Innstillinger på Pioneer PDP507XA - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Etter å ha sett nærmere på avviket mellom mine parameter-valg og Alex, så ser jeg nå at kan meste kan forklares med valg av "dynamiske kontrast". Velger du "høy" dynamisk kontrast under DRE, må den generelle kontrasten, lysstryken og skarpheten (og for noen fargen) ned. Da kan du ta utgangspunkt i Alex`s verdier (jeg endte stort sett på det samme).

Etter å ha justert en del frem og tilbake i dag, har jeg nå landet på "middels" dynamisk kontrast, et hakk opp fra det jeg har kjørt de siste tre ukene. Det var tydelig mer "smell" og (ja, nettopp!) kontrast i bildet med dette valget.

Jeg vil derfor benytte anledningen til å takke Alex for "oppdagelsen", som gjør at bildet stort sett er blitt bedre på nær alle punkter hos meg! (men "høy" dynamisk kontrast ble for mye i min stue).
    Ingen årsak Men - har du prøvd å senke den generelle kontrasten ned på 20 og justere opp til høy dynamisk kontrast, samtidig som du setter vanlig DNR til høy?

Forøvrig kjører vi jo to vidt forskjellige DVD-spillere, og det er jo noe av årsaken til litt forskjellige innstillinger i TV'en. 989 er nok som du sier en del skarpere (jeg har i tillegg skarpet opp bildet ut fra DVD-spiller), og så er HDMI typisk også skarpere enn komponent som jeg regner med du kjører? Component gir også typisk litt bedre kontrastfølelse enn HDMI, så mye av svaret ligger nok her

Tilbake til innstillingene, MPEG DNR må man imidlertid ikke finne på å sette til høy, da den smører bilder utover og fjerner alt av detaljer. Lav eller av er det beste valger her. Vanlig DNR sørger for noe av det samme på TV-sendinger, men jeg kan ikke se at den fjerner noe informasjon i bildet på skikkelige DVD-utgivelser, og har den derfor satt til høy for minst mulig støy og flimring. Synes forøvrig denne funksjonen er spesielt bra på 507 sammenlignet med andre TV'er!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det AndreWerdenskrieg så riktig påpeker her er helt essensielt, både DVD-spilleren, innstillingene på denne og kabelteknologien man overfører bildesignalene med spiller i høyeste grad inn på bildet, og må taes hensyn til når man stiller inn TV'en.

Nå har det seg slik at jeg har en Pioneer DV-989 AVi-S DVD-spiller tilkoblet 507XA via en 1 meter lang Monster M-serie HDMI-kabel, noe som kanskje er naturlig å ha som referanse. Tilkoblet andre bildekilder varierer innstillingene noe.

Ut fra DVD-spiller kjører jeg 720p, 16:9 wide-modus og 12 bit component-signal over HDMI. Bildeinnstillingene forøvrig i DVD-spiller er identisk til "direct", med unntak av pure-cinema satt til "on" og "mid" og "high sharpness" oppjusert fra medium til "fine" (maks).

Dette fordi Pioneer sine plasmaskjermer har et bilde som ubehandlet heller mot litt mot det "bløte" eller myke, og kan godt gjøres litt skarpere. På enkelte DVD-utgivelser med uskarpt bilde kan man også sette "detail" til maks i tillegg, men det tilfører en del ekstra artefakter og støy som er spesielt synlig om man går nærme skjermen. Fra 3 meters avstand kan dette bidra til at bildet ser enda mer detaljert ut, selvom dette strengt tatt ikke er "politisk korrekt" i profesjonell kalibreringsammenheng. De ovennevnte "sharpness"-justeringene medfører lite eller ingen synlige artefakter.

Så over til selve tv'n, der alle innstillingene er sjekket opp mot referansemateriale og tester på Digital Video Essentials.

Grunninnstillingene har jeg gjort fint lite med bortsett fra å redusere kontrastnivået en del, og Pioneer ser ut til å være en av få produsenter som har maktet å få til spesielt fargegjengivelse riktig bra fra fabrikk (ja, jeg har sjekket ulike farger med brillene som følger med DVE).

Før man går løs på bildemenyen er det viktig at man tar turen innom "Alternativ" og sørger for å aktivere HDMI-inngangen, og sette video til "auto" og audio til "digital". Videre:

Kjør-modus: 100 Hz (lavere støy og raskere oppdateringsfrekvens)
    Sidemaske: Fast
    4:3-modus: 4:3
    Auto-størrelse: På

Under strømkontroll: Energisparekontroll: Standard

På lyd er alt skrudd AV da jeg bruker hjemmekinoanlegget til lyden, og skjerm-modus er selvsagt satt i "fullscreen" til DVD med anamorft 16:9-materiale.

BILDE: BRUKER

Kontrast: 20
    Lysstyrke: +1 (maks uten å forringe sortnivået)
    Farge: 0
    Fargetone: 0
    Skarphet: 0

PRO JUSTERING:

Pure Cinema: Standard

Fargedetalj:
    - Fargetemperatur: Mellom
    - CTI: På
    - Fargekontroll: Alt i medium (eller null, om du vil.)
    - Fargerom: 1
    - Intelligent farge: På

NR:
    - DNR: Høy (Av på TV-signaler)
    - MPEG NR: Av
    - BNR: På

DRE:
    - Dynamisk kontrast: Høy
    - Sort nivå: På
    - ACL: På
    - Gamma: 2
    - Intelligent DRE: På

ANNET:
    - 3DYC: Høy (Fungerer bare på TV)
    - IP-modus: 3 (Fungerer bare på TV)

De to siste valgmulighetene (eller pure cinema for den saks skyld) har ingen innvirkning på DVD over HDMI. Forøvrig ser jeg ikke bort i fra at det KAN være enkelte små finjusteringer under fargekontroll som kan gi ørsmå bedre resultater, men det avhenger igjen av innstillingene forøvrig. Kontrast har jeg så lavt som 20 da jeg synes det gir et unaturlig, overeksponert og kornete bilde med noe mer da jeg har Dynamisk kontrast til "høy" og ACL "på". Disse gjør at kontrastnivået heves og er geniale autofunksjoner som gir et mye mer dynamisk bilde, spør du meg.

Dette er ihvertfall innstillinger som fungerer ypperlig sammen med DV-989 med nevnte innstillinger, og har noen mulighet til å teste samme kombinasjon er det artig å høre om andres brukererfaringer!

2 spm alex

Du bruker 4:3 på modus 4:3
    Kan du utdype hva forskjellen er teoretisk mellom dette og 16:9??
    Da har du det innstilt på alle inngangene,mens dvd spilleren kjører du menyen til 16:9

Lagt inn de samme innstillingene som du har skrevet her og de ble meget bra til min dvd-spiller..Kanon bilde!!

Til tven fungerer de bra,(har digital dekoder fra Get) men på sendinger som ski sport jeg så i stad og fotball som jeg sitter å ser på canal + nå,synes jeg det ikke fungerer opptimalt..
    Bilde kan virke kornete og grøtete
    Og en smule for skarpt..
    Ved sport er jo bilde i hurtig bevegelse hele tiden
    Hvilken av innstillingene er det som ikke fungerer til dette??

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Du bruker 4:3 på modus 4:3
    Kan du utdype hva forskjellen er teoretisk mellom dette og 16:9??
    Da har du det innstilt på alle inngangene,mens dvd spilleren kjører du menyen til 16:9
    4:3 i 4:3-modus er vel ganske selvforklarende, det betyr bare at originalaspektet vises istedenfor at skjermen strekker bildet ut på sidene. På 16:9 materiale er det selvsagt 16:9 bilde (fullscreen-modus).

Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Lagt inn de samme innstillingene som du har skrevet her og de ble meget bra til min dvd-spiller..Kanon bilde!!

Til tven fungerer de bra,(har digital dekoder fra Get) men på sendinger som ski sport jeg så i stad og fotball som jeg sitter å ser på canal + nå,synes jeg det ikke fungerer opptimalt..
    Bilde kan virke kornete og grøtete
    Og en smule for skarpt..
    Ved sport er jo bilde i hurtig bevegelse hele tiden
    Hvilken av innstillingene er det som ikke fungerer til dette??
    DNR er en fordel å skru helt av til vanlige, analoge TV-sendinger. Det har en tendens til å smøre ting litt utover. Ellers har jeg ikke de store forandringene, men ettersom TV-signalene fra vanlig kabel i utgangspunktet er så dårlige som der, ser jeg ikke det store poenget i å kalibrere helt 100% her da det uansett ikke blir bra.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    4:3 i 4:3-modus er vel ganske selvforklarende, det betyr bare at originalaspektet vises istedenfor at skjermen strekker bildet ut på sidene. På 16:9 materiale er det selvsagt 16:9 bilde (fullscreen-modus).

DNR er en fordel å skru helt av til vanlige, analoge TV-sendinger. Det har en tendens til å smøre ting litt utover. Ellers har jeg ikke de store forandringene, men ettersom TV-signalene fra vanlig kabel i utgangspunktet er så dårlige som der, ser jeg ikke det store poenget i å kalibrere helt 100% her da det uansett ikke blir bra.
    Ok,jeg la inn de samme innstillingene som deg til både dvd og tv inngangen.. Og der skrev du at dnr skal være av til tv sendinger som jeg har fulgt..
    Prøvde å senke dynamisk kontrast til medium og det ble bedre til sport..

På min 506 hvis jeg legger inn 4:3 modus følger den alle inngangene..
    Men hva skjer da hvis jeg ser tv sendinger som sendes i 16:9?
    Og siden dvd spilleren er stilt inn i 16:9 modus berører vel ikke det 4:3 innstillingen på inngangen?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Her var det mye interessant info. Jeg har et spørsmål angående Pure Cinema.
    Jeg ser at både Alex og J Haugen har satt denne til standard. På min tv klarer jeg bare å sette denne til standard når jeg ser tv-signal. Når jeg er på HDMI inputen fra DVD-spilleren er det eneste alternativet jeg kan velge på Pure Cinema "Av". Standard er "grået" ut og ikke mulig å velge.

Jeg kjører DVD fra en Primare DVD26 som har DVI utgang. Jeg har en DVI-til-HDMI overgang og HDMI kabel fra overgangen til Input 3 på Pioneeren.
    Signalet er 720P.

Har noen en løsning eller svar på hvorfor jeg ikke kan endre Pure Cinemaen?

På forhånd takk for hjelp!

/Edit
    Fant i manualen at Pure Cinema Standard kan ikke velges når DVD spilleren sender ut 720p på 50/60hz

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde i dag besøk av en service mann fra pioneer..
    Oppdraget hans var å legge in firmware på 506xde min
    Har vært plaget av forskjellige logoer sitende fast her og der og Pioneer sendte da en mann hjem til meg for å legge inn dette..
    Dvs at bilde flytter seg bittelitt hver gang jeg skrur av/på,setter på tekst tv eller bytter inngangskilde
    Så ikke logoene blir sittende samme sted
    Han la oxo inn noe som gjør at jeg får mindre problemer med etterslep

Hadde lagt mine innstillinger lik Alex sine og har vært fornøyd med det,spes til dvd inngangen
    Han gikk gjennom bildeinnstillingene mine og ga meg noen tips

1:Ba meg gjøre om til sparemodus 2,pga faren for innbrenning
    2: 4:3 modus bruk Bred
    3:Ba meg slå av Pure Cinema til tv sendinger
    4:Slå av mpeg så lenge du har gode tv-signaler,hvis ikke må man justere denne opp

Veldig hyggelig fyr som hadde jobbet i Pioneer i en årrekke og hadde plasma som hoved oppgave

Active Perminow sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    340
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innstillingene ovenfor er for de første 200 timene under innbrenningstiden. Det står andre innstilliger på denne siden:
    Official D-Nice Pioneer 6th/7th Generation Settings Thread!!!! - AVS Forum

P.S håper det er greit å linke til andre forum.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter å prøver meg litt fram med innstillingene på TV mens eg ser fotball-em i HD, og ser enorme forskjeller mellom dei forskjellige innstilingene. Kva innstilinger kjører folk på fortida? Endrer dåke innstillingene fra kva dåke ser på TV, eller finner dåke ein god mellomting?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •