Gode gud, jeg er hjelpesløs.... Vær så snill å hjelp meg kjære AV-guru'er! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 56
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Krokanrull24
    btw 4 av 5 "vanlige" folk velger LCD

Lykke til uansett, og ja jeg veit jeg har ikke peil, og ja jeg skaper bråk! So B it

btw 4 av 5 " vanlige folk velger Plasma. Plasma er overlegen LCD både når det gjelder TV-signaler og film.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil nå si at innbrenning fortsatt kan være en aktuell sak... men da skal tven stå på lenge! det tok bare to uker før 427xa fikk en svak innbrenning (det var en boks på venstre side i bilde som brant seg inn) hos elkjop... men da har den stått på fra kl.10-20... hver dag utenom søndager og til 18 om lørdager så å si at innbrenning ikke er en fare for 7.gen pioneer er ikke helt riktig, men tven skal som sagt brukes vannvittig mye...
    Hadde ikke tenkt så mye på innbrenning selv, om jeg hadde kjøpt den tven...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til ditt bruk hadde jeg gått for Pioneer 507xa uten tvil.

Til mitt bruk hadde jeg også gått for Pioneer 507xa uten tvil, men budsjettet ville ikke strekke seg så langt så jeg måtte ta til takke med en 42" Panasonic PV60 som jeg forøvrig ellers er kjempefornøyd med også!

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joert
    btw 4 av 5 " vanlige folk velger Plasma. Plasma er overlegen LCD både når det gjelder TV-signaler og film.
    Ikke begynn å skriv sånne dumme påstander.

OT: Hvis innbrenning gnager veldig på deg, så velg Sharp XD1 eller Sony X2000 =) Skal være knallgode=).

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp den nye Pioneer'en..

I prisklassen er det ingen som ser bedre ut og bildet er en drøm. Samt at plama pisser på LCD så lenge man ikke skal ha en PC-skjerm.

At plasma "pisser på LCD" så lenge man ikke skal ha en PC-skjerm er vel mildt sagt en veldig unyansert uttalselse. Flere av dagens LCD-skjermer er like gode som dagens plasma - og på noen områder også bedre. Sortnivået blir ofte trukket frem som LCD-TV'ens store svakhet, men også det vil naturligvis variere med modell og pris.

Jeg har som sagt hatt en Pioneer PDP-436FDE før, og har nå en Sony KDL-46X2000. Bildet på Sony'n viker ikke tilbake for Pioneer sitt overhodet. Når det er sagt har jeg ikke sett mange LCD-TV'er som ser bra ut i butikk. Det handler om å få TV'n hjem og ta runden med å stille den inn skikkelig. På Sony sine Bravia-modeller er det et avansert menysystem hva innstillinger angår, og i butikkene kjører de stort sett på "maks alt".

At folk i fullt alvor kjøper LCD-skjermer over 32 tommer og bruker de som en vanlig TV er fortsatt et mysterium for meg.
    Da kan jeg jo være like snever i min uttalelse og si "at noen i fullt alvor kjøper plasma-skjerm fra Pioneer når serviceteknikerne bekrefter at innbrenning kan forekomme er fortsatt et mysterium for meg".

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har erfaring med både 503 og 507

Sitat Opprinnelig postet av Iwar
    Takk for kommentarer alle sammen! Må jo si at jeg heller litt mer på pioneer'en nå, men jeg mener, hvor mye skal til for at innbrenning skal forekomme? Har lest mange historier om tv3 og tvn logoen. Hvor mye skal til liksom? Snakker vi to timer på en av de kanalene så er skaden gjort?

Noen som har opplevd noen for for innbrenning på 507xa i noen som helst form her?

Både Sony LCD tv'n og Pioneer Plasma'n har vunnet tester i hjemmekino blader og diverse. Er det dumt å stole på slike tester? Kan de være kjøpt og betalt av firmaene som leverer tv'ne?(kanskje litt i overkant paranoid nå, hehe..) Sony tv'n f.eks er mest anbefalt for "tv over 30.000" på hjemmekino.no. Burde ikke de ha litt kompetanse for slikt?

Uff, frustrerende dette her altså... Vil bare passe på å få mest for penga når det dreier seg om et sånt beløp.

Tusen takk til alle som har kommentert hittil iallefall!! Vil gjerne også høre fra folk som eier de to tv'ene jeg vingler mellom.

Jeg har hatt pioneer 503 nå i 3 år uten noe problemer med innbrenning og den er mye brukt. Sønnen min fikk en av de aller første 507 i Norge og han er også kjempefornøyd og har ikke hatt problemer av noe slag.

Pioneer har selv sagt til meg at problemer med innbrenning kun har vært med generasjon 6 da de på denne øket både lystyrke og kontrast i forhold til tidligre modeller. Dette skal være rettet opp på generasjon 7 som nå er i handelen.

Til slutt, jeg hadde et problem med tuneren som ble fikset veldig raskt og profesjonelt av Pioneer over 2 år etter at jeg hadde fått plasmaen min.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Krokanrull24
    1: Alt for mange Plasma-fans her.
    2: Siden du ikke "har peil", vil du nok bli frelst bare av å se på en tv over 37"
    3: Små detaljer som skiller en perfekt tv fra nesten perfekt, vil nok alle AV-folk se, men muligens ikke du.
    4: Å stole for mye på det du hører her, kan derfor bli litt feil.
    5: Konklusjon .Kjøp Sony LCD, DU kommer ikke til å bli skuffet.
    Da slipper du å være engstelig for innbrenning hver gang du ser på TV.
    (tanken kommer alltid til å være der) (og hvor morsomt er det da med TV?)

Selv har jeg en 32" LCD til 8000. Den er absolutt ikke perfekt, men GUD for en vakker TV det er siden jeg ikke er overopptatt av perfekte detaljer.
    Den gjør virkelig jobben sin både til tv, pc og DVD.
    Legger heller ned + 15 lapper når HDMI 1.3 og 1080 er standard.

btw 4 av 5 "vanlige" folk velger LCD

Lykke til uansett, og ja jeg veit jeg har ikke peil, og ja jeg skaper bråk! So B it
    Synes det der var en grei oppsummering. Det er bare det at den siste personen av de 5 er litt mer kresen som du påpeker. Har man funnet veien til AVforum, registrert seg her og postet et spørsmål så er man ikke lenger innen kategorien "4 av 5" (heldigvis).

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er PDP-507XA bestilt! :-D

Fikk en kjempe deal av lefdal på denne tv'n inkludert veggfeste. Får den tidlig neste uke tenker jeg.

Eneste som er kjipt er at stua mi er under oppussing for tiden, så det blir dårlig med tv titting før om en måneds tid tenker jeg… Men takk til alle som delte sine meninger i denne tråden. Valget av tv ble gjort mye på grunnlag av hva som har blitt skrevet her.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Iwar
    Da er PDP-507XA bestilt! :-D

Fikk en kjempe deal av lefdal på denne tv'n inkludert veggfeste. Får den tidlig neste uke tenker jeg.

Eneste som er kjipt er at stua mi er under oppussing for tiden, så det blir dårlig med tv titting før om en måneds tid tenker jeg… Men takk til alle som delte sine meninger i denne tråden. Valget av tv ble gjort mye på grunnlag av hva som har blitt skrevet her.
    Høres bra ut, hva er en kjempedeal?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempedeal = Bra tilbud

Eller, det var iallefall det når jeg kjøpte den i januar...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Pioneer 507xa, og det er en bra skjerm. Men siden den ligger rundt ca. 30k, er den kanskje litt i dyreste laget. Du bør derfor sjekke ut den nye Panasonic 50P70 som vil koste rundt 20k. Den har både sort design og en forbedret bildeprosessor i forhold til PV60.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer 50" er veldig bra. Men jeg personlig ville gått for Sony X2000 46". Dette er den beste flat TV-en man får per dags dato (<50k). Bilde er enormt, den er native FullHD (1920x1080), har vanvittig pent design (velge ulike farger) og alt av innganger. Jeg har sammenlignet begge skjermen opp mot hverandre med 1080i BR kilde og jeg synes Sony-en var best.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

=)

Sitat Opprinnelig postet av ProZac
    Pioneer 50" er veldig bra. Men jeg personlig ville gått for Sony X2000 46". Dette er den beste flat TV-en man får per dags dato (<50k). Bilde er enormt, den er native FullHD (1920x1080), har vanvittig pent design (velge ulike farger) og alt av innganger. Jeg har sammenlignet begge skjermen opp mot hverandre med 1080i BR kilde og jeg synes Sony-en var best.
    Sjekket du sortnivåene mot hverandre? Det står at 507XA støtter 1080/24p, men panelet er bare 1366*766, dvs inngangen støtter dette, og billedbehandlingselektronikken tar seg av resten?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lcd skjermer er ikke like gode til film og tv titting som plasma er. Er ganske stor forskjell på d. Så ikke kom med sånt piss om at dagen lcd er så og si like gode som plasma når d gjelder bildekvalitet, DET ER DI FAKTISK IKKE!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer an på signalkvaliteten.
    Har du parabol eller kabel via CanalDigital sin nye digitale boks så tør jeg våge påstanden at de nyeste LCD skjermene er bedre enn Plasma. Godt eksempel på en slik LCD er Samsung sin LE40M71B

Lyd og Bilde : Kjøpeguide

Men har du ordinære analoge signaler som 1000-vis av norske hjem, da er nok Plasma et bedre alternativ siden den ikke er så "kresen" på signalkvaliteten.

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Lcd skjermer er ikke like gode til film og tv titting som plasma er. Er ganske stor forskjell på d. Så ikke kom med sånt piss om at dagen lcd er så og si like gode som plasma når d gjelder bildekvalitet, DET ER DI FAKTISK IKKE!
    Da synes jeg du skal komme med noen saklige argumenter som bygger opp under dine uttalelser i stedet for bare å kaste ut påstander som ingen her på avforum får noe som helst ut av.

Hvem som helst kan jo si "dette er bra, dette er dårlig" - men hva er slike påstander verdt? Ingenting. Det handler om å argumentere, og å trekke frem konkrete fakta. Noe subjektivitet vil man alltid ha, men ditt innlegg er totalt blottet for nyttig informasjon.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ibux
    Da synes jeg du skal komme med noen saklige argumenter som bygger opp under dine uttalelser i stedet for bare å kaste ut påstander som ingen her på avforum får noe som helst ut av.

Hvem som helst kan jo si "dette er bra, dette er dårlig" - men hva er slike påstander verdt? Ingenting. Det handler om å argumentere, og å trekke frem konkrete fakta. Noe subjektivitet vil man alltid ha, men ditt innlegg er totalt blottet for nyttig informasjon.
    Jeg har aldri brydd meg så mye om tv før, har hatt projetctorer siden begynnelsen av 90 tallet så tv har bare vært brukt til å se programmer. Men nå skal jeg gå til innkjøp av flatskjerm selv og har drevet på å undersøkt hva markede har å tilby.

Hold på å kjøpe ett lg pc1rr fra elprice til 13k uten å se på andre, regnet med at d var bra siden d hadde vunnet en eisa pris. Heldgivis så hadde di det ikke inne da. Har nå tatt meg god tid til å sammenligne merkene og modellene, etter å ha satt lg sitt opp mot hitachi og pioneer så lurer jeg egentlig på hvorfor lg pc1rr har vunnet eisa prisen i d hele tatt. Hitachi sitt koster ikke så mye mer og tipper den veiledende prisen skiller dem minimalt.

Har jo også vurdert lcd men når jeg har sammenlignet dem med plasma så finnes d ingen tvil om at jeg velger plasma fremfor lcd.
    Har satt dem opp mot hverandre med samme signalkilde, komponent, rgb fra parabol og dvd. Tegnefilmer i hd er veldig bra på noen lcd'er og helt ræva på andre, men d er bare det di er bra på også synes jeg, drar ikke inn pc her siden jeg regner med d er film og vanlig tv titting dette dreier seg om.

Spesielt på kabel og parabol så er lcd dårlig, mye "støy" i bildet og bildet oppfattes kunstig. I hd så var plasma også mye bedre, mer detalijert i bildet og mer naturtro (noen lcd var bra på tegnefilm som nevnt tidligere).
    Nevner ikke sortnivå her siden di fleste vet hvem som er best der.

Nå snakker vi om lcd og plasma som ligger i noenlunde samme prisklasse, har jo ikke sett på alle modellene som er gitt ut heller men har sett ganske mange.

Så skal du se tv og film så gå for plasma, trenger ikke å bekymre deg så mye for innbrenninger. En kompis av meg har ett gammelt pioneer 50" plasma, tror d er mellom 4-5 år gammelt. Det tv'et har stått lenge på samme kanal å d finnes ikke en innbrenning i d, å han behandler d ikke med måte heller.

Hvis noen har noen mening om en lcd modell som slår plasma i bildet så vil jeg gjerne vite merke og modell så jeg kan sjekke dette ut selv.

Newcomer ibux sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Hvis noen har noen mening om en lcd modell som slår plasma i bildet så vil jeg gjerne vite merke og modell så jeg kan sjekke dette ut selv.
    Jeg hadde tidligere en Pioneer PDP436-FDE, men etter innbrenning og bytte tre ganger fikk jeg - etter ett år - pengene igjen fra Pioneer. Kjøpte Sony KDL-46X2000, og synes ikke den viker tilbake på hverken billedkvalitet, detaljer eller sortnivå i forhold til plasma-panelet fra Pioneer.

Nå skal det sies at Sony-panelet er vesentlig dyrere enn Pioneer sitt, så sammenligningen blir ikke helt rettferdig i forhold til pris. Men at det finnes LCD-paneler på markedet som er like bra og også bedre enn plasma-paneler er det etter min mening ingen tvil om.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har vært innehaver av både plasma og LCD tver, og min dom er klar; generelt sett er plasma fortsatt bedre en LCD på bildekvalitet.

Sortnivået er bedre på plasma, ja noen LCDer er kommet langt, men jeg tror håpet for sortnivået på LCD ligger i LED baklys. Per i dag er det beste man oppnår fortsatt mørkegrått. Fargene er sterkere og mer levende på plasma. Selv de aller beste og dyreste LCD-skjermer har fortsatt dette matte sløret som gjør fargene mindre livlige. Disse punktene er veldig viktig hvis man velger seg en "film-TV".

Men selv om plasma klarer å levere bilder med sterkere sort og livligere farge, så er det fortsatt gnistrende flotte bilder på en god LCD. Personlig eier jeg i dag en LCD, og med riktig kalibrering og kilde så blir bildene helt forbløffende bra. Men det tar tid når man går fra plasma til LCD å bli vant med mattheten i bilde, særlig i sorte scener.

Jeg eier i dag en LCD pga av et par uheldige erfaringer med innbrenninger på plasma, og at jeg ikke bruker TVen hovedsaklig som filmfremviser. Og jeg er godt fornøyd med mitt valg, men jeg aksepterer at jeg hadde fått bedre bilde for pengene med en plasma. Kan du?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av poeten
    Jeg har vært innehaver av både plasma og LCD tver, og min dom er klar; generelt sett er plasma fortsatt bedre en LCD på bildekvalitet.

Sortnivået er bedre på plasma, ja noen LCDer er kommet langt, men jeg tror håpet for sortnivået på LCD ligger i LED baklys. Per i dag er det beste man oppnår fortsatt mørkegrått. Fargene er sterkere og mer levende på plasma. Selv de aller beste og dyreste LCD-skjermer har fortsatt dette matte sløret som gjør fargene mindre livlige. Disse punktene er veldig viktig hvis man velger seg en "film-TV".

Men selv om plasma klarer å levere bilder med sterkere sort og livligere farge, så er det fortsatt gnistrende flotte bilder på en god LCD. Personlig eier jeg i dag en LCD, og med riktig kalibrering og kilde så blir bildene helt forbløffende bra. Men det tar tid når man går fra plasma til LCD å bli vant med mattheten i bilde, særlig i sorte scener.

Jeg eier i dag en LCD pga av et par uheldige erfaringer med innbrenninger på plasma, og at jeg ikke bruker TVen hovedsaklig som filmfremviser. Og jeg er godt fornøyd med mitt valg, men jeg aksepterer at jeg hadde fått bedre bilde for pengene med en plasma. Kan du?
    Jeg har samme oppfatning som deg.

"problemet", som alltid, med både lyd og bilde produkter eller biler, sko, sykler eller whatever, er at folk somregel elsker det de kjøpte selv.

Jeg tror nok det har både med spesifikasjoner på papiret, samt at man blir jo litt knyttet til tingene sine og mange vil da føle seg litt krenket om noen kommer med noe som er både billigere og bedre.

Jeg tviler ikke et sekund på at i dagens marked får du mer for pengene på plasma vs. lcd, såfremt du vet hva du kjøper og du skal bruke til hovedsaklig film.

Du får jo 50" plasma til rundt 15 lapper, som utklasserer 42" lcd'er til 18 lapper, sier seg jo selv hva som er "best" om du primært skal se film.

Ja, vi kan krangle i år og dag om LCD vs Plasma, men jeg er enig i dine uttalelser, iallefall farger på en billig plasma 42" fra lg vs en dyr 18.000kr lcd tv fra lg (nyeste årgang lcd), jeg mener at plasma'en er bedre til film, fargene er mer "livlige" og kontrasten er bedre.

Jeg merket etterslep en gang på billig-plasmaen og jeg har litt problemer med vga-inn, men det er noe driver/oppløsningsproblemer fra pc'en tror jeg, pga. får bilde i bios/oppstart, men ikke i windows.

Anyhow, velg den tv'en som støtter det behovet du har!
    En ferrarri vil gjerne være raskere enn en volvo stasjonsvogn, men det er vanskelig å få barnevognen og skistativ på ferrarrien. Det betyr igjen ikke at volvoen er en bedre bil, objektivt sett, bare at den passer noen bedre enn andre.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •