LCD slått plasma i sortnivå?? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 103
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror ikke du skal henge deg så veldig opp i akkurat denne Sharp-modellen, men det er to lange tråder på avforums.com.
    Poenget er vel heller at LCD (fra flere produsenter), faktisk er et bra alternativ for mange.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evra
    Tror ikke du skal henge deg så veldig opp i akkurat denne Sharp-modellen, men det er to lange tråder på avforums.com.
    Poenget er vel heller at LCD (fra flere produsenter), faktisk er et bra alternativ for mange.
    Det virker som det er kun denne modellen som har det veldig gode sortnivået da.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Høres virkerlig ut som den sharp tv'en er knallgod. Spesielt med tanke på sortnivå. Men har til gode enda å se bilder som er så naturlige som på en plasma, men det kommer vel snart det også tenker jeg. Finnes det noen link til den tv'en noe sted? Søker på nettet men finner ikke noe særlig å bli klok av.
    okelektriske.no og yatack.no.

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sharp oppgir kontrastnivået til å være 1200:1. Samme hvordan du vrir og vender på det får du aldri et like dypt og realistisk bilde med en slik kontrast. Det er mulig denne har bilde-for-bilde-justering av baklyset eller noe slikt, det står noe om nytt baklyssystem på de svenske sidene iallefall, men det blir uansett ikke det samme. TVen er sikkert veldig god, jeg skulle gjerne hatt en, men til filmtitting i et mørkere rom er den aldri i livet bedre enn en plasma. Sortnivå er ikke den eneste hensikten med høy kontrast, jeg har selv valgt å kjøpe en projektor med 3000:1 panelkontrast fremfor en med 1200:1 panelkontrast og autoiris som gir den "10000:1", og det er ikke selve sortnivået på et helt svart bilde som er bedre på den jeg har, snarere tvert om. Med en gang det kommer et lyst objekt inn i det sorte bildet derimot, og generelt for bilder som har et stort spekter av lysstyrker kommer plasma/crt/dlp/lcos sitt fortrinn foran lcd frem. Gitt at man ikke har det uendelig lyst da, da er det bildeflatens lysrefleksjon som setter sortnivået, og der er LCD-panelene veldig sterke.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Cax
    Sharp oppgir kontrastnivået til å være 1200:1. Samme hvordan du vrir og vender på det får du aldri et like dypt og realistisk bilde med en slik kontrast. Det er mulig denne har bilde-for-bilde-justering av baklyset eller noe slikt, det står noe om nytt baklyssystem på de svenske sidene iallefall, men det blir uansett ikke det samme. TVen er sikkert veldig god, jeg skulle gjerne hatt en, men til filmtitting i et mørkere rom er den aldri i livet bedre enn en plasma. Sortnivå er ikke den eneste hensikten med høy kontrast, jeg har selv valgt å kjøpe en projektor med 3000:1 panelkontrast fremfor en med 1200:1 panelkontrast og autoiris som gir den "10000:1", og det er ikke selve sortnivået på et helt svart bilde som er bedre på den jeg har, snarere tvert om. Med en gang det kommer et lyst objekt inn i det sorte bildet derimot, og generelt for bilder som har et stort spekter av lysstyrker kommer plasma/crt/dlp/lcos sitt fortrinn foran lcd frem. Gitt at man ikke har det uendelig lyst da, da er det bildeflatens lysrefleksjon som setter sortnivået, og der er LCD-panelene veldig sterke.
    Jeg vil være særs forsiktig med å kommentere noe i en tråd som dette , men har noen små små kommentarer.

Stemmer det , vi oppgir kontrast til 1200:1 på LC42XD1e, men det kommer stadig tilbakemeleding fra flere hold om at opplevd kontrast er spesiellt god.
    XD serien i 46 og 52 tommer har vi en statisk kontrast på 2000:1 , og det er en vesentlig forbedring i sortnivå når man går opp til den.

Mvh
    Joel

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis tv-en virkelig hadde en uendelig kontrastratio så ville man også måtte ha noe nært uendelig mange bits for å utnytte denne kontrastratioen til meningsfylt informasjon.

Sammenlign det gjerne med audio. Hvis vi ser på hele avspillingskjeden så kan gjerne en lydforsterker ha uendelig utgangseffekt, eller uendelig signal-støy-forhold, men de 96dB/16bit man får fra en CD-spiller ville spenne ut et begrenset vindu av interesse.

For tv sin del så er problemstillingen at man vil ha mulighet for "veldig hvitt hvitt", "veldig svart svart" og "veldig små trinn innimellom". LCD-skjermer har tydeligvis problemer med å gjengi svart som svart. Men siden øyet er logaritmisk i sin oppfattelse av intensitet så må man sannsynligvis legge til bits (steg) for hver gang man halverer intensiteten ved sorte nivåer eller dobler intensiteten ved hvite nivåer for ikke å gjøre stegstørrelsen mer synlig.

Clarkvision: Dynamic Range of an Image

Figure 7. Jpeg and raw Canon 1D Mark II digital camera transfer functions. Note how the jpeg shows increased noise over the raw data.

Denne grafen viser forholdet mellom 8bit jpg (multiplisert med 256) og 16 bit lineært signal. Merk at begge aksene er logaritmiske.

Siden DVD og HD-DVD, DVB-T/C/S2 alle benytter samme generelle system som jpg kan man regne de samme begrensninger også her.

Hvis man strekker ut disse jpg-dataene over et stort dynamisk område må man vel regne med at de grunnleggende forutsetninger som ble lagt til grunn i kompresjon og gamma-system ikke lenger er gyldige?

-k

Active Cax sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    369
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joel på Sharp
    Jeg vil være særs forsiktig med å kommentere noe i en tråd som dette , men har noen små små kommentarer.

Stemmer det , vi oppgir kontrast til 1200:1 på LC42XD1e, men det kommer stadig tilbakemeleding fra flere hold om at opplevd kontrast er spesiellt god.
    XD serien i 46 og 52 tommer har vi en statisk kontrast på 2000:1 , og det er en vesentlig forbedring i sortnivå når man går opp til den.

Mvh
    Joel
    Takk for at du bidrar på forumet, Joel. Du heter ikke tilfeldigvis Joel Oliver?

En panelkontrast på 2000:1 er et stort fremskritt, jeg var ikke klar over at dette fantes. Da kan det jo være realistisk at kontrasten på nevnte modell kan være bedre enn 1200:1 også.

Knutinh: Dersom man snakker om uendelig lysstyrke får du de problemene du nevner. Det er ingen form for matematisk utfordring å uttrykke null. I en perfekt skjerm er verdien 0 helt svart, altså fravær av lys. Dersom 0 gir null lys, og 256 gir 1199 cd/m, er kontrasten uendelig. Dersom 0 gir 1 cd/m og 256 gir 1200 cd/m er kontrasten 1200:1, men matematikken og bildebehandlingen er akkurat den samme. "Uendelig kontrast" betyr jo først og fremst mulighet for å nå null, og ingen form for uendelighet i praksis, annet enn regnestykket for kontrast. En perfekt skjerm har vel heller ikke noe kontrastforhold egentlig, for det er vel stadig ikke lov å dele på null. Eller kanskje jeg roter fælt nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten så har Sony X også veldig godt sortnivå, men til en helt annen pris enn XD1. Jeg vil tro at spes prisforskjellen vil bare bli nærmere og nærmere plasma i tiden fremmover.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Forresten så har Sony X også veldig godt sortnivå, men til en helt annen pris enn XD1. Jeg vil tro at spes prisforskjellen vil bare bli nærmere og nærmere plasma i tiden fremmover.
    Har ikke den en skjermkontrast på 1800:1?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Knutinh: Dersom man snakker om uendelig lysstyrke får du de problemene du nevner. Det er ingen form for matematisk utfordring å uttrykke null. I en perfekt skjerm er verdien 0 helt svart, altså fravær av lys. Dersom 0 gir null lys, og 256 gir 1199 cd/m, er kontrasten uendelig. Dersom 0 gir 1 cd/m og 256 gir 1200 cd/m er kontrasten 1200:1, men matematikken og bildebehandlingen er akkurat den samme. "Uendelig kontrast" betyr jo først og fremst mulighet for å nå null, og ingen form for uendelighet i praksis, annet enn regnestykket for kontrast. En perfekt skjerm har vel heller ikke noe kontrastforhold egentlig, for det er vel stadig ikke lov å dele på null. Eller kanskje jeg roter fælt nå.
    (disclaimer: jeg har aldri kalibrert en projektor og vet fint lite om praktisk skjerm-teknologi)

Hvis du ønsker å ha en monoton logaritmisk intensitets-skala så er det ikke mulig å uttrykke 0. Selvsagt kan du ha f.eks en lineær skala, eller en modifisert logaritmisk skala hvor nederste trinn settes lik 0.

Hvis tallrekken er 100cd/m, 10cd/m, 1cd/m, 0.1cd/m, 0.01cd/m,... etc hvor mange slike trinn trenger du for å komme ned til nøyaktig null?

Uansett er dette bare en akademisk øvelse, for ingen kan såvidt jeg vet lage en skjerm som utstråler eller reflekterer eksakt null lys-intensitet? Man kan sikkert kommer fryktelig nært.

Poenget som jeg prøvde å få fram er at det er to sider til denne diskusjonen: trinn-størrelse, og trappens lengde. Hvis vi utvider trappens lengde langt forbi det som i dag er mulig uten å øke antall trinn, kan vi fort få problemer med at det blir vanskelig å gå i trappa....

-k

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det blir litt feil å si at et kontrastforhold målt til 1200:1 ikke kan gi et dypt og realistisk bilde. Det er mange måter å måle kontrastforhold på, kan nesten sammenlignes med å måle Watt. Kan si at 2x50W ikke kan drive store høyttalere fordi 2x50W som oftest forbindes med lite. Men dette kan være avhengig av størrelse på last, frekvensområdet det er målt på, forvrengning, ant. kanaler i drift simultant etc. Litt kronglete forklart, men du skjønner sikkert poenget. 1200:1 og 1200:1 kan være to helt forskjellige ting avhengig av hvor "strengt" det er målt.

Edit: Så bare at jeg hadde skrevet noe av det samme tidligere i tråden, beklager.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sharp oppgir kontrastnivået til å være 1200:1. Samme hvordan du vrir og vender på det får du aldri et like dypt og realistisk bilde med en slik kontrast. Det er mulig denne har bilde-for-bilde-justering av baklyset eller noe slikt, det står noe om nytt baklyssystem på de svenske sidene iallefall, men det blir uansett ikke det samme.
    For mer info:
    http://www.poynton.com/PDFs/Mac_gamma.pdf
    http://www.poynton.com/PDFs/GammaFAQ.pdf

"13 How many bits do I need to smoothly shade from black to white?
    At a particular level of adaptation, human vision responds to about a
    hundred-to-one contrast ratio of intensity from white to black. Call these
    intensities 100 and 1. Within this range, vision can detect that two intensities
    are different if the ratio between them exceeds about 1.01, corresponding
    to a contrast sensitivity of one percent."

-k

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan kan man egentlig vite i hvilken ende av skalaen kontrasten befinner seg? Lysintensitet er det vel nok av i begge teknologier, men mener at en statisk kontrast på 1200:1 ikke sier noe om kontrasten er i den mørke enden hvor man virkelig trenger den. Har man mulighet for å finne ut sånt?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    Hvordan kan man egentlig vite i hvilken ende av skalaen kontrasten befinner seg? Lysintensitet er det vel nok av i begge teknologier, men mener at en statisk kontrast på 1200:1 ikke sier noe om kontrasten er i den mørke enden hvor man virkelig trenger den. Har man mulighet for å finne ut sånt?
    Gitt maksimal intensitet og ekte (sjakkbrett) kontrast så vet du vel implisitt hva sortnivået er?

Newcomer Svein2 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke problemet med svartnivået på LCD skjermer, har riktignok ikke sett på så mange, men er det dèt at svart ikke er svart eller er det dårlige detaljer i mørke scener?
    Jeg har en Philips 37PF9830 LCD og er meget fornøyd. Etterslep har jeg heller ikke når jeg skrur av enkelte bildeforbedringspunkter. Ettersom jeg ikke har lagt merke til dette selv, viste jeg ikke at disse problemene fantes før jeg leste om det på forumet her.
    Nå har tydeligvis jeg gått andre veien enn enkelte på forumet her og byttet fra Plasma til LCD og ikke angret ett sekund.

Å ja, jeg har såkalt normalt syn .

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svein2
    Jeg skjønner ikke problemet med svartnivået på LCD skjermer, har riktignok ikke sett på så mange, men er det dèt at svart ikke er svart eller er det dårlige detaljer i mørke scener?
    Jeg har en Philips 37PF9830 LCD og er meget fornøyd. Etterslep har jeg heller ikke når jeg skrur av enkelte bildeforbedringspunkter. Ettersom jeg ikke har lagt merke til dette selv, viste jeg ikke at disse problemene fantes før jeg leste om det på forumet her.
    Nå har tydeligvis jeg gått andre veien enn enkelte på forumet her og byttet fra Plasma til LCD og ikke angret ett sekund.

Å ja, jeg har såkalt normalt syn .
    Prøv å se en mørk film som f.eks ringenes herre i et helt mørkt rom, så ser du fort at LCD'en din ikke er sort i det hele tatt. Du ser nemlig bakgrunnsbelysninga komme ut.

Etterslep har alle LCD om du ser det eller ikke. Skal nok litt til for å se etterslepet, men det er spesielt gjellende ved sports sendinger. Plasma har ikke etterslep i det hele tatt, så derfor mange vil ha plasma hvis de skal se mye sport.

Men ikke noe er bedre om du er fornøyd med din tv Dette er bare fakta som du enten ser eller ikke ser. Meg for eksempel blei veldig plaget av sortnivået til LCD med en gang. Etterslepet så jeg her og der noen ganger. Verre var det med bildet, fargene og lyset. Det funka ikke for meg desverre. Min bror driter i alt dette og vil ha lcd. Så folk er forskjellige.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns jeg har meget bra svartnivå, muligens fordi jeg har ambilight på. Etterslep ser ikke på TV`n og jeg ser mye på fotball.

Er absolutt ikke enig med deg xdim. Jeg er veldig nøye på TV bildet og ville ikke hatt denne TV`n hvis jeg syns den hadde vært dårlig.

Men att det om noen år henger en 50-60-70" Plasma skjerm i stua mi, kan jeg nok ikke utelukke.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns jeg har meget bra svartnivå, muligens fordi jeg har ambilight på. Etterslep ser ikke på TV`n og jeg ser mye på fotball.

Er absolutt ikke enig med deg xdim. Jeg er veldig nøye på TV bildet og ville ikke hatt denne TV`n hvis jeg syns den hadde vært dårlig.

Men att det om noen år henger en 50-60-70" Plasma skjerm i stua mi, kan jeg nok ikke utelukke.
    Joda men hva enkelte folk syns og ikke syns om sin EGEN tv er en ting. Men fakta er noe annet. Selvfølgelig syntes du at sortnivået på tv'en din er bra fordi du nettopp kjøpte denne tv'en. Kan jo ikke gå rundt å slenge dritt til sin egen tv. hehe. En annen ting er at du ikke har 2 tv'er opp mot hverandre hjemme, så du ser ikke hvordan det kunne vært. Har du for eksempel hatt en plasma tv hjemme?

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    98
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe problem med å drite ut det jeg selv har, hvis det hadde vært grunn til det. Men tror nok jeg heller ville byttet ut det før det var nødvendig.
    Jeg ville heller ikke driti ut det andre har, hvis andre er fornøyd med det.

Det står lenger opp her at jeg har byttet fra Plasma til LCD.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke noe problem med å drite ut det jeg selv har, hvis det hadde vært grunn til det. Men tror nok jeg heller ville byttet ut det før det var nødvendig.
    Jeg ville heller ikke driti ut det andre har, hvis andre er fornøyd med det.

Det står lenger opp her at jeg har byttet fra Plasma til LCD.
    Hvilken plasma byttet du fra? Er jo stor forskjell på plasma tv'er da. For eksempel så har LG forferdelig dårlig sortnivå. Dårligere enn LCD vil jeg si faktisk.

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •