Hvordan blir PC/Xbox på Plasma?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 60
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg har satt meg fast i LCD og kommer trolig til å kjøpe en Samsung LE40M71B eller F71B.
    Har ikke tittet på plasma i det hele tatt for jeg er fanget av LCD bølgen.
    Men hvordan fungerer plasma skjermer med PC og Xbox?
    Hvilke merker/modeller bør jeg sjekke ut før jeg bestemmer meg helt?
    Jeg tenker da på plasmaskjermer til rundt 20 000,-

Noen som har en erfaring de vil dele?

Takk for svar!

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oppdragnemo

Jeg har satt meg fast i LCD og kommer trolig til å kjøpe en Samsung LE40M71B eller F71B.

Takk for svar!
    Jeg ville også vurdert sharp xd1, det ser ut som en bra tv til en god pris Jeg har vurdert plasma men falt bort fra det pga innbrenningsfare og generelt lav oppløsning. På panasonic pv60 så har man 1024x768 (LCD har ofte 1324x768) mens de full hd tv'ene har 1920x1020! Hvor merkbart dette er på film og tv har jeg mine tvil om, men på konsoll og pc tror jeg det er merkbart, spes. når man nærmer seg 46". Spørs jo også hvor langt unna man sitter osv..

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    driver å ser på det samme..bruker en 32lcd til pcn nå, men vil ha noe i størrelse 46-50".
    slik jeg ser fordelene med lcd konta plasma er:
    ingen innbrenning
    høy oppløsning
    ingen flimmer
    sylskarpt bilde

de negative sidene:
    blassere farger enn plasma
    etterslep (egentlig bare et lite problem siden man venner seg til dette fort)
    dobbel pris i forhold til plasma(i hvert fall opp mot 42")

kunne egentlig tenkt meg pioneer 507, men har aldri sett den med pc tilkoblet.
    har dog sett pc tilkoblet andre merker plasma, og der flimrer bildet. samtidig er det en del støy i bildet. dette er veldig synlig og irriterende om man har sittet med lcd en stund.
    hadde vært veldig fint om folk med bra plasmaskjermer kan legge ut sine erfaringer med pc her. =)
    regner med at trådstarter har nytte av dette også ellers er det bare å overse dette innlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de er litt dyrere. Utifra specs så kan man sammenligne en XD1 vs. PV60, PV60 koster 14 000 mens XD1 koster 17 000. Nå er det mye større priskrig på PV60 enn på XD1, men alikevel er prisforskjellen der. Håper det blir flere enn bare et par tre forhandlere som satster på XD1 fremmover så man kan se litt priskriger på denne mod også:-D

Til pc vil jeg tro at du merker relativt stor forskjell på en PV60 og en XD1 pga oppløsningen og skarpheten som lcd skjermen har

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Ja, de er litt dyrere. Utifra specs så kan man sammenligne en XD1 vs. PV60, PV60 koster 14 000 mens XD1 koster 17 000.
    Nå sammenligner du vel prisen på en 42" PV60 mot en 37" XD1. Skal man sammenligne prisen direkte på disse modellene bør en vel ta 42" XD1 som grunnlag, som koster fra 20000kr som absolutt billigste fra OK Elektriske, og ellers ligger på rundt 22000-23000kr på andre webshops (Yatack f.eks.).

Ellers må jeg si at jeg er storfornøyd med Xbox 360, Nintendo Wii og PC på min PV60. Min PV60 er bare et par dager gammel, med andre ord ikke "innkjørt" enda og jeg har ikke sett noen tendenser til retention i det heletatt. Med mindre du skal bruke TV'en din som en dedikert PC skjerm så duger Plasma like godt til å se filmer/serier osv. fra PC som en LCD. Plasma sliter heller ikke med ghosting/motion blurring som LCD gjør - å dette merkes i spill der det er kjappe bevegelser (også på TV sendinger og filmer selvsagt, spesielt på sport!). Sortnivået er helt utrolig på PV60 iallefall (andre plasmaer har ikke like bra sortnivå stort sett), jeg har sammenlignet PV60 med en god del LCD TV'er (og andre Plasma'er) og det er utrolig hvor stor forskjell det er på sortnivået.

Tok ikke hele den "sortnivå" greia så seriøst før jeg faktisk sammenligna selv å så hvor stor forskjell det utgjorde for helhetsinntrykket for TV/film bildet. Plasma er en bra allrounder, synes teknologien gjør det bra på alle områder - spesielt bra å se film på. LCD gjør det mindre bra til å se film og TV på synes jeg, en får et litt mer kunstig bilde, altfor lyssterkt, ekkelt å se på i mørke rom . LCD er dog litt bedre til PC bruk og spilling.

Ettersom jeg kom til å se mer på TV (Canal Digital) og film sammenlagt enn jeg kom til å spille på konsoller eller å bruke TV'en som en PC skjerm (med unntak av å se tv episoder og filmer jeg har lastet ned) var valget enkelt - Plasma yter best for mitt bruk.

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [quote=Christian]de negative sidene:

[quote]

Tviler på jeg hadde klart å venne meg til...

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar!
    Pc og xbox blir helt knall på plasma. Jeg har bedre farger på min pv60 plasma enn på min Samsung 930bf LCD monitor. Kjører HD og divx via pc'en og det kunne ikke ha blitt bedre.

Har endel kamerater som kjører xbox360 på plasma og igjen, det blir supert!

Forskjellen er vel at på LCD så blir bildet mye mer falskt og uekte - noe som kan gi spillet litt mer smell kanskje. Men uansett så blir det unaturlig.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=kollis][quote=Christian]de negative sidene:

Tviler på jeg hadde klart å venne meg til...
    Helt enig. etterslep venner man seg ALDRI til. Hvem orker å se på ei grautbolle av en skjerm?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor butikkene og produsentene gidder å lage og selge LCD xdim, de tror nok sikkert at mesteparten av kjøperne er noen hjernedøde zombier, og de må nok ha rett i det siden det er så mange som kjøper LCD :twisted:

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor butikkene og produsentene gidder å lage og selge LCD xdim, de tror nok sikkert at mesteparten av kjøperne er noen hjernedøde zombier, og de må nok ha rett i det siden det er så mange som kjøper LCD :twisted:
    Hehe. Ja veit. Det er de store hjernedøde massene som bestemmer hva produsentene skal lage. Ja de som bare går inn i butikken og kjøper det de tror er det beste. :lol: Det er flest av dem desverre.

Syntes synd på alle der ute med LCD tv. De veit ikke hvor mye god billedkvalitet de går glipp av. Hadde de bare laget plasma pc monitorer, så skulle jeg ha kvitta meg med all crappy LCD teknologi.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært litt rundt og kikket både på plasma og lcd tv. Har vært skeptisk til begge, men spesielt lcd. Har nå fått se en 40" lcd(JVC) tilkoblet digitalt kabelnett, og må si at jeg ble veldig positivt overasket. Ikke etterslep, naturlige farger(farger og kontraster må selvfølgelig justeres riktig), sortnivået ikke helt på høyde med plasma, men helt greit. Detaljer bedre fram enn jeg har sett på mange plasma-tv`r. Mye bedre enn plasma til pc.
    For meg som har prosjektor til film, så er det ingen tvil...LCD...

Active
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk du sett den side om side med en plasma? Det er ofte der du ser forskjellen, spesielt på etterslep, men utenom det er jo JVC et veldig bra merke på lcd fronten, men sammenligner du denne opp mot f.eks Pioneer eller panasonic så ser du en del forskjeller mellom disse 2 skjermene ;-)

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    selvfølgelig ser man forskjell mellom et halvgodt merke fra lcd og beste merkene fra plasma=)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, har ikke sett disse side om side, da det er veldig få her som fører JVC`n.
    Men har sett en god del på panasonic plasma, som etter min mening er den beste plasma i forhold til pris. Skulle jeg brukt den mye til DVD film hadde nok dette vært tingen, men ettersom den vil brukes mest til tv og som pc skjerm er nok JVC`n å foretrekke for min del. Vi var flere som ble veldig overasket over tv bildet på denne tv`n.
    En kamerat av meg har panasonic 42" plasma(ikke hd), han kalte tv`n for møkka-tv, helt til han fikk digitalt kabelnett, så plasma tv`r er nok også litt avhengig av gode signaler.
    Ellers så er det vel en smakssak hva man velger:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Plasma v.s. LCD

Takker for alle svar og erfaringer. Finner nesten igjen en del av kommentarene i andre fora som omhandler Mac/Linux mot Microsoft Windows(Æh.. Plasma v.s LCD)
    Jeg blir bare mer usikker på hva jeg skal velge og skal nok gå flere runder i butikkene før jeg bestemmer meg helt. Heller dog mot en LCD pga innbrenningsfare og oppløsning.

Men hva får jeg mest valuta for hvis jeg har 20 000,- ?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt min PV60 siden april 2006 og så langt ser den ut til å være fullstendig immun mot innbrenning. Tror muligens Expert har den til 14.000 kr også, det er mye godskjerm for pengene.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar og erfaringer. Finner nesten igjen en del av kommentarene i andre fora som omhandler Mac/Linux mot Microsoft Windows(Æh.. Plasma v.s LCD)
    Jeg blir bare mer usikker på hva jeg skal velge og skal nok gå flere runder i butikkene før jeg bestemmer meg helt. Heller dog mot en LCD pga innbrenningsfare og oppløsning.

Men hva får jeg mest valuta for hvis jeg har 20 000,- ?
    Innbrenningsfare = skjer ikke lengre.

Hva skal du med masse oppløsning når det er billedkvalitet som gjelder? Ikke se deg blind på oppløsning...

Panasonic 42"pv60 til ca. 14 tusen er det aller beste kjøp nå.

Hvis du kjøper LCD, så kos deg med en film i mørket. hehe. Da kommer du til å løpe og kjøpe plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim

Hva skal du med masse oppløsning når det er billedkvalitet som gjelder? Ikke se deg blind på oppløsning...

Panasonic 42"pv60 til ca. 14 tusen er det aller beste kjøp nå.
    Innbrenningsfare skjer ikke? Hum.. Det var nytt for meg.
    Oppløsning spiller vel en liten rolle hvis jeg skal benytte den litt til PC bruk? 1024x768 er vel ikke all verden..

Men jeg er åpen for alle forslag og vil sjekke ut denne ved neste butikk tur

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innbrenningsfare skjer ikke? Hum.. Det var nytt for meg.
    Oppløsning spiller vel en liten rolle hvis jeg skal benytte den litt til PC bruk? 1024x768 er vel ikke all verden..

Men jeg er åpen for alle forslag og vil sjekke ut denne ved neste butikk tur :)
    Innbrenning's faren er så og si borte i nyere plasma skjermer ja. Hvis du absolutt vil ha innbrenning, kan du jo la tv'en stå på et par dager med et statisk bilde.

Hvis du er veldig opptatt av oppløsning så må du gå for full HD da. 1366*768 er ikke så veldig mye mer enn plasma oppløsning (1024*768) liksom. Tviler på at du ser noe forskjell der gitt.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    står en pioneer 506 med en stor og flott nrk1 logo innbrent på nedre halvdel, på jobben :|

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •