Vurderer Samsung LE-40R72B

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vurderer Samsung LE-40R72B

Heisan, flott nettsted med mye nyttig informasjon.

Jeg er ikke noe ekspert når det kommer til TV'er og slikt, men skal bytte ut min gamle Sony 27" som jeg handla brukt på Thorn for 2.500,- for noen år siden. Jippi (kryss i taket!)

Var innom Hi-Fi Klubben i dag og titta på Samsung LE-40R72B, utrolig fin tv utseendemessig, bildet var også bra ..som selvfølgeli er det viktigste. Men vet ikke helt hva jeg skal se etter for å finne den tv'en som passer meg best. Vanlige tv-signaler synes jeg ser elendig ut på alle flatskjermer ..rett og slett. Har forresten ingen fordommer når det gjelder plasma, så fyr løs hvis dere har noen godbiter. Eneste er at jeg liker ikke designet på PV60 og Co. Sjønner at noen river seg i håret, men det er jo er møbel, man kjøper ikke toyota fordi den er best i test
    Men kort og greit, synes dere skjermen (LE-40R72B) er verd 15.000,- eller er det mange flatskjermer dere ville handla før denne samsung'en?

Skal brukes til mye TV-titting (har bestillt CanalDigital), DVD og endel Xbox.

Takk for all hjelp, skip'Ohoy!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant en test, tok seg ikke akkurat godt ut der :-?

Test av flatskjerm-TV - forbrukerportalen.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem det, går for en 42PV60, var innom expert å titta, overlegen bedre enn Samsung'en.

Intermediate Joey1313 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har denne TV'en selv (LE40R72B) og har fulgt med på testene når jeg har kommet over dem, gjennomgangstonen er at det er en TV sånn midt på treet og det er omtrent bare designet som får skryt. Dette stemmer jo overhodet ikke overens med mine erfaringer med denne TV'en, så jeg har jo lurt litt på dette her. Yrket mitt krever at jeg tar synstest en gang i året, så det er ikke noe galt med mine øyne.

Det jeg har kommet frem til er rett og slett at de som tester TV'en nok ikke kan ha hatt særlig god tid med den. For det er spesielt en ting som er fryktelig dårlig på denne TV'en, og det er menyen. Og om man har dårlig tid og ikke finner ut av menyen, så vil man selvfølgelig heller ikke kunne få det beste ut av TV'en. En annen ting som er forferdelig med TV'en er innstillingene fra fabrikk. Første gang jeg skrudde den på trodde jeg det var noe galt med den, og at jeg måtte belage meg på å sende den i retur. SÅ feil var bildet stilt inn.

Men etter et par uker med innstilling og fininnstilling ble jeg veldig godt fornøyd med bildet. Det som var litt rart var at kalibrerings DVD'en DVE var helt bortkastet å bruke på denne TV'en, regner med det har noe med den dynamiske kontrasten å gjøre. Jeg fikk en "black crush" som var forferdelig, (at detaljer i det mørke forsvinner). Kanskje det går ann å bruke DVE dersom man skrur av dynamisk kontrast, men jeg stilte nå heller bare inn fargene med den DVD'en og tok resten på gefylen, bildet ble meget bra. Så kom jeg over et kalibrerings verktøy på bruktmarkedet som heter SpyderTV. Jeg var nysgjerrig og fikk det ganske billig. Resultatet etter kalibrering med SpyderTV var intet mindre enn fantastisk. Jeg husker jeg tenkte under kalibreringen at "dette kan da umulig bli bra", og misstenkte at jeg hadde fått et defekt kalibreringsverktøy. Det som i hvert fall er sikkert er at man ikke hadde stilt bildet inn på den måten ved hjelp av øynene alene. Slutt resultatet var altså uansett utrolig.

Jeg kan nevne flere ting som jeg ikke liker med TV'en som at den omtrent ikke går ann å veggmontere da alle kontaktene bak står 90° på slik at alle ledningene og kontakter blir klemt opp i veggen. (Jeg måtte løse dette med spacere som var over 1cm tykke.) Jeg synes det er utrolig dårlig at når de putter på bare 2 SCART kontakter så gir de bare den ene RGB støtte. At man ikke kan sende 1366x768 oppløsning fra PC til TV'en over HDMI grensesnittet er også ergerlig.

Men alt dette, og sikkert flere små irritasjonsmoment er ikke i stand til å få meg til å slutte å elske denne TV'en. For riktig kalibrert får du et fantastisk bilde. Og designet på denne TV'en er en 10'er på terningen der alle andre scorer maks 4. Og det er de 2 tingene som var viktigst for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joey1313
    Jeg har denne TV'en selv (LE40R72B) og har fulgt med på testene når jeg har kommet over dem, gjennomgangstonen er at det er en TV sånn midt på treet og det er omtrent bare designet som får skryt. Dette stemmer jo overhodet ikke overens med mine erfaringer med denne TV'en, så jeg har jo lurt litt på dette her. Yrket mitt krever at jeg tar synstest en gang i året, så det er ikke noe galt med mine øyne.

Det jeg har kommet frem til er rett og slett at de som tester TV'en nok ikke kan ha hatt særlig god tid med den. For det er spesielt en ting som er fryktelig dårlig på denne TV'en, og det er menyen. Og om man har dårlig tid og ikke finner ut av menyen, så vil man selvfølgelig heller ikke kunne få det beste ut av TV'en. En annen ting som er forferdelig med TV'en er innstillingene fra fabrikk. Første gang jeg skrudde den på trodde jeg det var noe galt med den, og at jeg måtte belage meg på å sende den i retur. SÅ feil var bildet stilt inn.

Men etter et par uker med innstilling og fininnstilling ble jeg veldig godt fornøyd med bildet. Det som var litt rart var at kalibrerings DVD'en DVE var helt bortkastet å bruke på denne TV'en, regner med det har noe med den dynamiske kontrasten å gjøre. Jeg fikk en "black crush" som var forferdelig, (at detaljer i det mørke forsvinner). Kanskje det går ann å bruke DVE dersom man skrur av dynamisk kontrast, men jeg stilte nå heller bare inn fargene med den DVD'en og tok resten på gefylen, bildet ble meget bra. Så kom jeg over et kalibrerings verktøy på bruktmarkedet som heter SpyderTV. Jeg var nysgjerrig og fikk det ganske billig. Resultatet etter kalibrering med SpyderTV var intet mindre enn fantastisk. Jeg husker jeg tenkte under kalibreringen at "dette kan da umulig bli bra", og misstenkte at jeg hadde fått et defekt kalibreringsverktøy. Det som i hvert fall er sikkert er at man ikke hadde stilt bildet inn på den måten ved hjelp av øynene alene. Slutt resultatet var altså uansett utrolig.

Jeg kan nevne flere ting som jeg ikke liker med TV'en som at den omtrent ikke går ann å veggmontere da alle kontaktene bak står 90° på slik at alle ledningene og kontakter blir klemt opp i veggen. (Jeg måtte løse dette med spacere som var over 1cm tykke.) Jeg synes det er utrolig dårlig at når de putter på bare 2 SCART kontakter så gir de bare den ene RGB støtte. At man ikke kan sende 1366x768 oppløsning fra PC til TV'en over HDMI grensesnittet er også ergerlig.

Men alt dette, og sikkert flere små irritasjonsmoment er ikke i stand til å få meg til å slutte å elske denne TV'en. For riktig kalibrert får du et fantastisk bilde. Og designet på denne TV'en er en 10'er på terningen der alle andre scorer maks 4. Og det er de 2 tingene som var viktigst for meg.

Hei! Har en 32" av denne tven, og har samme problemet med innstillingene ved bruk av DVE.. Kunne vel ikke lagt ut innstillingene du har fått? selv om det muligens varierer litt fra tv til tv, og alt etter hva kilde du bruker.. Er vel litt utenfor det tråden egentlig handler om da men..ops:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kikinova
    Hei! Har en 32" av denne tven, og har samme problemet med innstillingene ved bruk av DVE.. Kunne vel ikke lagt ut innstillingene du har fått? selv om det muligens varierer litt fra tv til tv, og alt etter hva kilde du bruker.. Er vel litt utenfor det tråden egentlig handler om da men..ops:
    Da må du nesten vente litt, jeg kommer ikke hjem før den 9/1.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne godt tenkt meg det kalibreringsverktøyet selv jeg. Har kjøpt meg denne TVen selv, og jeg vil jo gjerne ha mest mulig ut av den.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av verzutiko
    Kunne godt tenkt meg det kalibreringsverktøyet selv jeg. Har kjøpt meg denne TVen selv, og jeg vil jo gjerne ha mest mulig ut av den.
    LINK

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Off-topic. Fjernet av meg selv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Ja dette bringer jo nytt lys over Samsung'en, når jeg var innom å titta på den hadde de akkurat pakka den ut av eska, så det har nok litt med min opplevelse av denne tv'en og gjøre.
    Fikk ikke handla Panasonic'en i dag fordi jeg reklamerte med tilbudet her på AVforum, så alle var revet vekk når jeg skulle bestille :-D Så da kan jeg ta en ny titt på LE40R72B mens jeg venter.

Newcomer Eirik81 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken instillinger bruker du til film?

Newcomer Eirik81 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt enig med deg :-D
    småirriterende med strømkabelen som stikker 5 cm ut bak tven,men det løser seg lett med en vinklet kabel Komplett.no - Strømkabel PC m/jord 2m (vinklet plugg)
    litt rart at det ikke følger med en slik kabel til tven egentlig :-D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •