Hvordan blir PC/Xbox på Plasma? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 60
    Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Christian
    står en pioneer 506 med en stor og flott nrk1 logo innbrent på nedre halvdel, på jobben :|
    Ja sorry.. glemte helt pioneer. Eldre pioneer modeller sliter veldig med innbrenning. Har hørt at nye pioneer modeller ikke sliter med dette... Ellers så er det panasonic som er kongen her. De er immune mot innbrenning.

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det har vært sagt for hver eneste nye generasjon plasmaer da. og samtlige har hatt trøbbel med innbrenning. :|

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var på Elkjøp å snakket med en selger for en stund siden, som demonstrerte Panasonic PV62 (PV60, men elkjøp sin heter PV60 av en eller annen grunn), Pioneer 427XA og 507XA. Han koblet til PC på alle tre da jeg spurte om hvordan PC ble på Plasma i forhold til LCD. Så ikke store forskjellen på de 300 pixlene for å være helt ærlig, forskjellen er sikker større på Full HD LCD skjermer - det skulle jo bare mangle, men 1366*768 (LCD HD Ready) VS 1024*768 (Plasma HD Ready) er det jaggu liten forskjell på.

Mens vi prata (i godt og vel en time) så lot han alle tre stå med PC'en på (Windows XP Media Center 2005, statisk side på med internett explorer, elkjøp sin egen webside) så spurte jeg til slutt "Er det så lurt å la TV'ene stå på så lenge med statisk bilde da? Plasma sliter vel med innbrenning?" Svaret jeg fikk da var at de skjermene ofte ble stående med statisk bilde hele dagen, og at innbrenning ikke var noe problem med Panasonic og Pioneer sine nye modeller (han nevnte at Pioneers forrige generasjon hadde problemer med innbrenning, og det stemmer). Han hadde selv en LG plasma hjemme som han ofte brukte til PC bruk å rett å slett ikke tenkte over innbrenningsfare for det skjedde aldri, med mindre TV'en ble stående i flere dager med det samme statiske bildet med full lysstyrke/kontrast og gjerne også under innkjørings perioden.

Han er den eneste selgeren jeg har prata med som faktisk virket som han hadde veldig god peiling på hva han snakket om. I følge han var det MYE mindre sjanse for å få innbrenning enn å få en klase med grønn/gul lysende piksler på en LCD skjerm, og at de hadde mye mindre reklamasjoner på Plasma enn på LCD, samt mer kunder som var fornøyde med Plasma kontra LCD. Han hadde selv valgt Plasma privat, da han så en del på sport (fotball) der han mente at LCD fortsatt var ubrukelig i forhold til Plasma TV'er.

Med andre ord, innbrenning er ikke noe å tenke over med mindre du har TV'en stående på i flere døgn med det samme statiske bildet! (med unntak, DÅRLIGE plasma TV'er og Pioneer's forrige generasjons plasma som de selv har bekreftet har et problem med innbrenning).

Midlertidig Retention KAN skje (kanal logo f.eks.), men det forsvinner normalt sett et par minutter etter kanalskifte (og det skal litt for å få til midlertidig retention på nyere plasma av god kvalitet også, TV2 en hel dag f.eks.).

Intermediate Christian sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    626
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med flimring? var det til stede eller fraværenede?

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Hehe. Ja veit. Det er de store hjernedøde massene som bestemmer hva produsentene skal lage. Ja de som bare går inn i butikken og kjøper det de tror er det beste. :lol: Det er flest av dem desverre.

Syntes synd på alle der ute med LCD tv. De veit ikke hvor mye god billedkvalitet de går glipp av. Hadde de bare laget plasma pc monitorer, så skulle jeg ha kvitta meg med all crappy LCD teknologi.
    Maken til svada! Hold deg oppdatert, eller ton ned de bombastiske (og feilaktige) innleggene dine
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [Moderatormodus på]
    Jeg er enig med Gorm om at det er mye bombastisk svada i denne tråden. Enkelte innlegg var kun usaklige personkarakteristikker. Jeg har til sammen slettet 5 innlegg i denne tråden, og vil følge nøye med videre på den. Enkelte har også mottatt PM med litt personlig veiledning.
    Kanskje et nyttårsforsett kan være på sin plass for enkelte her?
    [Moderatormodus av]

Godt nyttår, forresten!

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Maken til svada! Hold deg oppdatert, eller ton ned de bombastiske (og feilaktige) innleggene dine
    Er oppdatert! Og har meniger og veit hvor crappy LCD er! Så ikke kom her å fortell meg hvordan jeg skal tenke. Dette er et forum hvor folk kan mene det de vil. SLUTT Å KALL MINE INNLEGG FOR FEILAKTIGE! For det er de ikke selv om du har en helt annen menig!

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del synes LCD har kommet seg veldig med de siste modellene i markedet. Synes i og for seg de har vært bra lenge med skikkelige HD-signaler inn, men de nyeste, påkostede modellene takler også prosesseringen og oppskaleringen av SD-materiale på en god måte. Min referanse har hele tiden vært CRT-baserte skjermer, og for første gang synes jeg nå LCD begynner å nærme seg.

I denne verdenen går teknologiutviklingen fort. For et år siden var jeg bortimot enig med deg, xdim, selv om jeg ville velge en annen ordbruk. Nå synes jeg imidlertid du tar feil, og mistenker at du baserer dine meninger på utdaterte erfaringer.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg for min del synes LCD har kommet seg veldig med de siste modellene i markedet. Synes i og for seg de har vært bra lenge med skikkelige HD-signaler inn, men de nyeste, påkostede modellene takler også prosesseringen og oppskaleringen av SD-materiale på en god måte. Min referanse har hele tiden vært CRT-baserte skjermer, og for første gang synes jeg nå LCD begynner å nærme seg.

I denne verdenen går teknologiutviklingen fort. For et år siden var jeg bortimot enig med deg, xdim, selv om jeg ville velge en annen ordbruk. Nå synes jeg imidlertid du tar feil, og mistenker at du baserer dine meninger på utdaterte erfaringer.
    Så sortnivå har blitt like bra som plasma?? I mørkt rom med mørk film? med en bakgrunnsbelyst LCD skjerm som sender lys gjennom uansett? DET tror jeg ikke noe på. Kanskje på modeller med LED kan det være bortmot like bra. Men så lenge LCD sender lys gjennom et bakgrunnsbelyst panel så blir ikke sort sort.

Etterslep er der fremdeles! 8ms.. Jeg veit at det KOMMER 100/120hz som eliminere etterslep, men de har ikke kommet enda. Plasma har ikke etterslep. Ikke rart mange velger plasma siden de skal se sport.

Farger, dynamikk, lys er helt forskjellig fra CRT og plasma. Det hele ser litt mer digitalt ut. Ergo mer falskt bilde. Ikke uten grunn folk med xbox'er og sånn vil ha LCD på grunn av dette.

SD signaler er plasma best på. Ingen LCD som viser SD like godt som plasma. Ja det er faktisk grunn til å ta med dette i sammenligning da det vil ta en stund for HD kommer.

Er jeg utdatert? Henger jeg et år tilbake i tid?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på elkjøp for 5 minutter siden og sjekket da Pioneer pdp 427xa og Samsung LE-M71B(igjen).
    Designet på Pioneer plasman er overlegent bra men liker samtidig designet på Samsungen.
    Fikk ikke sammenlignet bildene på skjermene noe særlig ettersom de stod plassert på to forskjellige steder. Synes bildene egentlig var bra på begge tv-ene men mulig at det var hakket bedre på Pioneer? Det jeg ikke fikk undersøkt var PC bilde på Pioneer plasmaen. Skal forsøke å få elkjøp til å koble opp en mediacenter pc til plasmaen(Det er her usikkerheten er føler jeg, PC til plasma).
    Skal benytte skjermen til mye tv titting med analoge signaler, noe xBox 360 spilling, laster ned en del filmer/serier som jeg spiller av med en Scaleo E mediacenter pc.
    Lider nesten av beslutningsvegring for dette er jammen ikke enkelt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er jeg utdatert? Henger jeg et år tilbake i tid?
    Kanskje ikke så mye utdatert som bombastisk og kategorisk påståelig, og det er min erfaring at meninger av den typen endres vanskeligere enn mer nyanserte meninger. Jeg for min del synes det er like store variasjoner i ytelse innen produktutvalget for henholdsvis LCD og Plasma, som det er mellom teknologiene. Det blir litt som å sammenligne kjøreegenskaper for forhjulsdrevne og bakhjulsdrevne biler, og erklære en av teknologiene som vinner, mens den virkelige forskjellen i dagens bilmodeller like mye kommer av dekkvalg, antispinn, traction control etc for å holde bilen på veien.

Jeg for min del synes det er mer verdifullt å se på konkrete produkter, for det finnes dårlige LCD-skjermer og dårlige Plasmaskjermer, og det finnes gode LCD-skjermer og gode Plasmaskjermer. Jeg synes at sortnivået har kommet seg betraktelig for dyre LCD-modeller. For rimelige er det fortsatt begredelig. Jeg har også sett plasmaskjermer med dårlig sortnivå. Det BEGGE teknologiene sliter med er maurtueeffekter på grunn av dårlige dithering-algoritmer når man skal prosessere fra analoge til digitale signaler, graderinger i myke fargeoverganger, overdrevne sharpening-filtre og overivrige støyreduksjonsfiltre (en del av disse tingene kan heldigvis tunes). Når det gjelder at bildet ser digitalt ut, så må man komme seg langt nok unna skjermen. Ingen flatskjermer, hverken Plasma eller LCD har godt av at man sitter så nær at man ser pikselstrukturen, men jeg er enig i at den ofte er en tanke mer synlig på LCD fortsatt.

Jeg er uenig med deg i at Plasma er spesielt mye bedre enn LCD på SD. Tror nok det har mye mer med variasjoner i prosesseringsteknologien å gjøre enn selve skjermteknologien. Det er ihvertfall min erfaring at det er både gode og dårlige modeller innenfor begge teknologileirene her.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

[QUOTE=xdim]Så sortnivå har blitt like bra som plasma?? I mørkt rom med mørk film? med en bakgrunnsbelyst LCD skjerm som sender lys gjennom uansett? DET tror jeg ikke noe på. Kanskje på modeller med LED kan det være bortmot like bra. Men så lenge LCD sender lys gjennom et bakgrunnsbelyst panel så blir ikke sort sort.

Etterslep er der fremdeles! 8ms.. Jeg veit at det KOMMER 100/120hz som eliminere etterslep, men de har ikke kommet enda. Plasma har ikke etterslep. Ikke rart mange velger plasma siden de skal se sport.

QUOTE]

Sjekk ut moderne lcd idag og du vil se at det finnes modeller med særdeles heftig sort nivå der ute.

Sharp har (riktignok ikke produksjonmodeller) lcd paneler med 1.000.000:1 i statisk kontrast, som vi viste på IFA messen i høst , så sortnivå på lcd er mer en bare brukbart på de beste lcd'ene idag.

Ang, responstid så har sharp 6ms som dårligste respons tid, vi har en action modus på andre modeller som gir en respons tid på 4 ms.

Bare noen enkle kommenarer fra meg.:-D

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iforhold til prisen 13999kr og kvaliteten på panasonic pv60, så er LCD langt bak enda ihvertfall=) det er jeg enig i=). Skal man opp i samme størrelse og kvalitet, så må man over 20k og det er mye penger for en som ikke har så mye å bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    iforhold til prisen 13999kr og kvaliteten på panasonic pv60, så er LCD langt bak enda ihvertfall=) det er jeg enig i=). Skal man opp i samme størrelse og kvalitet, så må man over 20k og det er mye penger for en som ikke har så mye å bruke.
    Jepp, en må ut med en betydelig større sum for å få en LCD TV som er i nærheten av Panasonic sine PV60 modeller når det kommer til bildekvalitet. I tillegg til at PV60 er rimelig, har den et utrolig bra bilde, sortnivå og ikke minst tilkoblinger av ALLE slag (til å med mye dyrere LCD TV'er har ikke like bra tilkoblingsmuligheter som PV60 har, det sier jo litt).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av neonix
    Jepp, en må ut med en betydelig større sum for å få en LCD TV som er i nærheten av Panasonic sine PV60 modeller når det kommer til bildekvalitet. I tillegg til at PV60 er rimelig, har den et utrolig bra bilde, sortnivå og ikke minst tilkoblinger av ALLE slag (til å med mye dyrere LCD TV'er har ikke like bra tilkoblingsmuligheter som PV60 har, det sier jo litt).
    Men åssen blir pc-bildet tilkoblet denne skjermen? Er den brukelig til vanlig surfing? Kan leve med at det er litt flimring når man scroller, men på den avstanden dere sitter er det helt ok, eller er det slik at tekst blir utydelig?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    Men åssen blir pc-bildet tilkoblet denne skjermen? Er den brukelig til vanlig surfing? Kan leve med at det er litt flimring når man scroller, men på den avstanden dere sitter er det helt ok, eller er det slik at tekst blir utydelig?
    Synes tekst og sånt blir mer en bra nok jeg iallefall. Nå bruker jeg ikke TV'en til å surfe på hovedsakelig da, men bruker jo å browse litt youtube og sånt helt uten problemer. Bruker derimot TV'en masse til å se nedlastede TV-episoder via PC'en og det fungerer ypperlig. Forskjellen på skarphet er ikke noe spesielt i forhold til HD-Ready TV'er, 1024x768 VS 1366x768 trossalt, ikke store forskjellen. Jeg kjører forøvrig 1366x768 ut fra skjermkortet mitt for å få riktig oppløsning på TV'en (1024x768 er jo egentlig en 4:3 oppløsning, men Plasma har avlange piksler).

Forskjellen er vel mer synlig mellom 1024x768 VS 1920x1080 (Full HD, 1080p) kan jeg tenke meg. Dersom en skal bruke TV'en som en dedikert PC skjerm eller kun via HTPC f.eks. så er det jo liten tvil om at Full HD skjermer er å anbefale, men det koster jo stort sett 10.000kr+ mer på samme størrelse (42") som denne TV'en dersom en skal ha en god Full HD LCD-TV, og det er ikke verdt det synes jeg (iallefall ikke til mitt bruk, normalt tv bruk, litt spilling nå og da, en god del filmer og tv-serier og minimalt med PC bruk (altså browsing)).

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Joel på Sharp
    Sjekk ut moderne lcd idag og du vil se at det finnes modeller med særdeles heftig sort nivå der ute.

Sharp har (riktignok ikke produksjonmodeller) lcd paneler med 1.000.000:1 i statisk kontrast, som vi viste på IFA messen i høst , så sortnivå på lcd er mer en bare brukbart på de beste lcd'ene idag.

Ang, responstid så har sharp 6ms som dårligste respons tid, vi har en action modus på andre modeller som gir en respons tid på 4 ms.

Bare noen enkle kommenarer fra meg.:-D

Det med panel som er laget med 1.000.000:1 er vel en tv i flere hundre-tusen-kroners-klassen vil jeg tro hvis man skulle legge det på det åpne marked

At LCD tv'er med dynamisk kontrast på 10 000:1 er jo fakta, noe som tilsvarer det samme som PV60 som xdim skryter fælt av. Svart på XD1 er ganske svart så jeg må bare spørre deg xdim om du har sett på denne tv'en eller lignende tv'er som f.eks. Sony W og X?
    Du vet vel forresten at prisene for 1 år siden har halvert seg, det motsatte av hva utviklingen gjør
    For all del, jeg har ikke noe imot at du har egne meninger, men du må bare lære deg å styre deg slik at inleggene dine blir litt mer seriøse og interessange.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av IImilleniumII
    Det med panel som er laget med 1.000.000:1 er vel en tv i flere hundre-tusen-kroners-klassen vil jeg tro hvis man skulle legge det på det åpne marked

At LCD tv'er med dynamisk kontrast på 10 000:1 er jo fakta, noe som tilsvarer det samme som PV60 som xdim skryter fælt av. Svart på XD1 er ganske svart så jeg må bare spørre deg xdim om du har sett på denne tv'en eller lignende tv'er som f.eks. Sony W og X?
    Du vet vel forresten at prisene for 1 år siden har halvert seg, det motsatte av hva utviklingen gjør
    For all del, jeg har ikke noe imot at du har egne meninger, men du må bare lære deg å styre deg slik at inleggene dine blir litt mer seriøse og interessange.
    Har ikke sett sony sine LCD'er desverre. Men LCD er LCD og det betyr bakgrunnsbelysning. Men skal tro at de har blitt mye sortere med åra. Men plasma nivå er det litt igjen til desverre.

Veit godt at priser halverer seg. Hvem veit ikke det? Det med at innleggene mine er useriøse eller uinteressange har vel ingenting med saken og gjøre. Selv om de ikke er noe for deg, så kan det hende andre her i forumet liker det jeg skriver.

Active rogema sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    489
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke sett sony sine LCD'er desverre. Men LCD er LCD og det betyr bakgrunnsbelysning. Men skal tro at de har blitt mye sortere med åra. Men plasma nivå er det litt igjen til desverre.

Veit godt at priser halverer seg. Hvem veit ikke det? Det med at innleggene mine er useriøse eller uinteressange har vel ingenting med saken og gjøre. Selv om de ikke er noe for deg, så kan det hende andre her i forumet liker det jeg skriver.
    Synes sortnivået på min 42 XD1E er minst like bra, hvis ikke bedre en på Panasonic PV60. Så her tror jeg du er litt på bærtur.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogema
    Synes sortnivået på min 42 XD1E er minst like bra, hvis ikke bedre en på Panasonic PV60. Så her tror jeg du er litt på bærtur.
    Så du har hatt begge skjermene til test i mørkt rom med mørk film? Selv om alle sier at plasma har bedre sortnivå, så er din LCD selvfølgelig bedre...

Hvordan får man sort når LCD panelen blir bakgrunnsbelyst? Forklar meg det? Slår den av deler av lyspanelet da eller? Akkurat der det skal være sort eller noe? Du skjønner at på plasma så kan man slå av hver enkelt pixel for å så den sort. Derfor er plasma sortere enn LCD. Finnes ikke LCD som slår plasma (da mener jeg panasonic plasma) i sortnivå. Desverre.

Så lenge lyset blir belyst bakfra og på den måten så vil alltid noe lys slippe gjennom og gjøre bildet mindre sort. Selvfølgelig vil dette bli bedre og bedre med åra, men jeg tror ny teknologi vil erstatte LCD slik at det blir sortere.

Husk at nå har jeg ikke engang begynt på å snakke om at LCD mister detaljer i sortnivået... Men tenker nok dere bastant sier at det ikke ekisterer heller. hehehehe. Her er det skikkelig krig mellom LCD og plasma. Måtte den beste vinne

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •