LCD slått plasma i sortnivå?? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 103
    Newcomer Svein2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hadde en Philips 9975 Plasma. Meget bra bilde på den og, men byttet da kanallogoen hang igjen og det svarte oppe og nede (fra en film) var synlig på neste kanal da jeg zappet. Det ble borte etter noen minutt men var redd for permanent innbrenning.
    Skal ettervært kjøpe mediasenter e.l., bruker også litt PS2 på den, det har gått greit på begge. Byttet til den jeg har nå, i april i fjor og uansett hva andre sier har jeg ikke angret ett sekund.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det handler om sortnivå, er det også etter min mening viktig å ta med hvordan øynene våre fungere og arbeids prinsipp i "regnestykket".
    Øyets eget kontrast nivå internt på er vel i størrelses orden 100:1, og mangelen her kompenseres både med en egen extern "iris" (øyelokk), intern blender (pupill) og med å flytte blikket og få to og flere forskjellige målinger mellom hvite og mørke felt osv.

Ambient light har mye å si for hvor åpen "blenderen" i øyet til en hver tid er, og med den logaritmiske måten øyets følsomhet for lys varierer med lysstyrken, er det mange faktorer som spiller inn for hvordan en skjerm med "bare" 1200:1 i kontrast vil kunne oppfattes i praksis. Farge gammut for skjerm teknologien (her har ofte LCD vørt mye bedre enn Plasma), dvs hvor nøyaktig de tre primær fargene kan vises av de tre primær fargene skjermen skaper fargene sine med, samt hvor riktig fargekalibrert den er med mulighet for å vise riktig gråtone skala og gamma verdier er blandt de ting som kan få frem det lille ekstra, samt faktorer som hvor mørk selve bilderamma rundt skjermen er, maurtue/myldre effekter osv.

Ellers er jo digital teknikken rundt kildemateriale og fremføring av bilder et meget interesant tema, men det er vel også som i HIFI verdenen med snakk om watt og headroom og signal støyforhold i forsterkere, følsomheten til og dynamikken som kan fremskaffes i det siste elektro/mekaniske leddet (høytaleren), lytterom osv viktig for oppfattet hurtighet, dynamikk og naturlig oppfattet lydkvalitet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Prøv å se en mørk film som f.eks ringenes herre i et helt mørkt rom, så ser du fort at LCD'en din ikke er sort i det hele tatt. Du ser nemlig bakgrunnsbelysninga komme ut.

Etterslep har alle LCD om du ser det eller ikke. Skal nok litt til for å se etterslepet, men det er spesielt gjellende ved sports sendinger. Plasma har ikke etterslep i det hele tatt, så derfor mange vil ha plasma hvis de skal se mye sport.

Men ikke noe er bedre om du er fornøyd med din tv Dette er bare fakta som du enten ser eller ikke ser. Meg for eksempel blei veldig plaget av sortnivået til LCD med en gang. Etterslepet så jeg her og der noen ganger. Verre var det med bildet, fargene og lyset. Det funka ikke for meg desverre. Min bror driter i alt dette og vil ha lcd. Så folk er forskjellige.
    Det med at bakrundsbelysning kommer ut av skjermen er langt ifra alle skjermer
    som har problemer med, har sett det på et par bilige lapptopper, og hadde det vært like ille på tvn min hadde jeg nok også vurdert å bytta, men når jeg ser Ringenes herre så er svart svart, men det er ikke den detaljrikedomen i de mørke scenene som du får på en god plasma.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Det med at bakrundsbelysning kommer ut av skjermen er langt ifra alle skjermer
    som har problmer med, har sett det på et par bilige lapptopper, og hadde det vært like ille på tvn min hadde jeg nok også vurdert å bytta, men når jeg ser Ringenes herre så er svart svart, men det er ikke den detaljrikedomen i de mørke scenene som du får på en god plasma.
    Er merkelig at dere LCD folk får helt svart da! For en skikkelig dyr og god plasma får jo ikke helt svart! Svart er svart sier alle LCD folk bastant. Jaja. Da tror jeg ikke helt de veit hva svart egenetlig er. Virkelig svart er null lys ut fra panelet. Med andre ord så har du altså en LCD som blokkerer lyset totalt (100%) i akkurat de delene av bildet hvor ting skal være svart da? Det er en rimelig god teknologi! Da trenger vi jo ikke SED, OLED, Laser og mer kontrast på plasma lengre da.

Det med at du kun har sett bakgrunnsbelysninga på et par monitrer er litt rart. Jeg hadde en sharp til over 17 tusen kroner. 37". Den hadde jeg i høst og der lyste det bakgrunnslys ut hele tiden. Selv om den hadde brightness sensor.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at det ikke finnes, men det er ikke et problem som alle skjermer har.
    Og når det gjelder svart så spiller det jo ingen rolle om det er like svart som når man skrur av skjermen, så lenge man selv oppfatter det som svart, hva man kan måle med innstrumenter er uinntresangt så lenge man er fornøyd selv.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at det ikke finnes, men det er ikke et problem som alle skjermer har.
    Og når det gjelder svart så spiller det jo ingen rolle om det er like svart som når man skrur av skjermen, så lenge man selv oppfatter det som svart, hva man kan måle med innstrumenter er uinntresangt så lenge man er fornøyd selv.
    Men hvis du definerer svart på egenhånd så kan du jo ikke si at svart er svart i ringenes herre. Da må du si din versjon av svart. Skjønner du at det blir feil å si svart er svart da? Ingen skjermer klarer å vise svart som 100% svart. Men har CRT sort, plasma sort og så lcd sort. 3 forskjellige nyanser av "fargen" sort.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis har man litt forskjellig terskel for hva som er "bra nok" eller "perfekt", og det skaper slike diskusjoner.

-k

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er merkelig at dere LCD folk får helt svart da! For en skikkelig dyr og god plasma får jo ikke helt svart! Svart er svart sier alle LCD folk bastant. Jaja. Da tror jeg ikke helt de veit hva svart egenetlig er. Virkelig svart er null lys ut fra panelet. Med andre ord så har du altså en LCD som blokkerer lyset totalt (100%) i akkurat de delene av bildet hvor ting skal være svart da? Det er en rimelig god teknologi! Da trenger vi jo ikke SED, OLED, Laser og mer kontrast på plasma lengre da.
    Så lenge det oppfattes som svart av seeren skjønner jeg ikke problemstillingen.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Så lenge det oppfattes som svart av seeren skjønner jeg ikke problemstillingen.
    Hallo. Les topic da. Det handler om hvilken teknologi som er best på sortnivå. Er helt greit at en svaksynt på 80 år syntes grønnt ser sort ut, men det er vel litt feil? Man kan ikke hardnakka påstå at LCD er bedre enn plasma eller omvendt hvis man selv har sin helt egne oppfattning av hva sort er. Har litt med fakta og gjøre også.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo. Les topic da. Det handler om hvilken teknologi som er best på sortnivå. Er helt greit at en svaksynt på 80 år syntes grønnt ser sort ut, men det er vel litt feil? Man kan ikke hardnakka påstå at LCD er bedre enn plasma eller omvendt hvis man selv har sin helt egne oppfattning av hva sort er. Har litt med fakta og gjøre også.
    Jeg har da tydeligvis en egen oppfatning av hva sort er (hvis det ser sort ut så ER det sort) og plasmaskjermer har et bedre sortnivå. Fornøyd :-D

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har da tydeligvis en egen oppfatning av hva sort er (hvis det ser sort ut så ER det sort) og plasmaskjermer har et bedre sortnivå. Fornøyd :-D
    Skjønner hva du mener. Og er jo en bra ting at folk kan like den sortnyansen på sin egen tv. Men som du sikkert forstår så er jeg opptatt av sortnivået. hehe. Vil gjerne at det skal bli så bra som mulig. Gjerne helt totalt 100% sort (null lys i det hele tatt) til slutt Men det er vel laaaangt inni fremtiden.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner hva du mener. Og er jo en bra ting at folk kan like den sortnyansen på sin egen tv. Men som du sikkert forstår så er jeg opptatt av sortnivået. hehe. Vil gjerne at det skal bli så bra som mulig. Gjerne helt totalt 100% sort (null lys i det hele tatt) til slutt Men det er vel laaaangt inni fremtiden.
    Ja du får ha lykke til på din søken etter det perfekte sortnivået. Så legger jeg med ned i sofaen å ser en film imens. :-D

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men som du sikkert forstår så er jeg opptatt av sortnivået. hehe. Vil gjerne at det skal bli så bra som mulig. Gjerne helt totalt 100% sort (null lys i det hele tatt) til slutt Men det er vel laaaangt inni fremtiden.
    Ikke så kjempelangt ... Kanskje ikke 0 lys men nærme
    TV med 1000000:1 kontrast - ITavisen : Nyheter

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grenseverdier er sjelden interessant til annet enn filosofiske diskusjoner.

For at noe skal være helt svart går jeg ut ifra at det må reflektere og transmittere eksakt 0 fotoner.

Om den samme flaten transmitterer/reflekterer 128 fotoner som jeg ikke har sanser til å skille fra tilfellet 0 fotoner så har det ingen praktisk betydning for meg.

Det mer praktiske tilfellet som vi diskuterer her er vel at dagens teknologi i manges øyne sender ut så mange fotoner at vi som seere greier å oppfatte at dette ikke er helt svart. Og folk har sikkert litt forskjellig sanseapparat, erfaring og kildemateriale.

På en PC-skjerm er kontrasten ofte ikke så kritisk fordi signalet inn består av veldig mange helt hvite pixler, og noen helt mørke. Dermed leser vi fint teksten. Hvis derimot vi ser på mørke gotiske scener hvor litt av poenget er å skjule innholdet i den helt mørke delen av skalaen så vil "klipping" mot svart kunne være katastrofalt (alt blir grått).

Jeg har forstått det slik at lcd er begrenset av at man ikke greier å blokkere baklyset helt, noen fotoner slipper igjennom, dette definerer en nedre terskel på hvor svart man får de mørke rutene i et sjakk-brett*). Jeg har også forstått det slik at en viktig begrensning på plasma er at frontglasset reflekterer lys i lokalet slik at en teoretisk god kontrast fort blir redusert av belysning (som de fleste tross alt har i heimen).

Hvor mye mer energi skal man bruke på å promotere sitt valg som best? Selv har jeg kjøpt en billig lcd-tv hvor jeg uten problemer kan se at svart ikke er helt svart, og at det er noe lekkasje i hjørnene. Bekymrer dette meg i det daglige? Nei. Kommer jeg til å bytte til OLED-SED-superduper2000 om noen få år? Sannsynligvis.

mvh
    Knut

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke så kjempelangt ... Kanskje ikke 0 lys men nærme
    TV med 1000000:1 kontrast - ITavisen : Nyheter
    Ja så denne. OLED er noe jeg har hatt lyst på veldig lenge faktisk! Bare så synd de har så mye problemer med tekonologien. Tenk deg oled i mobil og bærbare da. Null strøm nesten Og for noen sortnivåer

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du får ha lykke til på din søken etter det perfekte sortnivået. Så legger jeg med ned i sofaen å ser en film imens. :-D
    Jeg synes man kan sammenligne det med hifi og söken etter bra lyd. For noen er det nok med et budsjett-anlegg fra Elkjöp, mens andre er opptatt av detaljer og vil fordype seg litt mere i söken etter bra lyd.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg synes man kan sammenligne det med hifi og söken etter bra lyd. For noen er det nok med et budsjett-anlegg fra Elkjöp, mens andre er opptatt av detaljer og vil fordype seg litt mere i söken etter bra lyd.
    Det var en bra sammenligning. Bare det at jeg søker etter det beste innen tv OG hifi hehe.

Skulle ønske man kunne slå av funksjonen i hodet som sier at man må ha det beste hele tiden og heller klare å nøye seg med det som er greit nok. Det hadde vært litt billigere også gitt

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg trur de fleste som er litt aktive på det forumet her,er utenfor Elkjøp kategorien, meg inkludert.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg trur de fleste som er litt aktive på det forumet her,er utenfor Elkjøp kategorien, meg inkludert.
    Bare for å ha det helt på det rene: Dette var ment generelt og ikke personlig. Man har forskjellige preferanser når det kommer til både lyd og bilde.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir bare baklys systemet til LCD skjermen konstuert med hurtige LED eller andre komponenter enn de vanlige lystoff rørene og heldekkende diffusorer for jevnest mulig lysinensitet i bildet, er det vel ingen grunn til at ikke kontrast verdiene kan måles fra en så godt som helt sort skjerm med nermest bare utstråling pga varme overføing.
    Denne skjermen skal visst klare 200.000:1 i kontrast, og yte 3000 candela pr. kvadratmeter.

http://avforum.no/forum/pressemeldin...-kontrast.html

Detblir vel en stund til man ser såpass heftige ytelser på forbruker LCD, men vil tro det er letter å videre utvikle LCD teknologien videre med nye og mer "inteligente" baklys løsninger, enn å få samme ytelser fra plasma prinsippet der pixcelene selv må gjøre hele jobben.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •