Unngå innbrenning?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer marama sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Unngå innbrenning?

er bare noen dager før min plasma kommer i hus, så da er det vel lurt å finne ut litt hvordan man behandler tvèn i starten...

så spørsmålet blir...

er det slik att man bør kjøre bare hvitt i innkjøringsperioden? eller er det slik att man bør skru ned farger, kontrast? evt andre ting? hvor mye bør man evt skru ned?

ser det står litt på forumet, men blir ikke så mye klokere da det sies så mye forskjellig!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De 100-200 første timene bør en skru ned kontrast og lysstyrke betraktelig fra fabrikkinstillingene. (40-50 på lysstyrke, mens fabrikkinnstilling gjerne er 100). Du bør også passe på å unngå å se på kanaler med faste kanallogoer over lengre perioder, sørg for å ha variasjon i bildet så mye som mulig. Har du f.eks. en Xbox eller en PC koblet til, kan det være kjekt å bruke en av de mange visual presetene i Windows Media Player eller Winamp f.eks. mens du spiller musikk, de gir 100% variasjon i farger, lysstyrke, etc etc.

Dersom du skal se på filmer med 2.35:1 sånn at du får sorte striper øverst og nederst på skjermen bør du zoome inn så denne blir fullskjerms. Det samme gjelder om du skal se 4:3 sendinger med sorte striper på siden. Dersom du også skal se på Sport lønner det seg å zoome så en slipper å ha det statiske scoreboardet opp hele tiden.

Med andre ord, ned med lysstyrke og kontrast, sørg for ha variasjon i bildet, minst mulig faste kanal logoer og statiske bilder, minst mulig sorte striper (opp/ned eller på begge sider) iløpet av de 100-200 første timene, da skal du være rimelig safe på å ha "kjørt inn" plasmaen optimalt.

Dette er det jeg har lest iallefall. Du kan selv søke på avforums.com eller minhembio.com sitt forum, så finner du mange sånne guider, mulig det finnes på dette forumet også men pga. at sånne guides ofte er sticky'd på de andre forumene er de lettere å finne.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker så mye. greit å vite hva man gjør når man begynner å stille på alt mulig,
    så man slipper å tro att man har gjor nå galt.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men det må jo være noen som har denne PC1R? som kanskje kan røpe sine innstillinger under innkjøring + instillinger etter innkjøring

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Reglene for innkjøring er stort sett de samme for alle Plasma TV'er.

Her er et fint utdrag fra dvdforum.nu - myter och sanningar om Plasma-TV angående innkjøring av Plasma TV. Anbefaler deg å lese hele denne artikkelen om det er noe du er usikker på angående Plasma.

Inkörningsperiod
    Precis som vilken bil, högtalare eller annan aktiv utrustning måste en plasma få en ordentlig inkörning:

Fosforn i en plasma är mest känslig de första 100 timmarna som den används. Efter dessa 100 timmar är den mycket mindre känslig för permanenta inbränningar.

Kontrastinställningarna på plasmor är från fabrik inställda i så kallat ”show room”-läge. Tanken är att de som skall sälja plasman till dig skall få den att generera en otroligt färgstark bild och helt enkelt imponera. Kontrastreglaget är då uppdraget till max, något som absolut inte behövs när du har den i ditt hem där du inte har hundratals lampor som genererar ljus – så se till att dra ner kontrasten till en rimlig nivå.

För att gå ännu längre kan du även ta till följande knep för att minska ojämnt slitage av din plasma:

Undvik att köra plasman i 4:3-läge under inbränningstiden (de första 100 timmarna) utan se till att bilden alltid fyller upp hela bildytan, dvs. 16:9-läge.

Ställ ner kontrasten till hälften, eller ännu mindre. Se om du kan kontrollera ljusförhållandet där du har apparaten istället.

Testa att aktivera 4:3-läge och se till att sidokanterna inte är svarta utan grå. Med svarta kanter kan du få en skarp kontur mellan 4:3-bildens kanter och resten av bildytan. Med grå kanter bränns fosforn i 16:9-delen i princip jämnt med bilden i övrigt.

Undvik att titta på långa program med statiska bilder (ni vet, lek-och-spel-programmen på reklamkanalerna som alltid har telefonnummer och bokstäver på samma ställe i bild, hela tiden).

Se till att ha en DVD-spelare med skärmsläckare så att du inte av misstag får en inbränd DVD-spelar-logo i din skärm.

Många plasmor har möjlighet att flytta lite på bilden med ojämna intervaller för att hindra inbränningar med skarpa kanter. Funktionen heter lite olika hos olika tillverkare, men principen är bra och det fungerar.

Efter att de 100 timmarna inkörning har passerat så bör man under de nästa 900 timmarna:

Fortsätta ha så låg kontrast som möjligt.

Försöka undvika 4:3-läge (inget större problem om du har möjlighet till grå kanter i 16:9-ytan av bilden)

Undvik statiska bilder såsom stillastående DVD-spelarlogos, tv-spel osv.

Efter ungefär 1 000 timmar är din plasma mycket mindre känslig för inbränningar av alla slag. Man bör nog fortsätta vara försiktig, men inte för försiktig.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    294
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jeg gjøre. takker!!

Men 1000 timer .det var mye!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marama
    Det skal jeg gjøre. takker!!

Men 1000 timer .det var mye!
    1000 timer er veldig mye ja.. Men tror nok du kan føle deg rimelig sikker etter ca 200 timer også, iallefall etter alt jeg har lest på diverse forumer og erfaringer. Jeg kommer til å kjøre inn min plasma etter denne artikkelene de første 100 timene iallefall, og ta det litt mer med ro fram til 200 timer, og deretter ikke tenke så mye over det egentlig. Blir det noe problemer med innbrenning etterhvert så jaja, da går TV'en i bakken og blir tatt på innboforsikringen med 2000kr i tap (egenandel) så går jeg heller for en LCD-TV.

Orker ikke å gå å bekymre meg over innbrenninger, så etter 200 timer er det stopp for min del, da planlegger jeg å bruke TV'en som hvilken som helst TV, får jeg permanente innbrenninger etterhvert så jaja... da er ikke Plasma noe for meg. Men jeg har faktisk ikke funnet en eneste post av mange mange hundre erfaringer på både PC1R/PC1RR/PC3R og PV60 der en person har fått permanente innbrenninger. Retention som går over etter minutter eller en time eller to har forekommet dersom man glemmer å slå av TV'en over natten og den blir stående med et statisk bilde/kanal logo, men ingen permanente innbrenninger.

Har lest at Pioneer har/har hatt problemer med permanente innbrenninger dog, så det varierer vel med merke/modell.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •