LCD slått plasma i sortnivå?? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 103
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Blir bare baklys systemet til LCD skjermen konstuert med hurtige LED eller andre komponenter enn de vanlige lystoff rørene og heldekkende diffusorer for jevnest mulig lysinensitet i bildet, er det vel ingen grunn til at ikke kontrast verdiene kan måles fra en så godt som helt sort skjerm med nermest bare utstråling pga varme overføing.
    Denne skjermen skal visst klare 200.000:1 i kontrast, og yte 3000 candela pr. kvadratmeter.

http://avforum.no/forum/pressemeldin...-kontrast.html

Detblir vel en stund til man ser såpass heftige ytelser på forbruker LCD, men vil tro det er letter å videre utvikle LCD teknologien videre med nye og mer "inteligente" baklys løsninger, enn å få samme ytelser fra plasma prinsippet der pixcelene selv må gjøre hele jobben.
    I utgangspunktet så fungerer jo dynamisk baklys akkurat som autoiris på projektorer: globalt.

Selv brightside sin løsning som vel koster gress-mye penger og varmer opp stua som en panel-ovn eller tre har relativt få individuelle soner med dynamisk baklys. Altså kan man få høy oppløsning og høy kontrast, men ikke høy kontrast på de små detaljene.

-k

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    I utgangspunktet så fungerer jo dynamisk baklys akkurat som autoiris på projektorer: globalt.

Selv brightside sin løsning som vel koster gress-mye penger og varmer opp stua som en panel-ovn eller tre har relativt få individuelle soner med dynamisk baklys. Altså kan man få høy oppløsning og høy kontrast, men ikke høy kontrast på de små detaljene.

-k
    Det er nokk ganske riktig det knutinh. har man en 1920x1080 oppløst skjerm som denne, må nokk flere av pixcelene dele samme baklys LED som har en større utstrekning også, men bare det å kunne variere og slå av baklyset der det skal være sort, og ha mange trinn på lys intensiteten fra slike LED soner, vil jo bety en del mer kontroll i det sorte området for skjermen, selv om det ikke er helt optimalt før man får et 1:1 forhold på opplæsningen av baklys og pixcel inndeling.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bare baklys systemet til LCD skjermen konstuert med hurtige LED eller andre komponenter enn de vanlige lystoff rørene og heldekkende diffusorer for jevnest mulig lysinensitet i bildet, er det vel ingen grunn til at ikke kontrast verdiene kan måles fra en så godt som helt sort skjerm med nermest bare utstråling pga varme overføing.
    Denne skjermen skal visst klare 200.000:1 i kontrast, og yte 3000 candela pr. kvadratmeter.

http://avforum.no/forum/pressemeldin...-kontrast.html

Detblir vel en stund til man ser såpass heftige ytelser på forbruker LCD, men vil tro det er letter å videre utvikle LCD teknologien videre med nye og mer "inteligente" baklys løsninger, enn å få samme ytelser fra plasma prinsippet der pixcelene selv må gjøre hele jobben.
    Det der var jo noe til skjerm da Men hvordan funker dette med LED bakgrunns lys? Er det masse masse LED's bak som kan slåes av hver enkelt for skikkelig sortnivå da eller?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det er en matrise med LED'er hvor deres lysnivå reguleres etter luminansnivået til deres område. Om du hadde tatt vekk selve LCD-panelet og bare sett på LED-matrisen ville du sett et lavoppløst bilde i svart-hvitt.

Dette gjør at svart er helt nesten svart, unntatt i de delene av bildet hvor grensen mellom svart og hvit er, med andre ord - hadde du kjørt sjakkbrettmønster på denne skjermen, ville de pikselene som ligger rett ved hvitt område vært noe hvite.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av consilium
    Jepp, det er en matrise med LED'er hvor deres lysnivå reguleres etter luminansnivået til deres område. Om du hadde tatt vekk selve LCD-panelet og bare sett på LED-matrisen ville du sett et lavoppløst bilde i svart-hvitt.

Dette gjør at svart er helt nesten svart, unntatt i de delene av bildet hvor grensen mellom svart og hvit er, med andre ord - hadde du kjørt sjakkbrettmønster på denne skjermen, ville de pikselene som ligger rett ved hvitt område vært noe hvite.
    AHA! Hvorfor kjører de ikke på med denne teknologien? Gjør den bedre slik at man får skikkelig sortnivå på LCD? Dette virker jo knallbra! Eller er det sånn at bare en produsent har patent på det?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    AHA! Hvorfor kjører de ikke på med denne teknologien? Gjør den bedre slik at man får skikkelig sortnivå på LCD? Dette virker jo knallbra! Eller er det sånn at bare en produsent har patent på det?
    Jeg tror det er dette de prøver på siden de kommer med disse mod på denne messen Kommer nok mere av det i fremtiden vil jeg tro og håpe.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det forundrer meg ikke om det gikk an å ta patent på dette også...

Samsung M91 bruker denne teknologien, men det er likevel ikke mer enn 10000:1 i dynamisk kontrast

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Jeg tror det er dette de prøver på siden de kommer med disse mod på denne messen Kommer nok mere av det i fremtiden vil jeg tro og håpe.
    Hvilken messe? link til mod? Brutter skal kjøpe seg LCD kanskje. Får man tak i 32" med LED?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken messe? link til mod? Brutter skal kjøpe seg LCD kanskje. Får man tak i 32" med LED?
    Er det ikke CES den heter da? Den i LA.. Den blir nok uansett for dyr:P

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noe av dette jeg liker godt med LCD skjermene, nettop det at de ikke er helt ferdig "utforsket", har en panel og baklys oppbyggning som har et stort mulig forbedrings potensiale fra den litt for enkle baklys teknologien som er brukt til nå.

Prisen ser ut til å bare bli bedre og bedre for oss forbrukere der selv store LCD panel som nermest var umulig å tenke kunne la seg produsere for noen få år siden, og man har opp til nå brukt et baklys system som kan gjøres mye mer bilde og ytelses messig forbedret med slike løsninger som som Brightside eksempelet over.

Det er vel ingenting som er så usikkert som å spå om fremtiden, men jeg ser for med at uviklingen kommer til å bremse litt opp i plasma leiren, og mange av de gode sidene plasma har kunnet vise til med gode sortnivå egenskaper og høy kontrast, vil jeg tro snart kan bli forbikjørt av LCD leiren, dersom det ikke kommer andre overlegene pris/ytelses teknologier som gjør dette racet om best mulig bilde på store flatskjemer litt anderledes.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mer info:
    http://www.poynton.com/PDFs/Mac_gamma.pdf
    http://www.poynton.com/PDFs/GammaFAQ.pdf

"13 How many bits do I need to smoothly shade from black to white?
    At a particular level of adaptation, human vision responds to about a
    hundred-to-one contrast ratio of intensity from white to black. Call these
    intensities 100 and 1. Within this range, vision can detect that two intensities
    are different if the ratio between them exceeds about 1.01, corresponding
    to a contrast sensitivity of one percent."

-k
    Ah, nå skjønner jeg hva du mener, og du har nok et poeng, og jeg hadde ikke tenkt på det. Jeg skal vurdere å lese de pdfene også. Jammen bra hdmi 1.3 åpner for høyere fargedybde, uten at jeg vet om det for eksempel er lagt opp til noe sånt i hddvd/bd.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk lyst til å bumpe denne tråden jeg..
    Kom vi egentlig fram til noe svar her, eller er vi for evig og alltid henvist til subjektive meninger?
    Er det noe vi kan vise til med fakta eller er det ikke mulig å måle siden det er to forskjellige teknologier

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Ah, nå skjønner jeg hva du mener, og du har nok et poeng, og jeg hadde ikke tenkt på det. Jeg skal vurdere å lese de pdfene også. Jammen bra hdmi 1.3 åpner for høyere fargedybde, uten at jeg vet om det for eksempel er lagt opp til noe sånt i hddvd/bd.
    Såvidt jeg tolker teksten jeg quotet så er 8 bit normalt "nok" gitt at man har en gamma som fordeler feilene ulineært i tråd med synets følsomhet.

HD-DVD og BR har ikke lagt opp til noen av de profilene i h264 som gir >8 bit luma.

Poenget bør uansett være at vi oppfatter "svart" som svart, og "hvitt" som hvitt, og at alle trinnene i mellom oppfattes som glidende. Enig? Hvorvidt svart da betyr 0 fotoner, 100 fotoner eller noe annet er relativt uinteressant.

Jeg er ikke helt sikker på hva "levels of adaptation" betyr, men går ut ifra at det er den menneskelige iris-en, og dynamisk tilpasning til lysforhold gjort i hjernen. Det er helt klart at det kan være veldig stor forskjell i lysstyrke mellom det å gå tur om natta, og på en solfyllt strand. Likevel greier vi å få et meningsfullt kontrastforhold ut av dette ved å varierer øyets følsomhet. Siden disse scenene er adskilt i tid, kunne man kanskje måle intensitetene og komme til at "øyet kan se 100.000:1 i kontrast" - men det er jo fordi scenene er skilt i tid. Dette er hva iris-er på projektorer prøver å utnytte.

Det er mulig at vi også gjør adapsjon i rom - dvs at hvis vi uten å røre oss ser ut av vinduet med veldig mye lys, og så inn på veggen med lite lys, så tilpasser synet seg på samme måte. Det er isåfall en mekanisme som et videosystem ikke kan utnytte, siden kamera og display umulig kan vite hvor vi har tenkt å hvile blikket i en gitt scene.

-k

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen er vel at plasma har best sortnivå enn så lenge og der ser ut som de kommer til å beholde ledelsen siden det kommer nye plasma med opptil 30.000 i kontrast (pioneer).

LCD er inne på å skaffe seg sortnivå ved LED teknologien, men det ligger endel fremover i tid. Dessuten kan LED bli dyrt da man må ha 1:1 oppløsning med LCD panelet for å få 100% sortnivå. Jeg kan tenke meg at det ikke kommer til å skje, men at LCD blir byttet ut av OLED, SED eller noe annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LCD er inne på å skaffe seg sortnivå ved LED teknologien, men det ligger endel fremover i tid. Dessuten kan LED bli dyrt da man må ha 1:1 oppløsning med LCD panelet for å få 100% sortnivå.
    Jeg tror at det vil være meningsløst å ha et baklys pr pixel. Da har man jo i utgangspunktet en skjerm-teknologi (baklyset) som tilfredsstiller både kontrast og oppløsning, hva skal man da med et lcd-panel foran?

Grunnen til å lage hybrider med soneinndelt LED og LCD panel foran må jo være at man kan utnytte sider ved synet som gjør at vi kan se høy oppløsning og høy kontrast, men ikke begge samtidig. Dette tilsvarer jo analog lavpassfilter: man greier ikke å få fullt signalutsving på et veldig lite område (jeg går ut ifra at crt har en slik karakteristikk).

-k

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at det vil være meningsløst å ha et baklys pr pixel. Da har man jo i utgangspunktet en skjerm-teknologi (baklyset) som tilfredsstiller både kontrast og oppløsning, hva skal man da med et lcd-panel foran?

Grunnen til å lage hybrider med soneinndelt LED og LCD panel foran må jo være at man kan utnytte sider ved synet som gjør at vi kan se høy oppløsning og høy kontrast, men ikke begge samtidig. Dette tilsvarer jo analog lavpassfilter: man greier ikke å få fullt signalutsving på et veldig lite område (jeg går ut ifra at crt har en slik karakteristikk).

-k
    Det er derfor jeg tror at LCD ikke klarer noe særlig sortnivå før OLED evt. kommer å tar over.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såvidt jeg tolker teksten jeg quotet så er 8 bit normalt "nok" gitt at man har en gamma som fordeler feilene ulineært i tråd med synets følsomhet.

HD-DVD og BR har ikke lagt opp til noen av de profilene i h264 som gir >8 bit luma.

Poenget bør uansett være at vi oppfatter "svart" som svart, og "hvitt" som hvitt, og at alle trinnene i mellom oppfattes som glidende. Enig? Hvorvidt svart da betyr 0 fotoner, 100 fotoner eller noe annet er relativt uinteressant.

Jeg er ikke helt sikker på hva "levels of adaptation" betyr, men går ut ifra at det er den menneskelige iris-en, og dynamisk tilpasning til lysforhold gjort i hjernen. Det er helt klart at det kan være veldig stor forskjell i lysstyrke mellom det å gå tur om natta, og på en solfyllt strand. Likevel greier vi å få et meningsfullt kontrastforhold ut av dette ved å varierer øyets følsomhet. Siden disse scenene er adskilt i tid, kunne man kanskje måle intensitetene og komme til at "øyet kan se 100.000:1 i kontrast" - men det er jo fordi scenene er skilt i tid. Dette er hva iris-er på projektorer prøver å utnytte.

Det er mulig at vi også gjør adapsjon i rom - dvs at hvis vi uten å røre oss ser ut av vinduet med veldig mye lys, og så inn på veggen med lite lys, så tilpasser synet seg på samme måte. Det er isåfall en mekanisme som et videosystem ikke kan utnytte, siden kamera og display umulig kan vite hvor vi har tenkt å hvile blikket i en gitt scene.

-k
    Hvordan synet vårt jobber er jo i mange tillfeller ganske morsomt å oppdage. no12 la for en liten stund siden ut dette bildet i en annen tråd, og det synes jeg er ganske så avslørende.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du stirrer en stund på A vil du se i "sidesynet" at B får samme farge

Hvilken praktisk betydning det har for sortvinået på flatskjermer gjenstår å se :P

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan synet vårt jobber er jo i mange tillfeller ganske morsomt å oppdage. no12 la for en liten stund siden ut dette bildet i en annen tråd, og det synes jeg er ganske så avslørende.

Hva skal skje her?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal skje her?
    Et opplagt moment er at A ser mye mørkere ut enn B for meg.

I tegning nr to ser vi ved hjelp av de to grå stolpene at så ikke er tilfelle: de har nøyaktig samme intensitet.

Forklaringen min er:
    Skyggen bak den grønne sylinderen brukes av oppfattelsen vår til å foreta en lokal adapsjon til graden av lys. Altså oppfatter vi en mellomgrå flate som ganske lys hvis den finnes i et område med skygge, og ganske mørk hvis den finnes i et godt belyst område.

-k

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •