Pioneer PDP-507XA og 1080P

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer PDP-507XA og 1080P

Hei!

Har prøvd å lese meg til det, men vanskelig å finne fram i digitaltv jungelen, så jeg håper kanskje Dere sitter på svaret.

Jeg har idag en Pioneer PDP-507XA som jeg bruker sammen med en Primare DVD26 spiller. I forbindelse med kjøpet av TV'en bestemte jeg meg for å oppgradere DVD-spilleren hos Primare, ved å sette en DVI kort i maskinen.
    Da jeg var inni menyen til DVD-spilleren oppdaget jeg at jeg nå hadde faktisk fått 1080P som alternativ. Jeg kontaktet Primare og fikk vite at de i Desember byttet DVI-kort til spillerene sine til et som kan oppskalere til 1080P (ABT?).

Spørsmålet mitt er da;
    Er det mulig for meg å se DVDer i 1080P på min PDP-507XA?

Jeg prøvde kjappt å bruke 1080P alternativet på spilleren, men da ble skjermen svart så er også usikker på eventuell instillinger tven og spilleren må stå på for at de skal kommunisere riktig.

På forhånd takk for all hjelp.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hermano
    Hei!

Har prøvd å lese meg til det, men vanskelig å finne fram i digitaltv jungelen, så jeg håper kanskje Dere sitter på svaret.

Jeg har idag en Pioneer PDP-507XA som jeg bruker sammen med en Primare DVD26 spiller. I forbindelse med kjøpet av TV'en bestemte jeg meg for å oppgradere DVD-spilleren hos Primare, ved å sette en DVI kort i maskinen.
    Da jeg var inni menyen til DVD-spilleren oppdaget jeg at jeg nå hadde faktisk fått 1080P som alternativ. Jeg kontaktet Primare og fikk vite at de i Desember byttet DVI-kort til spillerene sine til et som kan oppskalere til 1080P (ABT?).

Spørsmålet mitt er da;

Jeg prøvde kjappt å bruke 1080P alternativet på spilleren, men da ble skjermen svart så er også usikker på eventuell instillinger tven og spilleren må stå på for at de skal kommunisere riktig.

På forhånd takk for all hjelp.
    Skjermen støtter 1366x768 alså 720p oppløsning, full hd (1080p) støttes kun av den støreste modellen av 50" PDP5000EX som koster deretter 70-80 000 kr.

Leste at 507 skjermen støttet noe som het 1080/24p, ikke helt tam på hva dette innebærer, men er nok ikke støtte for full hd på denne skjermen.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ghos2K
    Skjermen støtter 1366x768 alså 720p oppløsning, full hd (1080p) støttes kun av den støreste modellen av 50" PDP5000EX som koster deretter 70-80 000 kr.

Leste at 507 skjermen støttet noe som het 1080/24p, ikke helt tam på hva dette innebærer, men er nok ikke støtte for full hd på denne skjermen.

Dette er helt feil. Du blander sammen "støtte for" og hva den faktiske paneloppløsningen er.

507XA støtter full 1920x1080p inn på HDMI-inngangen, men nedskalerer til den fysiske paneloppløsningen på 1365x768.

Den eneste 50" plasmaskjermen i verden for kommersielt salg som foreløpig har 1920x1080 punkter i fysisk paneloppløsning er Pioneer 5000EX til 80 000,-.

Forøvrig er ikke 720p-standarden det samme som 1366x768 som er den oppløsningen de fleste flatskjermer har i dag, men 1280x720 som er vedtatt HDTV-standard i Europa.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1080/24p, eller 1080p24 er 1080p (altså full HD) med 24 bilder i sekundet, like mange fps som filmer har originalt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Dette er helt feil. Du blander sammen "støtte for" og hva den faktiske paneloppløsningen er.

507XA støtter full 1920x1080p inn på HDMI-inngangen, men nedskalerer til den fysiske paneloppløsningen på 1365x768.

Den eneste 50" plasmaskjermen i verden for kommersielt salg som foreløpig har 1920x1080 punkter i fysisk paneloppløsning er Pioneer 5000EX til 80 000,-.

Forøvrig er ikke 720p-standarden det samme som 1366x768 som er den oppløsningen de fleste flatskjermer har i dag, men 1280x720 som er vedtatt HDTV-standard i Europa.
    '

samma sak, den kunne støttet 5 mill pixler, men sålenge den ikke kan vise mer enn 1365x768 så er det det man fysisk får sett på skjermen.

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    1080/24p, eller 1080p24 er 1080p (altså full HD) med 24 bilder i sekundet, like mange fps som filmer har originalt.
    Hvordan er dette formatet i forhold til dvd? Er det smalere skjermbilde eller er det en funksjon som gjjør at man får bedre bildekvalitet med høyere oppløsning fra hs-dvd/ blue ray?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    '

samma sak, den kunne støttet 5 mill pixler, men sålenge den ikke kan vise mer enn 1365x768 så er det det man fysisk får sett på skjermen.
    Det er langt ifra det samme. Har du ikke greie på det du skriver om kan du holde det for deg selv så du i det minste slipper å villede andre.

Trådstarter lurte på om skjermen hans kunne motta 1080p-signaler, noe den kan. Jeg antar at han ikke får det til fordi han bruker en DVI-utgang - muligens ikke har stilt inn TV'en korrekt.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er dette formatet i forhold til dvd? Er det smalere skjermbilde eller er det en funksjon som gjjør at man får bedre bildekvalitet med høyere oppløsning fra hs-dvd/ blue ray?
    1080p er 5 ganger høyere enn DVD (PAL). Bildet blir ikke smalere enn filmen er i andre formater (med mindre man f.eks har croppet filmen e.l., men dette er uavhengig av oppløsningen). Det er heller ikke noen spesiell funksjon, det er bare en oppløsning.

Intermediate J.P sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    502
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Noen som har erfaring med hvordan kvaliteten på nedskalering er i PDP-507XA når man mater den med 1080p ?
    Er bevegelser "naturlige" og beholder man "skarpheten" i bildet ?

Det optimale er og få til 1:1 pixelmapping,for å unngå mest mulig intern bildebehandling i skjermen.(slik at man unngår flere skaleringer av signalet/oppløsningen)Men med all usikkerhet angående støtten av 1:1 og evntuelt hvilke innganger/50,60,24hz osv.Blir dette fort en bruker forvirrende røre.Det enkleste er nok at nedskalerings-funksjonen er av god kvalitet internt i skjermen.Spørsmålet er om den er god nok......(tenker først og fremst på 1080p fra kilde)

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool

Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det er langt ifra det samme. Har du ikke greie på det du skriver om kan du holde det for deg selv så du i det minste slipper å villede andre.

Trådstarter lurte på om skjermen hans kunne motta 1080p-signaler, noe den kan. Jeg antar at han ikke får det til fordi han bruker en DVI-utgang - muligens ikke har stilt inn TV'en korrekt.
    "Spørsmålet mitt er da;
    Er det mulig for meg å se DVDer i 1080P på min PDP-507XA?"

Je forklarte enkelt og greit at skjermen kan fysisk vise 1365*768 pixler, ble aldri spurt om den kunne motta, skjønner ikke hva du hisser deg sånn opp for.... men det ble nå svar på spørsmålet iallefall

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.P
    -Noen som har erfaring med hvordan kvaliteten på nedskalering er i PDP-507XA når man mater den med 1080p ?
    Er bevegelser "naturlige" og beholder man "skarpheten" i bildet ?

Det optimale er og få til 1:1 pixelmapping,for å unngå mest mulig intern bildebehandling i skjermen.(slik at man unngår flere skaleringer av signalet/oppløsningen)Men med all usikkerhet angående støtten av 1:1 og evntuelt hvilke innganger/50,60,24hz osv.Blir dette fort en bruker forvirrende røre.Det enkleste er nok at nedskalerings-funksjonen er av god kvalitet internt i skjermen.Spørsmålet er om den er god nok......(tenker først og fremst på 1080p fra kilde)
    Har ikke testet med 1080p. 720p gir best resultat, men 1080i er så godt som like godt. I og med at 1080i ofte er merkbart dårligere på andre tv'er tyder det på den interne skaleringen gjør en god jobb.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmålet mitt er da;
    Ja, hvis du har en DVD-spiller eller prosessor som oppskalerer til 1080p.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for svar, og beklager jeg ikke har fått svart før.

Det er riktig at Primare spilleren sender ut det oppskalerte signalet via DVI-utgang. Jeg bruker her en DVI-til-HDMI overgang. Er dette grunnen til at 1080p signalet som sendes fra DVD spilleren forblir svart/ikke-motatt på skjermen? Eller er det noe ekstra innstillingen på skjermen jeg ikke har funnet mon tro. Har den på automatisk på HDMI instillingene og der finner den 720p helt fint ihvertfall.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •