Innstillinger på Pioneer PDP507XA - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Det der er bare vås spør du meg, ihvertfall når det gjelder 507XA. Men skjermene er ikke like, så noe forskjeller kan det jo være.

Den hadde fått mye bra respons på et utelands hi-fi forum
    Tror det var et britisk

Hvilken av disse innstillingene var det du reagerte spesielt negativt på??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom jeg skulle brukt de samme innstillingene på min 507xa som det blir foreslått her, ville jeg heller hatt en 14` sort-hvitt skjerm

Folkens, ikke stol på alt dere finner. Dette var så ille at det er rett før jeg legger ut min egne innstillinger (når jeg får tid).

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke DVD-spilleren spille inn veldig på dette, da? Det må jo bli store forskjeller avhengig av hvilken DVD-spiller man har, om man bruker HDMI, scart, komponent..alt må jo spille inn her? Man kan jo umulig få noe särlig ut av andres innstillinger?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Vil ikke DVD-spilleren spille inn veldig på dette, da? Det må jo bli store forskjeller avhengig av hvilken DVD-spiller man har, om man bruker HDMI, scart, komponent..alt må jo spille inn her? Man kan jo umulig få noe särlig ut av andres innstillinger?

Det stemmer
    Og lysforhold har mye og si
    Pioneer anbefaler en iso kalibrering og her kalibrerer de per kilde.Her får man også forskjellige innstillinger(dag og natt)

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Dersom jeg skulle brukt de samme innstillingene på min 507xa som det blir foreslått her, ville jeg heller hatt en 14` sort-hvitt skjerm

Folkens, ikke stol på alt dere finner. Dette var så ille at det er rett før jeg legger ut min egne innstillinger (når jeg får tid).
    Har kun prøvd disse innstillingene i dag,etter at jeg fant dem i går.Kun på tv inngangen
    På min 506 ble det ganske bra

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det AndreWerdenskrieg så riktig påpeker her er helt essensielt, både DVD-spilleren, innstillingene på denne og kabelteknologien man overfører bildesignalene med spiller i høyeste grad inn på bildet, og må taes hensyn til når man stiller inn TV'en.

Nå har det seg slik at jeg har en Pioneer DV-989 AVi-S DVD-spiller tilkoblet 507XA via en 1 meter lang Monster M-serie HDMI-kabel, noe som kanskje er naturlig å ha som referanse. Tilkoblet andre bildekilder varierer innstillingene noe.

Ut fra DVD-spiller kjører jeg 720p, 16:9 wide-modus og 12 bit component-signal over HDMI. Bildeinnstillingene forøvrig i DVD-spiller er identisk til "direct", med unntak av pure-cinema satt til "on" og "mid" og "high sharpness" oppjusert fra medium til "fine" (maks).

Dette fordi Pioneer sine plasmaskjermer har et bilde som ubehandlet heller mot litt mot det "bløte" eller myke, og kan godt gjøres litt skarpere. På enkelte DVD-utgivelser med uskarpt bilde kan man også sette "detail" til maks i tillegg, men det tilfører en del ekstra artefakter og støy som er spesielt synlig om man går nærme skjermen. Fra 3 meters avstand kan dette bidra til at bildet ser enda mer detaljert ut, selvom dette strengt tatt ikke er "politisk korrekt" i profesjonell kalibreringsammenheng. De ovennevnte "sharpness"-justeringene medfører lite eller ingen synlige artefakter.

Så over til selve tv'n, der alle innstillingene er sjekket opp mot referansemateriale og tester på Digital Video Essentials.

Grunninnstillingene har jeg gjort fint lite med bortsett fra å redusere kontrastnivået en del, og Pioneer ser ut til å være en av få produsenter som har maktet å få til spesielt fargegjengivelse riktig bra fra fabrikk (ja, jeg har sjekket ulike farger med brillene som følger med DVE).

Før man går løs på bildemenyen er det viktig at man tar turen innom "Alternativ" og sørger for å aktivere HDMI-inngangen, og sette video til "auto" og audio til "digital". Videre:

Kjør-modus: 100 Hz (lavere støy og raskere oppdateringsfrekvens)
    Sidemaske: Fast
    4:3-modus: 4:3
    Auto-størrelse: På

Under strømkontroll: Energisparekontroll: Standard

På lyd er alt skrudd AV da jeg bruker hjemmekinoanlegget til lyden, og skjerm-modus er selvsagt satt i "fullscreen" til DVD med anamorft 16:9-materiale.

BILDE: BRUKER

Kontrast: 20
    Lysstyrke: +1 (maks uten å forringe sortnivået)
    Farge: 0
    Fargetone: 0
    Skarphet: 0

PRO JUSTERING:

Pure Cinema: Standard

Fargedetalj:
    - Fargetemperatur: Mellom
    - CTI: På
    - Fargekontroll: Alt i medium (eller null, om du vil.)
    - Fargerom: 1
    - Intelligent farge: På

NR:
    - DNR: Høy (Av på TV-signaler)
    - MPEG NR: Av
    - BNR: På

DRE:
    - Dynamisk kontrast: Høy
    - Sort nivå: På
    - ACL: På
    - Gamma: 2
    - Intelligent DRE: På

ANNET:
    - 3DYC: Høy (Fungerer bare på TV)
    - IP-modus: 3 (Fungerer bare på TV)

De to siste valgmulighetene (eller pure cinema for den saks skyld) har ingen innvirkning på DVD over HDMI. Forøvrig ser jeg ikke bort i fra at det KAN være enkelte små finjusteringer under fargekontroll som kan gi ørsmå bedre resultater, men det avhenger igjen av innstillingene forøvrig. Kontrast har jeg så lavt som 20 da jeg synes det gir et unaturlig, overeksponert og kornete bilde med noe mer da jeg har Dynamisk kontrast til "høy" og ACL "på". Disse gjør at kontrastnivået heves og er geniale autofunksjoner som gir et mye mer dynamisk bilde, spør du meg.

Dette er ihvertfall innstillinger som fungerer ypperlig sammen med DV-989 med nevnte innstillinger, og har noen mulighet til å teste samme kombinasjon er det artig å høre om andres brukererfaringer!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for at du la ut innstillingene alex

Skal selv prøve de på min 506xde for å se hvordan det blir hjemme hos meg
    Men det gjelder mest av bilde innstillings menyene
    Kontrast,lysstyrke osv skal jeg ta med dve når jeg gjør meg bedre kjent med denne

Et spm ang valget mellom 75hz/100hz
    Har hørt at 100hz er best til tv bilde og 75hz er best til Dvd kilde..
    Stemmer dette??

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dakjos
    Takk for at du la ut innstillingene alex

Skal selv prøve de på min 506xde for å se hvordan det blir hjemme hos meg
    Men det gjelder mest av bilde innstillings menyene
    Kontrast,lysstyrke osv skal jeg ta med dve når jeg gjør meg bedre kjent med denne

Et spm ang valget mellom 75hz/100hz
    Har hørt at 100hz er best til tv bilde og 75hz er best til Dvd kilde..
    Stemmer dette??
    For å være helt ærlig ser jeg ingen forskjell sånn bare ved å kaste et blikk på skjermen. Det kan ikke sammenlignes med 50/100 Hz på bilderørs-skjermer. 75 og 100 Hz er uansett så kjapp oppdateringsfrekvens at det skal vanskelig gjøres å se forskjell, men OVER LENGRE PERIODER KAN MAN MERKE FORSKJELL VED AT 100 HZ OPPFATTES SOM MINDRE ANSTRENGENDE FOR ØYNENE grunnet den økte oppdateringsfrekvensen. Forøvrig støyer 100 Hz en del mindre, så da er valget enkelt

Skal ikke kunne se hvorfor det ene er best på DVD og det andre er best på TV..? Skal bli spennende å se erfaringene med din 506. Jeg trodde imidlertid at du gikk for en 507, eller er det jeg som blander kortene her nå?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være helt ærlig ser jeg ingen forskjell sånn bare ved å kaste et blikk på skjermen. Det kan ikke sammenlignes med 50/100 Hz på bilderørs-skjermer. 75 og 100 Hz er uansett så kjapp oppdateringsfrekvens at det skal vanskelig gjøres å se forskjell, men OVER LENGRE PERIODER KAN MAN MERKE FORSKJELL VED AT 100 HZ OPPFATTES SOM MINDRE ANSTRENGENDE FOR ØYNENE grunnet den økte oppdateringsfrekvensen. Forøvrig støyer 100 Hz en del mindre, så da er valget enkelt

Skal ikke kunne se hvorfor det ene er best på DVD og det andre er best på TV..? Skal bli spennende å se erfaringene med din 506. Jeg trodde imidlertid at du gikk for en 507, eller er det jeg som blander kortene her nå?

Du blander kortene..:-D
    Jeg har hatt 506xde siden juni
    Har hatt noen problemer med midlertidige/muligens fast innbrenning på denne så får besøk av en fra pioneer til uken
    Skal prøve å lirke ut av han en del tips til utstyret mitt da
    Spes ang forskjellig innstillinger,som du kan se av signaturen min,har det blitt en del pioneer

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En meget pen utstyrsliste, om jeg så får si det

Du får gi oss en tilbakemelding på hva pioneer-mannen sier!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat:
    Opprinnelig skrevet av AndreWerdenskrieg

Det stemmer
    Og lysforhold har mye og si
    Pioneer anbefaler en iso kalibrering og her kalibrerer de per kilde.Her får man også forskjellige innstillinger(dag og natt)

Har du hørt om noen som har tatt denne iso kalibreringen??
    Med tanke på lysforhold,kunne jeg gjerne hatt en innstilling til både dag og natt(som de kaller det)
    Men tviler på at det er verdt prisen

Intermediate
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    808
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En meget pen utstyrsliste, om jeg så får si det

Du får gi oss en tilbakemelding på hva pioneer-mannen sier!

Jo takk..
    Det tar jeg godt inn til meg fra den jeg mener har den beste dedikerte anlegget her på min hjemmekino

Skal få rotet meg til å få lagt meg ut på min hjemmekino etterhvert.

Kommer tilbake med info etter besøket av pioneer mannen..
    Sjelden gledet meg til å få besøk fra en ukjent sevicemann,men han er et untakk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er mine innstillinger. Men bemerk følgende: Jeg kjører nøyaktig samme innstillinger på min Force 1189 HD satelitt-tuner som min gamle dvd-spiller, Denon 3800 (ny spiller på vei). Da TV-apparatet ble flyttet fra butikken til en opplyst stue, ble kontrasten flyttet nedover fra 40 til 30. Nå som skjermen er flyttet videre til en enda mørkere kjellerstue, er kontrasten satt til 24. Her er det ingen fasit: Du må tilpasse kontrasten etter dine lysforhold og tilkoblete kilder, men den "korrekte" kontrasten vil sannsynligvis befinne seg et sted mellom 20-30 på 507xa. (To eiere av 506 XDE i mitt nabolag kjører kontrasten på 40 fordi dette apparatet i utgangspunktet gir litt dårligere skarphet, renhet og lysgjengivelse, som kompenseres med økt kontrast).

DVE er greit for å kontrollere innstillingene, men i mitt tilfellet stiller jeg inn de ulike parametrene slik det er naturlig for mine øyne (for unngå øyetretthet, mysing m.m.), for så å kontroll-sjekke med DVE. Avviket er som regel lite, men DVE hjelper deg ihvertfall å unngå å komme på viddene. Pioneer er også langt lettere å stille inn enn f.eks. de mange Panasonic-skjermene jeg har hatt. Der kan du gjerne være noen få "knepp" fra bildehimmel til *******, så der kreves det litt mer (men andre har kanskje andre erfaringer?).

Velge 75 eller 100hz? Mange bør nok velge å kjøre apparatet i 100HZ for å få ned "summingen" fra 507xa. Forskjellen til 75hz er minimal. Ved nitidig switching frem og tilbake på DVD, kan det se ut som om 75hz gir et mer "filmslør" i bildet, mens 100 virker klarere og gir mer en "big-Brother"-effekt, det vil si et mer ekte bilde uten "Hollywwod-slør". Dette er litt vanskelig å forklare. Men for de som har eid Philips TV-apparater med Pixelplus, så skaper denne bildeprosessoren ofte en "big-brother" effekt, der bilder fra filmer ser ut som om opptaket er gjort hjemme i hagen eller på nyhetssendinger, med usedvanlig skarphet, klarhet, men også uten den "distansen" til bildene som en del andre apparater gir. Dersom dette var uforstålig, er konklusjonen likevel: Kjør med 100 hz på 507xa, fordi det gir minst lydstøy og fordi Pioneer gir bare en liten forskjell mellom 75 og 100hz (Men begge frekvensene hadde ikke blitt tatt med om de ikke hadde noen forskjell i effekt).

Bildemenyen:

Alternativer:
    Auto-størrelse: På
    4:3-modus: BRED (bildet dras unaturlig i kantene (men ok i midten), fremfor grå sidestriper i 4:3 modus)
    Sidemaske: Fast
    Kjør-modus: 100 Hz

TV-Alternativ: Standard (dette gjelder også energisparekontrollen)

Kontrast: 24
    Lysstyrke: +1
    Farge: -4
    Fargetone: 0
    Skarphet: 7*

*(For min del blir Pioneers bilde for "mykt", og dette kan kompenseres med litt ekstra boost på skarpheten, selv om du bør passe på å ikke gå for høyt. Da vil det gå ut andre egenskaper i apparatet.)

PRO JUSTERING:

Pure Cinema: Standard

Fargedetalj:
    - Fargetemperatur: Mellom
    - CTI: AV
    - Fargekontroll: 0
    - Fargerom: 1
    - Intelligent farge: På

NR:
    - DNR: Lav
    - MPEG NR: Lav
    - BNR: Av

DRE:
    - Dynamisk kontrast: Lav
    - Sort nivå: På
    - ACL: På
    - Gamma: 2
    - Intelligent DRE: På

ANNET:
    - IP-modus: 2

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først nå ser jeg at Alex også har lagt ut sine innstillinger. Det største avviket er å finne på skarpheten. Dette kan skyldes at Alex kjører med høy dynamisk kontrast, mens jeg kjører med lav. Ergo må jeg "kompensere" på den vanlige skarphetsinnstillingen. Alex har også Pioneer DV-989, som i utgangspunktet gir høyere skarphet i bildet enn min modifiserte Denon-3800. Ellers er ikke avvikene dramatiske (men det hadde jeg heller ikke forventet).

De forslagene som derimot er hentet ut fra et annet nettsted (avsforum?), virker derimot å være helt misvisning (det er ikke såååååå stor forskjell mellom 506 og 507, annet enn det som er påpekt ovenfor).

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kalibreringsverktøy ?

Hva vil folk anbefale som det beste kalibreringsverktøyet for bilde ?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Migen
    Hva vil folk anbefale som det beste kalibreringsverktøyet for bilde ?
    DVE (Digital Video Essentials), The Calibrator eller Avia.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    2,495
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha sett nærmere på avviket mellom mine parameter-valg og Alex, så ser jeg nå at kan meste kan forklares med valg av "dynamiske kontrast". Velger du "høy" dynamisk kontrast under DRE, må den generelle kontrasten, lysstryken og skarpheten (og for noen fargen) ned. Da kan du ta utgangspunkt i Alex`s verdier (jeg endte stort sett på det samme).

Etter å ha justert en del frem og tilbake i dag, har jeg nå landet på "middels" dynamisk kontrast, et hakk opp fra det jeg har kjørt de siste tre ukene. Det var tydelig mer "smell" og (ja, nettopp!) kontrast i bildet med dette valget.

Jeg vil derfor benytte anledningen til å takke Alex for "oppdagelsen", som gjør at bildet stort sett er blitt bedre på nær alle punkter hos meg! (men "høy" dynamisk kontrast ble for mye i min stue).

Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv endelig fått satt opp min nye Pioneer 507XA etter at den har stått i stua i esken sin i nesten 3 uker. Venter på et veggstativ som "aldri" kommer, så jeg fikk lånt meg et bordstativ i mellomtiden.

Mitt problem er at jeg sliter litt med "jaggies/saggtenner" i bildet når jeg kjører dvd. Jeg kjører en Oppo 971H via DVI til HDMI kabel på 720p. Har prøvd å kjøre 1080i via Oppo'en og da blir det litt bedre, men problemet er der fortsatt. Noen som kan hjelpe meg med dette? Er det innstillinger på TV'en eller Oppo'en som det må gjøres noe med?

Ellers må jeg bare si at jeg er MEGET fornøyd med denne TV'en. Oppgraderte ifra en Samsung PS42P2S 42", og til og med kona syntes at TV'en var dødsfin!!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DVE (Digital Video Essentials), The Calibrator eller Avia.
    Eller den nye monster-DVD'en.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av unIQue
    Har selv endelig fått satt opp min nye Pioneer 507XA etter at den har stått i stua i esken sin i nesten 3 uker. Venter på et veggstativ som "aldri" kommer, så jeg fikk lånt meg et bordstativ i mellomtiden.

Mitt problem er at jeg sliter litt med "jaggies/saggtenner" i bildet når jeg kjører dvd. Jeg kjører en Oppo 971H via DVI til HDMI kabel på 720p. Har prøvd å kjøre 1080i via Oppo'en og da blir det litt bedre, men problemet er der fortsatt. Noen som kan hjelpe meg med dette? Er det innstillinger på TV'en eller Oppo'en som det må gjøres noe med?

Ellers må jeg bare si at jeg er MEGET fornøyd med denne TV'en. Oppgraderte ifra en Samsung PS42P2S 42", og til og med kona syntes at TV'en var dødsfin!!
    Du bør kanskje prøve en annen DVD-spiller, jeg har ingen problemer med dette på DV-989 - men jeg vet at Pure-Cinema-funksjonen i 989 fjerner mye av problemene relatert til dette.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •