plasma-lcd-fakta.no - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    Denne diskusjonen satte meg i tvil IGJEN angående LCD vs plasma.....

Egentlig satt meg fast på en LCD nå.. men....bah...

Har Plasma noen garantier når det gjelder innbrenning? hvis det blir innbrenning, får jeg byttet den da?

Film kvaliteten betyr så mye for meg, får også rome serien i julegave^^...
    Hører så masse digg om panasonicen og filmkvalitetene...

Eneste bekymringen min er at, nå får fks lillebroren min Nintendo wii og zelda til jul, og da blir det spilt på skjermen minst 10 timer dagen ser jeg for meg.. blir ellers spilt en del utenom å egentlig...

Hva skal jeg gjøre!?!?!? blir crazy!! hehe... hadde det bare vært meg, så hadde jeg tatt plasma, men lillebroren min og vennene hans spiller en del...

Har skikkelig lyst til å egentlig satse på plasma, men er kjipt hvis jeg får innbrenning med engang nesten, også må jeg kjøre snø på skjermen døgnet rundt eller levere tilbake osv...

bah..... hjelp meg eksperter!!!! pliz......
    Jeg sliter litt med det samme hvis det er noen trøst..
    Jeg er også litt redd innbreningen, jeg tviler på at man får igjen noe på garantien hvis slikt skjer på plasma, det andre er at plasma har lavere oppløsning. Mens plasmaen skal være bedre på alt annet enn disse to punktene. Ikke rart det er vanskelig å velge :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme situasjon. Jeg skal handle en 40-42" flatskjerm til 15000kr maks. Jeg har vurdert, søkt og lest på nettet tilsammen i sikkert flere døgn! Lest 200+ siders lange forumtråder om interessange TV'er og virkelig "studert" dem for å finne ut alt!

Av alle TV'ene jeg har sett på i denne prisklassen, og med den størrelsen, så har jeg endt opp med disse alternativene:

Panasonic TH-42PV60 (42" Plasma)
    LG PC1R (42" Plasma)
    LG PC3R (42" Plasma)
    Samsung LE-40R72B (40" LCD)

Panasonic'en synes jeg ikke er noe særlig pen, iallefall ikke med den H-foten som følger med som standard. Rombe foten som er ekstra gjør hele TV'en mye penere da, synes jeg iallefall - men den foten alene koster jo ca 1500kr.

LG PC1R/PC3R er samme TV, men med litt forskjellig design. PC3R synes jeg er penere enn PC1R, dessuten har det vært mindre klaging om elektronisk støy på PC3R enn PC1R, iallefall som jeg har fått med meg på forums (men det kan også hende er pga. det sikkert er solgt mange flere PC1R). Utrolig fin TV, designet på begge disse to er midt i blinken for min del! Meeeen (det er jo alltid et MEN!, urk..) disse Plasma'ene er plaget med elektronisk støy som visstnok skal være meget merkbart i forhold til andre plasmaer.

En kan være heldig å få en som er helt støyfri, men en kan også være uheldig og få en som støyer som f.... - og dette går ikke på garanti. Disse TV'ene koster 13000 fra Netonnet.no, ca 18000 på Elkjøp, dvs. kjøp i butikk utgår, og dermed blir det problemer med returer om en er uheldig og får en med masse elektronisk støy (jeg har veldig sensitiv hørsel, så jeg VET jeg hadde gått å irritert meg over det om jeg hadde vært uheldig). Og som alle vet, og returnere en 42" Plasma på angrefrist i hytt og pine koster masse i porto, og er et stort hodebry i det heletatt. Dermed (tror) jeg ikke at jeg tar sjansen på LG PC1R/PC3R, selv om det er egentlig denne TV'en jeg HELST skulle hatt pga. designet, og at det også ellers er en meget bra TV!

Samsung LE-40R72B. Ukens tilbud på Komplett.no (tilbudet slutter i morgen), 13000 for denne. Utrolig fint design. Dette var egentlig det mest aktuelle valget for min del, hadde egentlig bestemt meg for denne faktisk, selv om den ikke har kommet så bra ut i tester.

Så jeg dro innom Siba og Elkjøp å så på alle TV'ene live, knotet litt, stillte inn litt, hørte på dem, og i det heletatt. Det virket som selgerne ville selge meg LCD skjerm, uansett om jeg spurte om Plasma. Det er vel mer fortjenestemargin på LCD regner jeg med, så det er naturlig. Jeg likte ikke designet til Panasonic'en noe særlig, det blir bare FOR mye plastikk sølv på denne synes jeg. Men bildet var knallbra, spesielt sortnivået var imponerende. Men det er det forbaskade designet da. Det som også er veldig positivt med Panasonic'en er jo 2x HDMI, component og 3x scart (hvorav to har RGB). Det er ikke ofte en kommer over såpass mange innganger på en så rimelig og bra flatskjerm (spesielt sjeldent med 2x RGB scart tror jeg).

LG PC1R/PC3R var nydelig, spesielt PC3R - som forventet. I og med at jeg var i butikk så klarte jeg selvsagt ikke å høre noe elektronisk støy der og da, spurte også selgere om de var plaget med det men det virket ikke som de hadde kjennskap til det. Bildet var ikke så mye dårligere enn på Panasonic'en. Panasonic'en har litt bedre sortnivå, men jeg synes LG'en hadde klarere farger og var litt skarpere. Det jeg dermed likte veldig godt med LG'en, var at den ikke plagdes med refleksjoner i det heletatt sammenlignet med Panasonic'en. Det er lett å se at en vil få en god del refleksjoner fra lamper og lys på Panasonic'en, men LG'en har ikke frontglass så den er mye bedre sånn sett. Og er det en ting som er irriterende, så er det lamper som vises på TV skjermen (og nei, jeg gidder ikke å ommøblere hjemmet mitt pga. en TV).. Dette alene er egentlig et vinnende punkt for LG'en synes jeg, hadde glatt valgt LG'en pga mye mindre sjans for refleksjoner enn Panasonic'en for litt bedre sortnivå! Men det var den helv*tes store muligheten for å få den summende elektroniske støyende lyden som det virker som 50% av kjøperne av PC1R/PC3R plages med...

Samsung LE-40R72B. Vel hva skal man si, dette er jo en nydelig TV å se på. Men når jeg fikk se TV'en live synes jeg faktisk at all den blanke pianolakken ble litt vel mye for min smak. Det var gjenskinn i den, og det tror jeg muligens hadde vært en irritasjon for meg her hjemme. Dessuten pga. gjennskinnet så ble ujevnhetene i plastikken også veldig synlig, noe som så litt billig ut (selv om TV'en ser veldig bra ut i utgangspunktet). Bildet var bra, men jeg personlig la merke til litt etterslep ved raske bevegelser, noe som jeg syntes var litt plagsomt. Det var faktisk bra sortnivå på denne LCD'en men det virker som det har gått litt på bekostning av detaljene i mørke scener, alt ble liksom sort når det først var en mørk scene, for å si det sånn. Dessuten har denne kun 1 HDMI inngang og 2x Scart (hvorav kun en har RGB), noe som er litt lite for meg.

Jeg har tenkt litt over hva jeg skal ha koblet til TV'en, og jeg regner med jeg kommer til å ha en PS3 koblet til HDMI etterhvert, Xbox 360 over komponent, digital dekoder via Scart (RGB), PC tilkoblet til VGA porten. Muligens det blir en HDMI dvd spiller etterhvert også, det spørs på hvordan min nåværende DVD spiller funker fram til PS3 kommer. Dessuten kommer jeg til å ha Xbox med XBMC som mediacenter tilkoblet også, denne er jeg jaggu litt usikker på hvor jeg skal ha tilkoblet, skulle gjerne hatt ekstra komponent innganger til denne!.. Uansett, det ble alt for lite tilkoblingsmuligheter på Samsung'en for mitt bruk iallefall.

Poenget mitt med denne lange tråden var iallefall at jeg har bestemt meg for å satse på Plasma. Problemet mitt er at jeg er usikker på om jeg skal sjanse på å bestille en LG PC1R fra netonnet.no til 12995kr og håpe å be på mine knær om at jeg får en som ikke plages med elektrisk støy... Eller ... Om jeg skal bestille en Panasonic TH-42PV60 fra Siba.no til 13995kr og leve med et design jeg ikke liker, samt muligheten for irriterende refleksjoner fra lamper, sollys og sånt... Hadde ikke LG PC1R vært plaget med elektrisk støy så hadde det vært mitt soleklare førstevalg pga. design og mye mindre sjans for refleksjoner på skjermen (men litt dårligere sortnivå sammenlignet med PV60).

Innbrenning tror jeg ikke en skal bekymre seg over, etter alt jeg har lest på alle mulige slags forum verden over plages iallefall ikke PV60 eller LG PC1R/PC3R med innbrenning. Så lenge en kjører inn Plasmaen sin bra i de 200 første timene så er man rimelig safe. Midlertidig innbrenning (retention) kan skje, men det forsvinner jo rimelig kjapt (minuter, timer) uansett, så det ser jeg ikke på som noe problem.

Det hadde vært så midt i blinken om Elkjøp eller en eller annen lokal forhandler hadde priset LG PC1R/PC3R ned på det nivået Netonnet.no kjører, da hadde saken vært avgjort, hadde lett kjøpt en sånn da og evt. kjørt angrefrist fram til jeg hadde fått en som hadde vært uten elektronisk støy! Men men, på Elkjøp koster den fra ca 18000kr og det blir alt for mye for min del.

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror viftestøy vil være minst like irriterende som elektronisk støy. Jeg skal innrømme at jeg har hørt litt susing fra PC1RR, men det var helt i begynnelsen når jeg hadde TVen, har ikke hørt noe på nesten et halvt år... Bråker mindre enn en dimmebryter...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    92
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Jeg tror viftestøy vil være minst like irriterende som elektronisk støy. Jeg skal innrømme at jeg har hørt litt susing fra PC1RR, men det var helt i begynnelsen når jeg hadde TVen, har ikke hørt noe på nesten et halvt år... Bråker mindre enn en dimmebryter...
    Jepp, vel, har lest en lang tråd om dette på minhembio.com forumet og avsforums.com å det virker som omtrent halvparten er heldig og får en relativt stille tv, mens en god del omtrent ikke klarer å leve med lyden. Det varierer mye, spørs på hvor (u)heldig en er. Noen sier at TV'ene støyer mer enn et kjøleskap, og er veldig lett å høre/sjenerende til og med når TV'en er på middels volum... Kjenner jeg meg selv rett, om jeg bestiller en PC1R, så får jeg akkurat et sånt eksemplar Å returnere en 42" Plasma via post er ikke noe jeg har lyst å begynne å styre med (eller bruke penger på). Jeg har veldig sensitive ører, hører det minste av ulyder lett, så den sjansen tror jeg ikke jeg tar med mindre jeg får kjøpt en PC1R/PC3R fra en butikk i nærheten med angrefrist (elkjøp), men siden prisen er omtrent 5000 dyrere der er det også uaktuelt.

PV60 har jo 2stk vifter, men de skal visstnok være helt stillegående, så det er ikke noe jeg bekymrer meg over. Viftelyder tåler jeg, høyfrekvent elektrisk støy / støy fra dårlige trafoer er noe jeg ikke takler derimot, det er en mye mer sjenerende lyd (synes jeg).

Her er en lang og utfyllende forumtråd (og poll forøvrig) om denne støyen på LG PC1R: Minhembio forum -> Har du surrande ljud på din LG PC1R?

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur jeg bare satser og går for panasonic PV60 eller Pv600..

Men får se.. Plasma er det jeg vil ha siden jeg er filmgal, hehe...

Men det var ikke noe kvalitetsforskjell mellom Pv 60 og 600? bare design, SD kortleser og bedre lyd ?(har annlegg) ..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tips: "lån" en PC1R / PC3R fra elkjøp, lever den tilbake etter noen uker, uansett! dersom du er fornøyd kjøper du den over nett...

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men det var ikke noe kvalitetsforskjell mellom Pv 60 og 600? bare design, SD kortleser og bedre lyd ?(har annlegg) ..
    har lest at det er litt bedre bildeprossesering i 600, men panelet skal være det samme...

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xdim
    Helt enig med posten din

Det med å koble data til en flatskjerm er kjekt fordi man kan se alle seriene og filmene (de lovlige selvfølgelige ) man har lastet ned. Meg for eksempel laster ned de seriene jeg liker i full HD oppløsning og ser de på tv'en. Kjekt og smart.
    Ja,det er ok,men alle som er lcd tilhengere alltid sier at det er bedre med lcd framfor plasma når det gjelder å koble på pc pga.faren for innbreninger og da forstår jeg at de mener bruk av tv skjermen på fex. internet og i områder med stillbilder.Du sier at det er kjekt pga.at man kan se serier og filmer over pc,men man kan gjøre det samme med plasma(serier og film er veldig bevegelige bilder så forstår nå enda mindre hvorfor er lcd bedre på pc enn plasma hvis man skal bruke den for å se på filmer).Alle er enige at plasma er bedre på film

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil også si min "erfaring"i forbindelse med innbrening.Det var en dag tv-en (th42 pv600)sto på samme kanal (som bruker stooor logo).Sønnen min kikket på tegne filmer da jeg gikk på jobb og han gikk senere ut uten å slo den av,jeg var på jobb og da jeg kom tilbake(ca.8,5timer)ble jeg klar over hva som skjedde.Slo rask av parabol tuner for å se om det oppsto innbrening pga.når man slår av parabol skjermen blir svart og blir lettere å se innbrening,men det var ingen innbrening.Andre gang skjedde noe helt annet,igjen sønnen min som så på tv og plutselig parabol mottaker låste seg (noe som skjer på slike mottakere)og bilde sto stille i over 1 time,da jeg kom tenkte jeg:nå er det sikkert opstått innbrening.Men det skjedde ingeting,så jeg lurer på om jeg hadde flaks eller de har virkelig forbedret plasma skjermer som det ble fortalt meg av selgeren da jeg kjøpte min plasma.

Intermediate xdim sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lunix
    Blah, Blah, Blah
    Kanskje for subjektiv eller objektiv eller ettellerannettiv for deg? Ler

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sashairis
    Ja,det er ok,men alle som er lcd tilhengere alltid sier at det er bedre med lcd framfor plasma når det gjelder å koble på pc pga.faren for innbreninger og da forstår jeg at de mener bruk av tv skjermen på fex. internet og i områder med stillbilder.Du sier at det er kjekt pga.at man kan se serier og filmer over pc,men man kan gjøre det samme med plasma(serier og film er veldig bevegelige bilder så forstår nå enda mindre hvorfor er lcd bedre på pc enn plasma hvis man skal bruke den for å se på filmer).Alle er enige at plasma er bedre på film
    En gang til... LCD er en stoooor dataskjerm og er derfor mer egnet til internet og data ting. På plasma kan man gjøre akkurat det samme, men kan ikke la bildet stå statisk i flere dager liksom, da kan man få innbrenning. Men jeg ville MYE heller sett serier og filmer fra data på en plasma tv enn en LCD med sitt kuntige drittbilde. Men på xbox osv så kan folk syntes LCD er bedre fordi den har unaturlige bilder og smell i farger og lys (kunstig som ****).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra siste bladet "HemmaBio". Der spurte man en del personer FØR en demo om hva de foretrakk, og majoriteten sa LCD. Etter demo så svarte de aller aller fleste at de synes plasma ga det beste bildet. Rart hva teori vs. praksis kan få frem...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I, for one, foretrekker helt klart å se på NCIS i 720p på 42" pv60 plasma fremfor å se det på 32" LG LCD. bildet på plasmaen oppleves som ssatan så mye bedre, selv om LG'en har høyere oppløsning.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Er PIP og PAP da. Eller så en PV60 og 600 helt lik bildemessig. På elkjøp sier de at 600 har en mer påkostet elektronikk, men det er fordi dem vil selge og må ha litt flere "grunner" til å få folk til å betale 4-5 tusen mer.

Men jeg syntes designet og minnekortleser + den gode lyden er verdt de pengene.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok=) Men hvis det nå ikke blir sådd tvil oppi huet mitt fram til januar, så blir det Panasonic PV600 her=) Er ganske sikker på det nå, siden film betyr veldig mye for meg, alt... Får bare håpe plasmaen tåler at lillebroren min sitter fks helt opp mot 6-10 timer noen dager å spiller og at tv`en tåler å være på mesteparten av dagen. Men burde vel gå bra=), kan jo kanskje slenge på en 3 års forsikring sånn at jeg er sikra også..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok=) Men hvis det nå ikke blir sådd tvil oppi huet mitt fram til januar, så blir det Panasonic PV600 her=) Er ganske sikker på det nå, siden film betyr veldig mye for meg, alt... Får bare håpe plasmaen tåler at lillebroren min sitter fks helt opp mot 6-10 timer noen dager å spiller og at tv`en tåler å være på mesteparten av dagen. Men burde vel gå bra=), kan jo kanskje slenge på en 3 års forsikring sånn at jeg er sikra også..
    Du kan jo oppdra småsøsken til: 1. ikke spille så mye (går han ikke på skole eller noe?) 2. ta seg en pause i spillingen hver andre timer, og sette på snø / tv da. bare sånn tilfelle du er nervøs...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kanskje litt overdrevet å s 6-10 timer.. men blir det nå som han får nintendo wii i juleferien ihvertfall..^^ menmen..går sikkert helt fint.. stoler på det folk sier her=p

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er muligens litt off topic, men i de engelske forumene prates det om banding som f.eks. slik:
    Special note for the Sharp people, we noticed NO!!!!!! BANDING!!! on this LCD.

Hva betyr det?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    541
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Du kan jo oppdra småsøsken til: 1. ikke spille så mye (går han ikke på skole eller noe?) 2. ta seg en pause i spillingen hver andre timer, og sette på snø / tv da. bare sånn tilfelle du er nervøs...
    Hehe, jeg skal love deg at ikke alle er like lette til å oppdras, faren til naboen er skikkelig streng på dette og veldig imot spilling, han klarte å holde han "igjen" helt til han var rundt 14, nå derimot sitter han omtrent døgnet rundt:twisted:

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en kamerat uten liv :roll: som spiller i perioder over 10 timer hver dag på en panasonic plasma. Ikke noe problem med hans tv.

Spiller wii selv om dagen i store doser

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •