Hvordan blir PC/Xbox på Plasma? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 60 av 60
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Når vi snakker om faktiske verdier, så måler vi bedre sort på Sony's nye LCD-serie enn på de aller fleste plasmaskjermer (også Panasonic, om jeg ikke tar helt feil). Sjekk ut målingene, de står presentert i flatskjermtestene i Hjemmekino.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Så du har hatt begge skjermene til test i mørkt rom med mørk film? Selv om alle sier at plasma har bedre sortnivå, så er din LCD selvfølgelig bedre...

Hvordan får man sort når LCD panelen blir bakgrunnsbelyst? Forklar meg det? Slår den av deler av lyspanelet da eller? Akkurat der det skal være sort eller noe? Du skjønner at på plasma så kan man slå av hver enkelt pixel for å så den sort. Derfor er plasma sortere enn LCD. Finnes ikke LCD som slår plasma (da mener jeg panasonic plasma) i sortnivå. Desverre.

Så lenge lyset blir belyst bakfra og på den måten så vil alltid noe lys slippe gjennom og gjøre bildet mindre sort. Selvfølgelig vil dette bli bedre og bedre med åra, men jeg tror ny teknologi vil erstatte LCD slik at det blir sortere.

Husk at nå har jeg ikke engang begynt på å snakke om at LCD mister detaljer i sortnivået... Men tenker nok dere bastant sier at det ikke ekisterer heller. hehehehe. Her er det skikkelig krig mellom LCD og plasma. Måtte den beste vinne
    Kan ikke se at alle sier at plasma har bedre sortnivå. Synes du er vel bombastisk når det gjelder dine egne meninger og at alle andre tar feil.
    Jeg hadde Panasonic PV60 på lån i en uke og den ble kalibrert med DVE. Det ble sett film I mørkt rom, men kan ikke se at Panasonic tv'n har noe bedre sortnivå.
    Det er for meg likegyldig hva slags teknologi som vinner. Det er først og fremst bildekvalitet og brukervennlighet som teller for meg og jeg må si at jeg ikke angrer på at jeg kjøpte Sharp tv'n.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogema
    Kan ikke se at alle sier at plasma har bedre sortnivå. Synes du er vel bombastisk når det gjelder dine egne meninger og at alle andre tar feil.
    Jeg hadde Panasonic PV60 på lån i en uke og den ble kalibrert med DVE. Det ble sett film I mørkt rom, men kan ikke se at Panasonic tv'n har noe bedre sortnivå.
    Det er for meg likegyldig hva slags teknologi som vinner. Det er først og fremst bildekvalitet og brukervennlighet som teller for meg og jeg må si at jeg ikke angrer på at jeg kjøpte Sharp tv'n.
    Da følger du ikke veldig godt med fordi det er av en de store grunnene til å kjøpe plasma, nemlig sortnivået. Du svarte heller ikke på noe av det jeg spurte deg om. Hvordan kan LCD få et skikkelig godt sortnivå?

Du er rimelig bombastisk selv når du sier at DIN lcd har bedre sortnivå enn plasma.

Men hadde vært kjekt om du kunne forklart hvordan LCD tv'en får bedre sortnivå med bakgrunnsbelyst panel.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hadde vært kjekt om du kunne forklart hvordan LCD tv'en får bedre sortnivå med bakgrunnsbelyst panel.
    Det har vel kun å gjøre med hvor godt LCD-panelet klarer å sperre for lyset i hvert enkelt punkt, det, samt hvordan man kontrollerer strølyset. Teknologien går framover.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det har vel kun å gjøre med hvor godt LCD-panelet klarer å sperre for lyset i hvert enkelt punkt, det, samt hvordan man kontrollerer strølyset. Teknologien går framover.
    Det er rart ikke noen tidsskrifter eller internett sites skriver om at LCD endelig har klart å få bedre sortnivå enn plasma da! Men er vel kanskje bare dere to som har funnet det ut først. Kanskje dere skulle fortelle verden at LCD endelig har slått plasma i sortnivå??

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er rart ikke noen tidsskrifter eller internett sites skriver om at LCD endelig har klart å få bedre sortnivå enn plasma da! Men er vel kanskje bare dere to som har funnet det ut først. Kanskje dere skulle fortelle verden at LCD endelig har slått plasma i sortnivå??
    Men det er ingen grunn til å si at "LCD endelig har slått plasma i sortnivå". Noen LCD-produkter er nå bedre enn enkelte plasma-produkter, mens noen plasma-produkter er bedre enn enkelte LCD-produkter. Poenget er at det er blitt mindre et spørsmål om forskjeller mellom teknologi og mer et spørsmål om forskjeller mellom konkrete produkter.

Det er rett og slett blitt jevnt mellom teknologiene når det gjelder ytelser. Det er ikke slik at den ene teknologien er bedre eller dårligere enn den andre lenger. Det er mer snakk om preferanser og egenskaper, koblet med produsentenes evne til å sette sammen vellykkede produkter.

Men savner du målinger av sortnivå etc. i tidsskrifter, så kan jeg opplyse om at slikt er offentliggjort i Hjemmekino, og sikkert i utenlandske magasiner også.

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal være litt enig om at man mangler litt informasjon angående sortnivå osv.. Jeg som skal skaffe Tv, vil gjerne vite litt mer om tv`en, enn bare standard opplysningene.
    Men etter det jeg har sett, så er vel panasonicen fortsatt på topp når det gjelder film kvalitet vil jeg tro, ihvertfall til den lave prisen. Må nok opp i 28 000+ (sony x modell) for å få noe "lignende" film kvalitet vel.
    Men hva vet jeg, jeg bare leser hva andre skriver rundt på nettet.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    Skal være litt enig om at man mangler litt informasjon angående sortnivå osv.. Jeg som skal skaffe Tv, vil gjerne vite litt mer om tv`en, enn bare standard opplysningene.
    Men etter det jeg har sett, så er vel panasonicen fortsatt på topp når det gjelder film kvalitet vil jeg tro, ihvertfall til den lave prisen. Må nok opp i 28 000+ (sony x modell) for å få noe "lignende" film kvalitet vel.
    Men hva vet jeg, jeg bare leser hva andre skriver rundt på nettet.
    Er nok ingen som kan matche panasonic når det gjelder pris og kvalitet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok ingen som kan matche panasonic når det gjelder pris og kvalitet.
    Hvilke konkrete Panasonic-modeller snakker du om her?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gi meg en LCD TV på 42" som kan matche Panasonic sin TH-42PV60 på sortnivå, bildekvalitet og tilkoblings muligheter til 13990,- og jeg er solgt. Dessverre har jeg funnet ut at en må ca 10.000kr opp i prisklasse på LCD TV'er for å i det heletatt ha sjansen, og selv da så sier de fleste testene at PV60 faktisk vinner på bildekvalitet og sortnivå. Forutom deres sortnivå målinger som tilsier at LCD har bedre sortnivå enn Plasma da, selvsagt

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Xdim har hentet alle argumentene for plasma kontra LCD fra linken i profilen så kan jeg jo skjønne holdning. Den nettsiden er jo ikke akkurat nøytal, trekker bare frem de postive egenskapene til Plasma og kun de negative til LCD. Hvis man leser litt rundt på mere seriøse faktasider og tester så er vel samtlige enige om at LCD er bedre til PC og spill bruk. Men er hovedvekten film og TV så er jo plasma bedre foreløpig.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Hvis Xdim har hentet alle argumentene for plasma kontra LCD fra linken i profilen så kan jeg jo skjønne holdning. Den nettsiden er jo ikke akkurat nøytal, trekker bare frem de postive egenskapene til Plasma og kun de negative til LCD. Hvis man leser litt rundt på mere seriøse faktasider og tester så er vel samtlige enige om at LCD er bedre til PC og spill bruk. Men er hovedvekten film og TV så er jo plasma bedre foreløpig.
    Hvis du leser signaturen min, så står det at den ikke har noe med innlegget mitt å gjøre. Hvor vanskelig er det å skjønne egentlig?

Info for de som lurer på plasma (Dette er en signatur og har ikke noe med innlegget for de som ikke skjønner det!): http://www.plasma-lcd-facts.eu/home

dessuten når vi snakker om den linken så er den nøytral. De som har sponset lager BÅDE LCD og plasma.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic pv60.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Men er hovedvekten film og TV så er jo plasma bedre foreløpig.
    Mener du at LCD utvikler seg, men ikke plasma?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du leser signaturen min, så står det at den ikke har noe med innlegget mitt å gjøre. Hvor vanskelig er det å skjønne egentlig?

Info for de som lurer på plasma (Dette er en signatur og har ikke noe med innlegget for de som ikke skjønner det!): http://www.plasma-lcd-facts.eu/home

dessuten når vi snakker om den linken så er den nøytral. De som har sponset lager BÅDE LCD og plasma.
    Pioneer lager vel ikke LCD? Og Hitachi og Panasonic er vel ikke akkurat de største aktørene på LCD markedet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Mener du at LCD utvikler seg, men ikke plasma?
    Nei.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At de beste plasmaskjermene er bra er det liten tvil om. Spesielt Panasonic og Pioneer har gode skjermer. Fargene er generelt bedre og panoreringer er betydelig roligere enn LCD-skjermene i dagens marked. På den andre side så er det heller ikke til å legge under en stol at det er på LCD vi det siste året har sett de største fremgangene. Vi så skjermer på IFA med høyere oppfriskningstakt og responstid enn det som er på markedet i dag. Sortnivået er også blitt bra. Spesielt har Sharp gjort noen kvantesprang. Den nye X1DE-serien er helt rå på sortnivå, og den ultrakontrastskjermen de viste på IFA fortalte de fremmøtte at det er mye godbiter i vente på flatskjermfronten. I dagens marked er det uansett ingen skjerm som leverer bedre bilde for 14k enn Panasonic. Men hvor lenge de får lov til å regjere, se det er en annen sak.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk for Samsungen LE40M71B.
    Ser meget lovende ut.

Poster erfaringer i sammletråden som er opprettet.

Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oppdragnemo
    Gikk for Samsungen LE40M71B.
    Ser meget lovende ut.

Poster erfaringer i sammletråden som er opprettet.
    Da trur jeg helt sikkert du kommer til å bli fornøyd. Hvis du ikke har lest den er det en test her. Lyd og Bilde : Kjøpeguide

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er en interessant, og egentlig viktig tråd, men jeg må si at din måte å ordlegge deg på forsurner hele debatten. Legg merke til at de fleste kritikerene til din skrivemåte i det minste ordlegger seg høflig.

Videre kan en jo sitere What Hi-Fi? på Sony W2000 "For the first time, an LCD set beats all its plasma rivals."

Angående det at plasma kan styre hver enkelt pixel og ikke har bakgrunnsbelysning som ødeleggende moment for sortnivå, så betyr ikke dette automatisk at styringen av pixlene er perfekt. Dermed er det fullt mulig for en LCD-tv med god skjerming å ha bedre sortnivå enn plasma. Prismessig blir det selvfølgelig en annen diskusjon med tanke på at slike gode LCDer er dyre.

Jeg vil dessuten påpeke at det er litt misvisende å bare referere til prosentandeler slik det blir gjort på denne "plasma vs lcd"-siden. For dere som har hatt bittelitt statistikk:

1. Det sies ingenting om størrelsen på utvalget, og en kan dermed ikke si noe om statistisk signifikans. Om en spør tre personer på gata om de liker BMW eller Audi, og to svarer BMW og en svarer Audi, er det matematisk korrekt å si at 66% av de spurte liker BMW best, men det er ikke det samme som at 66% av folk generelt liker BMW best.

2. Vi vet ingenting om utvalget av personer. Har de spurt folk på samlebåndet hos plasmaprodusentene? Dem som har klaget på LCD-tven sin og fått plasma istedenfor?

Jeg vet at det er mye å håpe på at folk blir mer kritiske til statistikk, og at det er utopisk å tro at alle skal ha innsikt i slike emner. Det er allikevel med et håp om litt mer forståelse av statistikk at jeg tar opp dette her.

Altså, budskapet blir: GENERELT bør en være litt mindre bombastisk og litt mer nyansert. Jeg hevder ikke at LCD er bedre enn plasma på alle områder, bare at What Hi-Fi? mener dette om det aktuelle TV og dets rivaler. En bør derfor ikke uttale seg i retning "LCD er bedre enn alle plasma på det og det området" eller omvendt.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •