Ønsker en helt ny funksjon: MINDRE bilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Ønsker en helt ny funksjon: MINDRE bilde

Kan ikke se at noen TV-leverandør kan tilby å vise et videosignal på en begrenset del av skjermen.

Det høres kanskje ut som å banne i kirka, men her er begrunnelsen:

Som kjent bør valget av størrelse på en TV-skjerm bestemmes først og fremst av avstanden mellom skjerm og seer, men en må også ta hensyn til hvilken type signal en vil benytte, og der er de tre viktigste analog-TV, HDTV og PC-skjerm, nevnt i stigende oppløsning med hhv 625, 720/1080 eller 1024 (eller gjerne mer) linjer vertikalt. Vil du vite mer om dette, se her.

Så til dilemmaet: jeg vil kjøpe en TV med en paneloppløsning på 1080 vertikalt slik at jeg kan benytte den til både HD-signaler og som skjerm til min PC. Jeg velger å kjøpe en 42 tommer med paneloppløsning på 1080 (og direct pixel mapping). Den vil gi optimal utnyttelse av 720-signaler i en seeravstand på ca. 2,6 meter. Hvis jeg skulle være så heldig å få tak i en 1080-film, kan jeg ake meg fram i sofaen til av avstand på 1,6 meter og antagelig få et skikkelig god-kick.

MEN, så kommer hverdagen snikende (slik den blir enda noen år framover), og min TV-stasjon sender et program i 625, 480 eller enda dårlige format. Da har jeg bare to muligheter: se på et et uskarpt bilde som er for stort eller nedskalere bildet til et passende format midt på skjermen. (jeg kunne selvsagt valgt å rive veggen bak sofaen eller ha flere tv-apparat med ulik størrelse )

Dette er kjent stoff for kinofolk. De har til og med gardiner de kan trekke for på sidene for å skjule den ubrukte delen av lerretet.

Mitt spørsmål er da: Finnes det noen TV-leverandør som har tenkt på dette? Hva kalles i så fall finessen? (forminskning? nedskalering?)

Hilsen en som fortsatt sitter på gjerdet og venter...

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde vært en god ide med en slik mulighet.

Men TVer lages ikke for oss, men for de dumme folkemengdene, og der klager de at hele TVskjermen ikke benyttes.

Jeg syntes det er utrolig irriterende at det er så mange skalerings muligheter på TVene. Jeg satte opp en Toshiba for kollega, der var det 7-8 skalerings metoder, slik at folk kan fylle skjermen og få med tekst, selv om bildet er 4:3.

Det som skjer da, slik som hos mor og far, er at de ikke bytter etter bilde, men setter den til en skalering som fyller skjermen, og bildene blir dratte og jævlige.

Det hadde holdt med 4:3, Zoom (Fylle ett widescreen 4:3 bilde til full skjerm) og 16:9.

Men når de allerede har alle disse mulighetene, så hvorfor ikke en med directe pixel oppløsning også.

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av adetu
    jeg vil kjøpe en TV med en paneloppløsning på 1080 vertikalt slik at jeg kan benytte den til både HD-signaler og som skjerm til min PC.

MEN, så kommer hverdagen snikende (slik den blir enda noen år framover), og min TV-stasjon sender et program i 625, 480 eller enda dårlige format.

Da har jeg bare to muligheter: se på et et uskarpt bilde som er for stort eller nedskalere bildet til et passende format midt på skjermen.

Mitt spørsmål er da: Finnes det noen TV-leverandør som har tenkt på dette? Hva kalles i så fall finessen? (forminskning? nedskalering?)

Grunnen til at dette ikke er en feature på høyoppløste TVer, er som du er inne på at det resulterende bildet fra en lavoppløst kilde (576 eller 480) ville bli en liten firkant midt på skjermen.

Så vidt meg bekjent, finnes det ingen høyoppløst TV som vil slippe igjennom et lavoppløst signal uten å skalere det opp.

Men skalering er ikke nødvendigvis så håpløst som man kan tro. Dersom det er et stort problem bør du kjøpe en ekstern videoprosessor. De klarer riktig nok heller ikke å lage gull av gråstein, men det blir ganske pent kråkesølv ut av det ihvertfall. Kanskje til og med svovelkis.

Dersom du kunne se uskalert bilde fra vanlig norsk kabel-TV eller DVD på din 1920x1080 oppløst skjerm, ville det bli omtrent slik (kun illustrasjon, men skal stemme sånn omtrent - klikk bildet for større størrelse):

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det oppskalerte bilde er jo en vanesak også. Jeg syntes mitt bilde var elendig i starten, men nå er det helt ok.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svarene! jeg får vel trøste med Anders' erfaring. Vi venner oss til det meste.

Men jeg synes nå fortsatt at den ideelle gjengivelse av et bilde er det som gjengir detaljene, men ikke gjør det uskarpt. Slik gjør jo også aviser og ukeblader. Det er ganske utenkelig å forstørre et foto mer enn det.

Er også enig i at det er alt for mange skaleringsmuligheter.
    Jeg har faktisk vært mot 16:9 fra starten. Mine interesser spenner videre enn til spillefilmer. Et norgeskart fra Meteorologiske egner seg veldig dårlig for widescreen.
    Og så er det kanskje ikke så rart at idealkroppen nå er "wide" - ungdommen er jo vant til å se den slik på skjermen...
    Men dette ble jo et sidespor.

Åkke som er - takk igjen!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eit alternativ som fungerer er å bruke PC og Mediaportal. Då har du eit format som heiter "Original" og dette viser bildet i originaloppløysing og gir akkurat det du er ute etter....

--------------
    Leon

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    233
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en funksjon på min der jeg kan velge 90% størrelse

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Kanskje en SONY kdl-w3000?

Jeg ser i brukermanualen for Sony sin nye w3000-serie at man kan endre størrelsen på bildet når PIP (Picture-In-Picture) brukes.

Ved å la det store bilde være helt svart, og så posisjonere det lille midt på, er kanskje målet nådd.

Skal prøve så snart et eksemplar kommer i butikken!

For DA kan jeg bestemme meg for å ta en 46-tommer.
    Hvis ikke må jeg vel nøye meg med en 40-tommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden var vel rimelig gammel da du, adetu, svarte på den.

Men man kan vel endre størrelse og posisjon på PIP på de fleste tver.

I den lille tiden jeg hadde min 42" Tatung tv så synes jeg den største PIP-ruta passet bra til vanlig tv. Den var vel 1/4 av skjermen, dvs. 21". Det var akkurat passe for å se vanlig tv på synes jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TwiiK
    Denne tråden var vel rimelig gammel da du, adetu, svarte på den.

Men man kan vel endre størrelse og posisjon på PIP på de fleste tver.

I den lille tiden jeg hadde min 42" Tatung tv så synes jeg den største PIP-ruta passet bra til vanlig tv. Den var vel 1/4 av skjermen, dvs. 21". Det var akkurat passe for å se vanlig tv på synes jeg.
    Da er jeg fornøyd!

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips har en slik funksjon på TVene sine har jeg funnet ut.

Min bror har en 47" full HD skjerm. Når han setter aspect ratio til uskalert (kun på HDMI inngangen), så viser den bilde i original oppløsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •