lcd tv, hva anbefaler ekspertene? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 86
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    innbrenninger eksisterer..var å så på flere plasma skjermer (blant annet panasonic pv 60 og 600), alle hadde fått innbrenning, så hvis man har en logo o.l på en stund, så må man regne med innbrenning (ikke si at det ikke eksisterer lengre). Så hvis det går greit for deg å kjøre med snø i 8 timer+ osv til tider og styre med det, så er plasma for deg=) og kjøre den inn i 100-200 timer i starten også må du gjøre..
    Jeg personlig orker ikke å tenke på innbrenning fare hver gang jeg skal spille eller se på canal digital osv.. LCD eksisterer uten innbrennings fare, så hvorfor da kjøpe plasma..=)

LCD er forøvrig på lik linje med plasma med sortnivå, kotrast osv nå, mener jeg..
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Det du har skrevet bærer preg på at du enten er en idiot eller at du har null peil på hva du skriver. Jeg tror på begge...
    Hvorfor? Er det ikke fakta at man bør kjøre inn plasma tv'er i rundt 100 timer?

Sortnivået har kommet seg drastisk på LCD tv'er, Sony X og Sharp XD1 har veldig bra sortnivå som jeg vil tro (uten å ha sammenlignet live) begynner å komme seg ganske tett opp mot plasma.

At det kan forekomme innbrenning på plasma tv'er har vi sett nok eksempler av her på forumet. Selv panasonicen du sitter med kan få innbrenninger av tv-logo etc (de forsvinner sannsynligvis etter en tid). Hvis dette skjer må man faktisk la det stå på en kanal som "snør" for å bli kvitt det best mulig igjen! Og jeg husker å ha lest at noen fikk anbefalt fra leverandør å la dette stå på i flere timer.

Jeg vil tro at du kaller hver en selger i dette landet for en idiot og at de har null peiling siden alle selgere jeg har snakket med (ca 10 stk) har sagt at jeg ikke bør gå for plasma pga innbrenningsfare.

Skal man bruke den til pc eller konsoll ville jeg absolutt gått for LCD for jeg orker ikke tanken på at jeg skal svi av 15 000 for å så få en tv som har brent inn et bilde. Vurderte selv plasma en stund

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det LCD'er som har høyere kontrast enn 1800:1 som de nye Sony'ene har?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sharp 46" og 52" XD1E har 2000:1 (10000:1), uten at man skal henge seg for mye opp i specs.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    Sharp 46" og 52" XD1E har 2000:1 (10000:1), uten at man skal henge seg for mye opp i specs.
    Dynamisk kontrast i parantes, eller?
    Når det kommer til kontrast mener jeg specs er meget viktig.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dynamisk kontrast i parantes. Det kan nok stemme med virkeligheten også, for Sharpen er bedre på sortnivået enn Sony W i de fleste testene. Da må det jo være bra når W var bedre på sortnivået enn noen plasmamodeller (husker ikke hvilke merker det var) i den mye omtalte What Hifi-testen

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Kontrast er viktig ja, men man skal ikke se seg blind på papirspecs.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Kontrast er viktig ja, men man skal ikke se seg blind på papirspecs.
    Absolutt ikke, men det kan gi en indikasjon på hvilke TV'er som er verd å se på.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Specs er viktig, men det hjelper ikke at det er gode specs når komponentene i tv'en ikke samarbeider bra.. Det som stod i parantes er dynamisk ja. Sharp har som sagt bedre med 1:2000 og dynamisk med 10 000, noe som vil si at denne tv'en (utifra specs) skal vise farger like bra som PV60, men det er ikke noe sikkert at PV60 er dårligere enn XD1 eller omvendt pga det.

Absolutt ikke, men det kan gi en indikasjon på hvilke TV'er som er verd å se på.
    Veldig enig i det du sier, det gir en god pekepinn

Sitat Opprinnelig postet av Samojed
    Ja dynamisk kontrast i parantes. Det kan nok stemme med virkeligheten også, for Sharpen er bedre på sortnivået enn Sony W i de fleste testene. Da må det jo være bra når W var bedre på sortnivået enn noen plasmamodeller (husker ikke hvilke merker det var) i den mye omtalte What Hifi-testen
    Ja, jeg har lest de 200 første sidene om denne tv'en i avforums.com og sett en del bilder. For meg ser det ut som sortnivået på XD1 er et sted mellom W og X, om ikke nærmere X mod enn W, noe som er veldig bra

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rogema
    Kjøp Sharp 37XD1E! Har selv 42" og den er meget bra.Hadde Panasonic PV60 på lån en uke, men syntes faktisk at Sharp tv'n er bedre på tv sendinger,film og Xbox 360. Sortnivået på denne tv'n er meget bra.:-D
    hvordan synes du den er på pc?

på hjemmekino.no står det følgende:

For de som ønsker å bruke TV-apparatet som PC-skjerm eller å ha en MediaCenter/HTPC tilkoblet har denne modellen store begrensninger. Denne støtter nemlig ikke tilkobling av PC som kjører samme oppløsning som TV-apparatet, noe som begrenser muligheten til å få god bildekvalitet.Siden denne modellen er HD-ready vil det derimot være mulig å kjøre inn et 720p signal eller et 1080i signal. Dette vil derimot gi overscan/underscan som går utover skarpheten i bildet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være de har testet VGA-utgangen på tv'en. Den støtter ihvertfall 1920*1080 1:1 pixelmapping, men det er bare over HDMI. På vga må du nøye deg med 1360*768

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Folket anbefaler å kjøpe plasma tv. LCD suger totalt!
    Skulle nesten tro dette innlegget var skrevet for et år siden. Du er tydeligvis svært lite oppdatert i dagens flatskjerm-marked xdim. Kanskje på tide å å ta en runde å kikke litt, så slipper vi slike feilaktige utbrudd som dette. ;-)
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Skulle nesten tro dette innlegget var skrevet for et år siden. Du er tydeligvis svært lite oppdatert i dagens flatskjerm-marked xdim. Kanskje på tide å å ta en runde å kikke litt, så slipper vi slike feilaktige utbrudd som dette. ;-)
    Det innlegget var skrevet for noen dager siden hvis du leser datoen. Er faktisk veldig oppdatert i dagens flatskjerm marked. Faktisk så velger flesteparten som har ett snev av peiling plasma og får skikkelig bildekvalitet. De andre derimot som ikke har så peil, lar seg villede av selgere overalt som vil selge LCD som de tjener mer på.

Og en ting til. Innlegget kan ikke klasifiseres som feilaktig eller ikke, fordi det var en påstand.

Intermediate shakudu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma: innbrenning, innspilling, kjøre snø i timesvis for å bli kvitt innbrenning, dårlig oppløsning... høres ut som mye styr for det marginale bedre sortnivået

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Plasma: innbrenning, innspilling, kjøre snø i timesvis for å bli kvitt innbrenning, dårlig oppløsning... høres ut som mye styr for det marginale bedre sortnivået
    Mye feil i det innlegget der gitt! La meg forklare:

Innkjøring (ikke innspilling!) gjør man når skjermen er ny i ca. 100 timer. Kjører den om natten også, så er det gjort unna på noen dager.

Innbrenning: Skjer med ytterst få personer. Jeg har aldri hørt om noen jeg kjenner som har innbrenning. Tenk heller på alle pixel feil på LCD du. Det har jeg hatt på Sharp 37" LCD tv og et par lcd monitorer.

Jeg har verken hørt eller opplevet selv å måtte kjøre snø i timesvis for å bli kvitt innbrenning. Har ikke hørt om innbrenning engang. (Har hatt plasma i over 2 år).

Dårlig oppløsning: Plasma har 1024*768 mens LCD har 1366*768. Det er ikke MYE mer akkurat. Og du ser garantert ikke forskjell. Hvis du derimot går opp på full HD så kan du se forskjell.

sortnivået til plasma er ikke marginalt bedre, men veldig MYE bedre. Man ser ikke denne forskjellen i butikk fordi det er mye lys der, men hvis du hadde tatt en LCD og en plasma med hjem og sett en mørk film, som ringenes herre, så hadde du sett forskjell som natt og dag.

Satte det tingene litt mer på plass?

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke engang har hørt om innbrenning på plasmaskjermer lurer jeg litt på hvilken planet du kommer fra (eller om du faktisk leser postene fra personer med nettop disse problemene).

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og en ting til. Innlegget kan ikke klasifiseres som feilaktig eller ikke, fordi det var en påstand. Men det skjønte du vel kanskje ikke stakar...
    Hvis det er påstander er det kanskje en ide å ikke legge disse frem som bastante fakta. Og etterslenger som den siste setningen der hjelper fortsatt ikke på seriøsiteten. Du har fått en del motbør, ta et hint.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakudu
    Hvis du ikke engang har hørt om innbrenning på plasmaskjermer lurer jeg litt på hvilken planet du kommer fra (eller om du faktisk leser postene fra personer med nettop disse problemene).
    Selvfølgelig har jeg lest om folk som sliter med innbrenning. Men det er noe som skjer sjeldnere og sjeldnere. Panasonic i de siste år har blitt så og si immune mot innbrenning. Kan vel ikke si det samme om pioneer...

Men jeg kjenner folk med plasma, har plasma selv og leser om plasma. Og det er ikke MYE innbrenning ute å går. Hadde innbrenning vært et problem, så hadde det vært klagd på hele tiden her i forumet og produsentene hadde slutta å lage produktene fordi folk ikke vil ha produkter med innbrennings problemer! Derfor... Innbrenning er ikke noe problem.

Derimot LCD og pixel feil er leit! som sagt i forrige post. Det skjer mye mer ofte enn innbrenning og er sinnsykt plagsomt.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikky
    Hvis det er påstander er det kanskje en ide å ikke legge disse frem som bastante fakta. Og etterslenger som den siste setningen der hjelper fortsatt ikke på seriøsiteten. Du har fått en del motbør, ta et hint.
    Fakta? Leste du den posten som et absolutt fakta?

Jeg skrev folket vil ha plasma, LCD suger totalt! - Det har er vel en påstand fra meg om hva JEG mener.

Hva mener du med motbør? Jeg prøver å fortelle hvor bra plasma er til en gjeng LCD elskere. hehe. Tåler litt jeg da!

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev folket vil ha plasma, LCD suger totalt!
    Hvorfor kjøper "folket" LCD da? Å si at det suger totalt er vel å ta litt i, og litt useriøst?

Jeg er ikke noen LCD elsker, jeg syns begge teknologiene har bakdeler som gjør at jeg heller venter enn å bytte ut CRT skjermen min ops:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye feil i det innlegget der gitt! La meg forklare:

Innkjøring (ikke innspilling!) gjør man når skjermen er ny i ca. 100 timer. Kjører den om natten også, så er det gjort unna på noen dager.

Innbrenning: Skjer med ytterst få personer. Jeg har aldri hørt om noen jeg kjenner som har innbrenning. Tenk heller på alle pixel feil på LCD du. Det har jeg hatt på Sharp 37" LCD tv og et par lcd monitorer.

Jeg har verken hørt eller opplevet selv å måtte kjøre snø i timesvis for å bli kvitt innbrenning. Har ikke hørt om innbrenning engang. (Har hatt plasma i over 2 år).

Dårlig oppløsning: Plasma har 1024*768 mens LCD har 1366*768. Det er ikke MYE mer akkurat. Og du ser garantert ikke forskjell. Hvis du derimot går opp på full HD så kan du se forskjell.

sortnivået til plasma er ikke marginalt bedre, men veldig MYE bedre. Man ser ikke denne forskjellen i butikk fordi det er mye lys der, men hvis du hadde tatt en LCD og en plasma med hjem og sett en mørk film, som ringenes herre, så hadde du sett forskjell som natt og dag.

Satte det tingene litt mer på plass?

Vet ikke om Plasma Super-fan xdim har de rette objektive synspunktene her. Riktignok er Plasma det beste alternativet, til folk med analogt tv og såkalt digital tv. Men ser man på den oppløsningen LCD takler ift Plasma, så ville det vel sett ut i fra en gamers ståsted, eller forsåvidt HDTV, ikke være noen tvil om hva som vil være det mest naturlige å gå for. Plasma klarer 1080i, men 1080i krever jo 1920 horisontalt.
    Anbefaler Plasma til de som skal ha større enn 50". Men de alle fleste av oss havner i kategorien 32-42".

Så kjære trådstarter. Du skal ha full oppløsning, regner med at dette innebærer FULL HD. I så måte er jo valget enkelt. Sony 40" eller Samsunf 40" F71. Sony har mere naturlige farger etter min mening. Men har du litt surt kable tv bilde hjemme og vet at dette ikke endrer seg, samtidig som du verdsette vanlig TV titting, så er nok plasma det beste valget.

Angående innbrenning og pixel feil: Dette er ikke veldig utbredt, men i de tilfeller dette oppstår så har jeg aldri vært borti problemer med reklamasjon. I så måte finnes smarte forsikringsløsninger.

Til slutt en kommentar til alle som hamrer ned på hverandre. Prøv å tenk før dere skriver. Kom med mest mulig objektive kommentarer. Forumet er til for å hjelpe hverandre. prøv å ha dette i tankene

GODT NYTTÅR!!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •