg der ja. Brodern har en Sony 50" DLP (husker ikke modellnavnet i farta), men jeg syns uansett at det gir ett kjempebilde og det med vanlig antenne. Skal ha meg ett sånt selv, ikke så dyre heller. Gidder ikke engang å vurdere andre tv´er først

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Spørsmål

Har en kamerat som kjøpte en Pioner Plasma i fjor sommer,han har fått innbrenning på sin etter at den sto på en kanal i noen formiddasgstimer.
    Så spørsmålet.Hvorfor opplever noen å få innbrenning mens andre igjen påstår at de har sett på stillestående bilder i timer å dager!
    Er det ugjevn kvalitet på disse skjermene,jeg hadde selv en Pio plasma,fikk innberenning på den da testsiden på NRK tekst-tv sto på i over to timer,fikk det aldri bort.
    Jeg har LCD nå,men to plasmaer er nok for meg,savner bare sortnivået men ellers er bilde veldig bra.:neutral:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oryx
    Har en kamerat som kjøpte en Pioner Plasma i fjor sommer,han har fått innbrenning på sin etter at den sto på en kanal i noen formiddasgstimer.
    Så spørsmålet.Hvorfor opplever noen å få innbrenning mens andre igjen påstår at de har sett på stillestående bilder i timer å dager!
    Er det ugjevn kvalitet på disse skjermene,jeg hadde selv en Pio plasma,fikk innberenning på den da testsiden på NRK tekst-tv sto på i over to timer,fikk det aldri bort.
    Jeg har LCD nå,men to plasmaer er nok for meg,savner bare sortnivået men ellers er bilde veldig bra.:neutral:
    Nye tv'er har bla.a. "invert", "whitewash", m.m., som skal hjelpe å evnt. fjerne innbrenningsproblemer.

Jeg har aldri prøvd å sette min på nrk bildet, hehe.. Jeg har ikke noen kanaler på tv'en og bruker den bare til film/musikk fra ps3'en.

Sådan har jeg egentlig ingenting å tenke på innbrenningsproblematikken.
    Den første dagen, så kunne jeg se at jeg hadde litt "innbrenning", men det forsvant etter noen sekunder.

Jeg tror det er i de første 2000 timene elns. "innkjøringsfasen", kan skal være litt forsiktig med innbrenning (leste jeg på et forum).

Da bør man ikke leke for mye med justeringer eller la den stå for lenge på statisk bilde.

For min del er plasma bedre enn lcd, både pga. bilde og pga pris, samt da pris/ytelse.

Skulle jeg hatt lcd i samme kvalitet, måtte jeg miinst doblet summen jeg gav for tv'en og jeg mener vi nå er i en feil tid for å bruke for mye penger på en tv, da det til høsten kommer ny tv-kolleksjon igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

svar II

det er selvfølgelig ikke lurt å la den stå på en slik testside.
    Men det later til at enkelte her på forumet påstår at innbrenning ikke
    er noe problem,det er jo bare å les denne tråden fra a-b.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 7 gen Pioneer Plasma. Innbrenning kan forekomme selv på disse.. Hadde folk hjemme og spilte av musikk via en opptager fra samme produsent i ganske mange timer, dagen etter så jeg konturene av skjermbildet hang igjen. Bare og kjøre en film eller la vanlig tv stå på en stund etter så var det vekk..kan anbefale Pioneer på det varmeste..sats på 507 du..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    216
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb svar III

Er ikke tvil om at Pioner lager gode skjermer å har gode bilder,det har jeg selv sett.En selger ordla seg slik til en kunde,har du unger å vil ha en flerbrukstv så er det LCD som er tingen,er du voksen å ser på film å sport så er det plasma som gjelder.
    Mulig det er noe i det han sa

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har 10.000 i budsjett og du for det meste skal se film, ville jeg si valget naturlig faller på plasma.

Skal du bruke mer penger og bruke pc'en en god del på skjermen, kan du jo se på LCD og gå etter oppløsning.

Vær obs på at mange av plasma tv'er med 720p tar imot 1080i og støtter sådan høyere oppløsning enn den opplyste 1024x768 eller hva enn de oppgir.

I manualen til min skjerm, står det opp til 1280x1024 i rgb / hdmi mode @ 60hz.

Jeg har sett flere forum folk si at man bør kjøre 1366x768 på panelt mitt, men jeg tror som sagt lcd i høyere prisklasser er mer egnet til pcbruk enn plasma, ikke bare pga innbrenningsproblematikk, men også pga oppløsning.

Om man skal bruke plasma til monitor fra pc og er redd for innbrenning, kan man kjøre "span" istedenfor "clone" og kjøre sort bakgrunn, da slipper man jo det problemet. Da kan man dra programmer/filmvindu bort i tv'en og maksimere det der.

Programmer som avg, m.m., vil ofte også automatisk spille av fullskjerm video i span skjermen.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre mitt poeng fra posten over litt klarere; For 10 lapper og med angst for innbrenning ville jeg valgt 50" til Sony Sony Kdf-50E2010. Altså hverken LCD eller plasma....

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •